Hvor skal programmer installeres
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-02-09 23:59

Jeg er ved at skrive en guide om Ubuntu for begyndere, og
skal helst undgå alt, der lugter af nørderi.

Hvis man downloader et program, der ikke findes i en
softwarekilde, og det ikke leveres som en deb-pakke, men
blot leveres i en gz-fil. Hvor anbefales det så at placere
programmet?

Bør man med administrator-rettgiheder kopiere programmappen
ind i /etc, eller bør man kopiere mappen ind som en
undermappe i /home?

Sidstnævnte er klart det mindst nørdede, men er der noget,
der taler mod det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 00:19

Kim Ludvigsen wrote:

> Bør man med administrator-rettgiheder kopiere programmappen
> ind i /etc, eller bør man kopiere mappen ind som en

etc står for Editable Text Configuration - så der skal ikke ligge
programfiler.

> Sidstnævnte er klart det mindst nørdede, men er der noget,
> der taler mod det?

/home svarer til "Documents and Settings" under Windows. Som sidstnævnte
navn antyder er det ikke et sted for eksekverbare filer.

usr (/usr) står for Unix System Ressources - bare til din oplysning.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 01:07

Jesper Poulsen skrev:

> etc står for Editable Text Configuration - så der skal ikke ligge
> programfiler.

Det var det eneste sted, jeg umiddelbart kunne finde en
mappe med et programs navn, efter jeg havde installeret det
via apt. Men jeg kan nu se, at jeg skulle have åbnet mappen
for at tjekke, hvad der lå i den.

> /home svarer til "Documents and Settings" under Windows. Som sidstnævnte
> navn antyder er det ikke et sted for eksekverbare filer.

Ok, så lader jeg være med at anbefale det.

> usr (/usr) står for Unix System Ressources - bare til din oplysning.

Jeg kunne ikke umiddelbart finde det installerede program
derinde, men jeg kan nu se, at det ligger spredt i en masse
forskellige undermapper under usr. Det er alt for nørdet for
begyndere, så jeg tror, at jeg blot fraråder hentning af
programmer, der skal installeres manuelt. Lidt synd, men ok
de fleste programmer findes vel i softwarekilderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-09 19:41

Den Mon, 16 Feb 2009 01:07:29 +0100 skrev Kim Ludvigsen:
> [...]
> programmer, der skal installeres manuelt. Lidt synd, men ok
> de fleste programmer findes vel i softwarekilderne.

Du kan i stedet tage et afsnit med om programmer leveret vha.
Loki Installer.

Det er en grafisk installation (next->next->next->finish), som
du kender det fra Windows, og den kommer selv og foreslår
en undermappe under /usr/local, hvis man har rettigheder til
det, og /home/<mig> hvis man ikke har.

Den bruges typisk til spil, men kunne sagtens bruges til andre
programmer. Desværre er mange hoppet på ideen med at man - hvis
man overhovedet kan downloade binaries - nøjes en med RPM og
evt. en DEB. Selv OpenOffice er røget på den ide, så de af os
der ikke har hverken det ene eller det andet må finde et andet
program.

Når man downloader programmer der bruger Loki Installer, hedder
filen typisk .run, og er et selvudpakkende shell-script, der
startes med "sh programnavn.run" (eller man kan tage besværet med
chmod).

Hvis du mangler et eksempel, for at se hvordan det virker, så
kan du fx downloade Quake 4 demoen (jeg mener også Q3A og Doom 3
bruger den).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 21:38

Kent Friis skrev:

> Du kan i stedet tage et afsnit med om programmer leveret vha.
> Loki Installer.

Jeg har nu fået kigget på Loki. Din beskrivelse lyder helt
fin, men desværre er det ikke uden problemer.

Installeren kan ikke startes med et dobbeltklik, det
resulterer blot i en fejl, fordi filen forsøges åbnet som en
tekstfil. I stedet skal installeren startes fra et
terminalvindue, og jeg vil gå meget langt for at undgå den
slags. Det er lidt mere beroligende, at man fra starten kan
fortælle læserne, at de ikke bliver udsat for krav om at
bruge kommandoprompt/terminalvindue i guiderne.

Men selv hvis jeg gav køb på min holdning til
terminalvinduer, så virker det stadig ikke. Installationen
gik i stå, fordi der var en fejl ved indlæsning af et shared
library. Så desværre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-09 21:57

Den Mon, 16 Feb 2009 21:37:42 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> fortælle læserne, at de ikke bliver udsat for krav om at
> bruge kommandoprompt/terminalvindue i guiderne.

Har Ubuntu ikke noget start->kør agtigt? Eller en "åbn med"
eller mulighed for at ændre permissions?

