MS Windows
briani 27239
Min pc er blevet meget sløv
Fra : Kert Rats

Dato : 06-02-09 00:40

Min pc er blevet sløv - som jeg skrev i Emne.

Windows Jobliste viser under Ydeevne, at min sidefilforbrug er oppe på
omkring 800 Mb. Min ram-hukommelse er på 1 Gb. Så jeg fornemmer, at årsagen
til min pc's sløvhed ligger her.

Mon den store sidefilforbrug kan være årsagen til, at min pc er sløv?

Hvis ja, hvordan får jeg min sidefilforbrug nedsat?

Kan der være andre årsager til, at min pc er blevet sløv?
Måske skulle jeg opgradere min ram-hukommelse til 2 Gb?

Jeg må undskylde, hvis jeg spørger lidt dumt, men min viden om pc'er på
"nørde-niveau" er ikke så stort, så hvis I kan hjælpe mig, så vil jeg være
jer meget taknemmelig.

Min pc har Windows XP fuldt opdateret og som sagt 1 Gb ram. Jeg købte min pc
i 2005, så den kan måske være godt "sandet til" med alle de installationer,
som jeg har foretaget gennem tiden.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 06-02-09 00:43

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pc i 2005, så den kan måske være godt "sandet til" med alle de
> installationer, som jeg har foretaget gennem tiden.

Jeg glemte at påpege, at sløvheden i min pc er ledsaget af meget hyppig
harddisk-aktivitet. Faktisk er det sådan, at harddisken knurrer meget længe
ad gangen, og imens er min pc næsten ikke til at råbe op

Venligst

Kert Rats

Fra : Ole C

Dato : 06-02-09 01:38

Kert Rats skrev blandt andet:

> [...]
> hyppig harddisk-aktivitet. Faktisk er det sådan, at harddisken
> knurrer meget længe ad gangen, og imens er min pc næsten ikke til at

Størrelsen på sidefilen lyder ikke unormal, men den megen aktivitet på
harddisken kombineret med at computeren næsten ikke vil fungere, kunne tyde
på "snavs" af en eller anden art. Har du scannet for virus og for spyware?

--
vh
Ole C

Fra : Kert Rats

Dato : 06-02-09 01:46

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> harddisken kombineret med at computeren næsten ikke vil fungere, kunne
> tyde på "snavs" af en eller anden art. Har du scannet for virus og for

Ja, med AntiVir, AVG, SuperAntiSpyware og med AdAware - men jeg vil lige
scanne igen for en sikkerheds skyld. Min pc får en tur, når jeg går til ro.
Så kan den scanne i løbet af resten af natten.

Venligst

Kert Rats

Fra : kk

Dato : 06-02-09 19:24

> "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

Prøv at kigge på : www.diskeeper.com

den koster lidt, men ikke meget, og den vil garanteretløse nogle af dinr
problemer
(Den defragmenter som følger med windows, kommer fra samme sted, men er ikke
nær så god.
Jeg har brugt den i mange år, (vistnok fra den blev opfundet!) og aldrig
haft problemer med den.
mvh
kk

Fra : Ole C

Dato : 06-02-09 21:30

kk skrev blandt andet:

> [...]
> er ikke nær så god.
> Jeg har brugt den i mange år, (vistnok fra den blev opfundet!) og

Skulle du ikke nøjes med at anbefale Diskeeper til Kert Rats - og ikke lægge
den som kommentar til hans kommentar til mit indlæg....

--
vh
Ole C

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-02-09 05:00

Ole C <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> Skulle du ikke nøjes med at anbefale Diskeeper til Kert Rats - og
> ikke lægge den som kommentar til hans kommentar til mit indlæg....

Forklar lige problemet som du ser det.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ole C

Dato : 07-02-09 11:58

Peter Larsen skrev blandt andet:

> Forklar lige problemet som du ser det.

kk's kommentar er skrevet til mit indlæg - men han ønsker at give Kert Rats
et godt råd, hvorfor han bør skrive kommentaren til Kert Rats indlæg.
OK?

--
vh
Ole C

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 07-02-09 13:37

Ole C <mail@FJERNolec.dk> declared in:
498d6945$0$90264$14726298@news.sunsite.dk :

> kk's kommentar er skrevet til mit indlæg - men han ønsker at give
> Kert Rats et godt råd, hvorfor han bør skrive kommentaren til Kert
> Rats indlæg. OK?

Personligt synes jeg ikke det er et problem.
Faktisk er det meget rart at tråden bare kører derudaf,
i stedet for at man skal køre en afledt samtale færdig,
og så lige spole et par indlæg baglæns, så man er med
igen ved næste afledte samtale.

Men nu hører debatten vist snarere til i
dk.admin.netikette

Fra : Henrik Laursen

Dato : 06-02-09 03:06

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in

> [...]
> min pc i 2005, så den kan måske være godt "sandet til" med alle de
> installationer, som jeg har foretaget gennem tiden.

Har du nogen sinde ryddet op af gammel smuds i registreringen ?
Prøv at indstalere den her registry cleaner og bliv overrasket
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

Min harddisk er også en ældre sag og for dælan der lå meget gammel
skidt i min registrering.
Du skal nok scanne og rense en 3-4 gange for at få ram på det hele,
det var jeg nød til, men det hjalp dælme på hastigheden.

--
Henrik Laursen

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-02-09 04:22

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Min pc er blevet sløv - som jeg skrev i Emne.

Vores krav bliver større og større, og når vi har prøvet en ny og hurigere,
så er den gamle lige pludselig alt for langsom.

