dd
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:09

Greetings!

Hvad er tidshorisonten for at overskrive en 1TB disk med 0'er vha. dd?

Jesper Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-02-09 15:28

Jesper Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Hvad er tidshorisonten for at overskrive en 1TB disk med 0'er vha. dd?

hvad siger
time dd if=/dev/zero of=/dev/XXX bs=1T count=1

?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:39

Peter Mogensen wrote:

> hvad siger
> time dd if=/dev/zero of=/dev/XXX bs=1T count=1

Kan den køres mens processen er i gang?

Jesper Poulsen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-02-09 15:49

Jesper Poulsen wrote:

> Kan den køres mens processen er i gang?

Hvis du har startet dd skrivningen kan du se hvor
langt den er nået ved at sende USR1 til dd-processen.

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:54

Mogens Kjaer wrote:

> Hvis du har startet dd skrivningen kan du se hvor
> langt den er nået ved at sende USR1 til dd-processen.

Og det gør jeg hvordan?

Jesper Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-02-09 15:55

Jesper Poulsen wrote:

> Og det gør jeg hvordan?

kill -USR1 <PID>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:59

Peter Mogensen wrote:

> kill -USR1 <PID>

Og så stopper processen - det vil jeg ikke. Nu er den jo i gang. De
timer den har kørt vil være spildte...

Jesper Poulsen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-02-09 16:03

Jesper Poulsen wrote:

> Og så stopper processen - det vil jeg ikke. Nu er den jo i gang. De
> timer den har kørt vil være spildte...

Processen stopper ikke. Den skriver i stedet hvor langt den er kommet på
skærmen og fortsætter så.

-Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 16:09

Claus Rasmussen wrote:

> Processen stopper ikke. Den skriver i stedet hvor langt den er kommet på
> skærmen og fortsætter så.

Okay, tak.

220GiB i løbet af 3½ time.

ETA 15 timer.

Jesper Poulsen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 15-02-09 22:51

Jesper Poulsen wrote:

> Og så stopper processen - det vil jeg ikke. Nu er den jo i gang. De
> timer den har kørt vil være spildte...

Nej
   kill -USR1 <pid>
skoppter ikke processen. de beder bare processen om at fortælle hvor
langt det er nået.

Kig nederst på

   man kill

/Henning

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-02-09 15:54

Jesper Poulsen wrote:

> Kan den køres mens processen er i gang?

hvilken process?
Det er et multitasking system du er på, ikk'?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 16:01

Peter Mogensen wrote:

> hvilken process?

dd-processen.

> Det er et multitasking system du er på, ikk'?

Jo, men det er jo i gang med dd. Jeg kan vel ikke sætte dd til at
arbejde på det samme device 2 gange på samme tid?

Jesper Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-02-09 18:28

Jesper Poulsen wrote:

> dd-processen.

> Jo, men det er jo i gang med dd. Jeg kan vel ikke sætte dd til at
> arbejde på det samme device 2 gange på samme tid?

Ahh... men du skrev jo intet om at du allerede kørte en proces.
Så er SIGUSR1 jo nok det du ønsker - hvis den vel og mærke stadig har et
STDOUT

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 20:49

Peter Mogensen wrote:

> Ahh... men du skrev jo intet om at du allerede kørte en proces.

Nej, ikke oprindeligt, for det jeg ønskede var bare et løst overslag...
Det kunne jo være at der var en der havde gjort noget lign. før.

> Så er SIGUSR1 jo nok det du ønsker - hvis den vel og mærke stadig har et
> STDOUT

kill -USR1 <PID> virker nu også fint. Tak for hjælpen til både dig og de
andre

Så er søndagen ikke helt spildt, når nu ryggen tvinger mig til at bruge
en del tid i sengen... :-/

Jesper Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-02-09 10:01

Jesper Poulsen wrote:

> Nej, ikke oprindeligt, for det jeg ønskede var bare et løst overslag...
> Det kunne jo være at der var en der havde gjort noget lign. før.

Tjoe... men det kommer jo 100% an på hvor hurtigt det device, der
skrives til er. Så ingen kan jo svare før de ved det.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 06:31

Jesper Poulsen wrote:

> Hvad er tidshorisonten for at overskrive en 1TB disk med 0'er vha. dd?

16 timer og 5 minutter tog det

Jesper Poulsen