> Men selv hvis jeg gav køb på min holdning til
> terminalvinduer, så virker det stadig ikke. Installationen
> gik i stå, fordi der var en fejl ved indlæsning af et shared
> library. Så desværre.

Kan du huske hvilket?

Jeg har aldrig været ude for det problem, og jeg har ellers den
mest non-standard installation du kan forestille dig. Loki
Installer er vel næsten det eneste der aldrig har givet problemer.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 22:22

Kent Friis skrev:

> Har Ubuntu ikke noget start->kør agtigt? Eller en "åbn med"
> eller mulighed for at ændre permissions?

Normalt er der en "Kør med" ved højreklik, men lige netop på
run-filen er den mulighed der ikke.

> Kan du huske hvilket?

Vinduet er stadig åbent, så det er nemt nok: libgtk-1.2.so.0

> Jeg har aldrig været ude for det problem, og jeg har ellers den
> mest non-standard installation du kan forestille dig. Loki
> Installer er vel næsten det eneste der aldrig har givet problemer.

Jeg fandt nogle indlæg i diverse fora, hvor andre også havde
haft det samme eller et lignende problem med Loki. Jeg kan
ikke huske, om det også brugte Ubuntu.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nyhederne uden filter:

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-09 19:28

Den Mon, 16 Feb 2009 22:22:10 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Vinduet er stadig åbent, så det er nemt nok: libgtk-1.2.so.0

Er den ikke installeret som standard længere...

Hvilket spil havde du fat i? Det er en temmelig gammel version af
GTK den vil have, der burde da være nogen der er begyndt at bruge
en gtk-2.x.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-09 19:52

Kent Friis skrev:

> Er den ikke installeret som standard længere...

Åbenbart ikke.

> Hvilket spil havde du fat i? Det er en temmelig gammel version af
> GTK den vil have, der burde da være nogen der er begyndt at bruge
> en gtk-2.x.

Jeg kan ikke huske det. Noget Quake-noget. Men du skal ikke
bruge tid på fejlfinding/løsning, jeg vil ikke skrive om
Loki, når installationen skal startes fra et terminalvindue,
og slet ikke, når der er bare den mindste mulighed for, at
installationen ikke vil virke. Og så er der endda stadig
problemet med, hvor programmet installeres.

Lidt synd, for ud fra din beskrivelse af Loki lød det ellers
meget godt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-09 20:25

Den Tue, 17 Feb 2009 19:51:31 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Åbenbart ikke.

> Jeg kan ikke huske det. Noget Quake-noget.

Ja, jeg kan se Quake 4 demoen bruger gtk-1.2 - så må man næsten gå
ud fra at det er valgt ud fra en forventning om at det er det
sikre valg. Det er jo ikke alle der har de nyeste versioner.

Men gtk-2.0 er efterhånden så gammel så man burde kunne forvente
at folk har den. Og 2.x versionerne burde være bagudkompatible helt
tilbage til 2.0 (i teorien).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Leif Neland

Dato : 17-02-09 10:13

Jesper Poulsen skrev:

> [...]

> navn antyder er det ikke et sted for eksekverbare filer.
>
> usr (/usr) står for Unix System Ressources - bare til din oplysning.

/tmp er temporære

Så mangler vi bare /var og /opt

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 17-02-09 11:54

Nå, det står jo altsammen i http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-02-09 00:32

On 2009-02-15, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
>
> Bør man med administrator-rettgiheder kopiere programmappen
> ind i /etc, eller bør man kopiere mappen ind som en

Jeg tror du vil have godt af at læse Filesystem hierachy standard.

http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html

Især /opt og /usr/local vil være det du er ude efter.

/Sune

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 01:09

Sune Vuorela skrev:

> Jeg tror du vil have godt af at læse Filesystem hierachy standard.
>
> Især /opt og /usr/local vil være det du er ude efter.

Men det er så ikke så simpelt, fordi forskellige dele af et
program åbenbart skal placeres forskellige steder. Jeg tror,
jeg fraråder hentning af programmer, der skal installeres
manuelt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 03:09

Den Mon, 16 Feb 2009 01:09:21 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Men det er så ikke så simpelt, fordi forskellige dele af et program
> åbenbart skal placeres forskellige steder. Jeg tror, jeg fraråder
> hentning af programmer, der skal installeres manuelt.

Så godt som alle programmer der hentes som .tar.gz filer har, når de
pakkes ud, en CONFIGURE fil som skal køres af sudo (sudo ./CONFIGURE)

Dette kræver en række dependcies - andre programmer der skal være
installeret på pc'en, feks. gcc, C+ compiler. Hvis disse ikke findes går
CONFIGURE i stå med fejlmeddelelser. Så allerede her går begynderen i
panik

Hvis CONFIGURE lykkes, skal kommandoen MAKE udføres (sudo make install),
hvilket er den egentlige installation.

