Formatere en memoryplug
Fra : Hr Jørgen

Dato : 07-02-09 12:21

Det burde ikke være svært at formatere en memoryplug, men denne her driller
mig.

Jeg købte i går en plug, 4 GB til 99 kr. Da jeg satte den til, var den fyldt
med et eller andet. Den anbefalede nogle spil. Det er ellers ikke min
livret, men jeg blev nysgerrig og åbnede for det. Det, der var, var ikke
noget værd, men bagefter kan jeg ikke komme i kontakt med den. Den vil have
min mailadresse, velsagtens, så jeg kan blive bombarderet med reklamer.

Jeg vil bare rense den, så jeg kan bruge den som lagermedium.
Jeg går i "Denne Computer" og finder den der. Et højreklik giver normalt
adgang til "formatering", men denne her gør det ikke. Hvordan renser jeg
den? Kig på prisen - 99 kr. Der skal ikke meget til, før den ryger i
skraldebøtten. Det er det menneste.

I "Denne Computer" ser jeg, at filsystemet er CDFS. Det er vist unormalt? Er
det derfor, jeg ikke kan formatere den? Den er også skrivebeskyttet, og jeg
kan ikke ændre på dens attributter.

Har I svaret løst i ærmet - ellers ryger den ud.

Mvh jørgen

Fra : CC

Dato : 07-02-09 12:50

"Hr Jørgen" skrev i meddelelsen
> [...]
> adgang til "formatering", men denne her gør det ikke. Hvordan renser jeg
> den? Kig på prisen - 99 kr. Der skal ikke meget til, før den ryger i

Kan du ikke slette alle filerne ved at trække dem i papirkurven ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 12:57

Hr Jørgen wrote:

> Har I svaret løst i ærmet - ellers ryger den ud.

Start maskinen på en Linux Live-CD. Den kan tricks

Jesper Poulsen

Fra : SparreZ

Dato : 07-02-09 13:37

> I "Denne Computer" ser jeg, at filsystemet er CDFS. Det er vist unormalt?
> Er det derfor, jeg ikke kan formatere den? Den er også skrivebeskyttet, og
> jeg kan ikke ændre på dens attributter.

Lidt om hvad det er for en stick kunne måske hjælpe os?

Har selv et par Sandisk Cruzer sticks og som standard "mounter" de som både
et flytbart drev og et cd-drev. Cd-drevet indholder noget skrammel software
som den selv bruger. Det flytbare drev er der man selv kan smide filer etc.

Kan huske det lykkedes mig at rense dem fuldstændigt, men kan ikke lige
huske hvordan.

Hvad er det for en stick du har?

--
Christian

Fra : Hr Jørgen

Dato : 07-02-09 14:19

Det er en Sandisk Cruzer. Har du glemt, hvordan? Det var ærgerligt *GGGG*

Jeg har ikke adgang til en maskine med Linux. Jeg har Win XP

Jeg kan ikke trække dem i papirkurven. Jeg får at vide, at filerne er
skribeskyttede, og disse attributter kan ikke ændres.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-02-09 14:35

Hr Jørgen wrote:
> Jeg har ikke adgang til en maskine med Linux.

Der findes masser af boot-CD'er med linux, som udelukkende kører i
RAM'en; de rører ikke ved harddisken.

Eksempel: Xubuntu
http://www.ubuntulinux.org/products/whatisubuntu/xubuntu

Det er bare at hente et ISO og brænde det på en CD-R eller -RW.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-02-09 14:47

Jens C. Hansen wrote:

> [...]
> http://www.ubuntulinux.org/products/whatisubuntu/xubuntu
>
> Det er bare at hente et ISO og brænde det på en CD-R eller -RW.

Link til torrentfil, hvis du véd hvordan du henter med bittorrent:

http://torrent.ubuntu.com/xubuntu/releases/intrepid/release/desktop/xubuntu-8.10-desktop-i386.iso.torrent

Fra : SparreZ

Dato : 07-02-09 15:18

> Der findes masser af boot-CD'er med linux, som udelukkende kører i RAM'en;
> de rører ikke ved harddisken.

Det burde ikke være nødvendigt med alt muligt Linux gejl. En søgning på
Google giver bl.a. følgende

http://blog.kgrothoff.net/2006/08/24/removing-u3-and-associated-bundled-software-from-the-sandisk-cruzer-micro-usb-flash-drive/

Der nævnes blandt andet et uninstall tool fra Sandisk

--
Christian

Fra : SparreZ

Dato : 07-02-09 15:23

> Det er en Sandisk Cruzer. Har du glemt, hvordan? Det var ærgerligt *GGGG*

Så har du sikkert 2 drev tilgængelige. Den du snakker om med CDFS er vist
den som det bundlede U3 software ligger på. Den som "auto" player når du
tilslutter sticken?

Derudover er der et drev mere som jeg nævnte hvor der er nogle standard
Documents, Music, Pictures mapper hvis ikke jeg husker helt galt. Det drev
burde ikke være skrivebeskyttet hvis ikke kan de prøve at højreklikke og
vælge egenskaber for at se om der er noget der står forkert...

