Alt Gr tasten er 'død' i NetBeans IDE 6.1
Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-02-09 14:36

Jeg har lige installeret NetBeans 6.1 i Ubuntu 9.04 alpha, og opdager at
alt Gr tasten er 'død'. Der sker ingenting når man holder den nede - dvs
jeg kan ikke lave \, {,},[,], osv.... Det fungerer fint i andre
programmer, så det er næppe et Linux/ubuntu-problem direkte - og så
alligevel, for det har virket tidligere.

Nogen der har en idé om hvad der kan være problemet?

Man kan definere nogle tastatur-genveje i NetBeans, men ud over det er
der er ikke - så vidt jeg kan se - mulighed for at definere hvilket
tastatur man bruger eller noget.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-09 14:46

Thomas Jensen skrev den 11-02-2009 14:35:
> [...]
> alligevel, for det har virket tidligere.
>
> Nogen der har en idé om hvad der kan være problemet?

Den har fået lyst til at køre i US-tastaturlayout?

Hvad får du når du skriver blåbærgrød :)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-02-09 15:49

Den Wed, 11 Feb 2009 14:45:58 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Den har fået lyst til at køre i US-tastaturlayout?
>
> Hvad får du når du skriver blåbærgrød :)

Blåbærgrød. :) Desværre. Havde det bare været det, så havde der da været
en god forklaring. Netbeans er det eneste program jeg har oplevet det i,
så det tyder jo på det er en fejl i programmet/editoren - men man (jeg)
ved aldrig med Linux. Og så er det er jo en alpha-version jeg kører med,
såå...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-02-09 18:30

On 11 Feb 2009 13:35:35 GMT
Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> Nogen der har en idé om hvad der kan være problemet?

Jeg har set det før, og måden man kan løse det på, er en, eller en
kombination, af følgende:

1) Tastatur: Vælg pc-104
2) Tastatur layout: Vælg kun danish/dansk og ikke danish-latin1 eller
danish eliminate dead keys.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-02-09 18:31

Den Wed, 11 Feb 2009 15:57:58 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Du kører med en Sun Java?

Njae, ... Jeg har egentlig installeret sun-java5-jdk (1.5.0-17-ubuntu1),
men netbeans 6.1 er tilsyneladende 'afhængig' af java-6-openjdk, og jeg
kan ikke få netbeans til at bruge suns java som default. Jeg kan tilføje
suns java til listen over tilgængelige java-platforme, men ikke fjerne
openjdk eller sætte suns java som default.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-02-09 05:48

Den Wed, 11 Feb 2009 18:30:03 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> 1) Tastatur: Vælg pc-104
> 2) Tastatur layout: Vælg kun danish/dansk og ikke danish-latin1 eller
> danish eliminate dead keys.

Hmm.., det virkede ikke her. Den stod til Denmark og Generisk 105 (intl)
PC, og det ændrede ikke noget at skifte til 104 eller 102, selvom alle 3
virkede i andre programmer. Iøvrigt, jeg glemte vist at sige, at det
drejer sig om en Zepto notebook 3215.

Jeg må vist hellere høre på netbeans forum om der er nogen der har et bud.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-03-09 05:20

Den Thu, 12 Feb 2009 04:48:07 +0000 skrev Thomas Jensen:

> [...]
> PC, og det ændrede ikke noget at skifte til 104 eller 102, selvom alle 3
> virkede i andre programmer. Iøvrigt, jeg glemte vist at sige, at det

En opfølgning på 'sagen':

Jeg fandt en side der beskriver en test der viste, at
det slet ikke var Netbeans der er problemet, men Java -

http://wiki.netbeans.org/FaqEditorCannotType

Alt Gr tasten virker med java-1.5.0-sun-1.5.0.17, men ikke med java-6-
sun-1.6.0.12 eller java-6-openjdk.

Er der andre der kan bekræfte der er et problem med disse versioner?

Jeg har set rundt omkring at der er andre der har haft problemer med Alt
Gr tasten i java, men jeg er ikke faldet over nogen løsninger. Jeg er
meget i tvivl om det er Java 6 der har en bug, eller om det er Linux der
ændret på noget. Specielt fordi det er den samme med begge java 6
versioner.

Det har nemlig virket for mig på et tidspunkt. Måske var det fordi jeg
kørte med JDK 1.5, men jeg jeg er ikke helt klar over det.

Netbeans i Ubuntu installerer automatisk openjdk 6, men jeg har med held
tidligere kunne få netbeans 6.5 til at bruge suns java 1.5 - men det vil
den tilsyneladende ikke mere. Så noget kunne også tyde på at der sker
ting og sager med netbeans, og at det kan være her der (også?) er opstået
probelmer.

Er der nogen der har held med at bruge netbeans under Linux p.t., og i
givet fald, hvilket setup virker?

--
Thomas Jensen, Horsens