De fleste programmer foreslår selv mapper til de forskellige filer, så
dette er normalt ikke problematisk, men skal udføres af sudo
(administrator) fordi adgang til at skrive i disse mapper kun gives til
admin.

Installation under Linux kan være vanskelig for begynderen, og udføres
ikke uden indsigt.

Royalty fra din guide modtages gerne

---
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-09 19:45

Den 16 Feb 2009 02:08:36 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Så godt som alle programmer der hentes som .tar.gz filer har, når de
> pakkes ud, en CONFIGURE fil som skal køres af sudo (sudo ./CONFIGURE)

Du snakker om at *compile* et program, når man har downloadet
source'n.

Kim snakker om at pakke et tar-fil ud når man har downloadet
binaries (fx Firefox distribueres (bl.a.) på denne måde).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 08:30

Karl Erik Christensen skrev:

> Så godt som alle programmer der hentes som .tar.gz filer har, når de
> pakkes ud, en CONFIGURE fil som skal køres af sudo (sudo ./CONFIGURE)

Hvilket der ikke var i det program, jeg prøvede med. Der var
ikke engang en readme.

> [...]
> installeret på pc'en, feks. gcc, C+ compiler. Hvis disse ikke findes går
> CONFIGURE i stå med fejlmeddelelser. Så allerede her går begynderen i

Og det kan vi slet ikke have!

> Installation under Linux kan være vanskelig for begynderen, og udføres
> ikke uden indsigt.

Det har jeg så fundet ud af. Man kunne selvfølgelig "blot"
kopiere hele programmappen ind i usr/local, uden at fordele
filerne de rette steder i usr-hierarkiet, og så oprette en
genvej til programmet. Men selv det kan blive lidt langhåret
- alene det at finde den rigtige fil til at starte
programmet kan være et problem, det var det i hvert fald med
mit prøveprogram.

"Blot" i anførselstegn, fordi det kræver en terminal, og
sådan en vil jeg helst helt undgå på siderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-02-09 09:07

On 2009-02-16, Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
> forskellige undermapper under usr. Det er alt for nørdet for
> begyndere, så jeg tror, at jeg blot fraråder hentning af
> programmer, der skal installeres manuelt. Lidt synd, men ok

Jeg synes det lyder som en meget god plan. Med mindre man ved hvad man
gør skal man ikke instalere ting uden om pakkehåndteringen.

(Og det er ikke helt for sjov vi sidder mange og rent faktisk bruger
lang tid på at lave pakker til pakkehåndteringen)

/Sune

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 12:56

Sune Vuorela skrev:

> (Og det er ikke helt for sjov vi sidder mange og rent faktisk bruger
> lang tid på at lave pakker til pakkehåndteringen)

Findes der egentlig en nem måde at gøre det på? Jeg er
oversætter på html-editoren KompoZer, og jeg har lavet en
installationsfil til Windows, der gør det nemt at installere
den danske version. Det ville jo være sjovt også at kunne
tilbyde en deb-fil til Linux.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-02-09 13:49

Kim Ludvigsen wrote:

> Findes der egentlig en nem måde at gøre det på?

Kommer and på den konkrete software.

> [...]
> Windows, der gør det nemt at installere den danske version. Det ville jo
> være sjovt også at kunne tilbyde en deb-fil til Linux.

Det er der allerede - ihvertfald i Ubuntu.

/Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 14:22

Peter Mogensen skrev:

> Det er der allerede - ihvertfald i Ubuntu.

Nej, det er den engelske version.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-02-09 15:03

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, det er den engelske version.

Det skulle undre mig meget hvis et open source program har
sprog-specifikke versioner. Den tossede ide at man skal have en anden
version af et program for at få det på dansk end på engelsk skal du vist
lede hos Microsoft efter.

Hvorfor sender du ikke bare din oversættelse up-stream, så den kommer
med i næste version af den officielle debian-pakke?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 15:46

Peter Mogensen skrev:

> [...]
> sprog-specifikke versioner. Den tossede ide at man skal have en anden
> version af et program for at få det på dansk end på engelsk skal du vist

Tag fx et kig på Firefox (KompoZer er bygget på
Mozilla-kode). Mozilla-programmerne downloades på de enkelte
sprog, men man kan dog også efterfølgende installere et
andet sprog via en udvidelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-02-09 16:33

Kim Ludvigsen wrote:

> Tag fx et kig på Firefox (KompoZer er bygget på Mozilla-kode).
> Mozilla-programmerne downloades på de enkelte sprog, men man kan dog
> også efterfølgende installere et andet sprog via en udvidelse.

Ikke på min ubuntu?

