Overførsel af data mellem 2 pc'er
Fra : Marianne

Dato : 15-02-09 14:44

hej

Jeg skal have overført alle mine data fra en stationær (XP) til en laptop
(Vista). Har en god, ekstern harddisk, som jeg plejer at bruge, men kan jeg
også gøre det via fx et usb-stik? Eller andet?

mvh
Marianne

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-02-09 14:50

On Sun, 15 Feb 2009 14:44:00 +0100, Marianne wrote:

> Jeg skal have overført alle mine data fra en stationær (XP) til en laptop
> (Vista). Har en god, ekstern harddisk, som jeg plejer at bruge, men kan jeg
> også gøre det via fx et usb-stik? Eller andet?

Tilsluttes den eksterne harddisk ikke netop med et USB-stik?

Plug den ind i dinstationære, hvo den kommer som et nyt drev, kopier dine
data til disken. Plag den derefter til din bærbare og kopier dine data fra
drevet og over på harddisken. Eller har jeg misforstået noget? Hvad er
problemet?
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Marianne

Dato : 15-02-09 15:38

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> Tilsluttes den eksterne harddisk ikke netop med et USB-stik?

Jo, det gør den.

> [...]
> data til disken. Plag den derefter til din bærbare og kopier dine data fra
> drevet og over på harddisken. Eller har jeg misforstået noget? Hvad er

At dels går det ret langsomt, dels driller mappestrukturen når jeg kopierer
store bibliotekstræer (med indhold). Dety var for at kunne kopiere det hele
i eet hug.

mvh
Marianne

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:41

Marianne wrote:

> store bibliotekstræer (med indhold). Dety var for at kunne kopiere det hele
> i eet hug.

Netværk.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-02-09 23:42

Marianne:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

<snip>

> At dels går det ret langsomt, dels driller mappestrukturen når jeg
> kopierer store bibliotekstræer (med indhold). Dety var for at kunne
> kopiere det hele i eet hug.

Gem det hele i en .zip fil og flyt den over og udpak filen på din bærbar.
Så kan du sidde bagefter og fordele dataerne. De skal sikkert ikke ligge på
samme måde i Vista som XP.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:16

Marianne wrote:

> også gøre det via fx et usb-stik? Eller andet?

I dk.edb.netvaerk kan du få hjælp til at klare præcis den opgave - via
det netværk som er indbygget i begge maskiner.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 16-02-09 09:13

Marianne skrev:
> Jeg skal have overført alle mine data fra en stationær (XP) til en laptop
> (Vista). Har en god, ekstern harddisk, som jeg plejer at bruge, men kan jeg
> også gøre det via fx et usb-stik? Eller andet?

Aldi havde for noget tid siden et kabel til data-overførsel mellem 2
PC'ere...
Købte et for sjov og det virker fint - kræver dog en mindre software
installation på begge PC'ere..
Bruger usb-portene og det kører pænt stærkt - har ikke rodet ret meget
med det endnu; men umiddelbart går det vist mindst lige så hurtigt som
at øverføre til en usb-harddisk fx

Fra : Rado

Dato : 16-02-09 12:27

On Mon, 16 Feb 2009 09:12:43 +0100, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

>Bruger usb-portene og det kører pænt stærkt - har ikke rodet ret meget
>med det endnu; men umiddelbart går det vist mindst lige så hurtigt som
>at øverføre til en usb-harddisk fx

Har også et (BlueTinum) - kører med omkring 20 MB / sek., omtrent det
samme som ved overførsel til USB HD.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 19:53

Optimus Prime wrote:

> Købte et for sjov og det virker fint - kræver dog en mindre software
> installation på begge PC'ere..

Begge maskiner har allerede den nødvendige software indbygget - det
kaldes netværk.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 17-02-09 08:59

Jesper Poulsen skrev:
> Begge maskiner har allerede den nødvendige software indbygget - det
> kaldes netværk.

