2T MC (MZ) - hvilken olie
Fra : oz3bto

Dato : 14-02-09 11:12

Stod akut og manglede noget 2 takts olie til scooteren
Den lokale shell havde kun den helt billige også en svinedyr (~250kr)

Købte den dyre og gik hjem igen .. Hjemme da jeg vil måle olie op opdager
jeg at den er fadens tyk.. 2t olie er jo normalt ret tynd.. Det blandede sig
fint med benzen og scooteren kørte fino de 20 km den skulle køre

Får mig læst til at det er til højtydende 2t MCer

Hvad olie hælder i på jeres 2 takts MCer.. mindes at her er et par stykker

Hvad bør jeg hælde på den gamle MZer ?

Bruger normalt castrol TTS/R2 eller A747 på raceren men det er jo kun 70ccm
og ret højtydende (raceren smider knapt 17hk målt på MC rullefelt.. Roberts
MC på als)

Fra : Jan B

Dato : 14-02-09 04:30

Jeg bruger Agib Speed på Scott'en, den forhandles af Nordisk Dæk
import.
Du må ihvertfald ikke bruge en til påhængsmotorer, den brænder af ved
for lav temperatur, og smører derved ikke toppen.
Brug en af de alm. moderne olier til MZ'en, der tales oven i købet om
at man kan reducere blandingsforholdet med de moderne olier, hvis man
tør.
Hvad hedder den dyre du købte hos Shell, for jeg har faktisk ledt
efter en tyktflydende 2-t olie.

Fra : dots

Dato : 14-02-09 14:19

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad olie hælder i på jeres 2 takts MCer.. mindes at her er et par stykker
>
> Hvad bør jeg hælde på den gamle MZer ?

Jeg ved intet om det..
Men jeg kender da linket til MZ klubbens forum
Her kommer olie-afdelingen:
http://www.mzklub.dk/forum/viewforum.php?forum_id=35

dots

Fra : LasseNC

Dato : 14-02-09 08:38

On Feb 14, 2:18 pm, "dots" <d...@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg ved intet om det..
> Men jeg kender da linket til MZ klubbens forum
> Her kommer olie-afdelingen:http://www.mzklub.dk/forum/viewforum.php?forum_id=35
>
> dots

Du skal finde en olie der forbrænder ved den temperatur din MZ kører
med, simpelt sagt.

Hvis du finder en for "højtydende" olie, vil olien ikke blive
forbrændt rigtigt, og du vil opleve en sovsen.

Finder du en for "lavtydende" vil du se en slags askegrå belægninger,
dette har jeg dog aldrig set med nyere olier.

Fra : Armand

Dato : 14-02-09 19:05

LasseNC skrev:

> [...]
>
> Finder du en for "lavtydende" vil du se en slags askegrå belægninger,
> dette har jeg dog aldrig set med nyere olier.

Totaggerolie er tilsyneladende omgærdet af ligesåmeget mystik og fordom
som motorolie i almindelighed!

Det enkleste ville nok være at gå direkte til kilden ved at surfe sig
til en side om emnet hos de respektive olieselskaber, så prøv det!

Min opfattelse af flammepunkt er at det er en kvalitet man betaler for:
Jeg kan ikke se nogen motor der vil have bedre at et højt/lavt
flammepunkt frem for andre!
Derved må man gøre op med sig selv i hvilken grad at man døjer med koks
på stemplet og sod i udstødningen, og købe olie i prisleje i henhold dertil!
Outboard-olie er vandopløselig så totagger-oliehørm ikke lægger sig som
en hinde på vandet og er givetvis dyrere alene af den årsag.

Når alt kommer til alt er den østtyske MZ ikke skabt til et
kvalitetsniveau som det man kunne købe i vesten på samme tid, og dertil
kommer at kvaliteten har udviklet sig voldsomt sidenhen :-|
Så køb blot dér hvor det er billigst!

En anden ting er at tænke på at premix totaggerolie hældes i systemet á
samme mængde som bensinen og at der derfor er situationer hvor der
smøres så rigeligt. Ved at minimere dém vil man minimere den tilsodning
der forårsages af olieoverskud som ikke bliver brændt af!
Chokerkørsel og for tung gasgivning ved lave omdrejninger er de store
syndere i dén retning :-|

Og nu jeg har fat i den ende: Seperat-blanding styres derimod alene af
gasgrebet, hvorfor tung gashånd er en synd på sådanne motorer!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-02-09 08:47

Jeg bruger http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038563 i 2%
blandning og er fint tilfreds. De gange jeg har haft cylinderen af, har
alt set fint smurt ud. Jeg synes heller ikke den ryger specielt meget.
Jeg tror ikke en spjætter er specietl krævende mht olie. Nogen af
nærrigpindende på MZ forum har snakket om den kan køre på rapsolie!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : molnit@gmail.com

Dato : 16-02-09 10:49

On 15 Feb., 08:47, "Jens Jacob Bager Jensen" <j...@bager.info> wrote:
> Jeg brugerhttp://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038563i 2%

Samme her, den virker fantastisk, billig, og ryger meget meget
lidt.... og den har aldrig drillet ;) uanset tunnings graden, det med
flammepunkt og pis og lort. ja det er flot teori, men på en MZ bruger
du det du har stående, jo billigere jo bedre. Dem der har problemer
med olien på en MZ, er dem der glemmet at hælde den på ;)

> Jeg tror ikke en spjætter er specietl krævende mht olie. Nogen af
> nærrigpindende på MZ forum har snakket om den kan køre på rapsolie!

For satan... er du klar over hvor dyrt Raps olie er i dag ??? næ du,
det skal fortyndes først, ellers er det alt for dyrt.

VH
Moller
MZ ETZ 300 RV
Suzuki DR500S
Og en Saxo Diesel når der skal sprøjtes i rundkørslerne :)