Fem års garanti på ny Honda
Fra : MKS - 74

Dato : 09-02-09 14:55

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=52337

Hvor meget en sådan så er værd kan man jo selv overveje .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Flemming Disc

Dato : 09-02-09 19:53

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=52337
>
> Hvor meget en sådan så er værd kan man jo selv overveje .

Det kræver jo hel sikkert også at den i de 5 år får lavet alle eftersyn hos
lige den forhandler :-|

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : MKS - 74

Dato : 09-02-09 20:10

On Mon, 9 Feb 2009 19:53:03 +0100, "Flemming Disc"
<virkerikke@discteknik.dk> wrote:

>Det kræver jo hel sikkert også at den i de 5 år får lavet alle eftersyn hos
>lige den forhandler :-|

Det er da bestemt en distinkt mulighed (aner intet om hvorledes den er
skruet sammen og betingelserne der er knyttet dertil). Men som antydet
vil sådanne garantier for nogle have en værdi, for andre (mig f.eks)
er de oftest stort set værdiløse, idet jeg næppe nogensinde ville
udnytte dem anyway, hvilket dog på ingen måde er specifikt for lige
denne Honda-garanti, men en mere generel betragtning på MC-garantier
(fabriks- eller forhandler do)...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 10-02-09 01:58

On 9 Feb., 19:53, "Flemming Disc" <virkeri...@discteknik.dk> wrote:

> Det kræver jo hel sikkert også at den i de 5 år får lavet alle eftersyn hos
> lige den forhandler :-|

Ligesom at garantien for en Yamah kun gælder i 5 år hvis den er
serviceret på et yamaha værksted.

Fra : Ole Hansen

Dato : 10-02-09 10:28

Jesper Pedersen wrote:

> Ligesom at garantien for en Yamah kun gælder i 5 år hvis den er
> serviceret på et yamaha værksted.

Men det kan man vel heller ikke brokke sig over? Der skal trods alt være
noget i det for forhandler/importør hvis man skal stille kunderne
væsentlig bedre end købeloven foreskriver.

Man kan frit vælge at få lavet eftersyn hos en vilkårlig forhandler - og
så blot gøre brug af den lovbestemte reklamationsret.

--
Ole Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 11-02-09 09:22

> [...]
>
> Man kan frit vælge at få lavet eftersyn hos en vilkårlig forhandler - og
> så blot gøre brug af den lovbestemte reklamationsret.

Der var en del "ballade" på bilområdet for et par år siden. Som jeg husker
konklusionen så kan de kun betinge garantien at et køretøj serviceres efter
forskrifterne af en kvalificeret person - ikke at det er en forhandler der
foretager det ...

Fra : Flemming Disc

Dato : 11-02-09 10:58

> [...]
> konklusionen så kan de kun betinge garantien at et køretøj serviceres
> efter forskrifterne af en kvalificeret person - ikke at det er en

Hvis det er garanti ud over det lovpligtige, så kan sælger selv bestemme,
hvem der skal lave service, for at garanti gælder.
Det er da også hel i orden, problemet er bare, hvis det kun er en forhandler
med en garanti, så kan det være svært at udnytte den og hvor meget vil den
så være værd, eks. ved vidre salg.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ole Hansen

Dato : 12-02-09 09:29

Anders Majland wrote:

> [...]
> husker konklusionen så kan de kun betinge garantien at et køretøj
> serviceres efter forskrifterne af en kvalificeret person - ikke at det

Det er rigtig nok, bortset fra, det drejede sig om reklamationsretten.
En garanti skal stille forbrugeren væsentligt bedre end den lovbestemte
reklamationsret og her står det forhandleren / importøren frit for at
stille krav. Det kan de ikke til reklamationsretten - bortset fra, at
cyklen selvfølgelig skal være serviceret efter forskrifterne.

Men umiddelbart synes jeg da, det er et positivt tiltag, at importører
og forhandlere tilbyder kunderne noget ekstra sikkerhed. Det må også
være positivt for de, som forhandler cyklerne.

--
Ole Hansen

Fra : Richard

Dato : 10-02-09 09:48

On 9 Feb., 14:54, MKS - 74 <mks74t...@gmail.com> wrote:
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=52337

DBA har ikke ret; Agusta Motor i Søborg tilbyder også nye Honda med 5
års garanti - nemlig den svenske, for cyklerne henter Claus, der ikke
længere er autoriseret Honda-forhandler, hos en Honda-forhandler
hinsidan, som så udfører eventuelle garantirep. Og mon ikke andre mc-
forhandlere i grænseområderne gør tilsvarende? - blot ikke de
autoriserede naturligvis

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK