Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DIY baggrund til små penge - Inspiration t~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-02-09 03:08

Det kommer selvfølgelig an på, hvad man har liggende på værkstedet.

Jeg for min part fik stillet den opgave at skulle lave profilbilleder af
familien til fjæsbogen.

Så ideen til en hurtig baggrund opstod.
Jeg har en ret stor rulle med gulvpap liggende fra, da jeg lagde
Pergoklinker i køkkenet.
En dåse med matsort spraymaling stod også på hylden, så jeg skulle bare
bruge 4 tynde trælister (27 mm x 9 mm x 2100 mm)

Rullen blev lagt ud på gulvet og en liste lagt under vinkelret på pappet og
en liste mere ovenpå - Fire 20 mm selvskærende skruer (3,5 mm x 20 mm)
gennem lister og pap - Det samme i den anden ende målt op til 200 cm mellem
top og bundliste. En bane pap mere lagt ind mellem listerne og helt stødt
sammen med den anden bane.
Skruer i, Trim enderne af med en fukssvans, gaffatape på bagsiden hen over
samlingen mellem de to baner, og ud i carporten at hænge med baggrunden. En
dåse sort spraymalling senere stod jeg med en lækker soft baggrund til
portrætter i en blød og diffus finish i variende sort/grå nuancer.

Eneste ulempe ved baggrunden er selvfølgelig, at jeg skal klone samlingen ud
, hvis dybdeskarpheden blir for stor. ellers er den lige i skabet og for mig
har den kostet næsten gratis. Det tog en times tid at fabrikere den.
Pga. den stive overligger kan baggrunden hænges op i et enkelt lampestativ,
og den er let nok til at hænge ned fra loftet i et par små kroge.

Materiale udgør 2 stk. 2054 mm gulvpap, 4 stk. 27mm x 9 mm x 2100 mm
trælister, 200 cm gaffatape, 16 stk. 3,5 x 20 mm selvskærende skruer, 1 stk.
matsort aerosolspray.
Værktøj er hobbykniv, skrue/boremaskine med pozidrive-bit, stort vinkeljern,
skiftemål (tommestok), fukssvans.

Jeg regner med at få taget lidt billeder med baggrunden i morgen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : ager

Dato : 08-02-09 08:46

Ja hvis man er lidt kreativ kan man virkelig få meget for små penge....
Mine unger havde en kunst uge på skolen og var blevet bidt af at male på
stof, min fluks ned i den lokale jysk og købe lidt kraftige lagner i
sort-grå og hvid, videre til hobby forretningen og hente en hulens masse
maling, som var det absolut dyreste her til...
Ungerne fik frit spil på lagerne på garage gulvet og idag har jeg et par
fede unikke baggrunde :=)

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-02-09 13:02

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> skiftemål (tommestok), fukssvans.
>
> Jeg regner med at få taget lidt billeder med baggrunden i morgen.

Utroligt dejligt med lidt praktisk input - mange tusinde tak!

Kh. Søren

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 08-02-09 13:18

> Det kommer selvfølgelig an på, hvad man har liggende på værkstedet.

Tak for det, super ide.

Der er mere af samme skuffe på denne side: http://www.diyphotography.net/
som har masser af tips til hjemmelavet fotogrej for billige penge.

Martin Kaltoft

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-02-09 16:23

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinkeljern, skiftemål (tommestok), fukssvans.
>
> Jeg regner med at få taget lidt billeder med baggrunden i morgen.

Takk for input, Jesper!

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : aon

Dato : 08-02-09 18:29

> [...]
> vinkeljern, skiftemål (tommestok), fukssvans.
>
> Jeg regner med at få taget lidt billeder med baggrunden i morgen.

Ja hvor nemt kan det egentlig gøres og så til en pris hvor de fleste kan
være med
Godt indlæg

mvh
aon