Widescreen LCD monitor
Fra : Poul Jensen

Dato : 13-02-09 15:56

Jeg har lige anskaffet en Asus widescreen LCD monitor. Fint og skarpt
billede. Det eneste problem er, at billedet bliver bredt, dvs. at et
kvadrat bliver aflangt. Jeg har set efter, om der er en indstilling,
hvor man i stedet for et bredere billede får noget mere plads i
bredden. Jeg kører med VGA indgangen på skærmen. Er der nogen, der har
et godt råd?
Venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Poul Jensen

Dato : 13-02-09 16:17

Poul Jensen <poul@15YA3jensen-total.dk> (slet 15YA3) skrev:
>Jeg har lige anskaffet en Asus
> [...]
PS: Jeg kan godt se, at man i kontrolpanel, skærm,
indstillinger, kan vælge en anden skærmopløsning, men det virker
lidt "cut and try". Er der ikke noget mere entydigt?

Fra : jk

Dato : 13-02-09 16:28

On 13 Feb 2009 15:16:59 GMT, Poul Jensen <poul@jensen-total.dk> wrote:

>PS: Jeg kan godt se, at man i kontrolpanel, skærm,
>indstillinger, kan vælge en anden skærmopløsning, men det virker
>lidt "cut and try". Er der ikke noget mere entydigt?

Du finder ud af hvor mange pixels skærmen har (står i
specifikationerne). Så skal den køre ved den opløsning, og kun den.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 13-02-09 22:20

Skal lige tilføje:

hvis ikke den rigtige opløsning er på menu i din grafikkort driver
(som du beskriver), betyder det et mere moderne grafikkort.
Wide-formater var ret ukendte for 5 år siden.
I sjældne tilfælde kan en ny grafikkort driver gøre det.

mvh

John

Fra : J

Dato : 13-02-09 17:33

"Poul Jensen" <poul@jensen-total.dk> skrev i en meddelelse
> PS: Jeg kan godt se, at man i kontrolpanel, skærm,
> indstillinger, kan vælge en anden skærmopløsning, men det virker
> lidt "cut and try". Er der ikke noget mere entydigt?

Du har ikke set i skærmens brugervejledning, vel?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-02-09 16:33

"Poul Jensen (slet 15YA3)" <poul@15YA3jensen-total.dk> wrote in message
> Jeg har lige anskaffet en Asus widescreen LCD monitor. Fint og skarpt
> billede. Det eneste problem er, at billedet bliver bredt, dvs. at et
> kvadrat bliver aflangt. Jeg har set efter, om der er en indstilling,

Din skærm har en "native" indstilling for opløsning - sikkert 1440x900 for
din skærm - det er den opløsning der passer bedst.
Find denne (max) opløsning, og indstil din skærm til denne, eller et
højde:bredde forhold som er det samme, så bliver hunde ikke til gravhunde
mere

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning

Dato : 13-02-09 17:58

On Fri, 13 Feb 2009 16:32:31 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>"Poul Jensen (slet 15YA3)" <poul@15YA3jensen-total.dk> wrote in message
>
>Din skærm har en "native" indstilling for opløsning - sikkert 1440x900 for

Hvorfor "sikkert"? Min 22" Lenovo er 1920*1200. Det afhænger meget af
skærmstørrelse og -kvalitet

Fra : Poul Jensen

Dato : 13-02-09 20:20

> [...]
>indstil din skærm til denne, eller et
>højde:bredde forhold som er det
>samme, så bliver hunde ikke til gravhunde

I ovenstående eksempel må det dreje sig om en skærm i 16:10
format.
Min skærm er en 24" i 16:9 format, som ifølge specs. har en max
opløsning på 1920x1080. Hvis jeg ønsker en lavere opløsning, må
jeg vælge en kombination på f.eks. 1280x720 eller 1600x900 eller
noget andet, der opfylder kravet om 16:9 formatet. En lavere
opløsning kan være begrundet i ønsket om større ikoner, tekst mv.
Venlig hilsen
Poul Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-02-09 20:27

Hej!

Poul Jensen (slet 4BWSI) wrote:
> [...]
> noget andet, der opfylder kravet om 16:9 formatet. En lavere
> opløsning kan være begrundet i ønsket om større ikoner, tekst mv.

Det er ikke optimalt (langt fra) at køre en fladskærm i andet end native
opløsning. Dvs. i dit tilfælde 1920x1080 punkter.

Hvis du benytter Windows kan du jo bare justere tekst og ikoner til den
størrelse du vil have i skærm-egenskaber. Og så har du stadig skarpt
billede pga. 1:1 pixelmapping.

Glem alt om at køre div. lavere opløsninger hvis det ikke drejer sig om
f.eks. spil (hvis du har et sløvt grafikkort).

--
Mvh, Kim Voss Schrader