Hvordan kommer du frem til det? Har en mozilla-firefox-locale-da pakke.
Men den indeholder ikke hele browseren. Derimod har den dependencies
således den downloader browseren også, hvis jeg installerer pakken - men
det er noget helt andet.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 16:54

Johan Holst Nielsen skrev:

> Ikke på min ubuntu?

Det er så fordi, den rette sprogpakke automatisk findes og
installeres, når man bruger softwarekilderne. Som du kan se
på nedenstående side, laves der en udgave til hvert sprog på
de populære platforme:
http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html

> [...]
> Men den indeholder ikke hele browseren. Derimod har den dependencies
> således den downloader browseren også, hvis jeg installerer pakken - men

Jeg vil prøve at spørge udvikleren af KompoZer, om han kan
lave det, så sprogpakken automatisk installeres, alt efter
den besøgendes sprog, sådan som det åbenbart fungerer med
Firefox. Det lyder til at være den bedste løsning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-02-09 19:19

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> sprogpakken automatisk installeres, alt efter den besøgendes sprog,
> sådan som det åbenbart fungerer med Firefox. Det lyder til at være den

Nu skal vi jo skelne mellem hvad upstream tilbyder og hvordan det bliver
pakket, men hvis pakkeren er omhyggelig (som Ubuntu/Debian er med
Firefox), så har jeg svært ved at forestille mig at det ikke er muligt
at lave et hvilket som helst FOSS program så man kan installere
individuelle sprogpakker.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-02-09 09:53

Kim Ludvigsen skrev:
> Jeg er ved at skrive en guide om Ubuntu for begyndere, og skal helst
> undgå alt, der lugter af nørderi.

som de andre har nævnt i tråden , så er det ikke for nybegyndere.

> [...]
> eller bør man kopiere mappen ind som en undermappe i /home?
>
> Sidstnævnte er klart det mindst nørdede, men er der noget, der taler mod

Selv gør jeg følgende (men jeg er heller ikke nynbegynder,
brugt unix siden 1981 og linux siden 1992....)

Små programmer der kun består af få filer, evt. en enkelt binary
eller shell/script program som kun jeg selv skal bruge
havner i ~/bin dvs. /home/{migselv}/bin/
og min PATH har så dette katalog med i listen.

Større programmer (med libs osv.) der hentes som tar.gz
ryger gerne i /usr/local/ (via configure eller lign.)
Desværre har mange af disse pakke ofte ikke "uninstall" med i make ...

Så her foretrækker et pakkesystem så det også er let at afsintallere,
dvs. man skal sætte sig ind i hvordan man laver en .deb pakke (debian/ubuntu mfl)
eller .rpm hvis det er til andre linux distribution.

PS.
/etc er kun til globale konfigurationsfiler, og til programmer der havner
i /usr/local-systemet kan man anvende /usr/local/etc/

Som Sune nævnte i tråden , se på:
http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html#USRLOCALLOCALHIERARCHY

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 10:57

Den Mon, 16 Feb 2009 08:30:27 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> "Blot" i anførselstegn, fordi det kræver en terminal, og sådan en vil
> jeg helst helt undgå på siderne.

Terminalvindue undgår man bare ikke når man vil arbejde med Linux.

I "de gode gamle dage" var der LUG'er (Linux User Groups) i alle større
byer. En del af disse findes sikkert stadig. Der afholdes Install-fester
med jævne mellemrum. En af de mest aktive LUG'er var/er SSLUG (Skåne
Sjælland Linux User Group). SSLUG står bag en række glimrende Linux-bøger
som kan ses/downloades på http://www.linuxbog.dk/

---
Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 13:07

Karl Erik Christensen skrev:

> Terminalvindue undgår man bare ikke når man vil arbejde med Linux.

Man kan komme ganske langt i Ubuntu. Jeg har allerede
skrevet en god del uden at have haft behov for at nævne
terminalvinduet. Og umiddelbart kan jeg ikke se, at det
skulle blive nødvendigt at nævne terminalvinduet i det, jeg
mangler at skrive.

> SSLUG står bag en række glimrende Linux-bøger
> som kan ses/downloades på http://www.linuxbog.dk/

Mine sider bliver meget mere brugervenlige for begyndere -
og med billeder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-02-09 15:52

