"Tun" stumper til MZeren
Fra : oz3bto

Dato : 14-02-09 11:17

Findes sådanne.. altså cylinder kits og ande potter der giver flere HK som
den std. er født med

Det er en ETZ250 efter hvad jeg er kommet frem til

Har målt lidt på cyllen, slaglængde og stemplet... Umiddelbart ville der
være en del at hente med en gang portning, men det villle jo være bedee med
nogen dele der har en højere ydelse som std.. Holder sikkert bedere til det

Fra : LasseNC

Dato : 14-02-09 08:40

On Feb 14, 11:17 am, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> [...]
> nogen dele der har en højere ydelse som std.. Holder sikkert bedere til det

Du kan købe cylindere med 6 skyllekanaler, nu kan jeg selvfølgelig
ikke finde linket, men de sælger også potter osv.

Ellers kontakt Burwins i England.

http://www.mzspares.com/

Derinde er også et link til racersiderne.

Fra : Richard

Dato : 14-02-09 10:01

On 14 Feb., 16:39, LasseNC <lass...@gmail.com> wrote:
> [...]

Altså, med baggrund i forgängeren ETS250's motor lavede MZ en moto
cross-motor. Husker ikke hvor kraftig, men C. Reinhardt havde taget en
hjem, stående til frit skue i sin lidt rå finish på disken i
reservedelsbutikken på Gl. Kongevej. Det var vel i starten af '70erne,
og motoren stod der et par år, indtil den en dag var väk, solgt til en
svensker svjh. Blot for at sige, at der også kunne väre fabrikstunede
MZ-motorer derude...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lohmann

Dato : 23-02-09 02:43

On 14 Feb., 18:00, Richard <rpaderich...@netscape.net> wrote:

Blot for at sige, at der også kunne väre fabrikstunede
> MZ-motorer derude...

Jeg er bange for, at man ret hurtig dropper ideen med en fabrikstunet
motor, når man ser priserne...

På ebay.de er der for tiden en fabriks off road cykel tilsalg. Ikke
helt køreklar men til 'Sofort Kaufen preis' på 6000 euro!
http://cgi.ebay.de/MZ-GS-250-GE-GT-ADMV-DDR-Twinshock-Keine-Simson-GS_W0QQitemZ140303319544QQcmdZViewItemQQptZMotorr%C3%A4der?hash=item140303319544&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318

Mere om MZ's off roadere kan findes på: http://www.trophy-sport.de/start.html

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-02-09 20:27

"oz3bto" <no@in.dk> writes:

> [...]
> nogen dele der har en højere ydelse som std.. Holder sikkert bedere til det

Jeg mindes at Moller har talt om et 340cc tunkit til spjætteren.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-02-09 08:35

> Findes sådanne.. altså cylinder kits og ande potter der giver flere HK
> som den std. er født med

Mollers MC har jeg kørt bag ved hovr dne kørte 145 indikeret på min CBR.
Det var med std 250'er cylinder. Opboring er ikke det første man starter
med, men en portning (her er en del at hente) og så korrekt squish, god
inddysning og en god potte.Moller snakker om en til 750kr der er rigtig
god. Med det på, så kører den speedometeret ud i medvind og ned af
bakke.

Jeg har brugt mere energi på bremser og affjering på min Her er
ENDNU mere at hente. Bemærk man kan skifte olien i bagdæmperne (brug 20W
eller 30W forgaffelolie når du genopfylder) og forgaffelfjedrene er mega
bløde standart. Jeg har sidevognsfjedre i min. Det hjælper. Og så
skifter man med held bremsemastercylinderen på styret til en
japanermodel ca. f.eks. Honda domniator eller lignende. Så bremser den
utroligt fint.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-02-09 11:25

http://rzt.de/index.php

De sælger sagerne. Potten til 69EUR er rigtig fin. De korte billige
potter rammer resonans området ved 9000rpm. Det er ALT for meget for
sådan en gammel spjætter. De porter en cylinder for og giver den en
ekstra skyllekanal for 1380Kr. Deres cylinder kit til 4250kr skulle være
godt, men er dyrt.

Et andet 12V tændningssystem til 1500kr giver meget bedre strøm og bedre
gnist ved lave omdrejninger. Det er pengene værd.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-02-09 08:21

> Et andet 12V tændningssystem til 1500kr giver meget bedre strøm og
> bedre gnist ved lave omdrejninger. Det er pengene værd. Man kan
> virkelig mærke at bundtrækket bliver bedre.

http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/7144/9522main.htm

Det her system er rigtig godt. Erstatter både tændning og ladesystem til
noget der MEGET bedre.

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-02-09 18:48

On Mon, 16 Feb 2009 08:20:42 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<jens@bager.info> wrote:

Hej Baver.

>Det her system er rigtig godt. Erstatter både tændning og ladesystem til
>noget der MEGET bedre.

