Ordinering af medicin
Fra : Josie

Dato : 06-02-09 11:12

Hej gruppe.
Vi er et par stykker der er uenige i et spørgsmål som lyder,
må en sygeplejerske ordinere medicin ? Idet her tilfælde er det en person
der går til
kontrol for at få målt sit blodsukker som er
lidt forhøjet, personen taler ikke med lægen men
kun med sygeplejersken. Hun har nu ordineret
noget medicin og senere forhøjet det, stadig
uden at personen har talt ned lægen, og
da personen spørger om ikke lægen skal
spørges, svarer sygeplejersken at det ikke er nødvendigt.
Jeg mener ikke det er rigtigt, men jeg kan jo tage fejl.
Hvad siger i ?
Mvh Josie.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-02-09 12:34

Josie skrev:

> Vi er et par stykker der er uenige i et spørgsmål som lyder,
> må en sygeplejerske ordinere medicin ?

Er der udskrevet en recept? Og hvem har i så fald
underskrevet recepten?

Hvis der er tale om en recept, og den er underskrevet af
lægen, så er det ikke sygeplejersken, der har ordineret
medicinen. Det har lægen gjort ud fra sygeplejerskens
beskrivelse.

Noget helt andet er så, at det nok havde været en god ide,
at lægen selv havde talt med patienten, fx for at bedre
informere om problemet og forholdsregler. Recepten er
nærmest det mindste i forbindelse med en mulig diabetes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-02-09 14:54

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> havde talt med patienten, fx for at bedre informere om problemet og
> forholdsregler. Recepten er nærmest det mindste i forbindelse med en

Lægen vil jo i mange tilfælde alligevel være afhængig i sin
diagnosticering af andre personalegruppers målinger / indsats.

Og mon ikke vi kan gå ud fra at det ikke er sygeplejersken der har
skrevet under på recepten?

--
Niels

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-02-09 15:21

Niels P Sønderskov skrev:

> Lægen vil jo i mange tilfælde alligevel være afhængig i sin
> diagnosticering af andre personalegruppers målinger / indsats.

Nu tænkte jeg ikke så meget på diagnostificeringen, den er
forholdsvis nem, når det drejer sig om diabetes. Der er ikke
megen ide i at give patienten en stak piller uden samtidig
at informere om sukker og kulhydrater i mad- og drikkevarer
og evt. motion og vægttab.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Josie

Dato : 06-02-09 15:36

> Er der udskrevet en recept? Og hvem har i så fald underskrevet recepten?

Personen har ikke fået en recept i hånden, men får at vide at
at han kan hente medicinen på apoteket.

> Hvis der er tale om en recept, og den er underskrevet af lægen, så er det
> ikke sygeplejersken, der har ordineret medicinen. Det har lægen gjort ud
> fra sygeplejerskens beskrivelse.

Det er også rigtigt, men da det jo er lægen der skal stille diagnosen
mener jeg jo at det må være mellem læge og patient,
og ikke kun mellem sygeplejerske og læge den skal stilles, uden at læge og
patient taler sammen som du jo også skriver. Jeg syntes bare
det virker forkert at der ikke er dialog mellem lægen
og patienten, men at det hele går gennem sygeplejersken, og at lægen ikke
skal tale med patienten engang imellem. Jeg må erkende at hvis det var mig
der var i situationen så ville jeg da forlange at tale med lægen,
og hvis ikke jeg kunne komme til det så ville jeg da bestemt fyre ham
Og så syntes også at det er mærkeligt at samme sygeplejerske har forslået
personen
en ny slankepille hun skulle have hørt om som man ikke skulle have recept
til
( som oveni købet kostede det hvide ud af øjnene )
der sagde personen heldigvis fra, jeg mener ikke at en sygeplejerske
skal sidde og foreslå patienterne mere eller mindre tvivlsomme kosttilskud.
Jeg kender bare ikke den fremgangsmåde fra mine
egne læger, der er det patient og læge der taler sammen, og så kommer
sygeplejersken ind i billedet og kontrollerer hvad det nu måtte være.
her syntes jeg lægen svæver lidt i baggrunden

Mvh.Josie.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-02-09 15:54

Josie skrev:

> Det er også rigtigt, men da det jo er lægen der skal stille diagnosen

Diagnosen er forholdsvis nem at stille ud fra en eller flere
blodprøver - det kan sygeplejersken sikkert klare helt fint.