Ja men mange computere har kun et netværksstik og det er brugt til
indernettet jo...
USB til USB kablet fra Aldi er noget hr. og fru. Hansen kan forholde sig
til vil jeg tro

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 15:25

Optimus Prime wrote:

> Ja men mange computere har kun et netværksstik og det er brugt til
> indernettet jo...

Man skal ikke være på internettet når man kopierer data mellem 2
maskiner. På den anden side er der mange der har en router og så er det
ganske ligetil at overføre de data der skal overføres.

Netværksforbindelsen er beregnet til at overføre data mellem 2
computere, det er USB ikke.

> USB til USB kablet fra Aldi er noget hr. og fru. Hansen kan forholde sig
> til vil jeg tro

De skal forholde sig til det netværk PC'en er udstyret med fra fabrikken
og som er understøttet af alle moderne operativsystemer.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 19-02-09 08:58

Jesper Poulsen skrev:
> Man skal ikke være på internettet når man kopierer data mellem 2
> maskiner. På den anden side er der mange der har en router og så er det
> ganske ligetil at overføre de data der skal overføres.

Hvorfor skal man ikke være på internettet imens? Man kan da multitaske i
de fleste moderne operativsystemer?

> Netværksforbindelsen er beregnet til at overføre data mellem 2
> computere, det er USB ikke.

Hvem siger USB ikke er det? Det kan da godt lade sig gøre... Og U'et
står for Universal

> De skal forholde sig til det netværk PC'en er udstyret med fra fabrikken
> og som er understøttet af alle moderne operativsystemer.

Eller købe det kabel fra aldi, installere driverene fra den medfølgende
cd-rom og så flytte data mellem computerne...

Jeg ved godt hvilken en af de 2 ting min mor fx lettest ville kunne
finde ud af

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-09 17:36

Optimus Prime wrote:

> Hvem siger USB ikke er det? Det kan da godt lade sig gøre... Og U'et

USB-forbindelser er ikke at finde blandt netværksforbindelser. Det er
FireWire-forbindelser derimod.

> Eller købe det kabel fra aldi, installere driverene fra den medfølgende
> cd-rom og så flytte data mellem computerne...

Der findes software og hardware i computeren til formålet i forvejen.
Undlad at tilføje flere mulige fejlkilder og brug det maskinen er født med.

> Jeg ved godt hvilken en af de 2 ting min mor fx lettest ville kunne
> finde ud af

http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Det er den eneste rigtige måde at gøre det på!

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 19-02-09 18:02

Jesper Poulsen wrote:

> Der findes software og hardware i computeren til formålet i forvejen.
> Undlad at tilføje flere mulige fejlkilder og brug det maskinen er født med.

Vista er allerede født med det.

> Det er den eneste rigtige måde at gøre det på!

Det er én måde, og normalt den man benytter, men den eneste rigtige?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-02-09 06:36

dennis wrote:

> Det er én måde, og normalt den man benytter, men den eneste rigtige?

Ja, for den virker på alle PC'er og alle operativsystemer. Det er en
_standard_ for dataoverførsel.

Selv den 10+ år gamle PC der står bag mig kan gøre det.

Jesper Poulsen

Fra : dennis

Dato : 20-02-09 12:54

Jesper Poulsen wrote:

> Ja, for den virker på alle PC'er og alle operativsystemer. Det er en
> _standard_ for dataoverførsel.
>
> Selv den 10+ år gamle PC der står bag mig kan gøre det.

Så fordi ethernet er mest udbredt til overførsel af data mellem to
computere, så er alle andre metoder forkerte. Okay.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-02-09 11:37

"dennis" skrev

> Så fordi ethernet er mest udbredt til overførsel af data mellem to
> computere, så er alle andre metoder forkerte. Okay.

Prøv at sammeligne hastigheder for dataoverførsel vha de forskellige metoder
Hvordan tror man tager backup i et servermiljø?
Hvor mange kender du der har haft externe 3.5" diske til at tilte pga usb
interfacet i kabinettet?
Jeg har prøvet det to gange og så opgav jeg at kopiere data via USB

- Peter