Det ser ikke så dårligt ud.
Jeg er faktisk på vej til at lave noget tilsvarende til min NSU Max,
men til den pris kan det ikke betale sig at gøre meget ved det.
Alene den med 12 volt 100 watt er en kraftig forbedring i forhold til
6 volt 65 watt - Og så er der ingen kul

De eneste minus jeg kan få øje på er at tændsystemet er et CDI system
hvilket jeg ikke bryder mig særligt meget om, samt at noten i
krumtappem ikke benyttes, hvilket giver risiko for at tændingen
forrykker sig.

Men det står jo frit for at benytte generator, regulator og Pick-Up og
så sætte et programmerbart IgniTech system på for resten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-02-09 07:57

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Jeg er faktisk på vej til at lave noget tilsvarende til min NSU Max,
> men til den pris kan det ikke betale sig at gøre meget ved det.

Jeg troede ikke rentabiliteten var en del af ligningen med NSU'en?

--
vh
Torben

Fra : molnit@gmail.com

Dato : 16-02-09 10:14

> http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/7144/9522main.htm
>
> Det her system er rigtig godt. Erstatter både tændning og ladesystem til
> noget der MEGET bedre.

Det gir også bedre bundtræk, og roligere motorgang, da det både vejer
mindre end originalt, men også har højere effectivitet med gnist, og
ladning, ergo mindre effekttab vs. originalen. Er det justeret korekt
ind er det virkelig en glæde at køre med.

Yeps, min rev1 motor gik som Bager sagde 145km/t ægte målt med andet
end original speedo ;)

Der var gjort følgende :

Renslibning af alle porte, incl. tilpasning af indsugningsstuds +
pakninger så der ikke var grimme overgange.

Ind og udstødningsport gjort så brede så muligt, samt tappen i
midten, gjort mindre, men ikke fjernet i indsugnings porten.

Nyboret cylinder + fornuftig tilkøring, samt squich tilpasset så
tæt på de 1mm som muligt.

Det nævnte dynamo anlæg, med en BTDC justeret til 1,6 - 1,7mm og
så dyset godt til... hvis du sætter timingen efter bogen, sætter
skidtets sig på motorvejen med det samme.

Ud over dette, så er var alle lejer skiftet til nye (incl. hjul
lejer), samt dækne var afbalanceret(æder nemt 10km/t).

Og standard potte... den nævnte potte af den lange model, virkede
fint også, men den originale sad på da Bager målte.

Thats all....

rev2 motoren står der hjemme, med Reed Valve, 300cc.. skal snart
bores til de maks 306-309cc (400cc kittet kræver man flytter sølet),
og skal ha forstærket koblingen, da den ikke kan holde sig fast når
der acc. fjedrene er for svage. nå ja, 36mm Mikuni kabunade ;)

rev3 motoren er rev2, med speciel lavet primary gear, 5 gear
(closeratio), 17" fælge for og bag på cyklen, tilbagerykker sæt, 4
stemplet brembo kaliber foran, lettet yderligere for vægt, clip-ons
osv... og snart med en flot blåmetalic tank :)

Kort af der lange, man kan betale sig fra det hos RZT som bager
linkede til, og man kan lave det hele selv... men der er ikke kit som
sådan, hvis man virkelig skal ha den til at rykke.... opboring =
problemer med for lille ind og udstødnings port... så der skal støre
kaburator på.

Fra : oz3bto

Dato : 17-02-09 09:35

<molnit@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

sådan, hvis man virkelig skal ha den til at rykke.... opboring =
problemer med for lille ind og udstødnings port... så der skal støre

Ny bliver jeg jo helt vild efter at komme igang
Fik du nogensinde målt HK på den ?

Fra : molnit@gmail.com

Dato : 16-02-09 11:00

> [...]
> hvilket jeg ikke bryder mig særligt meget om, samt at noten i
> krumtappem ikke benyttes, hvilket giver risiko for at tændingen

Nu har jeg monteret nogen stykker af dem, og noten bruges da på
krumtappen... der er en rille ind der matcher noten i svinghjulet,
altså på MZ modellerne, så jeg undres hvis de er gået fra den del på
de andre.

Cdi tædningen skal du ikke være nervøs for på den her... især hvis
du for den model hvor sensoren er intergreret i statoren, den med
ekstern sensor har jeg smadret en gang (glemte at skrue den fast), men
det var ik være end at skifte sensoren på garantien. Tændspolen med
interegeret CDi del, har jeg kun oplevet ødelagt da en kreativ person,
ville teste den med batteri spændingen, i stedet for dens egen
ladespole, men det tvivler jeg på du kunne finde på.

Men som du selv nævner det er et kanon produkt de har der vs. rode
med det selv, og så er der garanti på det (rigtig god garanti har jeg
oplevet), og det med noten ville jeg sende dem en mail om det kan
passe til din maskine ? da jeg undre mig over de ikke bruger dem, som
på de andre modeller de laver til. De laver også custom ud fra mål,
hvis ens model ikke er på listen.

og så er 12V med ekstra effect nu godt :) men husk at sætte
regulatoren et sted så den blir kølet... det er det svage i systemet.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-02-09 19:11

Det er noget pis med sådan nogle indlæg. Nu får jeg lyst til at rode med
det gamle lig igen Havde egentlig besluttet mig for den skulle
sælges, men den koster jo ikke rigtig noget og er jo i grunden meget
sjov. Den er bare så lille at jeg sidder dårligt på den. 400km på et år
er i min verden ikke nok. Også selv om MZ øst træf var en sjov oplevelse
i 2007.

