PSU for lille??
Fra : danni plougmann

Dato : 05-02-09 17:02

jeg har følgende system
intel quad 9550 cpu
msi p45 neo2 bundkort
club3d 4870x2'
2x2gb ram kan ike huske mærke
corsiar 750w tx PSU
3 harddiske alle 3 samsung f1 spinpoint 2x1tb og 1x750gb
windows vista home premium 64 bit

jeg har nogle problemmer at mit onboard lydkort og netkort bare kan finde på
at lukke ned og derefter starte op igen
det føles som om computeren crasher, alt fryser lyden loop'er i 10-15
sekeunder indtil den så vågner om igen
det virker som om dele af mit hardware bare resetter af sig selv, der kan gå
timer imellem det og nogengange er det spontant
det sker somregl i spil bl.a. world of warcraft
alle nyeste drivere er installeret

problemmet er opstået efter jeg har smidt 2x1tb harddiske sat op i raid 0
derfor mistænker jeg en smule min PSU til at være for lille til at trække 2
ekstra harddiske i mit system
hvordan finder jeg ud af om det er PSU'en jeg har prøvet at stresse min
computer alt det jeg kunne med grafik og harddisk aktivitet
har testet med et multimeter på +12v og +7v og de ligger megte stabilt
omkring de 12.10 både under load eller idle det samme med +7v

håber nogen har et godt tip til havd jeg kan gøre er ved at blive temelig
frusteret computer er kun 1 måned gammel

/mvh danni plougmann

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 21:37

danni plougmann wrote:

Klip.......

> [...]

Hvor finder du 7V i din computer ? Det kunne lyde som om du har målt mellem
+5V og +12V. ( Resultatet tyder jo ganske vist på at din +5V osse er
stabil )

Mvh Ebbe

Fra : Infinity

Dato : 06-02-09 00:51

"danni plougmann" <danni.plougmann@youseeme.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har følgende system
> intel quad 9550 cpu
> msi p45 neo2 bundkort
> club3d 4870x2'
> 2x2gb ram kan ike huske mærke
> corsiar 750w tx PSU
> 3 harddiske alle 3 samsung f1 spinpoint 2x1tb og 1x750gb

Du kommer ikke i nærheden af at bruge 750 watt. 3-400 watt kan du komme op
på, men så skal du også have gang i maskinen.
Prøv at købe en el-måler. Du kan købe et Spar'O'Meter fra dit elselskab
eller du kan gå i Silvan (ect) og købe en til ca 70 kr.
Min Silvan måler, måler nøjagtigt det samme som Spar'O'Meteret og har 100%
samme funktioner, men designet er lidt anderledes.

Min C2D E7250 med 4 GB ram, lavenergi skærmkort (<25W), 2 x SpinPoint F1 1T,
Blu-ray drev, tv kort mm kommer op på 125 W.

SpinPoint F1 harddiskene bruger ca 10-15 watt, de kan ikke lægge dit system
ned.

Jeg tror mere at du har et varme problem.
Pil siden af brug en Stue blæser til at køle hele herligheden og se om ikke
den spiller som en drøm.
--
/Infinity

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-02-09 13:49

Infinity wrote:
> Jeg tror mere at du har et varme problem.
> Pil siden af brug en Stue blæser til at køle hele herligheden og se om ikke
> den spiller som en drøm.

Støtter.
Jeg tror også, at det nok nærmere er den ekstra varme fra diskene, som
får noget til at blive ustabilt, måske chipsættet, som jo står for
kommunikationen med enhederne på bundkortet.

Jeg er også lidt bekymret for harddiskene.
Hvis de sidder helt tæt sammen, bliver især den midterste meget nemt alt
for varm.
Typisk er det 55 °C, som producenten angiver som max. temperatur i
driftstilstand, men den bør altså ligge noget under.

Danni:
Hvis du kan aflæse temperaturen på diskene med noget software, så prøv det.
Den bør nærmere ligge omkring 30-40 grader eller under, så man har lidt
at give af når det bliver sommer og hedebølge.

Fra : Rado

Dato : 07-02-09 13:22

On Fri, 06 Feb 2009 13:49:26 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
>Typisk er det 55 °C, som producenten angiver som max. temperatur i
>driftstilstand, men den bør altså ligge noget under.

Giv dem en blæser eller to. Jeg har 5 stk siddende med 1½ cm mellemrum
og to 80 mm blæsere der køler dem, temperaturen på dem alle ligger
typisk omkring 5 grader over temperaturen i lokalet, altså en 25-30
grader.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-02-09 08:45

Følgende er skrevet af danni plougmann:
> [...]
> ekstra harddiske i mit system
> hvordan finder jeg ud af om det er PSU'en

Her er et par sider hvor du kan beregne hvor stor PSU skal være:
http://www.antec.outervision.com/

http://www.antec.outervision.com/

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 12:54

Jørgen Nielsen wrote:

> Her er et par sider hvor du kan beregne hvor stor PSU skal være:
> http://www.antec.outervision.com/

Det kan kun anvendes hvis man er på udkig efter en Antec-forsyning.

I alle andre tilfælde er linket fuldstændigt, helt og aldeles _ubrugeligt_!

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-02-09 15:18

Jesper Poulsen tastede følgende:

> Det kan kun anvendes hvis man er på udkig efter en Antec-forsyning.
>
> I alle andre tilfælde er linket fuldstændigt, helt og aldeles _ubrugeligt_!

Okay... Antech strømforsyninger har jeg ret dårlig erfaring med.

Er denne mere brugbar?
http://www.corsair.com/psufinder/

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 18:12

Jørgen Nielsen wrote:

> Er denne mere brugbar?
> http://www.corsair.com/psufinder/

Den er kun til Corsair og endnu mere mangelfuld ift. reelt forbrug i
maskinen.

Den eneste rigtige måde at finde en PSU på er at kigge specifikationer.
Der skal regnes strømme sammen, ikke effekter.

Jesper Poulsen

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-02-09 18:45

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan kun anvendes hvis man er på udkig efter en Antec-forsyning.
>
> I alle andre tilfælde er linket fuldstændigt, helt og aldeles
> _ubrugeligt_!

Hold da helt op hvor du vrøvler - igen! Der er INTET Antecspecifikt ved den
beregner!

Hold nu op med at vildlede folk.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : danni plougmann

Dato : 08-02-09 03:31

hej igen og tak for alle svarende
jeg har ikke fundet nogen løsning endnu men har fundet ud af det endten er
et vista problem eller min raid controller
jeg har prøvet at installere windows xp på min single 750gb og der køre det
hele som det skal ingen fejl eller nogen form for hardware reset
med hensyn til varme så tvivler jeg meget på det kan være det, har mærket på
alle 3 af min diske og de er allerhøjst lunkne 25 grader eller lign, jeg har
en blæser der sidder i bunden af kabinettet som trækker ludt over mine
diske, har 5 pladser til harddiske i mit kabinet og jeg har placeret mine
diske 1 3 og 5.

har siddet og googlet 1 times tid og har oplevet mit netkort resettede 2
gange grafikdrivere resettede 1 gang og lyddrivere 1 gang
det starter med hver gang at maskine fryser i 10-15 sekunder oxo vågner op
igen for ingen fejl eller noget som helst.
tidligere idag sad jeg i noget spil i et par timer uden der skete noget

hvad jeg indtil videre har prøvet unden noget resultat.
opdateret bios til nyeste version
geninstalleret alle drivere til chipset, gfx ovs.
flytte mit grafikkort i den anden pci-e port

/mvh danni p

nu skriver jeg snart til MSI support jeg er ved at være træt af det her ://