Samba + Max antal partitioner?
Fra : Morten P

Dato : 09-02-09 07:30

Jeg skal sætte en filserver op til 300 brugere på et kollegie der hver skal
have 1 gb plads.
Jeg ønsker at sikre mig at de ikke kan tilgå hinandens filer på nogen som
helst måde.

- 300 UNIX accounts
- 300 partitioner
- mountes for hver individuel bruger
- chmod 700
- Samba sættes op med 'valid users' for hver bruger

Er der noget som helst andet jeg skal tænke på her?

Er det et problem med så mange partitioner?
Kan man egentligt ændre størrelse på partitionerne semi on-the-fly, dvs uden
reboot hvis der var behov for at enkelte skulle have mere plads?

Fra : Per Jørgensen

Dato : 09-02-09 07:56

Morten P wrote:
> [...]
> Kan man egentligt ændre størrelse på partitionerne semi on-the-fly, dvs uden
> reboot hvis der var behov for at enkelte skulle have mere plads?

Tja hvorfor dælen lave så mange partioner på harddisken???
Istedet for skulle du hellere share brugernes /home som er sat med Quota
på - med rigtige rettigheder.

At du skulle lave 300 partioner er jo helt vild - men det kan vel nok
lade sig gøre. Men for at kunne ændre det senere vilel jeg nu bare sætte
Quota på /home partitionen og derefter tildele de rigtige rettigheder

Fra : Morten P

Dato : 09-02-09 08:44

> Tja hvorfor dælen lave så mange partioner på harddisken???

hehe jeg forstår din undren

Windows (som de fleste mapper igennem) rapporterer diskens størrelse som
f.esk. 300GB og at de har brugt f.eks. 0.1% af deres samlede pladsmængde.

Jeg ville jo helst have at den rapporterede den rette størrelse, x% af 1gb

Kan man tweake rapporteringen til Samba eller fra Samba til klient med Quota
som du nævner, så den rapporterer deres allokerede størrelse?

De mange partitioner er udelukkende for at løse dette praktiske problem,
intet andet.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 09-02-09 09:48

Morten P wrote:

> [...]
> som du nævner, så den rapporterer deres allokerede størrelse?
>
> De mange partitioner er udelukkende for at løse dette praktiske problem,

hmmmm Så meget har jeg nu aldrig brugt quota - men det skal nu ikke
undre mig det kan lade sig gøre på den ene eller anden måde.
med Quota giver du dem reelt muligheden for at overskride deres limit -
i et predefineret omfang - evt 1dag - og der sendes besked mm til klienten.

men om man reelt kan sende disse info til Windows - ved jeg ikke. Men
kan nu regne ud at hvis personerne senere vil have mere plads,skal du
forvente en masse bøvl da det er en partion du vil udvide. her tænker
jeg bare praktisk på hvor meget det har betydning!

jeg er ikke sikker - men har lavet dette nummer med quota på en skole (
det var dog på Linux hvor jeg mountede home fra filserver - og der er
jeg næsten 100% sikker på den vidste brugerens quota plads ) men i
windows ved jeg det ikke.

Fra : Morten P

Dato : 09-02-09 10:02

> hmmmm Så meget har jeg nu aldrig brugt quota - men det skal nu ikke undre
> mig det kan lade sig gøre på den ene eller anden måde.

Jeg tester lidt

> Men kan nu regne ud at hvis personerne senere vil have mere plads,skal du
> forvente en masse bøvl da det er en partion du vil udvide. her tænker jeg
> bare praktisk på hvor meget det har betydning!

Ja, det er et ret stort problem med ext3 men måske der findes andre
filsystemer der er mere fleksible i forhold til ændringer?

Det er jo nok heller ikke den sundeste løsning at rode med
partitionstabellen ofte

Fra : Per Jørgensen

Dato : 09-02-09 11:36

Morten P wrote:

> [...]
> filsystemer der er mere fleksible i forhold til ændringer?
>
> Det er jo nok heller ikke den sundeste løsning at rode med

Ville nok klart vælge quota løsningen for at komme ud over dette
probleme meget hurtigt
Men Hmmm - kan da se det her om quota vises - Og det gør det ikek via
Windows7 som jeg sidder med der ser jeg samlet størrelse

Fra : Morten P

Dato : 09-02-09 11:53

> Men Hmmm - kan da se det her om quota vises - Og det gør det ikek via
> Windows7 som jeg sidder med der ser jeg samlet størrelse

Æv, men du har faktisk ret i at jeg bør løse problemet på en anden måde end
mange partitioner.

Har googlet for at se om man kan få Samba til at præsentere en anden slags
'samlet diskplads til rådighed' end partitionens fysiske størrelse men det
er ikke lige til at finde noget.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere umuligt bliver det at forestille sig,
at Samba skulle kunne læse Quota config filer mm...

Jeg tror faktisk ikke jeg kommer udenom mange (easily changeable)
partitioner...
Desværre...

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-02-09 14:26

Morten P wrote:

> [...]
> 'samlet diskplads til rådighed' end partitionens fysiske størrelse men det

En hurtig googling:
http://forum.soft32.com/linux/Revealing-linux-quota-windows-users-ftopict380839.html

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-02-09 12:01

Morten P skrev:

> Jeg tester lidt

> Ja, det er et ret stort problem med ext3 men måske der findes andre
> filsystemer der er mere fleksible i forhold til ændringer?

Det er ikke ext3 der er problemet her med mange partitioner.
Det nemmester er jo lige en backup af den partition og restore når
det er lavet om , men....

> Det er jo nok heller ikke den sundeste løsning at rode med
> partitionstabellen ofte

Ja tænk, partition nummer 117 skal lige udvides, men der er jo 183
partitioner bagved der skal rykkes, og den sidste har så ikke plads .....
... uha

derfor kommer du nok ikke udenom quota.

men hvordan det lige skal gøres til windows clients er jeg ikke helt klar over.
http://de.samba.org/samba/docs/man/manpages-3/vfs_default_quota.8.html
syntes at vise at noget er muligt, det er i så fald gemt godt i dokumentation.

Fra : Morten P

Dato : 09-02-09 12:22

> Ja tænk, partition nummer 117 skal lige udvides, men der er jo 183
> partitioner bagved der skal rykkes, og den sidste har så ikke plads .....

....og så er der (åbenbart) det praktiske problem at en SCSI disk max kan
have 15 partitioner
(Troede blot at LVM kunne klare nærmeste uendeligt)

> http://de.samba.org/samba/docs/man/manpages-3/vfs_default_quota.8.html
> syntes at vise at noget er muligt, det er i så fald gemt godt i
> dokumentation.

Tak!
Den skal pløjes igennem

Fra : Kent Friis

Dato : 09-02-09 19:37

Den Mon, 9 Feb 2009 07:29:45 +0100 skrev Morten P:
> [...]
>

> Er der noget som helst andet jeg skal tænke på her?
>
> Er det et problem med så mange partitioner?

Jeg mindes en begrænsning på 64 partitioner på /dev/hdXY (IDE),
og 16 på /dev/sdXY (SCSI). Plus der vist også er en grænse for
hvor mange partitioner en DOS partitions-tabel kan indeholde.

Muligvis du kan undgå disse grænser ved at bruge LVM - og hvis du
skal kunne udvide en partition, kommer du heller ikke uden om LVM.

Mvh
Kent

.... for katten.