Fra : oz3bto

Dato : 17-02-09 09:36

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare så lille at jeg sidder dårligt på den. 400km på et år er i min verden
> ikke nok. Også selv om MZ øst træf var en sjov oplevelse i 2007.

Jo netop derfor jeg ville have den da kammeraten skulle flytte fra landet

Har så siden fundet ud af at forsikring på såen en fætter jo nærmest er
latterlig lav

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-02-09 20:32

On Mon, 16 Feb 2009 09:59:55 -0800 (PST), molnit@gmail.com wrote:

Hej Moller.

> [...]
>krumtappen... der er en rille ind der matcher noten i svinghjulet,
>altså på MZ modellerne, så jeg undres hvis de er gået fra den del på

De skriver udtrykkelig at noten skal fjernes, og at man ikke får brug
for den mere - De forlader sig alene på konussen.
Læs her ved første billede:
http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/7070/7070inst.php

> [...]
>ville teste den med batteri spændingen, i stedet for dens egen
>ladespole, men det tvivler jeg på du kunne finde på.

Det er bare mig der er gammeldaws, og ikke brøds mig om CDI.
Hver gang jeg har haft bøvl med det bras er der en højspændingsvikling
i en stator der er defekt - Dem har jeg set nogle stykker af ;-9
Jeg foretrækker den gode gammeldaws elektronisk styrede tænding.

> [...]
>passe til din maskine ? da jeg undre mig over de ikke bruger dem, som
>på de andre modeller de laver til. De laver også custom ud fra mål,

Jeg kan da spørge

> og så er 12V med ekstra effect nu godt :) men husk at sætte
>regulatoren et sted så den blir kølet... det er det svage i systemet.

Hele sædebunden er fri til at spænde den på, og der kan den ikke ses.
Og så varmer den forresten den legemsdel man oftest fryser medt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 17-02-09 00:59

Steen Gruby skrev:
> [...]
>>
> De skriver udtrykkelig at noten skal fjernes, og at man ikke får brug
> for den mere - De forlader sig alene på konussen.

Den lokale RR-ungdoms Yamaha YSR har ved flere lejligheder klippet noten
ved fejl-nedgearinger i den voldsomme ende og jeg har personlig aldrig
regnet en konus' not for andet end for "centrering" ved montage!
Så hvis monteringen indeholder alternative måder at ramme fixpunkt er
det vel ligemeget :-/

> [...]
> i en stator der er defekt - Dem har jeg set nogle stykker af ;-9
> Jeg foretrækker den gode gammeldaws elektronisk styrede tænding.

Måske nok. Men er CDI-alternativet ikke den enkleste måde at fremstille
et alternativt tændings-system!?

--
Armand.

Fra : molnit@gmail.com

Dato : 17-02-09 12:31

On 17 Feb., 09:34, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> Ny bliver jeg jo helt vild efter at komme igang
> Fik du nogensinde målt HK på den ?

Nej, jeg har fået børn... derefter går alt den slags langsommere, men
rev2 motoren gled jo hele tiden i koblingen, så en egentlig
effektmåling ville ikke være brugbar... rev3 vil ik ha det problem,
men den er ikke færdig pt. og det går meget langsomt med den. pt. er
opgaven at få fikset den nye forgaffelbro + 4 stemplet kaliber pænt
på, samt skaffe en ny forskærm der virker med det nye 17x2,5" hjul, og
Bracen.

---
VH
Moller

Fra : Lohmann

Dato : 23-02-09 03:01

On 17 Feb., 20:30, mol...@gmail.com wrote:
> [...]
> effektmåling ville ikke være brugbar... rev3 vil ik ha det problem,
> men den er ikke færdig pt. og det går meget langsomt med den....

Moller er din rev3 motoren med alu-kobling?
Har set den på http://www.shop.enduroweltmeister.de/onlineshop/kunden/shop/index.php
til den nette sum af 99 euro. Ikke ligefrem billigt, men mon ikke det
er sådan en de engelske racere kører med?

Fra : molnit@gmail.com

Dato : 25-02-09 13:48

On 23 Feb., 11:00, Lohmann <flemmin...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> til den nette sum af 99 euro. Ikke ligefrem billigt, men mon ikke det
> er sådan en de engelske racere kører med?

Yeps, men den skal lige drejes lidt til i en standard ETZ kobling, da
den er bygget til en GE offroader med lidt flere plader i, så den
trykker ik helt fra start.

Prisen, tjaaaa... det er sku godt lavet, jeg vil mene prisen er fair,
men mod hvad MZ dele ellers koster, så er den lidt pevret, men det er
en af de billigere stumper på min.

VH
Moller