MS Windows
briani 27239
dual boot med 2x xp
Fra : peterholm67@gmail.co~

Dato : 09-02-09 01:10

Hej

jeg oplever lidt problemer med min nuværende xp installation. Den er
ca 2år gammel og på en lille 74gb raptor.
Jeg er dog ikke helt parat til at formatte og geninstallere af frygt
for at glemme/miste noget.

Jeg overvejer derfor at installere en extra disk og installere en ny
XP på denne.
Hvad er fremgangsmåden her?
Sætter jeg blot en disk mere i, booter op på XP CDen, vælger den nye
disk og installerer på denne?
Ellers bør jeg pille den oprindelige disk fra, så jeg ikke for
overskrevet noget?
Jeg fisker lidt efter om begge diske SKAL være tilsluttet mens man
installerer 2. styresystem for at begge XP kan ses, når jeg starter
op. Eller kan kan blot tilsluttet disk 1 igen, efter fuldendt
installation af disk 2 og så ser maksinen 2x XP når man booter op.

Og, Hvordan skelner man de to XP fra hinanden når maskinen starter op?
Kan man se hviklet drev-bogstav de er installeret på, eller hedder de
bare 1 og 2, eller hvordan vælger man ?

Og til sidst: I 'gamle' dage installerede man sin XP på en WD Rapter
10K disk for at få bedste hastighed. Hvilken disk vælger man i dag?
Gir det overhovedet noget at vælge en 10K disk til win xp?

Mvh
Peter

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 16:25

On Mon, 9 Feb 2009 00:10:04 -0800 (PST), peterholm67@gmail.com wrote:

> [...]
>disk og installerer på denne?
>Ellers bør jeg pille den oprindelige disk fra, så jeg ikke for

Hvis du gerne vil have den nye disk som C: drev så er du nødt til at
tage den gamle fra og sætte den ny i som bootdisk istedet for at få
Windows til at installere sig som C: drev på den. Lader du Windows
oprette en dual boot ender den nye som D: eller noget andet. Men hvis
det er OK med dig kan du selvfølgelig gøre dette.

Du kan altid koble den gamle disk til igen efter installationen og
hente hvad du evt. har brug for fra den, sørg blot for at maskinen
ikke booter på den eller kan der gå kuk i den nye installation (det
kan være lidt tricky så spørg først nogen der ved hvordan man undgår
det hvis ikke du selv ved det.)

Dog duer det ikke hvis du har anvendt Windows kryptering af mapper,
her er du nødt til at boote på disken for at få adgang til dem. Hvis
ikke du har anvendt kryptering eller andet der krævet at der bootes på
disken for at få adgang til det, kan du evt. bare lave et image af den
eksisterende XP først, så kan du altid hive de ting du måtte have brug
for ud af imaget senere. Det ville jeg selv gøre i den situation.

Og lav evt. også et image af den nye installation når du er færdig og
har installeret dine programmer og alt kører som det skal, så behøver
du ikke geninstallere og evt. genaktivere hvis der går kuk i systemet,
så kører du bare dit image ind på disken igen, så er systemet som nyt
igen på ingen tid, uden at du skal bøvle med geninstallation af
Windows og mulige andre ting og sager. Husk selvfølgelig at tage
backup af alt du vil gemme først når du genopretter systemet via et
image, for den gamle installation bliver overskrevet helt her.

> [...]
>
>Og, Hvordan skelner man de to XP fra hinanden når maskinen starter op?
>Kan man se hviklet drev-bogstav de er installeret på, eller hedder de

Ved dual boot skal du lade den oprindelige disk sidde og være aktiv,
så den nye XP kan se den gamle installation, så laver den automatisk
en bootmenu hvorfra du kan vælge den af dem nu vil boote på. Du kan
iøvrigt siden ændre hvilken af dem der booter som default, mener det
er noget med at redigere ntloader filen men kan ikke huske det helt
præcis.

Og husk at vælge den rigtige disk så du ikke kommer til at overskrive
det gamle systgem. Lav hellere et image af det gamle system først så
du kan genoprette det hvis noget skulle gå galt, man ved aldrig med
Windows.

Men du kan jo også forsøge dig med en bootmanager, der kan man lave
forskellige ting udover det normale, men det er nok at skyde gråspurve
med kanoner i det her tilfælde.

>Og til sidst: I 'gamle' dage installerede man sin XP på en WD Rapter
>10K disk for at få bedste hastighed. Hvilken disk vælger man i dag?
>Gir det overhovedet noget at vælge en 10K disk til win xp?

Der har lige været en diskussion om det i dk.edb.hardware.drev

"Harddisk 7200 Vs. 10000 RPM ?"

der kan du sikkert finde de informationer du søger, eller stille
spørgsmål.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 16:34

On Mon, 09 Feb 2009 16:25:11 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>oprette en dual boot ender den nye som D: eller noget andet. Men hvis
>det er OK med dig kan du selvfølgelig gøre dette.

Forudsat selvfølgelig at den gamle er sat op som C: drev...

>Dog duer det ikke hvis du har anvendt Windows kryptering af mapper,
>her er du nødt til at boote på disken for at få adgang til dem.

Eller evt. dekryptere alt igen inden du går i gang...

Fra : Peter Holm

Dato : 09-02-09 20:12

> [...]
> oprette en dual boot ender den nye som D: eller noget andet. Men hvis
> det er OK med dig kan du selvfølgelig gøre dette.

jeg vælger sgi nok at lave en ny install på en ny hd alene så - uden den
gamle disk.
Det er nok alligevel dumt at oprettet en dual-boot bare for en kort periode.

Hvordan er det nu; hvis man har fået lavet sit OS til feks Z:
Kan diverse funktioner der automatisk peger på Program Files, eller My
Docoments godt finde ud af dette alligevel?

Jeg har ikke arbejdet med at lave image af windows siden jeg havde en kopi
af Norten Ghost. Er der noget stabilt freeware derude der kan klare opgaven
nu ?

Tak for input.
Peter

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 22:33

On Mon, 9 Feb 2009 20:11:44 +0100, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

>jeg vælger sgi nok at lave en ny install på en ny hd alene så - uden den
>gamle disk.
>Det er nok alligevel dumt at oprettet en dual-boot bare for en kort periode.

Det vil jeg også mene.

>Hvordan er det nu; hvis man har fået lavet sit OS til feks Z:
>Kan diverse funktioner der automatisk peger på Program Files, eller My
>Docoments godt finde ud af dette alligevel?

Hvis systempartitionen af brugeren har fået tildelt navnet Z: under
installationen af Windows burde det ikke skabe nogen problemer. Alle
drevbogstaver inklusive og efter C: er legale, hos XP.

Men hvis drevbogstavet af en eller anden grund siden ændres, vil der
være en masse referencer, primært hos installerede programmer, der
kommer til at pege det forkerte sted hen. Det kan dog vist ændres med
et program, der var en tråd om der i en af grupperne for nylig, men
jeg i ville ikke gøre det, risikoen for at et sådan program laver fejl
er for stor.

>Jeg har ikke arbejdet med at lave image af windows siden jeg havde en kopi
>af Norten Ghost. Er der noget stabilt freeware derude der kan klare opgaven
>nu ?

Det er jeg ikke rigtig klar over - bruger selv Image for DOS, den er
topstabil og kan en masse smarte ting og er iøvrigt rimeligt billig,
kun $29.95.