Ris og ros om Sandberg Netværksdisk.
Fra : MJU

Dato : 16-02-09 13:03

Jeg får nok sådan en http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-37
i aften af en kammerat. Han ikke ikke haft brugt den.

Er der nogle som har erfaringer med dette produkt?
Hvad kan i sige af godt og dårligt om den?

/Micky

Fra : Taba

Dato : 16-02-09 13:58

MJU wrote:
> Jeg får nok sådan en http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-37
> i aften af en kammerat. Han ikke ikke haft brugt den.
>
> Er der nogle som har erfaringer med dette produkt?
> Hvad kan i sige af godt og dårligt om den?

Har ikke præcist erfaring med netop den model du omtaler, men generelt
kan man sige om de såkaldte NAS, at de egt. mest egner sig til at blive
brugt med deres USB stik. Altså ydelsen er ikke synderlig god over
netværket og dette er for det meste fordi hardwaren deri
(cpu+controller+ram) tit og ofte er for svage (læs: billige).

Anmeldte et lign. produkt fra Silverstone
http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=ns312&area=
og der var ydelsen, når den var bedst, på hhv. 5 og 7 mb/sek når man
uploadede og downloaded fra den.

--
/Taba

Fra : Taba

Dato : 16-02-09 14:02

Taba wrote:
> [...]
> netværket og dette er for det meste fordi hardwaren deri
> (cpu+controller+ram) tit og ofte er for svage (læs: billige).

Skal lige præcisere her: Det gælder langtfra alle NAS, men lige netop
disse typer, som rigtig mange forskellige producenter har lavet.
Kan fint anbefale en Synology DS207+

--
/Taba

Fra : MJU

Dato : 16-02-09 14:55

Taba skrev:

> Skal lige præcisere her: Det gælder langtfra alle NAS, men lige netop
> disse typer, som rigtig mange forskellige producenter har lavet.
> Kan fint anbefale en Synology DS207+

Tror ikke hastigheden gør så meget. Vi skal bruge til og samle vores
billeder på. Og så se dem på de andre computere i huset.

Havde godt læs om Synology. Og hvis den jeg får ikke er så god, så køber
jeg nok en Synology. Hvordan er DS108J?

Vil helt ikke op på mere end kr. 1000,- når det ikke er så meget den vil
blive brugt.

/Micky

Fra : Taba

Dato : 17-02-09 22:07

MJU wrote:
> [...]
> billeder på. Og så se dem på de andre computere i huset.
>
> Havde godt læs om Synology. Og hvis den jeg får ikke er så god, så køber

Den har jeg ingen erfaring med desværre. Har faktisk kun haft erfaring
med DS207+.

> Vil helt ikke op på mere end kr. 1000,- når det ikke er så meget den vil
> blive brugt.

Okay, så er det måske lidt overkill at anskaffe sig en NAS hvis det
"bare" er til billeder og der ikke er andre umiddelbare opgaver den skal
tage sig af... Men det kan være at du så alligevel kan nøjes med en
"forbruger NAS", men sørg dog for at den er af nyere dato så den kan
klare sata diske, og søg lidt på nettet efter anmeldelser af en du evt.
kunne være interesseret i.

--
/Taba

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 22:17

Taba wrote:

> "forbruger NAS", men sørg dog for at den er af nyere dato så den kan
> klare sata diske, og søg lidt på nettet efter anmeldelser af en du evt.

Og spring over Linksys. Deres seneste NAS sveder diskene ud

Jesper Poulsen

Fra : MJU

Dato : 17-02-09 22:38

Jesper Poulsen skrev:

> Og spring over Linksys. Deres seneste NAS sveder diskene ud

Okay lyder ikke godt.
Jeg prøver og se mig lidt mere omkring.

Det kan godt være den kommer til og være ftp server ind imellem.

/Micky

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-02-09 16:16

Taba <all.spammers@die.fockers> wrote:

> [...]
> over netværket og dette er for det meste fordi hardwaren deri
> (cpu+controller+ram) tit og ofte er for svage (læs: billige).

Jeg har haft en af de billigere modeller hjemme og returnerede den, dels
fordi det eneste den kunne finde ud af som netværksdisk var FAT32 og dels
fordi dens firmware gik i en eller anden deadlock. Til den pris, du giver,
synes jeg godt du kan tillade dig at nøjes med at bruge den som usb-disk og
ntfs-formattere den disk, du sætter i.

> Anmeldte et lign. produkt fra Silverstone
> http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=ns312&area=
> og der var ydelsen, når den var bedst, på hhv. 5 og 7 mb/sek når man
> uploadede og downloaded fra den.

Det var da ikke så ringe ... jeg købte en Netgear SC01, den er godt nok sløv
altså, og sætter man den til at spejle er den halvt så hurtig. Den har også
den egenskab at den benytter helt sit eget diskformat, så man kan ikke bare
sætte diskene i noget andet hvis den fejler samt den egenskab at den er lidt
for dårligt kølet efter min smag; kun køleribber, ingen luftcirkulation. Den
iScsi software den skal bruge er også lidt tumpet, efter afinstallering af
den på en w2k maskine kan den maskine ikke længere genkende nye diske. Jeg
ved ikke, om der er en kausal sammenhæng.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-02-09 22:19

MJU wrote:

> [...]
> aften af en kammerat. Han ikke ikke haft brugt den.
>
> Er der nogle som har erfaringer med dette produkt? Hvad kan i sige af

To negative ting

1) Disken skal været FAT32 formatteret. Ingen mulighed for filer over 4
GB, og generelt er FAT32 et dårligt filsystem (specielt til store diske)
sammenlignet med ext3 eller NTFS.

2) Den bruger IDE harddiske. Det er smart nok, hvis man har sådan en
liggende, men fremtiden hedder SATA, og det kunne jo være at man en dag
skulle anvende disken et andet sted.

Jeg synes i øvrigt ikke at kombinationen af netværk og USB er særligt
smart, og slet ikke hvis man er Windows bruger. Filsystemerne på disse
enheder (NAS'er) skal generelt være FAT32 eller ext2/ext3, og førstnævnte
er noget skidt, men hvis filsystemer er ext2/ext3, kan en Windows bruger
ikke læse den interne disk over USB uden at installere specielle drivere.

IMHO er det en bedre ide at finde ud af hvad man har behov for: en USB
harddisk eller en NAS?

--
Jesper Lund

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-02-09 22:58

Jesper Lund wrote:
> IMHO er det en bedre ide at finde ud af hvad man har behov for: en USB
> harddisk eller en NAS?

Jeg vil lige lufte den 3. mulighed for jer - byg en mini server selv.
Jeg har strikket et mini-itx system sammen med en Dual Core Atom CPU + 2
GB RAM i et lækkert mini-itx kabinet. Det kostede under 1300kr fra UK
inkl fragt !! Så er det bare at smide en disk eller 2 i og man er kørende..

http://linitx.com/viewcategory.php?catid=171&pp=170,171

Så har man en løsning som giver fuld fleksibilitet og stadig er billig i
strøm..

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 23:14

Uffe S. Callesen wrote:

> Jeg har strikket et mini-itx system sammen med en Dual Core Atom CPU + 2

Alternativt en AMD Geode.

Jesper Poulsen