hvilken cpu type
Fra : Geggo

Dato : 09-02-09 01:10

hej..

skal til at have en ny pc men er
kommet i tvivl om cpuerne... er virkeligt meget i tvivl
og mangler mere info om hvad i eventuel mener istedet for de mange
forklaringer jeg efterhånden har fået fra sælgerne

pc skal bruges til spil - lidt videoredigering samt udpakning af
rar-filer....
altså ikke flere operationer samtidig

tvivlen er på disse 2

Intel Game Speciel - Core i7-920 4x2.66GHz 4,8GT/sec
motherboard Gigabyte GA-X58-UD4P med Ultra Durable 3
CPU køler: Temperaturstyret køler
Ram: 6 GB DDR3 RAM TriChannel (1333MHz)
Harddisk: Samsung 750GB S-ATAII 3Gb/s 32mb cache
Grafik: nVidia GeForce 9800GT 1GB PCI-E
Kabinet: Aplus Miditower Deluxe LowNoise (Ekstra køling)
Strømforsyning 650W strømforsyning supersilent
Lyd: 8 kanals HD audio codec ALC889a Dolby (SoundBlaster komp.)
Drev: Sony 20x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek 8111 Gigabit LAN
Software: Alle drivere m.v. medfølger.
Køling: Støjsvage kølere og strømforsyning
Service: Vision ServicePack

imod

- INTEL DUOCORE E8500, 2x 3.16GHZ, 1333FSB, 6MB CACHE
- ASUS KVALITETS BUNDKORT (INTEL P43) P5QL-PRO (PCIEx16 V2.0)
- 896MB DDR3 GEFORCE GTX260 (2X DIGITAL DVI), NVIDIA (PCIEx16 V2.0)
- 500GB F1 SATAII HARDDISK, 7200RPM, SAMSUNG
- 4GB DDR800 DDR2 RAM, PC6400, KINGSTON, 10ÅRS GARANTI
- 20x SATA +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER (SAMSUNG)
- 750W STØJSVAG STRØMFORSYNING
- NZXT HUSH, SORT, KABINET (MEGET STØJSVAGT) (KAN VÆLGES ANDRE)
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT NETKORT (GIGABIT LAN)

på forhånd mange tak

jacob

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-02-09 08:21

"Geggo" <foxcom3REMOVETHIS@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> - 20x SATA +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER (SAMSUNG)
> - 750W STØJSVAG STRØMFORSYNING
> - NZXT HUSH, SORT, KABINET (MEGET STØJSVAGT) (KAN VÆLGES ANDRE)

Core i7 er en suverænt hurtig CPU, men bruges alle kernerne ikke, kører den
ca. samme hastighed som E8500 (i nogle tests lidt langsommere, i andre lidt
hurtigere) - bruges alle kernerne (hvilket nogle videoredigeringsprogrammer
godt kan finde på) er den særdeles meget hurtigere (den har jo fire kerner
mod to i E8500). Core i7 skulle desuden overclocke ganske glimrende, så du
kan få en masse ekstra "gratis" ydelse uden de store problemer.

Men... Grafikkortet i ovennævnte i7-system er ringere end det i
E8500-systemet. Har du kun valg mellem disse to, og ikke kan foretage
modifikationer, vil E8500-systemet være hurtigere til spil, grundet
grafikkortet. Hvis der kan ændres, ville jeg gøre følgende med udgangspunkt
i i7-konfigurationen: 4 GB RAM i stedet for 6 GB (kører man Vista eller XP i
32-bit udgaven (hvilket er klogt hvis man vil have så lidt brok som muligt),
får man alligevel ikke glæde af de sidste 2 GB). Udskift harddisken til en
640 GB Western Digital Caviar Black (vælger du større kapacitet bliver den
en del mere støjende) - en fantastisk disk der giver Samsungen smæk. Udskift
grafikkortet til et GTX260 - eller, hvis du er rig, et GTX280/285/295
(GTX295 kræver nok en kraftigere strømforsyning...).

