En USB HD på 2 PC'er ?
Fra : MJU

Dato : 15-02-09 21:31

Kan man på en eller anden måde sætte en USB Harddisk til 2 computere på
samme tid?
Så de begge kan læse/skrive til og fra den.

/Micky

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 21:35

MJU wrote:

> Kan man på en eller anden måde sætte en USB Harddisk til 2 computere på
> samme tid?

Ja, sæt den til en server og del adgangen på lokalnet.

> Så de begge kan læse/skrive til og fra den.

To eller flere maskiner kan ikke få eksklusiv adgang til filsystemet på
samme tid, så derfor skal der en server imellem (dén får eksklusiv adgang).

Den ene maskine kan sagtens fungere som server - den skal så bare være
tændt for at den anden maskine kan bruge disken.

I dk.edb.netvaerk er der meget mere hjælp at hente vedr. netværk

Jesper Poulsen

Fra : MJU

Dato : 15-02-09 21:52

Jesper Poulsen skrev:

> [...]
> tændt for at den anden maskine kan bruge disken.
>
> I dk.edb.netvaerk er der meget mere hjælp at hente vedr. netværk

Ok mange tak.
Havde håbet jeg kunne slippe uden om og skulle bruge en anden computer
som server for disken.

/Micky

Fra : Max

Dato : 15-02-09 22:00

Hej MJU

> Havde håbet jeg kunne slippe uden om og skulle bruge en anden computer
> som server for disken.

Så brug en HD der både kan køre USB og NAS, den kan som NAS fungere
selvstændig på netværket og bruges af alle computere på dette netværk.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 22:39

Max wrote:

> Så brug en HD der både kan køre USB og NAS, den kan som NAS fungere
> selvstændig på netværket og bruges af alle computere på dette netværk.

I NAS-tilstand skal den _ikke_ tilkobles via USB. En meget vigtig
detalje

Jesper Poulsen

Fra : MJU

Dato : 16-02-09 00:02

Jesper Poulsen skrev:

> I NAS-tilstand skal den _ikke_ tilkobles via USB. En meget vigtig
> detalje

Hvad mener du med NAS?

/Micky

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 00:08

MJU wrote:

> Hvad mener du med NAS?

Network Attached Storage. Det kan skabes på mange måder. Den der ofte
bruges i hjemmet er baseret på en alt-i-en-server med plads til diske
internt eller ekstern. Der er skrevet mangt og meget om det i
dk.edb.netvaerk

Jesper Poulsen

Fra : Jesper

Dato : 16-02-09 23:59

Du kan også prøve med en router der har USB stik. Jeg har selv en Asus
WL-500W som giver wireless + kablet netværk og har 2 USB porte der både kan
acceptere en USB printer samt USB HD's.

Voila, både WI-FI, netværks disk, og netværksprinter i en boks, og det kører
fint. Den har endda mulighed for at køre simple websider der ikke kræver
nogen serverprocess (dvs. f.ex. HTML sider eller simpel filserver), og
bittorent klient. Ærligt talt et fund for 700 Kr.

Jesper.

Fra : MJU

Dato : 17-02-09 00:37

Jesper skrev:
> [...]
> nogen serverprocess (dvs. f.ex. HTML sider eller simpel filserver), og
> bittorent klient. Ærligt talt et fund for 700 Kr.

Har en D-Link Dir 655 med USB.
Men den kan man ikke bruge til en USB disk.

Men tak for rådet.

/Micky