Passer det over 35 år og ingen afgift
Fra : Per Christiansen

Dato : 08-02-09 15:21

Hej

Passer det at der ikke er afgift på gamle mcer der er over
35 år og hendtet i rusland eller tyskland.

Fra : Bo Christensen

Dato : 08-02-09 15:36

Per Christiansen skrev:
> Hej
>
> Passer det at der ikke er afgift på gamle mcer der er over
> 35 år og hendtet i rusland eller tyskland.

nej,
det passer ikke, afgiften er dog veteran, og derfor ret lav.
Det samme vil gælde vægtafgift og forsikring vil jeg mene,
hvordan køreglæden/driftstabiliteten på en 35 år gammel russer er
må du have held og lykke med :D
/bo

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 18:06

> [...]
> Det samme vil gælde vægtafgift og forsikring vil jeg mene,
> hvordan køreglæden/driftstabiliteten på en 35 år gammel russer er

Mindes at der er en regel om at afgiften aldrig kan blive højere end den var
dengang, og den har været lav.´ Harley'er og lign går dog oftest ikke ind
under dette, da de oftest er kraftigt modificeret og dermed ikke er lig med
en model fra dengang

Fra : Anders Majland

Dato : 08-02-09 22:57

> [...]
> var dengang, og den har været lav.´ Harley'er og lign går dog oftest ikke
> ind under dette, da de oftest er kraftigt modificeret og dermed ikke er

Næsten rigtigt - Afgiften kan aldrig blive højere end prisen var incl afgift
da den var ny.

Det betyder så omvendt at man nemt kan komme til at betale mere i afgift af
en brugt end af en ny ...

Fra : Per Christiansen

Dato : 09-02-09 13:30

> Næsten rigtigt - Afgiften kan aldrig blive højere end prisen var incl
> afgift da den var ny.

Og hvordan finder man så ud af hvad den kostede fra ny,
er det noget skat og told ved eller hjælper med at finde ud af.

> Det betyder så omvendt at man nemt kan komme til at betale mere i afgift
> af en brugt end af en ny ...

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forstå den, det er da svært at finde en
ny der er 35 år gammel.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-09 14:10

> Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forstå den, det er da svært at finde en
> ny der er 35 år gammel.

At afgiften nemt kan blive højere end da den blev solgt som ny

Men også at afgiften kan være en joker på "overgemte" modeller... (Ny er der
så balladen med miljøkrav der også der besværliggør indregistrering af en mc
der ikke har været indregistreret før)

Udgangspunktet er jo stadig at afgifter sættes i forhold til hvad maskinen
udbydes til hos en forhandler. Så hvis en model går hen og bliver attraktiv
med alderen vil man ofte se at at et godt vedligeholdt/restaureret model er
meget dyrere der end hvad der oprindeligt er betalt for den.

Kommer du så med et fint eksemplar fra udlandet er der så heldigvis lagt et
loft over afgiften. En BMW R69 kostede med afgift knapt 10000kr midt i
50'erne. Så importerer man sådan en i dag er lofttet på afgiften det samme.

Fra : MKS - 74

Dato : 09-02-09 14:26

On Sun, 8 Feb 2009 22:57:23 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Næsten rigtigt - Afgiften kan aldrig blive højere end prisen var incl afgift
>da den var ny.

Har du et link til den regel?

Reg.-loven nævner noget lidt andet i § 10 stk 2 -

Stk. 2. Den afgiftspligtige værdi kan ikke overstige køretøjets
oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt,
fastsættes prisen skønsmæssigt.

Men det er måske ikke det du tænker på?

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 09-02-09 16:06

Hej
hvis det er en russer passer det på en måde
da afgiften vil være under bagatel grænsen da den ligger på ca 600 kroner
hilsen Jørgen

Fra : Per Christiansen

Dato : 09-02-09 18:05

"Jørgen Sørensen" <jorgen@dneprside.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> hvis det er en russer passer det på en måde
> da afgiften vil være under bagatel grænsen da den ligger på ca 600 kroner
> hilsen Jørgen

Det er jeg glad for at høre.