MS Windows
briani 27239
Individuelle ikoner
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-02-09 23:24

Jeg har gennem mange år selv lavet mine ikoner til brug først og
fremmest på mine Mac OS maskiner. Nu vil jeg gerne kunne bruge nogen af
dem på min XPPro maskine...

Selve ikonfilerne er lavet i JPEG 1.0 format og kan derfor ikke åbnes af
alle programmer, der understøtter JPEG/JPG. Derfor har jeg også lavet
dem til højkontrast 128x128pxl/600dpi 3D filer i Photoshop.

På Mac OS er det jo let at sætte individuelle ikoner på mapper og
filer... - Tag en 'Vis info' på filen, marker og kopier, vælg den
mappe/fil, der skal ha' den nye ikon og brug igen 'Vis info' og vælg
'sæt ind'.

Jeg har søgt lidt rundt, men tilsyneladende er det kun muligt at tilføje
nye ikoner til en hel gruppe filer eller mapper - altså ikke fx. have 10
mapper med 10 forskellige ikoner. og så kan jeg jo ligeså godt bruge
Windows' egen måde at lave .ico filer på...

Grunden til, jeg gerne vil have muligheden for 100% individuelle ikoner,
er, dels, jeg synes, det ser bedre ud end std. ikoner, dels at jeg selv
er svagtseende og arbejder en del med test/afprøvning af software til
netop synshandicappede og derigennem fundet ud af, at for svagtseende
kan en specifik ikon være både lettere og hurtigere at brge til
navigation og dermed lette søgning på bestemte filer i en given mappe.

Og bruger man XP/XPPro i std. opsætning får man jo de her blå
skrivebordsfarver med ikoner over i det gule/rødlige område. -
Kombinationen af visse blå og gule farver er ligesom kombinationen af
visse røde og grønne farver ikke særlig velegnet for svagtseende. Men
får man derimod en 3D ikon i høj kontrast og med mættede farver, er det
langt lettere at adskille dem fra baggrunden.

Så - findes der en lignende let 'Mac-agtig' metode i XP/XPPro/Vista til
at indsætte individuelle ikoner på?

mvh. Erik Richard

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 03:51

On Sun, 08 Feb 2009 23:24:27 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>Så - findes der en lignende let 'Mac-agtig' metode i XP/XPPro/Vista til
>at indsætte individuelle ikoner på?

XP Pro:

Højreklik på ikonen/genvejen på skrivebordet, vælg

Properties > Change Icon

hedder svjh i DK udgaven

Egenskaber > Skift Ikon

Jeg kan i hvert fald skifte ikon på alle af de genveje til programmer
jeg har prøvet med lige her og nu, på den måde. Til gengæld kan man
normalt ikke gøre det direkte i selve programfilen.

Man kan faktisk også gøre det på mapperne i Explorer/Stifinder kan jeg
se, højreklik på mappen og vælg:

Properties > Customize

hedder svjh i DK udgaven

Egenskaber > Tilpas

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 03:54

On Mon, 09 Feb 2009 03:51:23 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Properties > Customize

Properties > Customize > Change Ikon

>hedder svjh i DK udgaven
>
>Egenskaber > Tilpas

Egenskaber > Tilpas > Skift Ikon

skulle det have været...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-09 19:25

Rado wrote:

> Properties > Customize > Change Ikon

> Egenskaber > Tilpas > Skift Ikon
>
> skulle det have været...

Mange tak. - Jeg er ligeglad, om det er på engelsk eller dansk. Jeg
bruger begge sprog lige meget.

Det virker på de fleste mappr og filer, dog ikke på filer, der direkte
tilhører systemet eller er låste/skrivebeskyttede.

så skal jeg bare have fat i et program, der kan ændre .psd filer til
.ico, men dem er der jo en del af. - Faktisk findes der programmer til
Mac OS X, der kan konvertere både .icns og .psd filer til .ico. - Så er
det bare at gå igang med de ca. 8000 ikoner, jeg indtil nu har lavet i
.psd format...

mvh. Erik Richard

Fra : Ole C

Dato : 09-02-09 20:01

Erik Richard Sørensen skrev blandt andet:

> [...]
> Mac OS X, der kan konvertere både .icns og .psd filer til .ico. - Så
> er det bare at gå igang med de ca. 8000 ikoner, jeg indtil nu har

Hvis billedet gemmes i .bmp-format, kan filtypen bare ændres til .ico
Men hvordan man gør det på en nem måde med 8000 filer, kan jeg ikke lige
overskue....

--
vh
Ole C

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-09 22:09

Ole C wrote:

> Hvis billedet gemmes i .bmp-format, kan filtypen bare ændres til .ico
> Men hvordan man gør det på en nem måde med 8000 filer, kan jeg ikke lige
> overskue....

Tja, man skal vel over og have fat i en batch-converter af en slags. -
Dem findes der jo flere typer af hver til sit formål. - jeg har allerede
et par stykker på Mac siden, der kan bruges til det, og vist også et
sted et par Photoshop plugins til både Mac og Windows, der kan lave
batch konvertering, men om de kan til .bmp, tør jeg ikke sige...

Jeg véd, det vil komme til at tage tid, men det må så ske på samme måde,
som jeg har lavet dem - lidt efter lidt... Det er noget, jeg har
beskæftiget mig med i mange år, - når jeg har skullet holde 'en pause' i
noget andet, - jamen, så er det da ret afslappende at sidde og lege med.
Og kan det så samtidig komme svagtseende brugere til gavn, så er det da
også til et godt formål.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-02-09 00:21

Enkelt med en batch fil:

omdøb.bat

@echo off
for %%f in (*.bmp) do
rename %%f *.ico

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 22:14

On Mon, 09 Feb 2009 19:25:28 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>Det virker på de fleste mappr og filer, dog ikke på filer, der direkte
>tilhører systemet eller er låste/skrivebeskyttede.

Her kan man så lave et shortcut til filen, det kan man ændre ikonen
på.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-02-09 22:32

Rado wrote:

> Her kan man så lave et shortcut til filen, det kan man ændre ikonen
> på.

Ja, til nogle af dem, men ikke alle. På låste og 'aktive' mapper kan man
fx. ikke gøre det. - Det var faktisk det første, jeg prøvede, før jeg
gik ind i selve systemet og låste mapperne op. - Men jeg vil tro, man
som på Mac OS X kan oprette en ny mappe og putte en individuel ikon på
den, trække den opr. mappe ud via admin adgang og så lægge den nye ind
og give den samme navn. - Men man skal bare være _helt_ sikker på, hvad
og hvordan man gør, så man ikke ødelægger noget i systemet

Og da jeg endnu ikke er 100% fortrolig med XP, vil jeg lige være det
først. - Hidtil har jeg kunnet nøjes med en separat Win98 maskine + mine
Mac, men det er jo noget lettere at køre det hele på samme maskine...

mvh. Erik Richard

Fra : Rado

Dato : 09-02-09 23:04

On Mon, 09 Feb 2009 22:31:56 +0100, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>Ja, til nogle af dem, men ikke alle. På låste og 'aktive' mapper kan man
>fx. ikke gøre det. -

OK. Der findes iøvrigt programmer der kan ændre mappeikonerne, f.ex.
det her, der er gratis:

http://www.magictweak.com/freeutil/magicfolder/magicfolder.php

Der er også flere programmer her der kan ændre mapperne:

http://www.foldermarker.com/index.php

men om nogen af dem virker på alle mapper skal jeg ikke kunne sige.