At køre med åben klaphjelm ...
Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-09 15:59

.... er selvfølgelig ikke så sikkert som at at køre med bovporten lukket ...

Men læste lige at Schuberth C3 er godkendt både som åben 'jet' hjelm og som
integralhjelm.

Det må vel så betyder at det ikke er ulovligt at slå porten op på en stille
cruisetur en sommeraften hvor man har løst til at få lidt myg og fluer
imellem tænderne ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Armand

Dato : 09-02-09 16:45

Anders Majland skrev:
> [...]
>
> Det må vel så betyder at det ikke er ulovligt at slå porten op på en
> stille cruisetur en sommeraften hvor man har løst til at få lidt myg og

Der er vel ingen lov imod at køre med klappen oppe, men det er ikke uden
grund at fanbrikanterne advarer mod en sådan brug.

Uden at vide nærmere forstår jeg på C3'en at det frejer sig om den
tilbageværende pilot-hjelm efter at klappen er fjernet helt :-/

--
Armand.

Fra : Casper

Dato : 09-02-09 09:34

> Det må vel så betyder at det ikke er ulovligt at slå porten op på en stille
> cruisetur en sommeraften hvor man har løst til at få lidt myg og fluer
> imellem tænderne ...

Tjoe, og der var en svensk betjent som faldt af med en åben hjem, og
brækkede nakken da der var lidt for meget modstand da han rullede
rundt....

Casper

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-02-09 18:08

"Casper" <casperghst42@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Tjoe, og der var en svensk betjent som faldt af med en åben hjem, og
brækkede nakken da der var lidt for meget modstand da han rullede

Jeg forstår ikke helt hvorfor du (Anders) åbenbart er i tvivl om hvorvidt
man må køre med en klaphjelm åben.
Du skriver jo selv at langt de fleste kun er godkendte som åben hjelme - så
kan man da ikke overskride nogen lov ved at bruge dem iht godkendelsen
Noget andet er så at grunden til den ringe godkendelse vel hænger på
låsemekanismen. Alt for mange af dem har fine knapper osv - men inden under
er der et par små plastic-hægter, der holden porten lukket.....ikke særligt
tillidsvækkende !
Pasformen har aldrig ramt mit hoved - jeg har af nysgerrighed pøvet
adskillige.

Men med porten åben skal der vel heller ikke meget fart på, før porten
fanger vinden og prøver at lukke mere op....til glæde for dine nakkemuskler

Jeg ser kun een fordel - og det er for brille-bærere. Men kan man virkelig
tage hjelmen af og på uden at tage brillerne af ?
Jeg syntes nemlig at de fleste, jeg har prøvet, sidder utroligt tæt i
siderne - vel for at forhindre hjelmen i at glide ned i panden når du haar
porten åben

Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Carsten

Dato : 09-02-09 18:52

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.da> wrote in message
> [...]
> Jeg syntes nemlig at de fleste, jeg har prøvet, sidder utroligt tæt i
> siderne - vel for at forhindre hjelmen i at glide ned i panden når du haar

Korrekt - jeg er brille-abe og mange (især mens de er nye) klaphjelme kan
man ikke tage på mens man har brillerne på. De sidder netop så stramt i
siderne at de får fat i brillestængerne og trækker dem af.
Min BMW system 4 evo hjelm havde ikke det problem, og her er det altså en
kæmpe lettelse. Ydermere kan man godt beholde sådan en hjelm på mens man går
ind og betaler på de tankstationer der stadig insisterer på "betaling ved
kassen". Hvis man går ind med alm. fullface hjelm på så ringer de 112 med
det samme

Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-09 19:35

> Jeg forstår ikke helt hvorfor du (Anders) åbenbart er i tvivl om hvorvidt
> man må køre med en klaphjelm åben.
> Du skriver jo selv at langt de fleste kun er godkendte som åben hjelme

Det erindrer jeg ikke at have skrevet ... (Alzheimers light ?)

> Men med porten åben skal der vel heller ikke meget fart på, før porten
> fanger vinden og prøver at lukke mere op....til glæde for dine
> nakkemuskler

Jeg erindrer dage hvor temperaturen har gjort det til en "behagelighed" at
lukke noget mere luft ind - og så kan man også spise en soft-ice imens (men
det kan en betjent jo nok finde en paragraf imod - noget med at kunne
betjene mc'en betryggende når man ikke kan tage koplingen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-02-09 20:21

> Det erindrer jeg ikke at have skrevet ... (Alzheimers light ?)

Kender det godt....eller rettere: engang kendte jeg det - ka ikke huske
hvornår

> [...]
> (men det kan en betjent jo nok finde en paragraf imod - noget med at kunne
> betjene mc'en betryggende når man ikke kan tage koplingen

Du kører jo på noget, hvor du kan få en passende hjelm til, som faktisk er
meget luftig - når du vil
Airoh S4

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 21:51

> [...]
> (men det kan en betjent jo nok finde en paragraf imod - noget med at kunne
> betjene mc'en betryggende når man ikke kan tage koplingen

Husker stadig da jeg kørte med åben klap gennem byen. Skulle have lidt mere
fart på, og ville lukke klappen.
Slipper styret med begge hænder (TRX'eren kørte klippe stabilt uden
hænder....), og begynder at lukke klappen ned.
Lige da klappen dækker øjenene mærker jeg en smerte på hagen AV FOR HELVEDE.
Så standser man jo ligesom pr. refleks med at trække klappen længere ned. Og
kan ikke se en skid - og kører uden hænder.
Nå, men klappen kom op igen, og jeg fik standset.
Nederst på klappen sidder der - stadig - en hveps/bi/noget lort som stikker.
Den lever ikke i dag, og jeg har ikke siden forsøgt at betjene klappen under
kørsel.

/Allan

Fra : Armand

Dato : 12-02-09 16:28

Casper skrev:

> Tjoe, og der var en svensk betjent som faldt af med en åben hjem, og
> brækkede nakken da der var lidt for meget modstand da han rullede
> rundt....

- - - Væltede under manøvrering på en parkeringsplads, og brækkede
nakken! =

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-02-09 09:00

Anders Majland wrote:
> Det må vel så betyder at det ikke er ulovligt at slå porten op

Som skrevet andetsteds: Måske skal porten afmonteres helt.

Bortset fra det blev jeg stoppet af en æggeskal da jeg kørte mellem
rækkerne. Han kørte med bovporten åben.

Han mente ikke det var ulovligt. "Så havde de vel sagt det til os på
politiskolen" var hans argument.

Så én ting er hvorvidt det er ulovligt. Noget andet er hvorvidt du får en
bøde for det. Og noget tredje, hvorvidt sagen bliver henlagt pga bevisets
stilling hvis du nægter at betale.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-02-09 09:58

Jim Andersen wrote:

> Som skrevet andetsteds: Måske skal porten afmonteres helt.
>
> Bortset fra det blev jeg stoppet af en æggeskal da jeg kørte mellem
> rækkerne. Han kørte med bovporten åben.

Fik du en bøde? Eller blot en påtale?

> Han mente ikke det var ulovligt. "Så havde de vel sagt det til os på
> politiskolen" var hans argument.

*LOL* - gad vide om de fortalte at man skal køre med hjelm på
politiskolen. Jeg tvivler.

--
vh
Torben