Hjælp til en 15 år gammel Olivetti
Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 15-02-09 17:17

Jeg fik lige et anfald af nostalgi her til morgen og frem fra gemmerne fandt
jeg den første PC som jeg fik i 1993.

Olivetti PCS 386 SX. Egentlig en ret elendig Computer men jeg havde megen
glæde af den, dengang. Den var født med en 16 Mhz SX CPU og 1 Mb RAM og 40
Mb Harddisk. DOS 5.0 og Windows 3.0.

Sidst jeg havde den fremme (ca. 5 år siden) lavede jeg den helt i orden, med
8 Mb RAM (max) og en 100 Mb Harddisk og DOS 6,2 og Win 3,11. Da kørte alt
som det skulle

Men her til morgen ville den ikke starte op, fordi Backup batteriet
selvfølgelig var flad og BIOS opsætningen væk.

Jeg har ingen problemer med at komme ind i BIOS (Ctrl + Alt + Shift og til
sidst Del) og jegkan også ændre harddisken til en 100 Mb, men BIOS kan ikke
se disken ( Fixed Disk not pressent)

Hvis jeg starten DOS på en systemdisk og taster FDISK siger den ingen
tilgængelige harddiske.

Jeg har haft disken ovre som slave i en anden PC hvor jeg sagtens kunne få
adgang til den.

Nu er jeg løbet tør for ideer. Er der én derude som rodede i Olivetti for 15
år siden, der kan hjælpe ?????
Jeg kan jo huske at jeg sad med min datter på 5 år og spillede et lille spil
med Onkel Joakim og Guliver Flintesten. Nu er datteren blevet 20 år, men vil
sikkert gerne gense spillet.

NB: hvor sidder Backup batteriet egentlig Jeg syntes ikke at der er noget
der ligner et batteri, på bundkortet.

MVH.
Hans Henrik Pedersen

Fra : Henning

Dato : 15-02-09 19:03

> [...]

>sidst Del) og jegkan også ændre harddisken til en 100 Mb, men BIOS kan ikke

40 eller 100MB? Har du sat parametrene korrekt?

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 15-02-09 22:04

Jeg kan kun vælge mellem 20 - 40 og 100 Mb diskstørrelse og jeg har faktisk
en disk i alle 3 størrelser, men ingen af dem kan maskinen "se"

Jeg mener at BIOS i opstarten normalt skriver at den har "1 pressent" ud for
"fixed disk" Men her på min skriver den "not pressent"
Man skal så ind i BIOS for at vælge størrelsen.
Men når den føler at disken er "not Present" så nytter det jo ikke at vælge
den rigtige størrelse. Derfor har FDISK jo heller ingen diske at partionere.
Det må vel være Controlerdelen på bundkortet der ikke virker. Eller er der
flere ideer.

MVH.
Hans H.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-02-09 23:20

"Hans Henrik Pedersen" <hhkp@vip.cybercity.dk> wrote in

> Jeg mener at BIOS i opstarten normalt skriver at den har "1 pressent"
> ud for "fixed disk" Men her på min skriver den "not pressent"
> Man skal så ind i BIOS for at vælge størrelsen.

Måske er problemet at BIOS smider opsætningen af disken pga det manglende
BIOS batteri?

> Men når den føler at disken er "not Present" så nytter det jo ikke at
> vælge den rigtige størrelse.

På den slags gammelt isenkram kan BIOS ikke "mærke" om der er en disk. Den
skal have parametrene til disken før den melder disk present.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-02-09 21:17

Hans Henrik Pedersen tastede følgende:
> Jeg mener at BIOS i opstarten normalt skriver at den har "1 pressent" ud for
> "fixed disk"
Ja... og det gør den vel for diskettedrevet.

De vil vist helst boote på Conner harddiske.

Mine Olispagetti 286 & 386 røg ud under en oprydning for et år siden.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 16-02-09 22:16

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hans Henrik Pedersen tastede følgende:
> Ja... og det gør den vel for diskettedrevet.

nemlig

> De vil vist helst boote på Conner harddiske.

Ja, kun Conner diske og kun 3 størrelser 20 - 40 og 100 Mb.

> Mine Olispagetti 286 & 386 røg ud under en oprydning for et år siden.

Ja det var jo ikke verdens bedste Computere, og det er da også kun fordi det
var min første PC, at jeg gerne vil bevare den og helst i køreklar stand

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-02-09 22:51

"Hans Henrik Pedersen" <hhkp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja det var jo ikke verdens bedste Computere, og det er da også kun fordi
> det var min første PC, at jeg gerne vil bevare den og helst i køreklar

Har du ikke en brugerdefineret HD i bios ?
Så kan du - hvis du kender tallene (står evt udenpå HD) - fodre bios med
sectors-heads-og jeg syntes der var en ting mere.
Hvis den foruddefinerede 100Mb (vildt!) har andre parametre end den, der
sidder i, vil bios ikke tale med HD.....

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 22:54

Jesper Hedegaard wrote:

> sectors-heads-og jeg syntes der var en ting mere.

Cylindre. CHS (Cylindres, Heads, Sectors).

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-02-09 23:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Cylindre. CHS (Cylindres, Heads, Sectors).
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Yes - det var den

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 17-02-09 23:48

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> skrev i en meddelelse
> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det er en meget simpel BIOS på denne model af Olivetti, slet ikke ligesom
AMI bios og de andre der var oppe dengang for 15 år siden. Det er kun muligt
at vælge mellem 3 Harddiske (20, 40 og 100 Mb.)

