Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Picasa 3 som billedebehandler?
Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 12:06

Hej.

Jeg kom til at tænkte på hvad Jeres holdning er til Picasa 3 som
billedbehandler i forhold til f.eks. PSE.

Jeg ved godt, at PSE kan en masse mere, men hvad er holdningen til Picasa 3?

Jeg kan også formulere mig på denne måde - det giver måske bedre
mening...:

Hvordan opfatter I kvaliteten af den billedbehandling som Picasa 3 kan?

Mvh

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 12:15

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mening...:
>
> Hvordan opfatter I kvaliteten af den billedbehandling som Picasa 3 kan?

Emnet skulle måske sendes til en anden gruppe - bliver lidt i tvivl...?

mvh

Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-02-09 14:23

Jesper wrote:
> [...]
> billedbehandler i forhold til f.eks. PSE.
>
> Jeg ved godt, at PSE kan en masse mere, men hvad er holdningen til Picasa 3?

Nu spørger du ikke om tekniske egenskaber, hastighed, eller andet, der
kan måles, men "holdninger"

Picasa ejes af google, og er gratis. Altså forventer de at få noget
igen, på een eller anden måde. f.x. ved at uploade til DERES server. Så
kan de vise det med reklamer o.s.v.

PSE kommer fra Adobe, der skal tjene penge ved at sælge programmer.
Derfor er de nødt til at være "bedre" end gratisprogrammer, ellers er
der ikke nogen, der vil betale for det.

> Hvordan opfatter I kvaliteten af den billedbehandling som Picasa 3 kan?

Det kan jeg ikke svare på, da konceptet ikke passer med min holdning

Bo //

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 07-02-09 18:50

For ca. 1-2 år siden overvejede jeg seriøst at bruge Picasa2 som det hed på
den tid. Jeg droppede ideen igen da RAW supporten på det tidspunkt var
særdeles rudimentær. Nye kameraer var dårligt understøttet, og alle
kameraets indstillinger, herunder hvidbalance, skarphed og picture styles
blev fuldstændig ignoreret af RAW modulet. RAW billeder kunne åbnes, men der
var blot tale om en primitiv visning af pixels, og autokontrast, hvidbalance
og hvad der svarer til "curves" og "levels" osv. duede simpelthen ikke. Med
andre ord var alle indstillingerne "ude i skoven" / "tilfældige" når en RAW
fil blev åbnet. Iøvrigt skulle man konvertere til DNG før at EOS 400D RAW
filer kunne åbnes.

Når alt dette så er sagt, så har Picasa en super dejlig brugerflade, og hvis
man holder sig til JPG, og hvis hvis man ikke har de store krav til speciel
funktionalitet så er det et udmærket produkt. Så hvis man har et standard
"point and shoot" digital kamera som alligevel kun kan skyde i JPG, så er
Picasa et interessant produkt.

Det er iøvrigt relevant at nævne at jeg ikke aner noget om hvordan RAW
supporten har udviklet sig siden den gang.

Jeg vil iøvrigt anbefale at du downloader en 30 dages gratis prøveversion af
Adobe Lightroom, da dette er et super produkt, men det er nok mest egnet til
folk med DSLR kameraer og for folk som aldrig ville overveje at skyde i
andre formater end RAW.

Hvis man ikke oplever JPG formatet som problematisk kan man fint holde sig
til Picasa.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 19:52

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyde i andre formater end RAW.
>
> Hvis man ikke oplever JPG formatet som problematisk kan man fint holde sig

Tak for dit fine indlæg - det er nemlig også brugerfladen jeg godt kan lide
i Picasa.

Jeg har DSLR og skyder ofte i RAW, så derfor bruger jeg også primært PSE -
hvordan er Lightroom i forhold til PSE.? (Inden jeg evt. downloader det....)

mvh

Jesper

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 07-02-09 20:43

> Jeg har DSLR og skyder ofte i RAW, så derfor bruger jeg også primært PSE -
> hvordan er Lightroom i forhold til PSE.? (Inden jeg evt. downloader
> det....)

Det kan jeg ikke give et godt svar på, da jeg kun bruger Lightroom og ikke
PSE. Det er dog mit indtryk at de to programmer "overlapper" på en del af
funktionaliteten, så du ville sikkert blive glad for dem begge uanset
hvilken en du valgte.

Måske er der nogen i gruppen som kan komme med nogen gode links og
beskrivelser af forskellen på disse to?

Mvh.
Anja

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-02-09 20:56

Anja Dunning-Krüger skrev:

> [...]
> uanset hvilken en du valgte.
>
> Måske er der nogen i gruppen som kan komme med nogen gode links og

hæ, hæ, det er det sørme en der hedder Hans Krude, der har prøvet:

http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html

men det er ældre versioner.

Kh. Søren

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-02-09 08:45

Søren Friberg skrev:

> hæ, hæ, det er det sørme en der hedder Hans Krude, der har prøvet:
>
> http://hans-kruse.blogspot.com/2008/01/adobe-photoshop-elements-6-vs-lightroom.html

Ups, navnet er Hans Kruse. (s og d er op ad hinanden på mit tastatur)

/soeren

Fra : emjeppesen

Dato : 07-02-09 23:16

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev:

>Hvordan opfatter I kvaliteten af den billedbehandling som Picasa 3 kan?

Ikke behovsdækkende.

Hilsen emj