Kørekort med sidevorgn
Fra : Per Christiansen

Dato : 11-02-09 07:16

Hvis man idag tager kørekort til mc er det så med side vogn.

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 11-02-09 08:03

ja

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 11-02-09 10:44

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man idag tager kørekort til mc er det så med side vogn.
Jeps

Hvis man har taget kørekortet tidligere og ønsker at få sidevognskort, kan
det klares med et 3-4 timers kursus hos en kørelærer på en bane.

mvh
Bendt

Fra : MBP

Dato : 11-02-09 13:13

Hvis man har kort til MC i forvejen, men mangler til sidevogn..... så Spring
kørelæren over

Tag kontakt til køreteknisk anlæg - så booker de dig ind, imens et andet
hold køre. - det gør det billigere.

Fra : Per Christiansen

Dato : 11-02-09 17:32

Tak for svar. ved i hvad det koster ,jeg har til mc så jeg mangler bare til
sidevogn.

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-09 19:08

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i meddelelsen
> Tak for svar. ved i hvad det koster ,jeg har til mc så jeg mangler bare
> til sidevogn.

Der er vist lidt forskellige priser, efter hvor det er henne. Da jeg var
turen igennem for 2 år siden gav jeg 1000 kr, på køreteknisk anlæg i
Ellested. Dertil skal lægges det de forlanger på kørekortkontoret for et nyt
kørekort.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Per Christiansen

Dato : 11-02-09 20:58

"Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> turen igennem for 2 år siden gav jeg 1000 kr, på køreteknisk anlæg i
> Ellested. Dertil skal lægges det de forlanger på kørekortkontoret for et

Ok, skal man igennem teoriprøve eller er det kun kørsel
det kommer an på.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-09 18:47

> "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, skal man igennem teoriprøve eller er det kun kørsel
> det kommer an på.

Kun kørsel på bane, og lidt teori, som i mit tilfælde bare foregik ude på
pladsen foran garagen. Teoridelen som handler om det køretekniske tog nok
højst 10 minutter, og der er ingen prøve. Resten er bare "fis og ballade"
Instruktøren forventede nærmest at man ville lave sjov med det, og jeg tror
han ville blive skuffet, hvis man ikke prøvede at køre på to hjul.

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 12-02-09 21:09

Ole Axelsen skrev:

> [...]
> ballade" Instruktøren forventede nærmest at man ville lave sjov med det,
> og jeg tror han ville blive skuffet, hvis man ikke prøvede at køre på to

Da jeg fik kørekort til MC for omkring 4 år siden var sidevogn en del af
kørekortet. Hvis jeg ikke husker helt forkert, skulle vi faktisk prøve
at køre på 2 hjul, for at prøve hvordan det var.

Mvh
Benjamin R. Giversen

--
Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk
Ja tak til frivillig organdonation.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-02-09 21:45

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ja tak til frivillig organdonation.
> Nej!!! til at man skal sige fra, hvis man IKKE vil fungere som organdonor.

Da jeg tog kortet for 12 år siden foregik sidevognskørsel i kravlegården på
en Jawa 3½er. Den gik ikke rigtigt godt - faktisk fugerede kun en cylinder
det meste af tide.
Men den anden cylinder havde dog personlighed - den satte ind i hvert
venstresving. Og da vi sku køre banen rundt med uret var det i hver sving,
2. cyllen satte ind.
Så jeg fik - helt ufrivilligt - flere gange prøvet det der med sidevogn og 2
hjul
Jeg har forresten stadig ingen uniddelbare planer om at køre med
sidevogn.....pap eller ej !

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-02-09 18:28

Måske en smule OT.

Men hvis du overvejer køb af sidevogn, så er der pt. nogle uklarheder ift.
told og skat. Som nok lige skal kigge lidt på inden du køber, så du ikke får
en ubehagelig overraskelse

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Per Christiansen

Dato : 13-02-09 09:10

> [...]
> told og skat. Som nok lige skal kigge lidt på inden du køber, så du ikke

Hvad er det for nogle uklarheder du taler om, jeg bliver helt nervøs.

Fra : S.B.

Dato : 13-02-09 22:20

> Hvad er det for nogle uklarheder du taler om, jeg bliver helt nervøs.

Ingen uklarheder i dag.
Der er nogen gamle som ikke er på plads endnu, hvor folk ikke ved om de skal
beskattes af en "ny mc" fordi den er bygget en del om i forb. med der er sat
sidevogn på, og typisk også anden forgaffel.
Skat mener det ændre cyklens identitet så meget at der i princippet er tale
om en ny MC, og dermed ny afgift.

