Vandtæt MC-tøj
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 06-02-09 12:14

Er jeg den eneste der savner opgivelsen af vandsøjletryk (i mm ligesom
fx telte) i forbindelsen med alle de forskellige materialer, der nu til
dags benyttes til at gøre MC-tøj byge- eller regntætte?

Fra : Jan B

Dato : 06-02-09 06:13

Må jeg tilføje: Komfortemperatur, jeg synes man sveder som et sv-- i
meget af det.

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-09 15:48

> Er jeg den eneste der savner opgivelsen af vandsøjletryk (i mm ligesom fx
> telte) i forbindelsen med alle de forskellige materialer, der nu til dags
> benyttes til at gøre MC-tøj byge- eller regntætte?

Måske fordi vandsøjletryk ikke er så beskrivende for hvad tøjet kan klare
med 130km/t, en kuling i modvind og heftig regn. Der er kravet jo stadig at
tøjet er absolut tæt ...

Ideen med membraner som goretex er at de skal være absolut tætte for vand på
væskeform men genenmtrængelig for damp - og det uanset vandsøjetrykket....
Men noget andet er så praksis ...

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 06-02-09 16:07

Hvis vandsøljetryk ikke kan benyttes i denne sammenhæng, hvad kan da?

Fra : Anders Majland

Dato : 06-02-09 16:23

> Hvis vandsøljetryk ikke kan benyttes i denne sammenhæng, hvad kan da?

Jeg ved det ikke - men vandsøjletrøk er en statisk måling.

Jeg siger ikke at det ikke kan være anvendeligt - Men det er bare ikke
metervarens egenskaber der er det vigtigste, men derimod at alle samlinger
er tapede og der ikke er "features" der kan skabe utætheder

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 17:38

On Fri, 6 Feb 2009 16:23:16 +0100, Anders Majland wrote:

> Jeg ved det ikke - men vandsøjletrøk er en statisk måling.

Jup, og som sådan uanvendelig. Skal man måle noget, så må det
partialtryk/damptryk.

Goretex, og andre membraner virker ved hjælp af kroppens temperatur, og det
dermed højere damptryk indvendig i dragten. Dét holder vandet ude forsåvidt
membranen. Alle med membranhandsker, og varmehåndtag, har sikkert haft
oplevelsen af gennembødte handsker, når varmehåndtag benyttes i regnvejr.
Det sker når temperaturen udvendig bliver højere end dine hænders
temperatur. Så virker membranen som den er tiltænkt, blot omvendt, og til
ubehag for brugeren.

> Jeg siger ikke at det ikke kan være anvendeligt - Men det er bare ikke
> metervarens egenskaber der er det vigtigste, men derimod at alle samlinger
> er tapede og der ikke er "features" der kan skabe utætheder

Og det er så her kvaliteten kommer ind i billedet, ordentlige samlinger er
selvsagt nødvendige. Ligeledes må membranen ikke kunne strækkes, eller
komme i klemme. Specielt bukser lider ofte af svag konstruktion i skridt,
og på knæ.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Anders Majland

Dato : 08-02-09 22:55

> [...]
> Det sker når temperaturen udvendig bliver højere end dine hænders
> temperatur. Så virker membranen som den er tiltænkt, blot omvendt, og til

Selvfølgelig - den havde jeg bare ikke tænkt på .... Jeg har bandet en del
over mine rukka handsker, men jeg har jo også altid haft godt gang i varmen

De må gentestes i en gang kølig sommerregn ...

pt er det for koldt uden varmenhåndat (og scooterluffer)

Fra : Armand

Dato : 06-02-09 17:02

Niels Rasmussen skrev:

> Hvis vandsøljetryk ikke kan benyttes i denne sammenhæng, hvad kan da?

Hvor mange mm vandsøjletryk svarer tung regn med 130km/t de til??

--
Armand.

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 06-02-09 18:14

Prøv at spørge i dk.videnskab, de kan sikkert hjælpe dig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-02-09 09:00

Armand wrote:

> Hvor mange mm vandsøjletryk svarer tung regn med 130km/t de til??

Det er ikke så vigtigt at vide - men hvis Rukka kan klare 400mm
vandsøjletryk, så er det nemmere at afgøre med sig selv om en dragt
spec'et til 200mm er acceptabel. Indplacering i et hieraki er første
skridt til at lave et fornuftigt valg.

--
vh
Torben

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 09-02-09 16:28

Ja, jeg synes også det er ærgerligt, at vi ikke har noget som helst
parameter at gå efter.

Herunder eksempler på "vandtætte" materialer, hvilken er bedst?!?

