At gøre en lort lugtløs 1. i ulande 2.i di~
Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-09 13:40

At gøre en lort lugtløs 1. i ulande 2.i dit hjem
Bakterieceller udgør hovedparten af en lort og deres nedbrydning af maden
til ubehageligt lugtende aminer/indoler, og merkaptaner fortsætter i op til
et år i dansk klima, hvis lorten ligger udendørs og lidt mindre hvis den
ligger indendørs hvor temperratur-gennemsnit er højere.
Går man som soldat eller spejder "spadetur" og der er ti cm jord over
lorten, er den lugtløs i hedebølge, hvis jorden er faststtrampet eller
lorten er i en plasticpose. Hundelort i hundepose er lugtløs på en
sommermåned for hunden har ikke så meget overskudsmad i sin tarm som
forkælede overvægtige danskere. (men den har mere end en grønlandsk
halv-sultende normal slædehund og disse vil med behag æde en dansk stuehunds
lorte, hvis de får mulighed for det).
Lort i naturen med tyndt lag løs jord over , er svagt lugtende efter en
vinter - men ikke efter en sommer og en vinter - for sommertemperatur i
månedsvis betyder at den fra septik-tanke kendte nedbrydning er næsten
færdig.
En varm sommer dengang, der på Fisketorvet solgtes friskfangede billige
sild, og jeg havde job på et Vesterbro-gymnasium i nærheden, fandt jeg på at
røge sild i min have, og det var for besværligt, så jeg lagde sorte
ovn-jernplader fra mit komfur i solen og lod silden tørre der, og engang da
pladerne allerede var blevet skoldhede af solen, inden jeg fik lagt sildene
på, erfarede jeg, at der var så meget varmeenergi i den milimetertykke
jernplade, at silden var gennemstegt ½ minut efter berøring med pladen, og
så slog det mig, at ulande kan hindre koleraepidemier, hvis de i stedet for
at skide i et latrinhul, skider på sol-forvarmet metalplade og straks
derefter lægger en anden solvarmet sort jernplade ovenpå og straks vil
lorten være lugtløs ved at alle bakterier(incl de sygdomsfremkaldende) er
dræbt og intet kan fortsætte ildelugtende stofskifte.
Jeg brugte metoden til at slippe for at gå fra have til toilet den sommmer,
men da det blev koldt og skyet og jeg var indendørs, så tændte jeg en
toaster, når jeg skulle skide, og satte mig på hug over en seksdelt avisside
og med en spartel fordelte jeg den friske lort i cirka-milimetertyndt lag på
3 gange 1/6 avisside og lagde en anden 1/6 avisside ovenpå hver, og imens
var toasteren blevet så varm, at jeg lagde papir-lort-papir "sandwichene" i
toasteren og maste dens hængslede dele sammmen og slukkede toasteren og
næste gang jeg skulle skide, kunne jeg smide det i papirkurven uden at det
lugtede ud i rummet, for bakterierne var dræbt af varmen.(det var tørt og så
lugtfrit som ren papir, papiret havde suget væsken til sig så lorten var
blevet et tyndt lagt brun tryksværte der limede siderne sammen to og to. -
varme kunne næsten undværes.

Har man en toaster vedr hånden, er systemet perfekt (og med lidt snilde kan
man mase mellem papirer så spartel-brug undgås) og der var dermed ingen
udfordring i at eksperimentere videre, så de næste to årtier har jeg brugt
toilettet på normal vis.
Men så i sidste uge havde Aldi tilbud på smarte små metal-termokander til
campingbrug, og jeg fik lyst til ny eksperimenter. Det er jo ikke alle, der
har en toaster ved hånden, når de skal skide.
Men temmelig mange koger vand til kaffe eller te i en 1500 W hurtigkoger, og
nu gjorde jeg det til vane at koge ekstra vand og altid have en termokande
stående med skoldhedt vand - parat til næste kop kaffe - og/eller til
lugtløsgørelse af lort
En stor tynd gennemsigtig plasticpose lægger jeg udbredt med åbningen opad
og udfoldet på gulvet, hvor jeg sætter mig på hug og skider - og hvis jeg
mærker, at der er urin i blæren, så holder jeg et plastbæger under
urinrørets munding til det.(og hælder det på en flaske, der skal smides ud
eller en dunk, der står parat med tragt i åbningen, så der let tømmes fra
bæger til dunk.)
.. Evt holdes den store plastpose, så den påfyldes urin fortil og lorten
bagtil.
Så løfter jeg op i plastikposens åbnings kanter, så lorten ruller eller
masseres ned i det bageste hjørne. Som ved brug af hundepose, kan man
umuligt få noget på sig , hvis man tænker sig om.
Med en spisepind eller ske skubbes lorten (der er omgivet af plastik i
posens hjørne) ned i det skoldhede vand i termokanden og på et minut er
bakterierne døde og lorten lugtløs og plastikposen kan smides i papirkurven
uden, at der kommer det mindste lugt ud i rummet. Lugt kræver jo altid
aktivt bakterielt stofskifte og det har den korte nærhed med skoldhedt vand
stoppet..
Faktisk kan man bruge termokandens vand til kaffe OGSÅ ! , hvis man ikke
forlanger skoldhedt vand og hvis man ikke er sårbar for en anelse
skatol-lugt,
( Skatol er en indol-amin der kan passere gennem plastikposen, men det kan
ingen bakterie, så der er ingen fare ved at kombinere kaffebrygning med
desinfektion af lort.)
Da de højeffektive termokander er ekstremt billige har jeg dog købt to, så
jeg udfører de to processer på hver sin, og gæster til kaffe skal ikke være
bange.!