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> uden at have haft behov for at nævne terminalvinduet. Og umiddelbart kan
> jeg ikke se, at det skulle blive nødvendigt at nævne terminalvinduet i
Terminalvinduer er uomgængelige i Linux; det er alt for tungt at arbejde
udelukkende med GUI.
Jeg undsiger ikke GUI, en god GUI kan være en god hjælp til f.eks.
konfigurerings opgaver.
Filhåndteringsværktøjer. f.eks., er ikke gode GUI'er, det er meget
nemmere at arbejde med filsystemet ved at bruge linuxkommandoer i
terminalvinduer.
Installation ef downloadede programmer i kildetekst-udgave kan kun gøres
fra et terminalvindue.
Programpakken (tar-filen) anbringes og pakkes ud i
/opt : Add-on application software packages
For overskuelighedens skyld bør der oprettes en undermappe for hvert
program.
Når tar-filen er pakket ud, udføres den endelige installation efter den
vejledning der findes i tar-filen. Det oversatte program (de binære
programfiler) vil typisk blive installeret i /usr/local.
Dit indledende spørgsmål "Hvor skal programmer installeres?" er egentlig
upræcist. Du mener jo "Hvor skal den downloadede programpakke
anbringes?". Til det kan svaret være /opt, men egentlig er der frit slag.

> Mine sider bliver meget mere brugervenlige for begyndere - og med billeder.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 17:02

Jørgen Heesche skrev:

> Terminalvinduer er uomgængelige i Linux; det er alt for tungt at arbejde
> udelukkende med GUI.

Du er ikke i min målgruppe. Min målgruppe er familien
Hansen, der hellere vil klikke sig gennem utallige menuer
end at skulle skrive en kort kommando i et terminalvindue.
Terminalvinduer skræmmer familien Hansen, og de kunne fx
heller ikke drømme om at installere programmer i
kildetekstudgave.

P.S. Jeg nævner rent faktisk terminalvinduet, men kun for at
fortælle, hvor man finder det, og at det kan være nemmere at
bruge end GUI-programmer, hvis man ikke er bange for lidt
nørderi.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 11:01

Den Sun, 15 Feb 2009 23:58:30 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> eller bør man kopiere mappen ind som en undermappe i /home?
>
> Sidstnævnte er klart det mindst nørdede, men er der noget, der taler mod

Det du prøver at skrive om, er allerede skrevet her:

http://www.linuxbog.dk/applikationer/applikationer/applikationer-
installation.html#installation-fra-kildetekst

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 16:58

Den Mon, 16 Feb 2009 13:07:07 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> uden at have haft behov for at nævne terminalvinduet. Og umiddelbart kan
> jeg ikke se, at det skulle blive nødvendigt at nævne terminalvinduet i

Ok Kim, alt er jo relativt. Men tag feks. Samba, som de fleste begyndere
sikkert gerne vil installere.
Her er du nødt til at redigere i smb.conf - og det får du bare ikke lov
til, med mindre Samba skal ligge i brugerens private mappe. Men så
fungerer Samba kun for denne bruger.
I øvrigt bruger jeg altid /tmp når jeg pakker filer ud, her har alle lov
til at skrive, og alt "snavset" forsvinder ved genstart.

> Mine sider bliver meget mere brugervenlige for begyndere - og med
> billeder.

Fint nok - tror jeg - men det er nu også ganske lærerigt at gå den
"trælse" vej

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 17:28

Den Mon, 16 Feb 2009 17:01:36 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> kort kommando i et terminalvindue. Terminalvinduer skræmmer familien
> Hansen, og de kunne fx heller ikke drømme om at installere programmer i

Fam. Hansen skal holde sig til Windows

Nu kan de snart få Windows 7 - så sker der da lidt nyt for dem også.

Kan ikke lade være med at smile, for medens jeg har anvendt Linux ganske
gratis og smertefrit, har fam. Hansen betalt en jetjager for Windows
2000, Windows XP, Windows Vista, og nu snart også Windows 7.

---
Karl Erik.

Fra : Max

Dato : 16-02-09 18:45

Hej Karl Erik

> Kan ikke lade være med at smile, for medens jeg har anvendt Linux
> ganske gratis og smertefrit, har fam. Hansen betalt en jetjager for
> Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, og nu snart også Windows 7.

Hvis nu familie Hansen anser deres fritid for at være penge værd,
ja så kan løsningen med Windows måske være den billigste
løsning for dem.

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 17:45

Karl Erik Christensen skrev:

> Fam. Hansen skal holde sig til Windows

Det er jo det, jeg vil prøve at lave lidt om på.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-02-09 10:05

Kim Ludvigsen skrev:
> Det er jo det, jeg vil prøve at lave lidt om på.

Det laver du ikke om på ved at skrive en tutorial - sådanne henvender
sig i øvrigt heller ikke til din målgruppe, de vil bare stikke en CD/DVD
i og slippe for spørgsmål, de ikke forstår.

Hvis du vil lave om på at din målgruppe holder sig til Windows må du
udvikle en "idiot-optimeret" linux-distribution.

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-09 19:30

Den Tue, 17 Feb 2009 10:04:46 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> Det laver du ikke om på ved at skrive en tutorial - sådanne henvender
> sig i øvrigt heller ikke til din målgruppe, de vil bare stikke en CD/DVD
> i og slippe for spørgsmål, de ikke forstår.

