Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dpreview rewiew 5DmkII
Fra : Martin Vollert

Dato : 14-02-09 14:21

http://www.dpreview.com/news/0902/09021302canon5dmarkiireview.asp

Egenlig ingen grund til at kigge, det ender jo som alle de andre rewiews af
canon på det site.

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-02-09 14:25

Martin Vollert skrev:
> http://www.dpreview.com/news/0902/09021302canon5dmarkiireview.asp
>
> Egenlig ingen grund til at kigge, det ender jo som alle de andre rewiews af
> canon på det site.

Så lad os tage disse med:
http://luminous-landscape.com/whatsnew/#344
http://www.kenrockwell.com/canon/5d-mk-ii.htm

(da den ikke interesserer mig, har jeg altså ikke gidet checke om disse
links er postet før)

--
Mvh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.onexposure.net -

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-09 12:35

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote:

> det ender jo som alle de andre rewiews af
> canon på det site

øh, og hvad skal det betyde ? .. hvis du læser alle sider skal de da nok
fortælle hvad der er godt og skidt ved de forskellige kamerer ?

/thomas

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-02-09 12:59

Thomas von Hassel havde fået den ide at fortælle:

Det betyder det der står..

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-02-09 13:29

Martin Vollert skrev:
> Thomas von Hassel havde fået den ide at fortælle:

> Det betyder det der står..

Måske skal du skrive noget om, hvordan det så plejer at ende

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-02-09 13:37

Søren Friberg havde fået den ide at fortælle:

> Måske skal du skrive noget om, hvordan det så plejer at ende

Nåå
Jamen er der nogen siden et Canon som aldrig har fået "highly recommeded" på
den side ??

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-09 13:59

> [...]

> Nåå
> Jamen er der nogen siden et Canon som aldrig har fået "highly recommeded" på

er der et Nikon ? ..

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-09 14:08

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> er der et Nikon ? ..

Mange - f.eks. D700, som er oplagt et kigge på i denne sammenhæng.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-09 14:22

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message
>

> [8<8<8<]
>
> Mange - f.eks. D700, som er oplagt et kigge på i denne sammenhæng.

ok ?

<http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page32.asp>

Faktisk har alle de Nikon DSLR jeg lige kunne finde fået et "highly
recommended"

/thomas

/thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-09 14:12

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jamen er der nogen siden et Canon som aldrig har fået "highly recommeded"
> på den side ??

Ja - f.eks. 5D. Men også f.eks. 1D mkII, 1Ds mkII og 1Ds mkIII.

Derudover er jeg enig i dpreview generelt er mere Nikon positiv end Canon
positiv (det er modsat med www.akam.no). Kig blot på hvor hurtigt reviewene
kommer op efter modellerne er annonceret.
Det er heller ikke nogen hemmelighed at Phil Askey personligt er Nikon
bruger - det står i D2X reviewet.
Dpreview var dybt kritisk over for full-frame kameraer - indtil Nikon D3
blev lanceret.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-02-09 16:53

Mogens Hansen havde fået den ide at fortælle:
> "Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Ja - f.eks. 5D. Men også f.eks. 1D mkII, 1Ds mkII og 1Ds mkIII.

Så tror jeg du skal kigge bedre efter, alle dem du nævner har nemlig fået
"highly recommended" Nikon D700 har også fået det..

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-09 17:33

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Så tror jeg du skal kigge bedre efter, alle dem du nævner har nemlig fået
> "highly recommended" Nikon D700 har også fået det..

Jeg misforstod dig, som at der sjældent var nogen Canon modeller, som har
fået "highly recommended" - hvilket ikke er tilfældet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jagge

Dato : 16-02-09 18:25

> [...]

> bruger - det står i D2X reviewet.
> Dpreview var dybt kritisk over for full-frame kameraer - indtil Nikon D3

Det passer da ikke. Canon 5d har altid fået gode anmeldelser. Og Nikon
D90 reviewet var MEGET langsomt. Jeg ser ingen bias overhovedet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-09 19:06

"jagge" <jagge@noname.invalid> wrote in message

> Det passer da ikke. Canon 5d har altid fået gode anmeldelser.

Min kritik gik på sites holdning til full-frame før og efter D3 blev
annonceret.

Prøv f.eks. at se skemaet på for og imod full-frame på
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/page12.asp
og evaluer det i forhold til den viden der findes idag.

