backup af server
Fra : bme

Dato : 13-02-09 21:38

Har en sbs-2003 server til at stå og brumme med ca 3-400 gb data som
der gerne skal laves en backup løsning af.

Nogle data berøres sjældent/aldrig, andre ændres på timebasis. Et bud
er at der sker dataændring på 2-3 gb dagligt.

Serveren har to diske med mirroring raid, for at sikre mod disk
nedbrud. Derudover skal der ske en eller anden form for backup "ud af
huset" mindst ugentligt for at sikre mod brand/indbrud mv.

Idag sker det ved at der sættes en usb harddisk på og så får serveren
lov til at kopiere alle data over i løbet af natten - dette vil vi
gerne have automatiseret på en eller anden måde.

Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan
ligge indenfor beløbsrammen 5-7 tkr.

på forhånd tak

/bo

Fra : Henning

Dato : 13-02-09 22:29

On Fri, 13 Feb 2009 21:37:41 +0100, bme <bme@fritid.tele.hej> wrote:

> [...]
>gerne have automatiseret på en eller anden måde.
>
>Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan

5.000-7.000 kroner? Er dine data ikke mere værd? Det eneste pålidelige
er bånd, men det får du ikke til den pris!

Fra : bme

Dato : 14-02-09 16:25

Henning har bragt dette til verden:

> 5.000-7.000 kroner? Er dine data ikke mere værd? Det eneste pålidelige
> er bånd, men det får du ikke til den pris!

Vi har haft et tape system på den gamle server - det kostede kassen, og
virkede ikke ordentligt da vi stod og skulle have gendannet nogle data.

Så jeg tror ikke jeg kommer langt hvis jeg foreslår et tapesystem til
15-20 tkr.

/bo

Fra : Henning

Dato : 14-02-09 16:37

On Sat, 14 Feb 2009 16:25:10 +0100, bme <bme@fritid.tele.hej> wrote:

>Henning har bragt dette til verden:

>Vi har haft et tape system på den gamle server - det kostede kassen, og
>virkede ikke ordentligt da vi stod og skulle have gendannet nogle data.

Hvordan "virkede ikke ordentligt"? Oftest skyldes det brugerfejl, når
jeg ser fejl på tape, ikke markeret de rigtige parametre i
backup-programmet osv. Generelt bør man teste en komplet restore
mindst en gang om året for at være sikker.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-02-09 20:20

"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in message
> Så jeg tror ikke jeg kommer langt hvis jeg foreslår et tapesystem til
> 15-20 tkr.

Men det gør man.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 14-02-09 08:42

> [...]

>gerne have automatiseret på en eller anden måde.
>
>Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan

Kontakt nogen af dem der leverer online-backup.
Der kan ud få nogle priser på hvad det vil koste, prisen er jo afh.
hvor en god forretning (hvor mange gb du har behov for at gemme) du
er.
Har du en fornuftig internetforbindelse er det kun sw du skal
købe/leje/lease.

/Hans

Fra : Claus Lind

Dato : 14-02-09 10:47

Hvilke typer af data er der tale om?
Databaser
Postserver
Eller filer?

Claus

Fra : bme

Dato : 14-02-09 16:27

Claus Lind forklarede den 14-02-2009:
> Hvilke typer af data er der tale om?
> Databaser
> Postserver
> Eller filer?

Vi har en mysql database til at køre i forbindelse med et
journalprogram. Denne database backes automatisk op til en fil hver
nat, så i princippet er det rene fielr der skal sikres.

Pt. har vi ingen postfiler, men det skulle gerne komme senere.

/bo

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-02-09 12:57

bme wrote:
> Har en sbs-2003 server til at stå og brumme med ca 3-400 gb data som der
> gerne skal laves en backup løsning af.

Ren fil? Ingen databaser eller mail?

> Nogle data berøres sjældent/aldrig, andre ændres på timebasis. Et bud er
> at der sker dataændring på 2-3 gb dagligt.

Incremental backup klarer denne del.

> Serveren har to diske med mirroring raid, for at sikre mod disk nedbrud.
> Derudover skal der ske en eller anden form for backup "ud af huset"
> mindst ugentligt for at sikre mod brand/indbrud mv.

Du vil nok være glad for daglig, så du ikke ryger en uge baglæns.

> Idag sker det ved at der sættes en usb harddisk på og så får serveren
> lov til at kopiere alle data over i løbet af natten - dette vil vi gerne
> have automatiseret på en eller anden måde.

Forståeligt.

> Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan
> ligge indenfor beløbsrammen 5-7 tkr.

Som Hans skriver, så vil en online løsning nok være sagen.

> på forhånd tak

Nu arbejder jeg selv ved dk's største af slagsen (som tekniker og ikke
sælger). Men hvis det har interesse, så smid en mail eller følg linket i
signatur'en (lad dig ikke narre af titlen, den forwarder)
Så skal vi nok finde ud af noget backup :)

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : bme

Dato : 14-02-09 16:22

Bjarke Ravn-Jonsen kom med denne ide:

> Ren fil? Ingen databaser eller mail?

