De 'Skrækkelige' Routere
Fra : Jørn

Dato : 14-02-09 13:26

Hej gruppe!

Jeg har brug for flere steder at sætte en PC til her i huset, Jeg har en
'D-Link 604' jeg har haft i nogle år, den fejler sikkert intet, men jeg
hader at rode med disse uhyre (kan simpelthen ikke finde ud af routere). Nu
har jeg så brug for at finde en, sådan en som jeg let&elegant kan få til at
fungere, helst en med en CD og derefter ikke en skid mere... det virker
bare!!!,, er der nogen der har forslag ?
Faktisk tænkte jeg selv på, om man kunne få ligesom i EL-forretningerne, en
slags dobbeltstik, med flere udtag ?

Jane&Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-09 13:42

Jørn wrote:
> Hej gruppe!
>
> Jeg har brug for flere steder at sætte en PC til her i huset, Jeg har
> en 'D-Link 604' jeg har haft i nogle år,

spør i news:dk.edb.netvaerk

Fra : jk

Dato : 14-02-09 13:47

On Sat, 14 Feb 2009 13:25:49 +0100, "Jørn" <jornhansen_2@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>bare!!!,, er der nogen der har forslag ?
>Faktisk tænkte jeg selv på, om man kunne få ligesom i EL-forretningerne, en

Det er jo ikke nødvendigt med nogen CD. Man går bare med en PC
konnektet til routeren med netværkkabel ind i en browser og sætter
http://192.168.1.1 og så sætter routeren op, sætter password væk fra
standard, og sætter det trådløse op. En CD er slet ikke nødvendig.

Kan anbefale asus w500wl. Den har 2 usb stik. Det ene kan man sætte en
usb-printer på. Så er den netværksprinter med adressen
192.168.1.1:9100

Routeren skulle gerne sætte sig op automatisk til din
internet-udbyder, så der efter 1 time er hul igennem.

mvh

John

Fra : Henning

Dato : 14-02-09 14:01

wrote:

> [...]
>bare!!!,, er der nogen der har forslag ?
>Faktisk tænkte jeg selv på, om man kunne få ligesom i EL-forretningerne, en

Det hedder en switch, og den sætter du bare i enden af din router. SÅ
kan du sætte lige så mange computere på, som der er udgange i
switchen, typisk 4 eller 8.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-09 14:07

Henning wrote:

> Det hedder en switch, og den sætter du bare i enden af din router. SÅ

2 spørgsmål og ét svar. Du forvirrer Jørn mere end godt er, nu du ikke
kan finde ud af at bruge din Agent.

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 14-02-09 15:31

On Sat, 14 Feb 2009 14:07:29 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>2 spørgsmål og ét svar. Du forvirrer Jørn mere end godt er, nu du ikke
>kan finde ud af at bruge din Agent.

Jeg læser det som et spørgsmål? Jørn har en router og een pc, nu
ønsker han at koble flere computere på denne router (eller en anden
router, såfremt der ikke findes et "dobbeltstik")?
Og hvad har det med min news-reader at gøre??

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-09 21:22

Henning wrote:

> Jeg læser det som et spørgsmål? Jørn har en router og een pc, nu

Der er 2 spørgsmålstegn = 2 spørgsmål.

> Og hvad har det med min news-reader at gøre??

Hvis du kunne bruge din news-reader, så kunne du klippe det spørgsmål
væk som du _ikke_ svarede på...

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 15-02-09 12:28

>Hvis du kunne bruge din news-reader, så kunne du klippe det spørgsmål
>væk som du _ikke_ svarede på...

Flueknepperi, men qua jeg kun ser eet spørgsmål på trods af to
spørgsmålstegn har jeg ikke klippet noget væk!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:13

Henning wrote:

> Flueknepperi, men qua jeg kun ser eet spørgsmål på trods af to

Det er ikke flueknepperi at forvirre folk i statdet for at hjælpe!

Hvis du ikke kan finde ud af at hjælpe, så bedes du helt holde dig væk!

Jesper Poulsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 15-02-09 16:46

Jesper Poulsen skrev:

> Det er ikke flueknepperi at forvirre folk i statdet for at hjælpe!