Eller se anmeldelsen af Nikon D2X:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond2x/page28.asp
hvor han bl.a. skriver
"It's fair to say that with the D2X Nikon are well and truly 'back', a
killer combination of the superb D2 body, a high resolution CMOS sensor and
the added bonus of high speed shooting when you need it. What can I say? The
ratio of Pros to Cons really sums up my whole feeling for the D2X, it's
exactly what we expect Nikon to produce, a solid robust high performance
digital SLR with superb image quality, build quality and a confidence
inspiring sense of presence. You know, I may well buy one myself!"
og sammenhold det med den hastighed folk har skiftet fra D2X til D3, og hvor
glade de har været .

eller fra
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dsmkii/page26.asp
hvor han skriver
"In our review of the Nikon D2X we clearly demonstrated that it is more than
a match for the EOS-1Ds despite a deficit of 4.4 megapixels. So if you're
building an entire new system the D2X will be an attractive proposition."
og sammenhold det med begejstringen for D3.

Sammenhold det med
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/(appareil1)/191|0/(appareil2)/207|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon
(som naturligvis heller ikke er en ultimativ sandhed)

For mig at se holder Dpreviews kommentarer ikke til historiens klarere lys.

> Og Nikon
> D90 reviewet var MEGET langsomt.

Nikon D90 blev annonceret 27. august 2008 og anmeldelsen kom 13. oktober
2008 - 47 dage.
Canon 5D mk II blev annonceret 17. september 2008 og anmeldelsen kom 13.
februar - 149 dage
Canon 5D blev annonceret 22. august 2005 og anmeldelsen kom 12. november
2005 - 82 dage
Canon 1Ds mkIII blev annonceret 20. august 2007 og anmeldelen kom 18. august
2008 - 364 dage

Det var de 4 eksempler jeg lige har kontrolleret.
Retfærdigvis skal det siges at jeg ved ikke hvor længe Dpreview fysisk har
haft kameraerne til det blev anmeldt - bortset fra 1Ds mkIII som var
_længe_.

> Jeg ser ingen bias overhovedet.

Ok

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-09 19:15

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> og evaluer det i forhold til den viden der findes idag.

F.eks.
http://kenrockwell.com/tech/half-frame.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jakob

Dato : 16-02-09 23:18

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> http://kenrockwell.com/tech/half-frame.htm
> http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm

Jeg må sige at når det kommer til troværdighed ligger Ken Rockwell nok
ind sidst i feltet. Han har nogle sjove pointer men kommer i sin iver
til at sælge sin troværdighed helt vildt.

Det her link har jeg dog lige læst og det er egentlig ret interessant,
så tak for det.

Venlig hiilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-09 07:32

"jakob" <none@none.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg må sige at når det kommer til troværdighed ligger Ken Rockwell nok
> ind sidst i feltet. Han har nogle sjove pointer men kommer i sin iver
> til at sælge sin troværdighed helt vildt.

Det er jeg temmelig enig i.

> Det her link har jeg dog lige læst og det er egentlig ret interessant,
> så tak for det.

Det er jeg også enig i.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jakob

Dato : 16-02-09 23:04

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Prøv f.eks. at se skemaet på for og imod full-frame på
> http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/page12.asp
> og evaluer det i forhold til den viden der findes idag.

Hvad er det specifikt du er uenig i ?

> inspiring sense of presence. You know, I may well buy one myself!"
> og sammenhold det med den hastighed folk har skiftet fra D2X til D3, og hvor
> glade de har været .

Øhh der er 3 år imellem de kameraer, en evighed i det felt, jeg kan
overhovedet ikke se modsætningen.

> [...]
> building an entire new system the D2X will be an attractive proposition."

Det kan da være han har ret. Hvis der var så stor forskel i pris, og
højiso ikke var en vigtig parameter så kan han da absolut have en
pointe.

> For mig at se holder Dpreviews kommentarer ikke til historiens klarere lys.

Jeg synes du begår den helt fundamentale fejl i dine argumenter her at
vurdere fortiden, med nutidens briller. Sådan kan man bare ikke
argumenter meningsfyldt.

Dpreview's store akilleshæl er deres hastighed, men det gælder for både
Canon og Nikon. Jeg synes bestemt de er blandt de mest neutrale
anmeldere.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-02-09 09:46

> Hvad er det specifikt du er uenig i ?

Ulemperne ved full-frame i skemaet:
* Lens-sensitive, requeres good lenses.
Generelt skal man have gode objektiver, for at det skal svare til sensorer
med høj opløsning. Crop-kameraet Canon D50 har den højeste pixel-tæthed
blandt DSLR kameraer, og stiller store krav til objektiverne.

Hvis man ønsker f.eks. et 20x30cm billede, skal billedet der tegnes på en
crop-sensor forstørres (ca. 1.5 gang lineært) mere end billedet der tegnes
på en full-frame sensor. Derfor bliver alle objektivfejl også forstørret
mere fra et crop-sensor kamera. Det svarer til hvad Ken Rockwell skriver, og
betyder at crop-kameraer faktisk skal have bedre objektiver.