Ved mig kom drev'ene lige efter hindanden med CDFS drevet først f.eks. drev
H: og drev I:, men det kan være forskelligt fra PC til PC alt efter hvor
mange andre diske du har tilsluttet.

Håber det hjælper lidt :)

--
Christian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 18:05

Hr Jørgen wrote:

> Jeg har ikke adgang til en maskine med Linux. Jeg har Win XP

Linux LIVE-CD - det noget Windows ikke kan. Det giver adgang til en
Linux-maskinen uden at installere så meget som en bit kode på maskinen.

Jesper Poulsen

Fra : JOB

Dato : 11-02-09 00:23

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg kan ikke trække dem i papirkurven. Jeg får at vide, at filerne er
> skribeskyttede, og disse attributter kan ikke ændres.

Hej Hr. Jørgen...jeg måtte da lige åbne og installere den 8gb sandisk
cruzer, jeg købte i Kvickly for et par uger siden for en 100kr. seddel...den
havde også diverse 'tilbud' præinstalleret (ret uforskammet, finder jeg!),
og jeg valgte allerførst at sige 'nej tak' til U3 pop-up
tilbuddet...herefter kiggede jeg på indholdet, og der lå noget restore, og
systemfiler m.m.til dette suspekte tilbud - jeg kunne dog, trods
skrivebeskyttelse og skjult fil (som jeg dog kan se, da min xp er indstillet
til at vise skjulte filer), formattere uden problemer på min xp maskine, og
har nu en helt ren USB memory - mvh. JOB på Røsnæs

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-02-09 16:27

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> I "Denne Computer" ser jeg, at filsystemet er CDFS. Det er vist unormalt?
> Er det derfor, jeg ikke kan formatere den? Den er også skrivebeskyttet, og
> jeg kan ikke ændre på dens attributter.

CDFS filsystemet er den del der indeholder U3 launchpad.
Jeg har dårlige erfaringer med U3, den virker ikke altid lige godt på alle
computere, så jeg plejer at fjerne den.
Hvis du ikke skal bruge din memorykey til andet end data, kan du med fordel
gøre det samme.
Du kan læse her hvordan man fjerne U3:
http://www.mydigitallife.info/2006/09/11/disable-remove-and-uninstall-u3-launchpad/

Mvh
Benjamin

Fra : Max

Dato : 07-02-09 16:32

Hej Hr Jørgen

> Jeg købte i går en plug, 4 GB til 99 kr. Da jeg satte den til, var
> den fyldt med et eller andet. Den anbefalede nogle spil. Det er
> ellers ikke min livret, men jeg blev nysgerrig og åbnede for det.

Jeg ville gå ned og få mine penge retur, det kan ikke være
meningen at man får alt mulig bras når man køber et lagermedie.

--
Mvh Max

Fra : Hr Jørgen

Dato : 07-02-09 17:58

Før var jeg bare almindeligt forvirret.
Nu er jeg skrupforvirret.

Jeg downloadede og installerede "Perfect Uninstaller". Her viser det sig, at
den gengiver samme liste som jeg har i Kontrolpanelet, den med "fjern
programmer". Den kan jeg ikke bruge, fordi det, der ligger i vejen på
sticken, ikke er programmer. Det er ikke med på listen.

Jeg forstår ikke "bootCD-er med linux".

Jeg aner intet om "torrentfil" og "bittorrent".

http://blog.kgrothoff.net:. . . . . . . . Den der fandt jeg ingen hjælp i.

- og der var flere venlige forsøg på hjælp. Jeg så ikke en eneste, der kunne
løse mit problem.

Kun Max kom sagen lidt nærmere: Kør ud og få pengene tilbage. Så skal jeg
overveje, om jeg gider bruge 20 kr i benzin på at prøve at få mine 100 kr
tilbage og ikke bare få at vide, at jeg er et fæ til detteher.
For det ved jeg godt, jeg er.
Jeg ville bare gerne have en dims, der kunne rumme 4 GB filer.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 18:10

Hr Jørgen wrote:

> Jeg forstår ikke "bootCD-er med linux".

Man henter et CD-image. Man brænder det på en CD (det kan XP godt finde
ud af). Man lader skiven sidde i drevet og så genstarter man maskinen.
Der dukker en grafisk brugerflade op og der forekommer et ikon på
Desktoppen som indeholder din USB-ting. Nu kan du formattere den
USB-ting som var det en harddisk.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-02-09 20:08

Jesper Poulsen wrote:

> Man henter et CD-image. Man brænder det på en CD (det kan XP godt finde
> ud af). Man lader skiven sidde i drevet og så genstarter man maskinen.
> Der dukker en grafisk brugerflade op

... forudsat at BIOS'en er indstillet til at boote/starte fra CD, og evt.
også indstillet til at detektere CD/DVD-drev ved start.

> og der forekommer et ikon på
> Desktoppen som indeholder din USB-ting. Nu kan du formattere den
> USB-ting som var det en harddisk.

Det vil dog måske ikke være muligt at formatere den som NTFS eller FAT32
i Linux, så det vil man skulle gøre når man er tilbage i Windows igen.