> Hvis du ikke kan finde ud af at hjælpe, så bedes du helt holde dig væk!

Det er ikke noget du skal bestemme! Det er ikke din private nyhedsgruppe.

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-09 17:49

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Det er ikke noget du skal bestemme! Det er ikke din private
> nyhedsgruppe.

Da jesper er selvbestaltet hardware nyhedsgruppe
ekspert er det også ham der bestemmer hvem og
især hvad der må skrives i grupperne.

Han er ikke andet et STORT grødhoved

Fra : J

Dato : 16-02-09 01:18

<Just> skrev i en meddelelse

> Da jesper er selvbestaltet hardware nyhedsgruppe
> ekspert er det også ham der bestemmer hvem og
> især hvad der må skrives i grupperne.
>
> Han er ikke andet et STORT grødhoved
Jo da. Han har ALTID ret.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 21:13

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Det er ikke noget du skal bestemme! Det er ikke din private nyhedsgruppe.

Hvis man ikke kan finde ud af at hjælpe nye her i grupperne, så bør man
holde sig væk - helt væk!

Hvis du ikke fatter det, så bør du også holde dig _helt_ væk!

Jesper Poulsen

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 15-02-09 21:33

Jesper Poulsen skrev:

> Hvis man ikke kan finde ud af at hjælpe nye her i grupperne, så bør man
> holde sig væk - helt væk!

> Hvis du ikke fatter det, så bør du også holde dig _helt_ væk!

Og det er dig der bestemmer om en anden person er blevet hjulpet?
Du lyder som en højrøvet nar. Tag nu og bliv voksen.

EOD

--

Venlig hilsen
Asbjørn M. Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 21:49

Asbjørn M. Nielsen wrote:

> Og det er dig der bestemmer om en anden person er blevet hjulpet?

Jeg ved i hvertfald hvornår man _ikke_ hjælper. Det de fleste her i
tråden har præsteret er der ikke meget hjælp over.

> Du lyder som en højrøvet nar. Tag nu og bliv voksen.

Jeg gør hvad jeg kan for at hjælpe folk bedst muligt, især dem der er
nye og ikke ved meget om hverken Usenet eller hardware.

Du lyder som en der er kommet ind fra siden og føler trang til at
markere dig.

Prøv at se det fra en nybegynders side. Han stiller 2 spørgsmål og får
et svar. Hvad er det han får svar på?
Er det en hjælp eller forvirrer det blot endnu mere?
Er det ikke os gamle der skal hjælpe nye på vej eller er skal vi
forvirre folk så meget at de helt sikkert ikke kommer igen?

Hvis du ikke kan hjælpe nye på vej, så er du havnet det forkerte sted!

Og hvis du er yderligere i tvivl, så vil dk.velkommen være din gruppe.

Jesper Poulsen

Fra : Henning

Dato : 16-02-09 17:53

>Prøv at se det fra en nybegynders side. Han stiller 2 spørgsmål og får
>et svar. Hvad er det han får svar på?

Du siger han stiller to spørgsmål, jeg siger han stiller eet. Hvad med
at lade det ligge til Jørn, den oprindelige spørger, vender tilbage?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 19:44

Henning wrote:

> Du siger han stiller to spørgsmål, jeg siger han stiller eet. Hvad med

Der er 2 spørgsmålstegn. Jeg kan tælle, kan du?

> at lade det ligge til Jørn, den oprindelige spørger, vender tilbage?

Jørn vender ikke tilbage. Han er skræmt væk af den torsk der gav ét svar
på hans 2 forskellige spørgsmål.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-09 14:09

Jørn wrote:

> Hej gruppe!

Hvis du kigger lidt tilabge i den _rigtige_ gruppe vil du finde en masse
svar på dine spørgsmål. Den rigtige gruppe er dk.edb.netvaerk.

Hvis du en anden gang er i tvivl om hvor du skal poste et indlæg, så
spørg i dk.velkommen.