> Windows Jobliste viser under Ydeevne, at min sidefilforbrug er oppe på
> omkring 800 Mb. Min ram-hukommelse er på 1 Gb. Så jeg fornemmer, at
> årsagen til min pc's sløvhed ligger her.

Nej.

> Mon den store sidefilforbrug kan være årsagen til, at min pc er sløv?

Nej. Det er en tumpe, som har oversat den tekst i windows, det er ikke ret
meget bedre på engelsk, for der er teksten også fra fordummelses-afdeligen,
som "dumbifier".

> Hvis ja, hvordan får jeg min sidefilforbrug nedsat?

Du har ikke noget problem, det er ikke sidefil-forbrug, det er allokeret
ram, som vises.

> Kan der være andre årsager til, at min pc er blevet sløv?

Ja.

> Måske skulle jeg opgradere min ram-hukommelse til 2 Gb?

Ja, sørg for at de sidder i ens par.

Når du har gjort det slår du den virtuelle hukommelse fra og lader den blive
ved med at være det indtil kræet brokker sig ... hvis der er vrøvl med den,
så lader du windows styre den automatisk. Der er en undtagelse .... nemlig
hvis du har mere end een fysisk disk i kabinettet. Hvis det er tilfældet
skal du reducere sidefilen til f. eks. 32 megabyte på det fysiske drev
windows bor på, og oprette en større på det andet drev, eller en på hvert af
de andre drev.

> Jeg må undskylde, hvis jeg spørger lidt dumt, men min viden om pc'er
> på "nørde-niveau" er ikke så stort, så hvis I kan hjælpe mig, så vil
> jeg være jer meget taknemmelig.

Hmmm ...

> Min pc har Windows XP fuldt opdateret og som sagt 1 Gb ram. Jeg købte
> min pc i 2005, så den kan måske være godt "sandet til" med alle de
> installationer, som jeg har foretaget gennem tiden.

Ja, det er til dels rigtigt, rod i registret kommer der imidlertid først når
der afinstalleres programmer som ikke afinstallerer korrekt. Til gengæld
sker der det at selve de filer, som rummer det, stille og roligt
fragmenteres mere og mere. Ind på http://microsoft/syninternals og finde
pagedefrag og installer den til at defragmentere systemfiler hved hver
opstart med 3 sekunder countdown.

For at komme selve problemet nærmere ... du er sikkert en god microserf, som
lader microsoft installere alle opdateringer, som er tilgængelige .... har
du fået et søgevindue i den grå bjælke nederst på skærmen? ... eller har du
installeret anden indexering - f. eks. det skod, som følger med Nero hvis
ikke man er meget opmærksom, eller skod google skod toolbar, som følger med
snart sagt hvad som helst hvis ikke man finder det sted, det kan fravælges?

ELLER: har du fået en indexerende malware som skriver hjem og fortæller alt,
den kan finde ud af om din maskine?

Kort sagt: lyser harddisk-lampen for meget?

Hvad er der installeret af dæmoner? ... skype f. eks. kræver en dæmon, en
scanner kan have en, en printer ....

> Kert Rats

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jane

Dato : 15-02-09 11:19

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev> Blandt meget andet også dette

> [...]

> forskelligt, sikkert i lighed med andre dele af PC-folket, jeg kunne dog
> undvære disse iriterende og helt unødige indslag, der meget går ud på at

Men dette råd Peter her gav, har ihvertfald for denne PC (ikke kommet til at
prøve med de andre endnu), hjulpet en del på hastigheden, troede faktisk
ikke denne sidefil havde såå stor en betydning, som det viste detr sig for
mig og Pc'en her.

Vi kører XP over hele linien og alle har 2Gb, kan det betale sig helt at
afbryde denne sidefil ?
Jane

Fra : Peter Larsen

Dato : 16-02-09 17:05

Jane <jornhansen2@gmail.com> wrote:

> [...]

> troede faktisk ikke denne sidefil havde såå stor en betydning, som
> det viste detr sig for mig og Pc'en her.

Det ku' hænd' det også er fordi register-filerne bliver defragmenteret.

> Vi kører XP over hele linien og alle har 2Gb, kan det betale sig helt
> at afbryde denne sidefil?

Det er mit valg hjemme, for jeg ved det og ved, hvordan jeg håndterer det,
hvis maskinen klager.

På maskiner, jeg supporterer, er jeg gået over til at
sætte pagefile til "automatisk".

> Jane

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 06-02-09 14:30

On Fri, 6 Feb 2009 00:40:15 +0100, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:
>Min pc er blevet sløv - som jeg skrev i Emne.
Er det både i opstart og programafvikling?

>Windows Jobliste viser under Ydeevne, at min sidefilforbrug er oppe på
>omkring 800 Mb.
Det er ret meget, min XP bruger mindre end 400 MB.

>Hvis ja, hvordan får jeg min sidefilforbrug nedsat?
Se på de enkelte processer i Joblisten, så finder du synderne.

>Måske skulle jeg opgradere min ram-hukommelse til 2 Gb?
En Windows XP kan udmærket køre med 1 Gb.

>Kan der være andre årsager til, at min pc er blevet sløv?
Ryd op i overflødige filer.
Fjern overflødige referencer i Registreringsdatabasen.
Undlad at starte programmer der ikke er nødvendige.

Du kan med fordel bruge det gratis program 'CCleaner'.
I yderste venstre kolonne finder du de tre funktioner du skal bruge
-Renser
-Værktøjer

Derudover bør du kigge på Windows logfil.
(Denne Computer/Administrer/Logbog/System)
Der er måske en del røde fejlmeddelelser, som du skal se nærmere på.
Grundlæggende bør der slet ikke være nogen, men der er dog nogle få,
som er ret harmløse.

Erik Helmer Nielsen