Formateringen i Linux er bare nødvendig for at slette det software, som
gør uønskede ting i Windows.

Fra : SparreZ

Dato : 07-02-09 20:26

> Formateringen i Linux er bare nødvendig for at slette det software, som
> gør uønskede ting i Windows.

Men spørgsmålet er jo så om Linux er bedre til at slette filer på en CDFS
partition?

Det burde kunne lade sig gøre at finde en løsning på f.eks. Sandisk's
hjemmeside uden behov for at manden skal lære at benytte sig af ISO-images
og Linux distributioner.

Hvis ikke Sandisk's hjemmeside kan hjælpe kan det jo være en defekt stick og
en reklamation på købsstedet kan være nødvendig. I det tilfælde vil en Live
CD jo heller ikke hjælpe... :)

Sandisk's Cruzer serie er rigtig gode og hurtige sticks. Men den software
der følger med skal bare VÆK...

--
Christian

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-02-09 21:26

"SparreZ" <sparrez@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Live CD jo heller ikke hjælpe... :)
>
> Sandisk's Cruzer serie er rigtig gode og hurtige sticks. Men den software

Mit forrige indlæg indeholdt et link til en beskrivelse af hvordan man
slipper af med den software der følger med.
Nu linker jeg direkte til programmet fra Sandisk (linket var også i
beskrivelsen):
http://www.sandisk.com/Assets/u3/launchpadremoval.exe

Mvh
Benjamin

Fra : Hr Jørgen

Dato : 08-02-09 08:31

Det lykkedes søreme. Tak skal I have.

Jeg benyttede den her:
http://www.sandisk.com/Assets/u3/launchpadremoval.exe

Der skulle mange omveje til.

Der er blot sket det mærkelige, at drevet inden formatteringen havde nr M
som Marius
Nu har den nr N sim Nikolaj.. M eksisterer ikke mere på listen.

Endvidere er filsystemet ændret fra CDFS til FAT32. Det forstår jeg ikke.
Men jeg kan lægge billeder ind i det. FAT32 kan også rumme filer op til 4GB.
Så behøver jeg vel ikke at omformattere til NSFS som jeg gjorde med de
eksterne harddiske? Pluggen kan alligevel ikke rumme mere end de 4GB.

Mvh Jørgen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-02-09 17:15

> [...]

> 4GB. Så behøver jeg vel ikke at omformattere til NSFS som jeg gjorde med
> de eksterne harddiske? Pluggen kan alligevel ikke rumme mere end de 4GB.

Jeg har aldrig brugt NTFS filsystemet til memorykeys, det skulle vist heller
ikke være optimalt da systemet vistnok foretager flere skrivninger end
FAT32, og dermed slider mere på key'ens levetid.

Mvh
Benjamin

Fra : J

Dato : 08-02-09 17:34

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke være optimalt da systemet vistnok foretager flere skrivninger
> end FAT32, og dermed slider mere på key'ens levetid.

.... vist ... vistnok ...

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-02-09 17:49

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> ... vist ... vistnok ...

Hvor vil du hen med det?
Bidrager det konstruktivt til trådens emne?

Mvh
Benjamin

Fra : Hr Jørgen

Dato : 08-02-09 22:04

Jeg forsøgte at formatere efter metoden beskrevet af Windows. Den gav mig
slet ikke muligheden for at formatere til NSFS.

To mindre sticks jeg har (1 GB og 0,5 GB) er formateret med FAT32 og FAT.

Tak for svar.
Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-02-09 22:28

Laziter [9440] wrote:

> Bidrager det konstruktivt til trådens emne?

'J' bidrager ikke konstruktivt til noget.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 22:56

SparreZ wrote:

> Men spørgsmålet er jo så om Linux er bedre til at slette filer på en CDFS
> partition?

Slette filer?

Skidtet skal omformatteres. Linux er ligeglad med hvilket filsystem der
er i forvejen.

Jesper Poulsen

Fra : SparreZ

Dato : 07-02-09 23:45

> Skidtet skal omformatteres. Linux er ligeglad med hvilket filsystem der
> er i forvejen.

Vi snakker om CDFS her? Du kan skuda ikke bare formatere en CD?

Ej, jeg ved hvad du mener, men Linux er lidt at skyde gråspurve med kanoner
i det her tilfælde synes jeg...

--
Christian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-02-09 10:14

SparreZ wrote:

> Vi snakker om CDFS her? Du kan skuda ikke bare formatere en CD?

Det kan mange brænderprogrammer ellers.

> Ej, jeg ved hvad du mener, men Linux er lidt at skyde gråspurve med kanoner
> i det her tilfælde synes jeg...

Ikke hvis det bliver brugt som en Live-CD. Linux er et langt stærkere
værktøj til mange ting. Inden jeg hoppede på den permanente Linux-vogn
brugte jeg selv en Live-CD når Windows af uransagelige årsager gav op.
Der er så mange ting som Windows bare ikke formår, såsom at fortælle på
hvilken USB-port et givent USB-device sidder. Ganske nyttig viden når en
Windows-driver melder ud med noget der bare ikke kan passe.

Jesper Poulsen