Størrelse på Schubert S1 Pro...
Fra : Studo

Dato : 09-02-09 22:11

NÃ¥, alvidende gruppe.

Mine planer for en lille billig-i-drift-mc er gået lidt i standby.

Men jeg har købt en Schubert S1 Pro. I løbet af sidste år har jeg prøvet
den på flere gange. Hos mc-venner, butikker og hvor jeg sådan ellers
kunne komme til det. Ville gerne være sikker før der blev smidt så mange
penge efter en hjelm.

Nu står der så en str. M på mit bord. Når den først er kommet ned over
knolden passer den ret godt. Sidder tæt, ret tæt, men ikke mere end at
jeg vil kunne holde det ud på en langtur. Især når skummet har givet sig
lidt.

MEN at tage den på... Den går godt nok stramt ned over knolden. Ikke helt
som jeg husker mine prøvninger.

Mit hovede er alt efter hvordan jeg får hevet snoren rundt 57-58 cm.
Altså sådan omkring vippen mellem M og L.

Mit spørgsmål er så om der er andre af jer der har erfaring med
hjelmstørrelsen. Hvis L er lidt større indvendig, så kan den hurtig komme
til at sidde løs. (nok ikke ned over knolden, men når den er på)

Str M kan ikke hives lige op af hovedet. Den skal krænges. Ved ikke om
det giver mening, men håber der er nogen som kan give et råd.

Den skal vel være stram. Men hvor stram... (hjelmen)

Fra : MKS - 74

Dato : 09-02-09 22:40

On 09 Feb 2009 21:10:46 GMT, Studo <rekvalmer@googlepost.kom> wrote:

>Den skal vel være stram. Men hvor stram... (hjelmen)

Det lyder som en god beskrivelse af præcis hvor stram en hjelm bør
være, så stram som muligt uden at være ubehagelig at have på. Jeg har
selv bl.a en S1, og den er også meget stram at få på og skal krænges
af (lidt en rutinesag, begge dele), men sidder fint når først den er
på hovedet og uden at man bemærker den (uden løft/drej ved warpspeed
osv) - Perfekt med andre ord. Designmæssigt lidt en morfarhjelm, men
komfortmæssigt en rigtig fin hjelm iøvrigt...

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-02-09 09:04

Studo wrote:
> Når den først er kommet ned over
> knolden passer den ret godt.
>
> MEN at tage den på... Den går godt nok stramt ned over knolden.

Underordnet. Det der tæller er hvordan den sidder når først den er på.
Desuden bliver det nemmere med øvelsen. Jeg var ved at rive mit venstre øre
af en af de første gange jeg tog min S1 på.

Med den rigtige vinkel, vrid og drej går den på som en leg nu.

/jim

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-02-09 11:05

"Studo" <rekvalmer@googlepost.kom> skrev i en meddelelse
> Nå, alvidende gruppe.

> Den skal vel være stram. Men hvor stram... (hjelmen)

Det skal bløde fra samlingen, hvor toppen af øret mødes med hovedet! Det
skal føles som om ørene bliver trukket af.

Mvh Anders

Fra : KentBM

Dato : 10-02-09 17:06

Studo skrev:
> Str M kan ikke hives lige op af hovedet. Den skal krænges. Ved ikke om
> det giver mening, men håber der er nogen som kan give et råd.
Du kan eventuel prøve med en hjelmhue i "silke". Huen holder ørene inde
og får det hele til at glide lidt nemmere. Og så er den ikke meget
tykkere end en nylonstrømpe så den fylder ikke meget.

--

Kent

Fra : Studo

Dato : 11-02-09 06:29

Den Mon, 09 Feb 2009 22:40:04 +0100 skrev MKS - 74:

> [...]
> en rutinesag, begge dele), men sidder fint når først den er på hovedet
> og uden at man bemærker den (uden løft/drej ved warpspeed osv) - Perfekt
Jeg takker for svar, fra alle. Har prøvet den på mange gange nu. Så
nyheder med den på og fandt at den skal byttes. Ikke pga. hvordan den
kommer på. Men der er lige lidt klemmen på baghovedet. Så en str. op er
nødvendigt. Der er ikke meget sjov i at køre med hovedpine.

>Designmæssigt lidt en morfarhjelm, men komfortmæssigt en
> rigtig fin hjelm iøvrigt...
Morfar.. Der går nok lige nogle dekader før jeg når så langt. Men
kørestilen til daglig er nok derhenad. Defensivt og komfortabelt. Men at
komme ned og skrabe lidt med fodstøtten er da meget sjovt. Men jeg ved jo
ikke hvor oliepletten ligger.

Fra : MKS - 74

Dato : 11-02-09 09:47

On 11 Feb 2009 05:29:07 GMT, Studo <rekvalmer@googlepost.kom> wrote:

> [...]
>kommer på. Men der er lige lidt klemmen på baghovedet. Så en str. op er
>nødvendigt. Der er ikke meget sjov i at køre med hovedpine.

I sidste ende er det jo kun dig der kan bedømme (afgøre) det, og det
er ganske normalt at man med sine 1. hjelme er lidt nervøs for, at de
er for stramme med risiko for at købe en for løs. Husk på at
hjelmindermaterialet uundgåeligt sætter sig en smule, og selvom du har
prøvet den et antal gange, så sker det i reglen først efter lidt tid
på cyklen, med de forskellige hovedbelastninger man udsættes for. Men
må naturligvis ikke klemme eller på anden måde være ubehagelig at køre
med, idet det indlysende vil gå udover sikkerheden.

>Morfar.. Der går nok lige nogle dekader før jeg når så langt. Men
>kørestilen til daglig er nok derhenad. Defensivt og komfortabelt.

Lyder fornuftigt, det kræver jo at man overlever længe (nok) for at
kunne blive morfar .

Fra : Bo Christensen

Dato : 11-02-09 10:45

Imellem M og L er der en forskel i formen af hjelmen,
så hoppet M til L er ikke kun et spørgsmål om størrelse,
en L virker for lille til mig (pres lige på toppen af hovedet), imens en
M sidder fint på mig, så i mine ører har du gjort det korrekt, nemlig
ved at prøve.
mvh bo

Fra : Studo

Dato : 11-02-09 18:53

Den Wed, 11 Feb 2009 10:44:59 +0100 skrev Bo Christensen:

> [...]
>en L virker for lille til mig (pres lige på toppen af hovedet), imens en
>M sidder fint på mig, så i mine ører har du gjort det korrekt, nemlig

Super information! tak.

så har jeg det bedre med at få den byttet. For da jeg glemte det med at
få den af og på, så klemte den på baghovedet. Så noget topplads er vist
det der skal til for mig.
Kan mærke hvor den har presset her dagen efter, ret vildt, eftersom jeg
ikke rigtigt syntes der var noget til at starte med.

Fra : Studo

Dato : 23-02-09 16:57

Den Wed, 11 Feb 2009 17:52:49 +0000 skrev Studo:

> [...]
> Kan mærke hvor den har presset her dagen efter, ret vildt, eftersom jeg
> ikke rigtigt syntes der var noget til at starte med.

Så er der blevet byttet. En str. L passer perfekt, og så kan jeg se at
jeg ikke har valgt så meget for stor ved den første hjelm. Ny indmad i
den og passagerhjelmen er opgraderet.

Vægt på S1 Pro L 1531g. De skriver ca. 1525g så det er vel ok.

ca. 75g mere end den gamle.