Men sætter du bare en sidevogn på, så er der ikke noget galt i det

Søren

Fra : Per Christiansen

Dato : 14-02-09 08:38

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tale om en ny MC, og dermed ny afgift.
>
> Men sætter du bare en sidevogn på, så er der ikke noget galt i det

Ok .
min plan er at købe en ural k-750 med sidevogn uden afgift fra år 68, en
som skal have en kærlig hånd, efter sigende skulle det koste ca.2-3 tusinde
og få afgift på den
hvad er jeres vurdering er de helt gal på den.

Fra : S.B.

Dato : 14-02-09 11:44

> [...]
> tusinde og få afgift på den
> hvad er jeres vurdering er de helt gal på den.

Lyder rigtig nok, kender en der lige har betalt afgift på en MZ fra 69 med
sidevogn, 2600 kr kom han af med.
Du får heller ikke problemer med skat, når den bliver vuderet med sidevognen
monteret.
Kun dem der har importeret en MC, betalt afgift og så bygget den om og sat
sidevogn på, der er lidt problemer med i dag

Søren

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 14-02-09 14:26

Hej
med russerne er der en del omkring navne hvis du køber en k 750 er det en
dnepr,køber du en m72 er det en ural begge sideventillet, dem med
topventillet er på 650 ccm
da motor af begge typer passer i alle stel er der en del blandet at købe
k 750 mw er med træk på sidevogns hjulet, mt 16 ligeså
men som sagt en del hybridder
de sidste ural topventillet er dog på 750 ccm men de kom først efter 2000
forskelle: runde skærme, ingen bagerumsklap,fuldnavshjul i alu,runde kanter
på motor =dnepr
bagagerumsklab halvnavs hjul og skarpe kanter er ural
dette i store træk
hilsen Jørgen
ps der en klub http://dnepr-ural-mc.dk/

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-02-09 20:00

"betalt afgift på en MZ fra 69 "

Den er der ingen problemer med. Du ændre jo intet på cyklen.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 18-02-09 20:12

"Ingen uklarheder i dag"

Ok, bygger du det på sidste lovforslag, fra december?

Skat er ikke helt enig endnu. Problemet er de cykler som får monteret
svinggaffel (dvs. de fleste større MC'er), andre hjul og bremser (der er
ofte bremser på sidevogn, som nødvendiggør indgreb i eksisterende system).
Du kan ikke få indregistreret flere af disse sidevogne hvis du ikke udfører
disse ændringer, bl.a. pga. trafiksikkerhed.
Det mener Skat udløser nu afgift, og det med tilbagevirkende kraft. Jeg
kender til 4 sager, og dem har skat indtil nu, ikke lagt på hylden. De
fastholder, senest 6/1 i år, at disse ombygninger stadig udløser ny afgift.
(de er heller ikke omtalt i den nye lov), men vi mener jo den skal tolkes,
således den ikke udløser afgift, uanset ombygning. Skat mener at MC der er
fra før denne dato (den nye lov fra december 2008) stadig skal betale.
Hvordan det bliver med store mc'er efter denne dato, må tiden så vise. Så
stortset alle større sidevogne, som er indregistreret de sidste 30 år, er i
farezonen.
Og samtidig får du jo ikke refunderet din anden afgift, som man i sin tid
har betalt, den er tabt. Så det kan bliver dyrt.

Fra : S.B.

Dato : 18-02-09 22:49

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh.
> Henrik
>
> Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Ja problemet er kun ved de MC'r der er bygget væsentlig om, hvad det så er.
Men noget man jo alså skal være ops på, må vel være hvis man nu køber en 12
år gammel BMW med sidevogn og ombygget forgaffel, er man ikke klar over der
kan komme en efterregning er man jo sådan set lidt økonomisk på den, såfremt
sælger "glemmer" at oplyse det.
Kunne forestille mig det kan give nogen salgsproblemer for en ærlig mand,
hvis man er ejer af en sådan, hvad pris skal man forlange, kommer der ekstra
afgift, må det vel have en eller anden indflydelse på nuværende salgspris,
vil jeg mene.

Søren

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-02-09 20:31

[...]

Såvidt jeg er orienteret er der kun betalt denne afgift af én sidevogn i DK,
og det var sidste år. Faktisk har man tidligere, fra T&S udtalt, at en
sidevogn ikke vil udløse en ekstra afgift. Så jeg vil vurdere at vi har
problemet på 99% af de ombyggede sidevognsMC'er der kører i DK. Men de har
jo så erkendt at, der er en fejlfortolkning af den gamle lov, og det er så
det de vil rode bod på nu.

