Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Nikon 35mm f/1,8 objektiv
Fra : Robert Piil

Dato : 09-02-09 08:51

http://www.nikon.dk/press_room/news.html?locale=da_DK&bandwidth=broad&id=1937&type_index=2

....og inden fullframefolket bliver for ekstatiske, så er det et DX-objektiv.

Jeg har ikke kunnet finde prisoplysninger på det, udover at Nikon selv
mener det bliver billigt.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 09-02-09 08:57

Robert Piil skrev:

> Jeg har ikke kunnet finde prisoplysninger på det, udover at Nikon selv
> mener det bliver billigt.

Omkring 200$, som sikkert bliver til omkring 1000,- herhjemme.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Robert Piil

Dato : 09-02-09 08:59

Robert Piil skrev:

> Omkring 200$, som sikkert bliver til omkring 1000,- herhjemme.

Hov, min normale omregningsfaktor for udsalgspriser i USD til
udsalgspriser i Dkr er 10x, så omkinrg 2000,- må det blive - måske lidt
lavere.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-02-09 10:25

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hov, min normale omregningsfaktor for udsalgspriser i USD til
> udsalgspriser i Dkr er 10x, så omkinrg 2000,- må det blive - måske lidt
> lavere.

Der står listepris på DKr 1895-
Så gadeprisen bliver nok ca. 1500-

Måske interessant for D40 ejere som normal optik, men hvad mener de med:

Det optiske design af AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G giver billederne et andet
udseende og præg i forhold til billeder, der tages med zoomobjektiver

Hvilke zoomobjektiver????
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-02-09 10:33

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
>
> Det optiske design af AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G giver billederne et andet
> udseende og præg i forhold til billeder, der tages med zoomobjektiver

Ja, det er et godt spørgsmål.
Den større lysstyrke medfører at man kan lave billeder med mindre
skarphedsdybde, og det kan bruges til billeder under dårligere lysforhold.
Fastbrændvidde objektiver kan få fotografen til at arbejde på en anden måde
end zoom objektiver, og dermed præge billederne.
Jeg vil ikke forvente nævneværdig forskel i optisk ydeevne i forhold til
gode zoom objektiver som AF-S 17-55/2.8 DX og AF-S 24-70/2.8 på samme
brændvidde og blænde.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-02-09 11:43

> [...]
> Fastbrændvidde objektiver kan få fotografen til at arbejde på en anden
> måde end zoom objektiver, og dermed præge billederne.

Helt enig, men det har i min bog intet med den optiske konstruktion at gøre.

> Jeg vil ikke forvente nævneværdig forskel i optisk ydeevne i forhold til
> gode zoom objektiver som AF-S 17-55/2.8 DX og AF-S 24-70/2.8 på samme
> brændvidde og blænde.

Det har vi til gode at se. Pt. har Nikon ingen vidvinkler i det område, der
matcher de to.
Jeg havde hellere set en ny 20 eller 24mm
Gert

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-02-09 10:33

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
> http://www.nikon.dk/press_room/news.html?locale=da_DK&bandwidth=broad&id=1937&type_index=2

Det lyder interessant

> ...og inden fullframefolket bliver for ekstatiske, så er det et
> DX-objektiv.

Trist - lysstærke, vidvinkel fastbrændvidde objektiver til Nikon full-frame
er en mangelvare.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-02-09 16:57

Mogens Hansen wrote:
> "Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
>
> Det lyder interessant

> Trist - lysstærke, vidvinkel fastbrændvidde objektiver til Nikon full-frame
> er en mangelvare.

Ja, jeg anser det også for at være nok et ligegyldigt objektiv. Men jeg
har osse mit "gamle" 35/1.4, som er til FF. Og med en god lysstærk søger
anser jeg ikke manuel fokus for et reelt problem. Jeg har så givet ca
1.800kr for mit. Brugt forstås,

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-02-09 17:29

"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja, jeg anser det også for at være nok et ligegyldigt objektiv. Men jeg
> har osse mit "gamle" 35/1.4, som er til FF.

Ja du kan sagtens
AF 28/1.4 findes også, men produceres heller ikke længere. Den er blevet
voldsomt dyr brugt, efter D3 kom på markedet.

Noget 24/1.4, 28/1.4 og/eller 35/1.4 er efterspurgt af mange fotografer, der
bruger Nikon full-frame kameraer.
Jeg troede det var noget i den stil, da jeg så overskriften på indlægget.

Iøvrigt er der lige kommet en test af den nye AF-S 50/1.4
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1231/cat/12

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 09-02-09 22:18

Mogens Hansen skrev:

> Noget 24/1.4, 28/1.4 og/eller 35/1.4 er efterspurgt af mange fotografer, der
> bruger Nikon full-frame kameraer.
> Jeg troede det var noget i den stil, da jeg så overskriften på indlægget.

Ja, undskyld. Det var et billigt trick ikke at afsløre det var et
DX-objektiv i emnelinjen.

> Iøvrigt er der lige kommet en test af den nye AF-S 50/1.4
> http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1231/cat/12

Jeg har ikke fulgt så meget med i foromtalen, men det lyder umiddelbart
en smule skuffende, set i forhold til den gamle.

Begge objektiver ligger sig lidt midt imellem hvad man kunne have håbet
på. Det er - for mig - enten billige primes til D40(x)/D60, eller Pro
opdateringer af Nikons primes. Når nu testen her viser objektivets
begrænsning, når man sammenligner mellem D200 og D3x, så kunne det vel
også være sandsynligt at den forskel kan ses på ældre objektiver også.

Nå, jeg får under alle omstændigheder ikke hul i budgettet til nogen af
dem med det første, så jeg vil læne mig tilbage og se hvad de praktiske
erfaringer siger, når de begynder at komme frem. Og så er der
forhåbentlig nogle, der har forkøbt sig, så jeg kan få dem brugt, hvis
det skulle være interessant.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 09-02-09 14:43

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> DX-objektiv.
>
> Jeg har ikke kunnet finde prisoplysninger på det, udover at Nikon selv

1900 kr.

http://zoom.comon.dk/index.php/news/show/id=1037?utm_source=zoom_newsletter&utm_medium=newsletters

Fra : Søren Friberg

Dato : 09-02-09 21:51

Robert Piil skrev:
> [...]
> DX-objektiv.
>
> Jeg har ikke kunnet finde prisoplysninger på det, udover at Nikon selv

Ja, det er desværre en uinteressant vinkel. Som andre skriver havde det
været sjovere med en 20 eller 24mm i lysstærk. Prisen må selvfølgelig
være højere end 50mm, f/1.8, men ikke det dobbelte.

Kh. SØren

Fra : Robert Piil

Dato : 10-02-09 16:30

Robert Piil skrev:
> [...]
> DX-objektiv.
>
> Jeg har ikke kunnet finde prisoplysninger på det, udover at Nikon selv

Dpreview har også undret sig over, hvorfor Nikon har valgt en DX-udgave:
http://www.dpreview.com/news/0902/09021002nikoninterview.asp

Svaret er mere eller mindre at de gerne vil holde prisen nede og de går
efter D40-D60-segmentet.

....og en lille antydning nederst. Der kommer flere nye objektiver fra
Nikon i år - men alt andet ville vel også have været skuffende.

--
Robert Piil