> Jeg må erkende at hvis det var mig
> der var i situationen så ville jeg da forlange at tale med lægen,
> og hvis ikke jeg kunne komme til det så ville jeg da bestemt fyre ham

Helt enig. Som tidligere skrevet er medicinen det mindste.
Det er ret vigtigt, at patienten bliver informeret om
forholdsregler i forbindelse med mad- og drikkevarer. Og om
motion og evt. vægttab, hvis personen er overvægtig.

Har vedkommende ikke fået en henvisning til et hospital? Jeg
ved godt, at der er lavet om på tingene i de seneste år, man
da jeg i 2001 fik konstateret diabetes, blev jeg henvist til
hospitalet, hvor man fandt en passende medicinering. Jeg
blev samtidig tjekket for eventuelle følger af sygdommen
(øjelæge, fodterapeut), og en diætist fortalte om
betydningen af kulhydrater og små måltider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Josie

Dato : 06-02-09 18:09

> Diagnosen er forholdsvis nem at stille ud fra en eller flere blodprøver -
> det kan sygeplejersken sikkert klare helt fint.

Det er jeg ikke i tvivl om.

> [...]
> vigtigt, at patienten bliver informeret om forholdsregler i forbindelse
> med mad- og drikkevarer. Og om motion og evt. vægttab, hvis personen er

Det er jeg enig i.

> [...]
> sygdommen (øjelæge, fodterapeut), og en diætist fortalte om betydningen af

Nej han er ikke henvist til noget hospital men har fået en folder om hvad
man må og ikke må spise.
Problemet med at forstå fremgangsmåden ligger nok i det du skriver, at der
er lavet så meget om de senere
år, og det er jo så noget vi ældre må lære at vænne os til, og så stole på
at de kloge hoveder ved hvad de gør
Jeg siger mange tak for svarene.
Mvh. Josie.

Fra : S

Dato : 07-02-09 13:18

On 6 Feb., 11:12, "Josie" <jo...@mail.dk> wrote:
> [...]
> spørges, svarer sygeplejersken at det ikke er nødvendigt.
> Jeg mener ikke det er rigtigt, men jeg kan jo tage fejl.

Sygeplejersker har ingen selvstændig ordinationsret, dvs. de kan ikke
ordinere medicin selv. De kan altså heller ikke selv underskrive en
recept (lovligt).
De kan dog godt ordinere medicin efter lægens anvisning, og det vil på
hospitaler typisk ske ud fra en skriftlig instruks. Eksempelvis har
sygeplejerkser på mange kirurgiske afdelinger mulighed for give
smertestillende medicin efter operationer uden at spørge lægen først.
I en lægepraksis er det lægen, som har ansvaret for
medicinudskrivelsen, men han kan uddelegere en masse til sit
personale. De kan således skrive medicin ud til patienterne. Gøres
dette elektronisk, godkender lægen det bagefter. I dn velstyret
praksis vil sygeplejersken have modtaget undervisning i
medicineringen, og der vil evt. være en skriftlig instruks. Hun vil
derefter kunne styre patientbehandlingen indenfor grænserne af denne
instruks. I tilfældet med diabetes er det oplagt, at sygeplejersken
tager sig af 3-måneders kontrollerne, og patienten ses af lægen til
årskontrollen, hvis alt går godt.

Det bliver mere og mere almindeligt at øvrigt praksispersonale tager
sig af patientbehandling. Dette sker dels pga. øget mangel på læger,
men også fordi befolkningen går mere til læge end tidligere. Desuden
sender hospitalernes ambulatorier flere patienter ud til praksis. Det
er faktisk et erklæret mål for både Danske Regioner og for
Sundhedsministeren at praksissygeplejersker skal aflaste lægen i
højere grad end tidligere. Man kan derfor ikke forvente at blive sendt
på hospitalets ambulatorium ved en nyopdaget diabetes. Dette vil være
forbeholdt bl.a. for dem, som er vanskelige at regulere i medicinen.
Langt de fleste burde også være godt stillet med denne ordning.

Fra : Josie

Dato : 08-02-09 14:59

Så kan jeg da ikke få forklaret det tydeligere og jeg takker
mange gange for denne forklaring.

Rigtig god dag, og venlig hilsen fra Josie.