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : SparreZ

Dato : 09-02-09 11:35

Pas på med det der 4 GB noget. Er det ikke noget med at de nye i7 og DDR3
ram skal køre i sæt af 3 i stedet for som nu med DDR2 i sæt af 2.

Mener jeg læste noget om det et eller andet sted. Kan være det er derfor der
er 6 GB i den?

Det er ihverfald noget der nok lidt skal tjekkes...

--
Christian

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-02-09 12:35

"SparreZ" <sparrez@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> der er 6 GB i den?
>
> Det er ihverfald noget der nok lidt skal tjekkes...

Jo, det kan vist køre noget triple-channelhalløj som giver en knap målbar
hastighedsforøgelse - så kan man jo bare smide 2*512, 2*512 og 2*1024 i, men
man kan selvf. også bare beholde de 6 GB, DDR3 er vel efterhånden til at
betale.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-02-09 16:36

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> men man kan selvf. også bare beholde de 6 GB, DDR3 er vel efterhånden til

Selvfølgelig noget vrøvl jeg skriver dér - det billigste trichannel tæt på
4G må være 3*1 og 3*½ :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-02-09 15:47

SparreZ wrote:
> Pas på med det der 4 GB noget. Er det ikke noget med at de nye i7 og DDR3
> ram skal køre i sæt af 3 i stedet for som nu med DDR2 i sæt af 2.

Læste du om i7-konfigurationen?
Linie 4.

Jesper Poulsen

Fra : Geggo

Dato : 10-02-09 09:34

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Læste du om i7-konfigurationen?
> Linie 4.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

mange tak for jeres hjælp... tog i7 med 260grafikkort... udskiftede ikke hd
da den senere kan tilgå når der skal mere hd-plads i..

mange tak

mvh
jacob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-02-09 14:35

Geggo wrote:

> mange tak for jeres hjælp... tog i7 med 260grafikkort... udskiftede ikke hd

Du burde nok ha' valgt en mindre CPU og et langt kraftigere grafikkort.
Specielt til spil er CPU'en ikke flaskehalsen - det er grafikkortet. Og
GTX260 er et entrylevel-kort. Det er ikke et kort jeg vil sætte i en
toptunet gamermaskine.

Jesper Poulsen

Fra : Geggo

Dato : 10-02-09 15:21

> [...]
> Specielt til spil er CPU'en ikke flaskehalsen - det er grafikkortet. Og
> GTX260 er et entrylevel-kort. Det er ikke et kort jeg vil sætte i en

rigtigt nok men cpu fåes ikke mindre... udover det skal maskinen også
bruges til videoredigering og deraf blev valget ovenstånde..
kortet er trods alt fåes en virkelig god entry og omtale...

kortet kan dog oc næsten til et gtx280
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/force3d-hd-4870.html

http://www.google.dk/search?hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada%3Aofficial&hs=AKE&q=NVidia+GeForce+gtx260+896mb+test&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

mvh
jacob

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-02-09 16:08

> [...]
> bruges til videoredigering og deraf blev valget ovenstånde..
> kortet er trods alt fåes en virkelig god entry og omtale...

Bare rolig - GTX260 er absolut ikke et "entry-level" grafikkort, det er et
særdeles kraftigt kort, som hører til blandt de hurtigste. Bevares, der
findes enkelte der er hurtigere (nogle af dem en hel del hurtigere (især i
ekstremt høje opløsninger), og vanvittigt meget dyrere), men der er langt
flere der er væsentligt langsommere. Du får en lækker maskine.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Geggo

Dato : 10-02-09 17:49

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstremt høje opløsninger), og vanvittigt meget dyrere), men der er langt
> flere der er væsentligt langsommere. Du får en lækker maskine.

ja glæder mig... får den imorgen.... mener at cpu kan oc..
ikke at jeg vil men ja lækker maskine...
4 3/4 år siden jeg sidst fik en ... P4 3.0 ghz...

mch
jacob

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-02-09 17:53

> "Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> ja glæder mig... får den imorgen.... mener at cpu kan oc..
> ikke at jeg vil men ja lækker maskine...