Så skal de da ikke forsøge med Windows. Der skal man både have en
dansk-engelsk ordbog til de forfærdelige "undersættelser", prøvet at
installere systemet adskillige gange før, så man ved hvor man skal
svare modsat af det logiske, samt en udvidet advokat-eksamen til
EULA'en...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 18:01

Den Mon, 16 Feb 2009 17:28:40 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Jeg har ikke Samba med på min to-do-liste. Er det ikke også mere til
> dem, der er kommet ud over begynderstadiet? Jeg tror, jeg vil overlade
> den slags til diverse hjælpe-fora som fx ubuntudanmark. Men bortset fra
> det, så kan jeg se, at der ligger et GUI-program til at konfigurere
> Samba med i softwarekilderne - men det er måske med den begrænsning, du
> nævner i den nedenstående?

MÃ¥ melde pas, for jeg kender ikke Swat GUI'en.
sudo smbpasswd test -a
så er han oprettet i terminalen.

Den sparsommelige familiefader, Hr. Hansen, vil snart blive træt af at
pumpe penge i diskplads til teenagernes mp3 filer, så han vil straks gå i
gang med Samba, så de kan dele den musik, der alligevel er den samme.

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 19:12

Den Mon, 16 Feb 2009 18:44:40 +0100 skrev Max:

> Hvis nu familie Hansen anser deres fritid for at være penge værd, ja så
> kan løsningen med Windows måske være den billigste løsning for dem.

Da skal jeg da lige godt give dig et eksempel fra den virkelige verden
(jeg har aldrig brudt mig særligt om hypotetiske spørgsmål)

Mine 2 børn har i den forgangne weekend hygget sig med hver sin bærbare.
Den ene med Windows XP, som flere gange "gik ned" blot ved at surfe på
nettet. Den anden, med Windows Vista, skulle køre nogle teori prøver på
en cd udleveret af en kørelærer, med besked om at den ikke kunne køre på
Vista, men kun på XP. Det viste sig at cd'en udmærket kunne køre på
Vista, programmet skulle blot køres af "administrator".
Der gik meget af vores "fritid" med disse problemer - og min pc, med
Ubuntu, blev "stjålet" fra mig af mine børn, for den fungerede

---
Karl Erik.

Fra : Max

Dato : 16-02-09 20:11

Hej Karl Erik

> Der gik meget af vores "fritid" med disse problemer - og min pc, med
> Ubuntu, blev "stjålet" fra mig af mine børn, for den fungerede

Når de så vil spille WOW o.s.v. kan de så også bare lige
tage din Ubuntu ?

--
Mvh Max

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-09 20:24

Den Mon, 16 Feb 2009 20:11:02 +0100 skrev Max:
> Hej Karl Erik

> Når de så vil spille WOW o.s.v. kan de så også bare lige
> tage din Ubuntu ?

Din pointe ville nok virke lidt bedre, hvis du havde valgt et spil
der *ikke* kan køre under Linux. Det skulle vel stadig være muligt
at finde et enkelt eksempel eller to?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Max

Dato : 16-02-09 20:53

Hej Kent Friis

> Din pointe ville nok virke lidt bedre, hvis du havde valgt et spil
> der *ikke* kan køre under Linux. Det skulle vel stadig være muligt
> at finde et enkelt eksempel eller to?

Det var ingen pointe, det var faktisk et ærligt ment spørgsmål.

Kan disse spil ungerne spiller på nettet køre på Ubuntu ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 20:55

Max wrote:

> Kan disse spil ungerne spiller på nettet køre på Ubuntu ?

Hvilke spil tænker du på?

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 16-02-09 21:13

Hej Jesper

> Hvilke spil tænker du på?

Spil som WoW, Warcraft 3, Dawn of War 2, Team Fortress 2,
Far Cry 2, F.E.A.R. 2 og Call of Duty 5.

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 21:42

Max skrev:

> Spil som WoW, Warcraft 3, Dawn of War 2, Team Fortress 2,
> Far Cry 2, F.E.A.R. 2 og Call of Duty 5.

Jeg ved ikke, om de pågældende spil kan køre under Linux,
men der er helt klart spil, som ikke kan. Løsningen er
selvfølgelig at installere Linux ved siden af Windows. Så
kan man bruge Linux til de alvorlige ting, og så kan man
bruge Windows som spillemaskine. Dermed er risikoen for, at
ungerne får slettet fars vigtige dokumenter eller
familiebillederne, heller ikke så stor.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-02-09 09:41

On Mon, 16 Feb 2009 21:41:57 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> Jeg ved ikke, om de pågældende spil kan køre under Linux, men der
> er helt klart spil, som ikke kan. Løsningen er selvfølgelig at
> installere Linux ved siden af Windows.