Jesper Poulsen

Fra : kjeld09

Dato : 15-02-09 04:42

On 14 Feb., 14:00, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Det hedder en switch, og den sætter du bare i enden af din router. SÅ
> kan du sætte lige så mange computere på, som der er udgange i
> switchen, typisk 4 eller 8.

Hej
De fleste routere har switch indbygget så det er ikke nødvendig, men
en hub er nok til at koble flere PCer til.

m v h
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-02-09 15:14

kjeld09 wrote:

> De fleste routere har switch indbygget så det er ikke nødvendig, men
> en hub er nok til at koble flere PCer til.

Hvilken tidsalder lever du i?
Nu skal du ikke sende Jørn på jagt efter noget forældet hardware som en
hub er.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 16-02-09 12:02

Fra : N/A

Dato : 15-02-09 15:14

Fra : kjeld09

Dato : 16-02-09 03:01

On 15 Feb., 15:14, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Hvilken tidsalder lever du i?
> Nu skal du ikke sende Jørn på jagt efter noget forældet hardware som en
> [...]

Hej
Sikke noget vrøvl en Hub er den mest benytede komponent efter
netkortet.
Der var intet firma netværk uden en hub,
Så hvis dit formål her er at genere alle der kommer med relevante
information, så må jeg at din mision er lykedes, så hura fot det.

m v h
Kjeld

Fra : dennis

Dato : 16-02-09 12:02

kjeld09 wrote:

> [...]
> Så hvis dit formål her er at genere alle der kommer med relevante
> information, så må jeg at din mision er lykedes, så hura fot det.

Det er fordi, han ikke forstår at formulere sig høfligt. Han skelner
således mellem hub og en switch, hvor det er switche man benytter i dag.
Men mon ikke alle forstår meningen med det hele.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 19:49

dennis wrote:

> Det er fordi, han ikke forstår at formulere sig høfligt. Han skelner
> således mellem hub og en switch, hvor det er switche man benytter i dag.

Naturligvis skelner jeg mellem hub og switch. Det er to forskellige
stykker hardware med hver deres fordele og ulemper. Hubbens største
ulempe er at den er umulig at opdrive i dag.

> Men mon ikke alle forstår meningen med det hele.

Alle net-nørder, sikkert. Nu er der utroligt meget der tyder på at Jørn
_ikke_ er net-nørd. Det har måske ingen relevans for dig om det er
ligesindede man diskuterer med eller totalt newbies?

Jesper Poulsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-09 11:45

"kjeld09" skrev i en meddelelse
Sikke noget vrøvl en Hub er den mest benytede komponent efter
netkortet.

Nu hedder det ikke en Hub men en hub - der er ingen grund til at skrive det
med stort - men det er en mindre detalje

Og ja - hub'er var tidligere meget benyttet - og bruges stadig en del i
større netværk, men til privat brug er de nok svære at opdrive.

En hub og en switch har samme funktion - men switchen gør det lidt mere
intelligent, og derfor er der ingen fornuftig grund til at købe en hub, da
en switch ikke koster mange kroner.

Men som en anden nævner, så hører diskussionen ikke hjemme i denne gruppe -
men i news:dk.edb.netvaerk

Jan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 19:52

Jan Vestergaard wrote:

> større netværk, men til privat brug er de nok svære at opdrive.

Præcis.

> En hub og en switch har samme funktion - men switchen gør det lidt mere

Grundlæggende samme funktion. Der er situationer hvor man vil foretrække
den ene fremfor den anden. Medmindre man vil sniffe på et switched
netværk er switchen den rette løsning.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 19:46

kjeld09 wrote:

> Sikke noget vrøvl en Hub er den mest benytede komponent efter
> netkortet.

Nope. Det er switchen.

> Der var intet firma netværk uden en hub,

Nå?

> Så hvis dit formål her er at genere alle der kommer med relevante
> information, så må jeg at din mision er lykedes, så hura fot det.

En hub er ikke relevant information. At foreslå en hub er misvisende.
Desuden har jeg anbefalet at spørgsmålet stilles i dk.edb.netvaerk, for
så slipper han for klaphatte som dig og Henning.

Jesper Poulsen