Der er en mysql database - resten er filer. Pt ingen mail, men det
skulle gerne komme på et tidspunkt.

> Incremental backup klarer denne del.

selvf.

> Du vil nok være glad for daglig, så du ikke ryger en uge baglæns.

Normalt har vi sidste uges arbejde liggende på vores bærbare computere.

> Forståeligt.

> Som Hans skriver, så vil en online løsning nok være sagen.

Det har vi overvejet.

Er faldet over HP RDX system - nogen der har erfaringer hermed?

/bo

Fra : Jens

Dato : 14-02-09 15:46

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i meddelelsen
> [...]
> automatiseret på en eller anden måde.
>
> Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan ligge

Jeg vil anbefale dig remotebackup og vil gerne give dig et specifikt tilbud,
hvis det kan have din interesse.
(Fjern _FJERNDETTE_ fra e-mail adressen).

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-09 17:46

bme skrev:
> [...]
> have automatiseret på en eller anden måde.
>
> Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan

Jeg benytter selv Acronis True Image Home til at tage backup af mine
maskiner.
Denne gemmes automatisk på min NAS-server, som står et andet sted i huset.

Vil det nemmeste og billigste for dig/Jer, ikke være at invistere i en
lille NAS-server med et par diske til RAID?

Denne kunne nemt stå på en almindelig ADSL forbindelse, da det typisk
kun vil være et par GB data, som skal tages backup af (ved Incremental
backup, vil første backup tage sin tid, men kunne jo gøres på et lokalt
på netværket, hvorefter man flytter NAS'en til ADSL-forbindelsen...)

Men overvej, om det er den løsning I vil benytte Jer af, da det jo vil
tage lang tid, at genskabe data fra en ADSL-forbindelse...

Bare et lille forslag.

/Jacob

Fra : Henning

Dato : 15-02-09 12:31

>Derfor efterlyser jeg forslag - både hardware og software - der kan
>ligge indenfor beløbsrammen 5-7 tkr.

Vend spørgsmålet lidt om - hvor mange mennesker er involveret i de
data der skal tages backup af? Hvad koster de pr. time deres data ikke
er tilgængelige? Hvis virksomheden koster ~50.000/time, er det sikkert
sekundært hvad backup koster, bare data kan retabelres rimeligt
hurtigt.

Fra : bme

Dato : 15-02-09 13:53

Henning formulerede spørgsmålet:

> [...]
> er tilgængelige? Hvis virksomheden koster ~50.000/time, er det sikkert
> sekundært hvad backup koster, bare data kan retabelres rimeligt

Vend det om igen og sammenlign med at vi idag bruger 5 min til at sætte
backup igang, på prisbillige usb-hdd. Fungerer udmærket men burde kunne
automatiseres lidt mere uden at det koster 20-30 tkr.

/bo

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 16-02-09 10:38

On Sun, 15 Feb 2009 13:53:12 +0100, bme <bme@fritid.tele.hej> wrote:

> [...]
>backup igang, på prisbillige usb-hdd. Fungerer udmærket men burde kunne
>automatiseres lidt mere uden at det koster 20-30 tkr.
Hvis det virker på en USB-HDD så bør det også virke mod en NAS, de fås
fra 1000 +diske og virker overnetværk foer de billigeste.
Med et par stykker af dem sat op i RAID1 kan du backuppe på den i
firmaet og derefter sync. mod den anden som så kan stå på en anden
lokation.
Så er det et spørgsmål om at lave de rigtige jobs og få dem afviklet.
Lad disse jobs lave nogle logfiler så du i dem kan se om jobbet er
fuldført.
Men ingen backup uden at man husker at teste om man kan restore, dette
gælder også databaser og postsystemer.

/Hans

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 17-02-09 23:11

bme wrote:
> [...]
> backup igang, på prisbillige usb-hdd. Fungerer udmærket men burde kunne
> automatiseres lidt mere uden at det koster 20-30 tkr.

Backup koster penge hvis man ikke i forvejen har infrastrukturen til at
flytte data geografisk via netværket - de der løsninger med USB diske -
NAS og hvad har vi er den hurtigste måde at miste sit arbejde på når
først katastrofen indtræffer - det samme vil jeg iøvrigt påstå om
tapebackup - det afhænger af at mennesker for fulgt procedurerne for
offsite opbevaring osv..

Som det allerede har været nævnt er online backup noget af det nemmeste
at administrere og det er klart det nemmeste at teste restore af
løbende. Priserne er på ingen måde urimelige.

Jeg bruger selv www.itplaneten.dk og dem kan jeg varmt anbefale (..og
jeg er ikke ansat eller på nogen måde tilknyttet firmaet - for god
ordens skyld) deres listepris er 1400 kr pr måned for 400GB - det er
dæleme en beskeden pris i forhold til udbyttet.

Fra : bme

Dato : 21-02-09 13:52

Uffe S. Callesen har bragt dette til os:

> [...]
> deres listepris er 1400 kr pr måned for 400GB - det er dæleme en beskeden

Har kigget lidt på priserne - kunne godt være interessante.

/bo