| Sidney Opera = KVINDE- og Utzon- skandale
 Funktionalismens skønhed består i besparelser
 Ved at lade de bærende elementer stå råt og synligt, opnås gennemsigtig
 ærlighed, og "skønhed er et løfte om lykke", så det giver glæde i sindet at
 broen/højspændingsmasten/huset forekommer nem at forstå og giver menigmand
 vilje til magt - en oplevelse af, at han selv kunne have designet det.
 Selvfølgelig kan ingen egenhændigt designe TV eller computer udfra
 stenaldermaterialer , men det ville være et godt samfund, der producerede
 apparater med mest mulig af instruktionsbogen skrevet med engelske stikord
 på apparatoverfladen så man er mindst mulig i tvivl efter udpakning om hvor
 ledinger skal sættes ind og hvordan knapperne skal anvendes og hvornår .
 Det ville gøre menigmand til selvhjulpen ekspert og det onde establishment
 ønsker netop IKKE dette. Derfor lader det kongehuset være svimlende dyrt, så
 ambassader, departementschefer og Stein Bagger typer kan gå i samme uetiske
 fodspor og berøve de hårdtarbejdende skatteydere maximalt.
 For at legalisere sådan glædesdræbelse ansatte man Jørn Utzon til at designe
 Sidney Operaens "lette luftige kugleskallers erigerede pik" så det lignede
 noget sensationelt, hvor der ikke ved kontraktunderskrivelse kan sættes loft
 over udgifter.
 Det danner en skøn precedens for, at Søren Pind skurke kan kræve vildt og
 slippe af med det.
 Utzon synes at have lært af KVINDEligt *hysteri*, der jo er opfundet som en
 manddomsprøve.
 Midtvejs havde han slået et for stort brød op så han måtte flygte og ikke
 den dag i dag har turde sætte sine ben i Australien og australske arkitekter
 har måtte "soignere opkastet efter den lortede danske arkitekt-løftebryder".Grænsesøgende
 usandfærdighed hos Utzon-skurkes ødselhed er en parallel til
 Stalin-ondskaben ved Katyn - men hvor Utzon dræbte livsglæde ved at lade
 kapitalister beskatte, så dræbte Stalin familiefædre ved nakkeskud - men
 etikken er den samme.
 
 Mer vil have mer,  og ligesom Stalin blev værre og værre mod eget folk, da
 han havde sendt signal til dem via sin Røde Hær med sit Katyn Pilot-Study,
 så er Utzon-skandalen blevet efterfulgt at Turning Torso i Malmø(Calatravas
 forvredne højhus)  og DR-koncerthuset i Ørestaden (Jean Novel rummet, som
 vil blive halvt fyldt med betalende musiknydere højst tre gange årligtt)-
 også bygningsværker med fremmedarbejderrøgslør og fordoblet  brug af
 skattepenge i forhold til hvad var nødvenidigt for at opnå samme
 funktionelle fordele.   Ligesom kongehuset er murbrækker for
 representationsødselhed for andre statsansatte,  er for lavt skønnede
 kulturhus-udgifter en murbrækker for brobyggeres økonomiske svineri OG MEGET
 ANDET . Den ene forbrydelse retfærdiggør den anden.
 
 
 
 |