Man kan også købe en rigtig spillemaskine til spil. Så er man dejlig
fri for at bruge tid på at få spillene til at virke under Linux...
eller Windows!

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 15:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> Man kan også købe en rigtig spillemaskine til spil. Så er man dejlig
> fri for at bruge tid på at få spillene til at virke under Linux...
> eller Windows!

Det er så bare ikke alle spil der virker på en spillemaskine. De fleste
af de spil jeg spiller findes ikke til konsoller.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-09 19:32

Den Tue, 17 Feb 2009 15:36:12 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Det er så bare ikke alle spil der virker på en spillemaskine.

Det er så sandelig heller ikke alle spil der virker på Windows.

> De fleste af de spil jeg spiller findes ikke til konsoller.

Det er så nok fordi du vælger at spille de spil der findes til Windows.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 22:11

Max wrote:

> Spil som WoW, Warcraft 3, Dawn of War 2, Team Fortress 2,
> Far Cry 2, F.E.A.R. 2 og Call of Duty 5.

Meget af det virker i Cedega. Det kræver dog nVidia-grafik.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-02-09 19:46

On Mon, 16 Feb 2009 19:18:49 +0100, Peter Mogensen wrote:

> [...]
> Firefox), så har jeg svært ved at forestille mig at det ikke er muligt
> at lave et hvilket som helst FOSS program så man kan installere

Jep. Hvis vi nu ser på det ene program jeg har nogenlunde check på, så
ligger hvert af de understøttede sprog efter følgende recept

[pd@titmouse2 ~]$ rpm -qlf `which R` | grep ja/LC_MESSAGES/.*\\.mo\$ |
xargs du -c
64   /usr/lib/R/library/base/po/ja/LC_MESSAGES/R-base.mo
16   /usr/lib/R/library/grDevices/po/ja/LC_MESSAGES/R-grDevices.mo
20   /usr/lib/R/library/grDevices/po/ja/LC_MESSAGES/grDevices.mo
16   /usr/lib/R/library/graphics/po/ja/LC_MESSAGES/R-graphics.mo
20   /usr/lib/R/library/grid/po/ja/LC_MESSAGES/R-grid.mo
4   /usr/lib/R/library/grid/po/ja/LC_MESSAGES/grid.mo
64   /usr/lib/R/library/methods/po/ja/LC_MESSAGES/R-methods.mo
8   /usr/lib/R/library/methods/po/ja/LC_MESSAGES/methods.mo
4   /usr/lib/R/library/splines/po/ja/LC_MESSAGES/R-splines.mo
4   /usr/lib/R/library/splines/po/ja/LC_MESSAGES/splines.mo
92   /usr/lib/R/library/stats/po/ja/LC_MESSAGES/R-stats.mo
8   /usr/lib/R/library/stats/po/ja/LC_MESSAGES/stats.mo
4   /usr/lib/R/library/stats4/po/ja/LC_MESSAGES/R-stats4.mo
4   /usr/lib/R/library/tcltk/po/ja/LC_MESSAGES/R-tcltk.mo
4   /usr/lib/R/library/tcltk/po/ja/LC_MESSAGES/tcltk.mo
28   /usr/lib/R/library/tools/po/ja/LC_MESSAGES/R-tools.mo
4   /usr/lib/R/library/tools/po/ja/LC_MESSAGES/tools.mo
40   /usr/lib/R/library/utils/po/ja/LC_MESSAGES/R-utils.mo
204   /usr/share/R/locale/ja/LC_MESSAGES/R.mo
608   total

og så vidt jeg kan se er der ingen specielle katalogfiler e.l.

Nu understøtter "R" kun ca. 9 sprog, så de følger allesammen bare med, men
man kunne nemt bryde sprogfilerne ud i bidder a ca. 600K der installeres
separat oven i en basis installation.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-09 19:54

> [...]
> softwarekilde, og det ikke leveres som en deb-pakke, men
> blot leveres i en gz-fil. Hvor anbefales det så at placere

Hvis det er "hele programmet i en mappe med undermapper"-modellen,
så plejer man at placere dem under /opt.

/usr og /usr/local hierakierne er - som du efterhånden har opdaget -
opdelt efter funktion og ikke efter program. /usr styres af
systemet, og /usr/local er til lokalt installerede programmer.

Teoretisk kan man skifte hele systemet ud (fx RedHat -> Debian),
og blot beholde /home og /usr/local (disse lægges nogen gange
på en anden partition af samme årsag). Så er der lige /opt der
falder udenfor, IMHO burde der være en /usr/local/opt, men det
er vist ikke standard.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 20:15

Kent Friis skrev:

> Hvis det er "hele programmet i en mappe med undermapper"-modellen,
> så plejer man at placere dem under /opt.