Hele spørgsmålet om at bruge den bedste del af objektivet (centrum) på
crop-kameraer, gælder kun i de tilfælde hvor man bruger full-frame
objektiver på crop-kameraer.
Hvis man bruger crop-objektiver på crop-kameraer (f.eks. Nikon 17-55/2.8
AF-S DX), svarer det til at bruge full-frame objektiver (f.eks. Nikon
24-70/2.8 AF-S) på full-frame kameraer. Hele billedcirklen bliver brugt.

Hvis der er stor forskel på skarpheden i centrum og hjørnerne (som f.eks.
Canon 35/1.4L på f/1.4) holder teorien om "uses beste part of the lens" på
crop-kamera.
Hvis der er lille forskel på skarpheden i centrum og hjørnerne (som f.eks.
Canon 135/2.0L) holder teorien ikke, fordi fejlene i centrum forstørres mere
fra et crop-kamera, for at give samme størrelse billede.

* Edge/corner softness / CA
Lidt i stil med ovenstående.
Dertil kommer at der er adskellige eksempler på objektiver, hvor CA kan ses
med den større pixel-tæthed fra crop-kameraer, men ikke med full-frame
kameraer som 5D, fordi CA er mindre en een pixel.
Se f.eks.
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/158/cat/10

Ulemper ved crop-kameraer:
* Wide angle requires even wider lens
Det er ikke en ulempe, såfremt den type objektiver findes - det er bare et
faktum.
Der findes en god del glimrende 10-22 (eller deromkring) crop-objektiver.
Det svarer til noget i retningen af 16mm på full-frame, hvilket er kraftig
vidvinkel.
Der findes lidt kraftigere, rettegnende vidvinkel objektiver (f.eks. Nikon
14-24/2.8 og Canon 14/2.8L) til full-frame kameraer - men det er rimeligt
eksotisk, og næppe det store problem for "den almindelige" bruger.

Jeg mener at man adskellige steder i anmeldelserne af full-frame kameraer på
Dpreview, inden D3 blev lanceret, kan se stor skepsis overfor det nyttige
ved full-frame.
Dpreview var bestemt ikke ene om den tendens.

[8<8<8<]
> Jeg synes du begår den helt fundamentale fejl i dine argumenter her at
> vurdere fortiden, med nutidens briller. Sådan kan man bare ikke
> argumenter meningsfyldt.

Jeg tror du misforstår mig.
Jeg vurderer anmeldelsen af D2X ud fra den viden og konsensus der findes i
dag om de kameraer der var aktuelle dengang. Det er vel fair nok ?

Der er ingen tvivl om at sensoren i D2X ikke var konkurrencedygtig i forhold
til hvad Canon's topmodeller (1D mkII og 1Ds mkII) havde på samme
tidspunkt - og D2H var endnu mere bagud.
Der er ingen tvivl om at netop de 2 modeller var med til at _mange_
profesionelle fotografer skiftede fra Nikon til Canon.
Hvis man sammenligner på Dxomark
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/(appareil1)/191|0/(appareil2)/288|0/(appareil3)/207|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon/(brand3)/Nikon
tegner der sig samme billede.
For mig var den næsten euforiske begejstring for D3 mere et udtryk for
afstanden til D2X end det er et udtryk for afstanden til den hidtil
state-of-art.
Jeg havde blandt de første i Danmark mulighed for kort at sammenligne D3 med
1Ds mkII (3 år ældre) og 1Ds mkIII (med deres respektive, gode 24-70/2.8
objektiver), og rapporterede mine observationer her i gruppen. F.eks. sagde
jeg i november/december 2007 at D3 så ud til at være omkring en blænde bedre
end 1Ds mkIII - det har andre siden bekræftet. Prøv at se "print-view" på
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras/(appareil1)/291%7C0/(appareil2)/297%7C0/(appareil3)/207%7C0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

At Dpreview kan få det til
"It's fair to say that with the D2X Nikon are well and truly 'back', a
killer combination of the superb D2 body, a high resolution CMOS sensor and
the added bonus of high speed shooting when you need it."
og
"In our review of the Nikon D2X we clearly demonstrated that it is more than
a match for the EOS-1Ds despite a deficit of 4.4 megapixels."
er en gåde for mig, medmindre der er tale om forudindtagethed, som giver sig
udslag i
[...]

Situationen i dag er helt anderledes hvor D3 og D3X bestemt er
konkurrencedygtige (og har fået en del profesionelle til at skifte fra Canon
til Nikon), og hvor den aktuelle Canon 1Ds (mkIII) ikke er alene som "king
of the hill" mht. sensor, men udfordres af kameraer som 5D mkII, D3X og
A900.

