MZ "ETZ" ?- start problemer
Fra : oz3bto

Dato : 06-02-09 03:39

En kammerat forlader landet og jeg har så fået hans ellers fine MZer ETZ 250
syntes jeg at kunne tyde på sideskjoldet (Han har ikke fundet papierne
endnu)

Den har ikke kørt i et par år men har stået tørt og frost frit og kunne køre
da den blev henstillet

Den vil ikke starte og mindes at er skal være strøm på sådan en fætter for
at den kan starte.. Er det korrekt ?
For så vil jeg da lige nappe scooterens batteri med derhen imorgen også
trille svinet hjem :D

Fra : Benjamin

Dato : 06-02-09 06:43

On 6 Feb., 03:39, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> at den kan starte.. Er det korrekt ?
> For så vil jeg da lige nappe scooterens batteri med derhen imorgen også

Ja, det er rigtigt. Kan ikke give den tekniske grund, men min brors
Saxon Tour starter heller ikke hvis batteriet er helt fladt.

Vh Benjamin

Fra : LasseNC

Dato : 06-02-09 06:45

On Feb 6, 2:43 pm, Benjamin <skateyo...@yahoo.dk> wrote:

> Ja, det er rigtigt. Kan ikke give den tekniske grund, men min brors
> Saxon Tour starter heller ikke hvis batteriet er helt fladt.
>
> Vh Benjamin

Der skal være gang i batteriet som Benjamin siger, evt. skift tændrør
hvis du har et liggende, det skader aldrig og så kan du slippe for
eventuelle hovedpiner senere :)

Fra : oz3bto

Dato : 06-02-09 14:47

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Der skal være gang i batteriet som Benjamin siger, evt. skift tændrør
hvis du har et liggende, det skader aldrig og så kan du slippe for

Den skal nu bare trille de 300m hjem ..
Når den først er hjemme var planen at splitte den ad i atomer også renovere
motoren 110% før det hele pudses males og samles igen

Burde jeg nok kunne få det næste års tid til at gå med

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-02-09 17:59

On Fri, 6 Feb 2009 14:47:05 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

Hej.

>Den skal nu bare trille de 300m hjem ..
>Når den først er hjemme var planen at splitte den ad i atomer også renovere
>motoren 110% før det hele pudses males og samles igen

"Barnet" har batteri tænding, og uden strøm er der ikke energi til
tændsystemet.
Dynamoen starter normalt ladningen når der kommer omdrejninger på
motoren, men kan dog have tabt så meget af sin magnetisme at den også
forlanger lidt energi udefra for at starte.
Altså: Find et batteri der er i orden og skru det på.
Jeg kan ikke huske om det er 6 eller 12 volt på sådan en knallert.
Til mine nostalgi MC benytter jeg et vedligeholdelsesfrit batteri fra
Biltema - De koster fra 100 til 150 kr., og gør det fint.
Husk på, at batteriet kun skal drive tændingen - Starteren mangler, så
et 3-5AH batteri er fuldt tilstrækkeligt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : oz3bto

Dato : 07-02-09 06:12

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Husk på, at batteriet kun skal drive tændingen - Starteren mangler, så
> et 3-5AH batteri er fuldt tilstrækkeligt

Denm er kommet sikkert hjem ... Batteriet fra scooteren var nok .. 3 hug
også var den igang ... Kørte umiddelbart som den sulle .. lød ihvertfald
ikke forkert

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-02-09 10:02

> Den er kommet sikkert hjem ... Batteriet fra scooteren var nok .. 3
> hug
> også var den igang ... Kørte umiddelbart som den sulle .. lød
> ihvertfald ikke forkert

Du får lige nogle links:
Dansk MZ klub: http://www.mzklub.dk/news.php
Mega billig østtysk MZ stumper forhandler:
http://www.zweirad-schubert.de/
Dansk forhandler: http://www.roedmose.com/

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : oz3bto

Dato : 08-02-09 04:41

"Jens Jacob Bager Jensen" <jens@bager.info> skrev i en meddelelse

> Du får lige nogle links:
> [...]

Det var faktisk det næste jeg ville spørge om

Er nemlig begyndt at skille den ad og noget af det førte der røg af var
cylle m.m. og konstaterede da at cylle og stempel havde kendt bedere dage

Kunne sikkert hones op men når jeg renovere noeget så foretrækker jeg nye
dele