Den skulle være særdeles overclockingvenlig - jeg vil næsten sige det er
synd, hvis du ikke gør det. Den skulle ikke være svær at få op på 3,4-3,5
GHz med almindelig luftkøling - det er noget i stil med 30% bedre CPU-ydelse
til samme pris.

> 4 3/4 år siden jeg sidst fik en ... P4 3.0 ghz...

Uha, så komme du godt nok til at mærke det.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Geggo

Dato : 16-02-09 13:47

> [...]
> GHz med almindelig luftkøling - det er noget i stil med 30% bedre
> CPU-ydelse til samme pris.

> Uha, så komme du godt nok til at mærke det.

Ja så har jeg fået den og kors hvor er den hurtug... ville lige sige at
grafikkortet var med core216 og så sefølgelig
rigtig mange tak for jeres "support"

mvh
jacob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-02-09 00:02

Geggo wrote:

GTX260 _er_ entrylevel-GTX. Det er det mindste GTX-kort og det kort der
giver mindst ydelse for pengene i prisklassen. ATi har langt bedre
ydelse. Det er en skrabeløsning, om man vil.

Jesper Poulsen

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-02-09 08:08

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> giver mindst ydelse for pengene i prisklassen. ATi har langt bedre
> ydelse. Det er en skrabeløsning, om man vil.

Du aner som sædvanligt ikke noget om det du skriver om. Der kan være flere
årsager til at man vælger Nvidia, selvom deres high-end GTX260-kort er en
lille bitte smule dyrere end ATI ved samme ydelse, bl.a. CUDA og den
generelle driversupport. At det er det mindste kort der hedder GTX (hvilket
det meget snart ikke er) er jo irrelevant - vi taler ikke om grafikkort med
navnet GTX, vi taler om grafikkort generelt.

Med din form for logik (som jo også mener at ISDN2 og endda selv en 300 bps
modemforbindelse er bredbånd) kan man dog forklare meget i denne verden, vi
ændrer jo bare lidt på generelle begreber og ord, så de bedre passer til at
beskrive vores egen holdning på acceptabel vis. F.eks. må en Seagate Cheetah
15K.5 73,4 GB harddisk være en entry-level harddisk, fordi der er enkelte
harddiske der er lidt hurtigere og har større kapacitet, en Ferrari 550 må
være en entry-level bil, fordi Bugatti har lavet en der er hurtigere, en 1
gigabit/s internetforbindelse er en entry-level internetforbindelse, fordi
nogen har 2 gigabit/s. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Geggo

Dato : 17-02-09 16:27

> [...]
> giver mindst ydelse for pengene i prisklassen. ATi har langt bedre
> ydelse. Det er en skrabeløsning, om man vil.

ja og kortet med core216 kan oc til et 280.... hvad er så billigst

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 17:19

Geggo wrote:

> ja og kortet med core216 kan oc til et 280.... hvad er så billigst

Du kan ikke overclocke dig ud af manglende busbredde. GTX260 har en
busbredde på 448 bit, hvor GTX 280 har en busbredde på 512 bit. Det
forklarer også forskellen på RAM-mængde.

Et GTX 260 bliver _aldrig_ til et GTX 280. Det er og bliver en skrabet
udgave af GTX-serien.

Jesper Poulsen

Fra : Geggo

Dato : 17-02-09 19:17

> [...]
> forklarer også forskellen på RAM-mængde.
>
> Et GTX 260 bliver _aldrig_ til et GTX 280. Det er og bliver en skrabet

tja men ifølge test er de næsten status q... det forholder jeg mig til

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 19:49

Geggo wrote:

> tja men ifølge test er de næsten status q... det forholder jeg mig til

Jeg forholder mig til grundhardwaren. Et GTX 280 kan også overclockes og
det er baseret på bedre hardwaredesign.

Jesper Poulsen