Bivirkninger ved Lysine?
Fra : Mette

Dato : 09-02-09 08:25

Hej

Jeg har af en veninde fået anbefalet at tage Lysine mod herpes (oralt)
- hun har selv fået det af en ven i England og det virker rigtig godt
for hende.
Men ved nærmere undersøgelse, viser det sig at Lysine slet ikke er
godkendt i Danmark eller ikke må sælges i ren form (jeg er lidt i
tvivl om hvad der er helt korrekt), men kan i hvert fald ikke købe det
i hverken helsekostbutikker eller på apoteker.

Og så bliver jeg jo nysgerrig, for jeg kan se, at midlet hjælper
herpes patienter i mange lande:

- Hvorfor er det ikke godkendt her i landet?
- Hvad er kendte bivirkninger ved stoffet? På nettet anføres alle
mulige, bla.hårtab, men hvad passer?

På forhånd tak

Mette

Fra : S

Dato : 09-02-09 13:47

On 9 Feb., 16:25, Mette <kew...@gmail.com> wrote:
> [...]
> - Hvorfor er det ikke godkendt her i landet?
> - Hvad er kendte bivirkninger ved stoffet? På nettet anføres alle

Lysin kan skam godt købes, bare ikke som lægemiddel. Det kan fås som
kosttilskud. Der er kun lavet to reelle, videnskabelige forsøg, og
aldrig på mennesker. Lysin kan ifølge disse forsøg bremse herpes (i
reagensglas og hos kaniner). Til gengæld findes der en veldokumenteret
og virkningsfuld behandling med registrerede lægemidler. Herved er du
sikker på at evt. bivirkninger er systematisk beskrevet. Jeg ved godt
hvad jeg ville vælge...

Fra : Mette

Dato : 09-02-09 14:21

Hej og tak for svar :)

> [...]
> og virkningsfuld behandling med registrerede lægemidler. Herved er du
> sikker på at evt. bivirkninger er systematisk beskrevet. Jeg ved godt

Hmmm....jeg har forespurgt og fået det svar at det ikke er godkendt af
lægemiddelstyrelsen...jeg må ringe til dem. De kan nok også svare på
hvilke bivirkninger der er.

Mette

Fra : S

Dato : 09-02-09 15:09

> Hmmm....jeg har forespurgt og fået det svar at det ikke er godkendt af
> lægemiddelstyrelsen...jeg må ringe til dem. De kan nok også svare på
> hvilke bivirkninger der er.
>
> Mette

Det kan jo godt købes, selvom det ikke er godkendt af
lægemiddelstyrelsen. Vil dog på det bestemteste fraråde den slags, men
der er jo mange, som gør det.
Lysin er jo en alm. amminosyre, som findes i kosten, så man kan jo
bare finde ud af finde ud af, hvilken kost som er rig på dette, og så
spise derefter, men det er da noget mere besværligt end at smøre med
Zovir eller spise lidt valaciclovir.

Fra : Mette

Dato : 10-02-09 12:08

> [...]
> bare finde ud af finde ud af, hvilken kost som er rig på dette, og så
> spise derefter, men det er da noget mere besværligt end at smøre med

DET lyder besværligt. Lysine skulle tage herpes på 24 timer, hvor
cremen tager et par dage.

Men hvis det er en aminosyre er det vel ikke farligt, hvorfor søren er
det så ikke til at få? Jeg må lige snakke med lægemiddelstyrelsen og
høre ad :)

Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-09 20:30

>Men hvis det er en aminosyre er det vel ikke farligt, hvorfor søren er
>det så ikke til at få? Jeg må lige snakke med lægemiddelstyrelsen og
>høre ad :)

På samme måde som vitaminer ikke er? Det er bare ikke et lægemiddel. Det er
ikke testet, det er ikke godkendt.

Mvh Maria

Fra : Mette

Dato : 11-02-09 02:53

Hvis det kan interessere nogen har jeg talt med en læge fra
Lægemiddelstyrelsen som vil undersøge hvorfor det ikke er godkendt og
hvad der er af farer ved stoffet.
Vil gerne poste hans svar herinde hvis det har interesse :)

Mette

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-02-09 11:05

Mette skrev:
> [...]
> hvad der er af farer ved stoffet.
> Vil gerne poste hans svar herinde hvis det har interesse :)

Meget gerne.

Jeg undrer mig for øvrigt over, at du er nervøs for et stof
som beviseligt er ufarligt (aspartam-tråden), mens du er
meget opsat på at bruge et stof, som der tilsyneladende er
tvivl om.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : N/A

Dato : 11-02-09 11:05

Fra : N/A

Dato : 11-02-09 11:05

Fra : N/A

Dato : 11-02-09 11:05

Fra : N/A

Dato : 11-02-09 11:05

Fra : N/A

Dato : 11-02-09 11:05

Fra : Mette

Dato : 11-02-09 11:44

Her er brevet fra lægen i lægemiddelstyrelsen:

Hej,

Tak for din henvendelse vedr. brugen af lysin(e) til behandling af
herpes.

Jeg kan af forskellige opslagsværker se, at denne behandling anbefales
flere steder – så vel forebyggende, som til behandling af akutte
tilfælde. Dokumentationen for en gavnlig effekt er dog tynd – der
synes ikke at være lavet egentlige lodtrækningsforsøg for at fx
undersøge om den observerede effekt er tilfældig. Jeg vil nok mest
betegne effekten som anekdotisk, men som du selv ved, så har flere
oplevet en gunstig effekt, så måske er der noget om snakken – det er
bare ikke blevet ordentligt undersøgt endnu.

Lysin er en aminosyre – altså en af byggestenen i vores proteiner.
Kroppen kan ikke selv lave lysin, så det skal vi have tilført med
kosten. I øjeblikket er der ingen tabletter med lysin godkendt i DK.
Der findes en række infusionsvæsker til intravenøs ernæring af svært
syge (fx efter større (tarm)operationer) som blandt andre aminosyre,
sukker og fedt indeholder lysin. Det er usikkert om tabletter med 500
mg eller mere vil blive klassificeret som et lægemiddel i DK, men der
er en overvejende sandsynlighed herfor især, hvis det vil blive
anprist (som det hedder) til brug mod fx herpes. Jeg ved ikke om det
dine veninder køber over nettet sælges som lægemidler, der hvor det
kommer fra – det kan have en vis betydning for hvorvidt det er lovligt
at importere.

Læs mere om privates import at lægemidler:
http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=675

Uanset om du måtte importere det som et lægemiddel (og overholde
reglerne anført i ovenstående link) eller som et kosttilskud må du kun
importere til dig selv – ikke til videresalg eller behandling af andre
end dig selv.