Ok, så ændrer jeg lige i min tekst fra /usr/local til /opt.
Tak - og også tak til alle andre her i tråden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 19:57

Den Mon, 16 Feb 2009 18:45:28 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
>
> Kim snakker om at pakke et tar-fil ud når man har downloadet binaries
> (fx Firefox distribueres (bl.a.) på denne måde).

Det har du nok ret i Kent, - det overså jeg i min iver

Og dog - da vi i gamle dage installerede Netscape 7, og også RealPlayer,
poppede de jo begge op med lidt konfiguration.

Nu fås RealPlayer som .deb og .rpm pakker.

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 20:18

Den Mon, 16 Feb 2009 20:11:02 +0100 skrev Max:

> Hej Karl Erik

> Når de så vil spille WOW o.s.v. kan de så også bare lige tage din Ubuntu
> ?

Mine børn spiller ikke, ryger ikke og går ikke med piger - for de er
begge piger
Jeg selv spiller kun Kabale og Napoleon - hvis de vil spille bruger de
deres WII - som gjorde far halvt invalid

---
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-02-09 20:22

Den 16 Feb 2009 19:17:47 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Mine børn spiller ikke, ryger ikke og går ikke med piger - for de er
> begge piger

Skulle det nu være en hinding?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 20:33

Den Mon, 16 Feb 2009 19:21:58 +0000 skrev Kent Friis:

> Skulle det nu være en hinding?
>
> Mvh
> Kent

Hej Kent.

Nej, det bliver nok nødvendigt efterhånden. Alle knægte i miles omkreds
er "skodt"

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-02-09 23:57

> [...]

> Jeg fandt nogle indlæg i diverse fora, hvor andre også havde haft det
> samme eller et lignende problem med Loki. Jeg kan ikke huske, om det

sudo apt-get install loki

Installerede da Loki på min Ubuntu.
Jeg ved godt nok ikke hvad jeg skal bruge den til, men tror da den virker:

karlerik@karlerik-ubuntu$ loki -v
loki 2.4.7_4

---
Karl Erik.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-02-09 00:33

> [...]
>
> Installerede da Loki på min Ubuntu.
> Jeg ved godt nok ikke hvad jeg skal bruge den til, men tror da den virker:

Måske jeg har misforstået, men jeg havde opfattelsen af, at
man ikke skulle installere Loki, men at filerne var
selvudpakkende arkiver på samme måde som
exe-installationsprogrammer i Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-02-09 00:02

Den Mon, 16 Feb 2009 22:57:28 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

karlerik@karlerik-ubuntu$ sudo apt-get install loki
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Foreslåede pakker:
loki-doc
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
loki
0 opgraderes, 1 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 1 opgraderes ikke.
340kB skal hentes fra arkiverne.
After this operation, 844kB of additional disk space will be used.
Henter:1 http://dk.archive.ubuntu.com hardy/universe loki 2.4.7.4-1
[340kB]
Hentede 340kB på 1s (319kB/s)
Vælger tidligere fravalgt pakke loki.
(Læser database... 269689 filer og mapper aktuelt installeret.)
Udpakker loki (fra .../loki_2.4.7.4-1_i386.deb)...
Sætter loki (2.4.7.4-1) op...

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-02-09 01:18

Den Tue, 17 Feb 2009 00:33:13 +0100 skrev Kim Ludvigsen:

> Måske jeg har misforstået, men jeg havde opfattelsen af, at man ikke
> skulle installere Loki, men at filerne var selvudpakkende arkiver på
> samme måde som exe-installationsprogrammer i Windows.

Hej Kim.

Jeg er ved at downloade en spil demo "Bus-Simulator" der skulle kunne
installeres med Loki.
Den er på 1.1 GB.

Hurra for vinterferie

---
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-02-09 02:21

> [...]

> skulle installere Loki, men at filerne var selvudpakkende arkiver på
> samme måde som exe-installationsprogrammer i Windows.

Tja, man skal vist have spillet på cd.
Her er i hvert fald hvad jeg får:

karlerik@karlerik-ubuntu:/tmp$ sudo sh true.combat_1.2beta-english.run
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing Quake ]|[ Arena: True Combat 1.2
Beta........................................................
Searching Quake ]|[ Arena....
Could not find Quake ]|[ Arena
karlerik@karlerik-ubuntu:/tmp$

Det må så blive en anden gang

---
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-02-09 19:26

Den 17 Feb 2009 01:21:08 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> Uncompressing Quake ]|[ Arena: True Combat 1.2

Det lyder som en expansion pack du har fået fat i.

Mvh
Kent

.... for katten.