Teoretisk vil det jo ikke have indflydelse på salgsprisen. Hvis T&S mener
den fx. er 150.000 mere værd så burde den også stige 150.000 i pris. Men
hvordan skal nuværende ejere af sidevogne kunne vide om der er betalt afgift
af ombygningen, hvis det er en importeret model. Ejeren har jo ved importen
betalt en afgift, den må han jo tro på er ok, når nu han har vist MC'en frem
i synshal og i nogle tilfælde også for T&S. Så ejerne er jo i god tro. De
eneste som kan vide det med sikkerhed, er alle dem som har bygget deres
soloMC om, kørt til syn, og ikke har fået et girokort. Det var jo sådan det
foregik. Og har MC'en så været solgt nogle gange..... Så er det svært for
den enkelte.

Jeg kan fortælle om et ekstremt tilfælde. En bekendt jeg har, vælger at
importere en MC fra tyskland og ombygget dernede. Han ringer til skat og får
at vide at afgiften beløber sig til ca. 55000,- (han oplyser den er ombygget
med sidevogn) Det synes han lyder rimeligt og køber MC og kort tid efter
kører han til syn. Han bringer selv disse "nye regler" op i synshallen.
Synsmanden kender intet til det, men beslutter sig for lige at ringe til en
"livline", inden han godkender køretøjet. Her bekræfter Skat at der skal
betales afgift af hele køretøjet og ikke kun MC. Han får så at vide han bare
skal betale den afgift, som er opgivet (de 55.000). Men nu vil han gerne
have bekræftet at denne afgift med sikkerhed er for hele køretøjet. Skat
svarer, han blot skal betale, så vender de automatisk tilbage hvis der er
"problemer".
Men i de andre sager har man ikke kunnet få lov til at betale en difference,
den først betalte afgift er tabt, og så er det fuld pris igen. Min bekendte
tør ikke betale de 55.000, før han har sikkerhed for at det er for hele
køretøjet. Det bruger mange uger på. Enden bliver at Skat først hæver
afgiften til ca. 150.000 og senere ca. 120.000, som bliver enden. Altså
65.000 mere end først planlagt. Havde han nu betalt de 55.000, så havde han
fået de 120.000 oveni senere
Det er vi nogle, der ikke finder rimeligt, da alle har "handlet" i god tro.

Så hvis du går ud og køber en MC med sidevogn, kører til syn, og 3 år senere
får et girokort på fx 100.000, hvordan ville du så have sikret dig i mod
det. Det sjove er, at mange af de gamle, er godkendt af færdselsstyrelsen,
så dem er der danske papirer på (nogen har endda skulle dokumentere diverse
køreegenskaber). Jeg kender flere som har ombygget en MC, efter de har fået
børn. Fået den godkendt af færdselsstyrelsen (dette er dog ikke muligt
længere), og de har ikke betalt afgift, efter der er monteret sidevogn. Det
bliver spændene og se om de også skal betale, for de er om nogen, da i god
tro. Også dem der har solgt dem. Men også køberne vil da tro at en sidevogn,
som der dansk bygget, med danske papirer er ok. Faktisk har mange papirer på
at ombygningen er så omfattende, at de IKKE må afmontere sidevogn (1
udførsel), uden at de skal stille til syn igen. De kan ikke være i ond tro.
Omvendt er dem med 2 udførsler "frikendt", da det er en mindre ombygning
(men også her er skat uenig, det drejer den ene sag sig nemlig om). Hvor går
grænsen mellem de 2.
Men nu må vi se hvad fremtiden bringer, de første sager mod Skat kører jo
lige nu.

Fra : S.B.

Dato : 19-02-09 21:06

> Teoretisk vil det jo ikke have indflydelse på salgsprisen. Hvis T&S mener
> den fx. er 150.000 mere værd så burde den også stige 150.000 i pris.

er så ikke helt rigtig.
hvis du har hentet en mc i tyskland, betalt fx. 85.000 i afgift, sætter
sidevogn på og modificere forgaflen, så er det et nyt køretøj, og dermed ny
afgift af det hele.
Kunne så f.eks være 120.000 kr, som skal betales
Du får jo bare ikke de 85K tilbage du en gang har betalt, så betyder vel
også man har givet det for meget?
i alt har man jo så betalt 205.000 i afgift

Søren