*Z-Liner Membran
*DRYGATE® Z-Liner Klimamembran
*Membranlaminat
*REISSA® Z-Liner Klimamembran
*Klimamembran
*GORE-TEX® Z-Liner
*GORE-TEX® PRO SHELL 3-Lagen-Laminat
*GORE-TEX® Performance Shell
*Teflon®
*GORE-TEX® Klimamembran
*SYMPATEX®
*Sheltex®
*Hipora®
*PREMIUM POLO-TEX®
*POLO-TEX®
*r-tex®
*STORMPROOF

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-09 17:36

On Mon, 09 Feb 2009 16:27:37 +0100, Niels Rasmussen wrote:

> Herunder eksempler på "vandtætte" materialer, hvilken er bedst?!?

Det kommer fuldstændig an på.....

Vil Du ubetinget bare være tør, så vælg bare fra den billige ende,
T-svansen eksempelvis, de er lige så tætte som en plasticpose. :-/ At kalde
det en klimamembran er skudt langt over målet. Sheltex er også en af de
absolut værre i den retning, (findes i en del Hein-Gericke udstyr), den
holder vand ude, men er ulidelig i varmt vejr. Hipora, (Louis), har jeg
prøvet som vinterhandsker, (trefinger), og den virker umiddelbart OK, men
den har jeg jo så af gode grunde ikke megen sommererfaring med.

Af flere har kun én membran levet op til sit navn, og funktion, og det er
Goretex. Der findes sikkert andre, men for mig er det blot lettest at holde
ved hvad jeg ved fungerer.

Det vil ikke være muligt at vurdere kvalitet alene ud fra en vandsøjletest.
Evnen til at transportere sved, og damp ud af dragten er lige så vigtig for
komfort. Og så kommer både temperatur, og damptryk/patialtryk på banen.
Blot vil der være temmelig mange parametre at "fumle" med i en sådan test.
Lettest vil det nok være at stille sig ud i solen, og se hvor længe tøjet
er behageligt at have på.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-02-09 19:40

> Af flere har kun én membran levet op til sit navn, og funktion, og det er
> Goretex. Der findes sikkert andre, men for mig er det blot lettest at
> holde
> ved hvad jeg ved fungerer.

Det er også den lejr jeg sidder i. Jeg har læst temmelig mange mere eller
mindre videnskabelige artikler om diverse membraner. Balladen er at det
altid er et komprimis mellem vandtæthed og åndbarhed. Goretex har rigtig
gode produkter, et velkendt brand og ikke mindst 5års garanti. Det hjælper
således ikke at man kan finde membraner der er dem overlegne hvis det ikke
er til at finde de noget godt mc tøj ... Skulle mit mc tøj være noget andet
en goretex vil jeg kigge meget til garantien - Hvis producenten vil lægge
ryg til 5års garanti tør jeg nok godt tage chancen....

Fra : Sir1

Dato : 09-02-09 16:38

Jeg tror at når alt kommer til alt, så er forarbejdningen og design
langt mere væsentlig end om det er det ene eller andet (kvalitets)
mærke klimamembran.
Grunden til at jeg tror at de fleste oplever de bedste erfaringer med
Goretex er fordi det er det dyreste! Det lyder måske mærkeligt, men
jeg tror det hænger sammen med ganske almindelig branding.
Det er muligt at Goretex også er marginalt bedre end konkurrenternes
produkter, men Goretexs alder på markedet og selvfølgelig kvaliteten
gør, at de fleste tøjmærker som laver et gennemtænkt design og syr
tøjet på den rigtige måde vælger Goretex – det er simpelthen nemmere
at sælge tøj med Goretex pga. branding.
Som sagt tror jeg forarbejdning og design er altafgørende for
komforten: hvilket inderfor er der i, kan det holde membranen væk fra
huden; hvordan er syninger lavet, tillader yderstoffet sved-”dampen”
at undslippe etc. Den slags er efter min mening mere vigtige at
fokusere på. Jeg er nemlig ret sikker på, at hvis tøjproducenten har
tænkt på den slags, har de også valgt en klimamembran der lever op til
kvalitetsniveauet – uanset hvad slags xxxx-Tex det er.
Vh
Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 13-02-09 17:44

> [...]

> Jeg tror at når alt kommer til alt, så er forarbejdningen og design
> langt mere væsentlig end om det er det ene eller andet (kvalitets)

Jeg faldt tilfældigt over
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Revit-Dragon-Jacket/SubProducts/Revit-Dragon-Jacket-0001

hvor de angiver vandsøjletrykket som

Waterproofing: detachable hydratex® | G-liner (5000mm H2O)
Breathability: detachable hydratex® | G-liner (5000g/m2/24hrs)

Hvilket jeg låser som 5meter vandsøjletryk - og at der den anden ej kan
fordamle 5 liter vand per m2 per døgn.

Så nogen sætter altså speceficationer på ....