Nu har jeg efterhånden rodet så meget med den at jeg er sikker på at der er
en fejl med Controlerdelen på Bundkortet, så jeg bliver nødt til at opgive
den ØV ØV

Hvis der er nogen der har en sådan Olivetti stående, så ville jeg være
lykkelig for at overtage den. Den ser sådan ud

http://www.retrocomputing.net/parts/olivetti/PCS386SX/th/tn_P0023407_JPG.jpg

Tak for de mange dejlige indlæg

Hilsen fra Hans H.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-02-09 08:31

Hans Henrik Pedersen forklarede:
> Ja, kun Conner diske og kun 3 størrelser 20 - 40 og 100 Mb.
Hmm... det kan jeg ikke helt genkende, jeg husker flere bl.a. 80 og 120
MB

Er den jupet rigtigt? Her for min 120 MB
http://www.computerhope.com/hdd/hdd0060.htm

Andre Conner her:
http://www.computerhope.com/hdconner.htm

Den ene kørte kun med 100 MB på en 120 MB HD, men efter en tur med
Fdisk fandt bios den korrekt som 120 MB

> Ja det var jo ikke verdens bedste Computere, og det er da også kun fordi det
> var min første PC, at jeg gerne vil bevare den og helst i køreklar stand
Generelt har du ret men min 286 20 MHZ var forbavsende hurtig. Der var
en som gjorde opmærksom på at den model havde en Harris CPU som var 20
eller 25 % hurtigere end tilsvarende Intel.

Jeg fik med 286'eren hul på Internet i 1997 med et 14400 modem og en
Arachne DOS browser.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 17-02-09 23:52

> [...]
> 25 % hurtigere end tilsvarende Intel.
>
> Jeg fik med 286'eren hul på Internet i 1997 med et 14400 modem og en

Hos mig kan Fdisk ikke "se" nogen harddisk. Så nu opgiver jeg den Øv

Tak for dit indlæg. Se for øvrigt her:

http://cpu-museum.de/?m=Harris&f=80286

MVH Hans H.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-02-09 08:42

Hans Henrik Pedersen frembragte:
> Hos mig kan Fdisk ikke "se" nogen harddisk. Så nu opgiver jeg den Øv
Har du overvejet et nyt 3 Volt batteri

> Tak for dit indlæg. Se for øvrigt her:
>
> http://cpu-museum.de/?m=Harris&f=80286
Tak for link. Det ligner, men jeg troede det var en joke første gang
jeg læste om den, så næste gang låget røg af, måtte jeg lige checkke.

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 21:18

Hans Henrik Pedersen wrote:

> NB: hvor sidder Backup batteriet egentlig Jeg syntes ikke at der er noget
> der ligner et batteri, på bundkortet.

Der kan være tale om en supercap-kondensator. Den skal lige lades lidt
op af bundkortet, før det virker efter hensigten.

Jesper Poulsen

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 15-02-09 21:54

Jeg prøver at lade den være tændt nogle timer, tak.

MVH
Hans H.

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 20-02-09 13:53

Hej!

Hvor sjovt, min første PC var også en olivetti med samme specifikationer som
du beskriver (tror dog at det er et andet kabinet efter hvad jeg kan se på
billedet). Jeg har aldrig pillet i den, og det er også stadig den originale
installation af Windows 3.0 den kører med. Jeg hiver den ind i mellem også
frem fra garagen af nostalgiske årsager når jeg vil spille nogle af de gamle
spil, så du må desværre ikke få min. Hvis der er noget jeg skal tjekke i
BIOS for dig kan jeg dog sagtens gøre det..?

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 16:56

"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.invalid> wrote in message
> Jeg hiver den ind i mellem også frem fra garagen af nostalgiske årsager
> når jeg vil spille nogle af de gamle spil, så du må desværre ikke få min.

Nu er det ikke fordi jeg vil fratage dig nostalgiens sødme, men med freeware
programmet DOSBOX kan du også spille de gamle spil på din "Quad-Core 3.0 GHz
m. 4 GB ram osv" moderne pc. Jeg har lige spillet "Scorched Earth" (aka
Scorch) på min computer. Det fungerer med lyd og det hele :)

PS. Min første pc var også den Olivetti type som omtales

mvh
///M

Fra : Peter \(8450\)

Dato : 20-02-09 21:49

"Scorched Earth" - nice!!!
DOSBOX skal jeg vist have kigget nærmere på, meeeeen det er jo ikke helt det
samme
Men hvis nu den gamle maskine skulle gå hen og dø, ville det da være fedt at
have en backup og så kunne køre det alligevel, på min Core2 Quad 3.0GHz
maskine (dog med 8GB RAM, men hvordan vidste du at jeg havde sådan en??)

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 21-02-09 01:11

"Peter (8450)" <usenet@vesterbro24.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskine (dog med 8GB RAM, men hvordan vidste du at jeg havde sådan en??)

Det er da dejligt at det vækker gode minder når der bliver snakket om gamle
maskiner. Desværre må jeg opgive at få min gamle olivetti PSC386Sx igang
igen da der ikke kan skabes forbindelse til Harddisken.
Men jeg har også gemt et par andre gamle maskiner fra den tid. Lige nu har
jeg kastet mig over en Toshiba T3100e som er en slæbbar 80286'er med 1 Mb
RAM og 21 Mb harddisk og Orange monocrome Plasmaskærm, den startede op uden
problemer, dog er Backupbatteriet fladt.
Nå men hvis I skulle falde over en gammel Olivetti, eller du skulle blive
tæt af din, Peter. Så ved du hvem der er interesseret.

NB: Hvis I skulle have nogle gamle CPU'er liggende er jeg måske interesseret
i et køb, til min lille samling.

MVH.

Hans Henrik.