MS Windows
briani 27239
virtuel hukommelse
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 11-02-09 08:22

Jeg får ofte meddelelsen om, at "din virtuelle hukommelse er for lille".

Hvad betyder det egentlig, og hvordan kan man afhjælpe problemet?

Med gode hilsener

Svend Erik Jørgensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-02-09 08:33

Svend Erik Jørgensen skrev:
> Jeg får ofte meddelelsen om, at "din virtuelle hukommelse er for lille".
>
> Hvad betyder det egentlig, og hvordan kan man afhjælpe problemet?

Start > Hjælp > 'virtuel hukommelse' > Styre computerens ydeevne

--
Niels

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-02-09 11:40

On Wed, 11 Feb 2009 08:21:41 +0100, Svend Erik Jørgensen wrote:

> Jeg får ofte meddelelsen om, at "din virtuelle hukommelse er for lille".
>
> Hvad betyder det egentlig, og hvordan kan man afhjælpe problemet?
Virtuel hukommelse er måden at stille mere hukommelse til rådighed, en der
fysisk er tilstede.
Det gøres med en fil, som hukommelsesstyringen, 'bag gardinet', anvender.
Dele af hukommelsen bliver kopieret til fil, og 'lånt ud' og når ejeren
igen skal bruge det, bliver det reetableret - sådan lidt billedligt
fortalt. Navnet på den fil er pagefil(engelsk) eller sidefil(dansk).
Det er en 'elastik' i hukkommelsesstyringen og det går lansommere jo mere
den strækkes.
Så meddelelsen har også en undertonede - hvar meget ram har du?

Til min forundring, kører min assus900 eee pc (winxp -1G ram) helt uden
pagefil.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-02-09 23:44

Benny Andersen skrev:

> [...]
> den strækkes.
> Så meddelelsen har også en undertonede - hvar meget ram har du?

Hjælpesystemets forklaring er mere elegant, og i det lange løb vil det
være mere rationelt om folk først prøver at søge hjælp til de helt enkle
ting det nærmeste sted. Derefter kan man måske gå videre med mere
avancerede tilgange som fx Google...

Prøv det!

--
Niels

Fra : Kim

Dato : 12-02-09 08:20

"Svend Erik Jørgensen" <hamselv@esenet.dk> skrev
> Jeg får ofte meddelelsen om, at "din virtuelle hukommelse er for lille".
>
> Hvad betyder det egentlig, og hvordan kan man afhjælpe problemet?

http://www.helgec.dk/pagefil.html
"Hvis du ofte oplever problemer med din computer ved stor belastning
og her tænkes der især på store og tunge spil er der en stor sandsynlighed
for at det er hukommelsen der er problemet.

http://www.blackviper.com/AskBV/XP17.htm

Kan huske noget om, at for at skabe optimale betingelser
bør der yderlig være en sidefil på en anden partition / drev
end systempartitionen C:\ og den superoptimale løsning vil være
at der oprettes en sidefil på en separat partition på harddisk nr. 2 eller
3.

Men det er måske kun hvis man ikke har Ram nok ?

Mvh Kim