> Dpreview's store akilleshæl er deres hastighed, men det gælder for både
> Canon og Nikon.

Prøv at forholde dig til de faktuelle tal jeg viste for hvor lang tid der
gik fra annoncering til anmeldelse - der var da åbenlys forskel
"forsinkelsen" på Nikon og Canon anmeldelser.
Nikon D2X anmeldelsen var også længe undervejs - knap 300 dage.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-02-09 08:21

"jagge" <jagge@noname.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg ser ingen bias overhovedet.

Prøv at se konklusionen i den netop offentliggjorde review af Nikon D3X i
forhold til review af konkurrenten Canon 1Ds mkIII.

De får samme karakterer, bortset fra speed hvor D3X scorer mere end 1Ds
mkIII, på trods af det faktum at 1Ds mkIII i modsætning til D3X holder fuld
hastighed i fuld opløsning og bit-dybde (husk det er kameramodeller, der
koster en formue for at levere maksimal billedkvalitet):
14 bit RAW fuld opløsning: D3X: 2 fps, 1Ds mkIII: 5 fps
12 bit RAW fuld opløsning: D3X: 5 fps, 1Ds mkIII: ikke mulig så vidt jeg
ved
14 bit RAW, crop størrelse: D3X 2.8 fps, 1Ds mkIII: ikke mulig
12 bit RAW, crop størrelse: D3X 7 fps, 1Ds mkIII: ikke mulig
Man kan sige at opstartstiden for D3X er bedre (0.1 sek mod 0.35 sek), men
det er i praksis ligegyldigt.
Man også sige at det at D3X går ned i hastighed ved 14 bit, opvejes at at
det angiveligt er det eneste DSLR der udnytter den ekstra bit-dybde til at
give øget dynamik-område ved ISO 100 og ISO 200.

Med hensyn til karakteren for "value", hvor begge får 8, syntes jeg
vurderingen ser bort fra at D3X er 23% dyrere end 1Ds mkIII (ifølge
reviewet) selvom de 2 kameraer er meget tæt på hinanden. Desuden syntes jeg
den ignorerer at da 1Ds mkIII blev anmeldt var der ingen alternativer, hvor
A900, 5D mkII og 1Ds mkIII er potentielle alternativer til D3X.

Se også ulemper nævnt ved 1Ds mkIII men ikke ved D3X, selvom det forholder
sig på fuldstændig samme måde:
* Edge softness / chromatic aberrations with wide angle lenses, needs good
glass
* No built-in wireless flash
Jeg kan ikke se eksempler på det modsatte.

Tid fra annoncering til review:
Nikon D3X: 80 dage
Canon 1Ds mkIII: 364 dage

Bias ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jagge

Dato : 22-02-09 21:05

Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Med hensyn til karakteren for "value", hvor begge får 8, syntes jeg
> vurderingen ser bort fra at D3X er 23% dyrere end 1Ds mkII

Lige den er jeg helt helt enig i. Det er simpelthen latterligt specielt
fordi 5DII får 9. Dermed er DX3 nærmest puttet i kategorien, value for
money, og det er langt ude. Det havde været seriøst hvis den var puttet
i kategorien "fantastisk, men dyr". Den burde ligge på 5 i kategorien
value. Det viser at dpreview generelt ikke formår at bruge den skala de
selv har sat op.

Hygge

Jakob

Fra : Jens G

Dato : 16-02-09 15:40

On Mon, 16 Feb 2009 13:37:05 +0100, "Martin Vollert" <mit
fornavn@ertele.dk> wrote:

>Nåå
>Jamen er der nogen siden et Canon som aldrig har fået "highly recommeded" på
>den side ??

50D var tæt på:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page31.asp

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-02-09 16:57

Jens G havde fået den ide at fortælle:

> 50D var tæt på:
> http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page31.asp

Ja det beviser jo meget godt min point.. et kamera som ikke giver meget
andet end flere megapixel ifht forgængeren faktisk er det dårligere på en
del punkter og er en del dyrer, alligevel er det highly recommended.

Fra : aon

Dato : 16-02-09 17:28

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://vollert.dk
> Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will

Det kunne jo tyde på at kameraerne er blevet generelt gode og yder super
billedekvalitet
eller at DP review ikke er så kritiske !

aon

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-02-09 17:42

aon havde fået den ide at fortælle:

> Det kunne jo tyde på at kameraerne er blevet generelt gode og yder
> super billedekvalitet
> eller at DP review ikke er så kritiske !
>
> aon

Ja det er så for mig også fint bege dele, det skal bare gælde for alle så.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-02-09 17:50

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja det er så for mig også fint bege dele, det skal bare gælde for alle så.

Det ville være nemmere at forstå hvad du mener, hvis du skriver det klart og
tydeligt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen