Sidedæksler: forskel mellem Honda CB500 mo~
Fra : Henrik

Dato : 02-02-09 16:12

Jeg har en Cb500 K3 fra 78. Denne model er som kendt meget identisk
med Cb550 modellerne, og sammen adskiller de to sig på flere
forskellige punkter fra de ældre K0-K1-K2 cb500.

Mine plastik sidedæksler er i meget dårlig stand så det ville være
tiltrængt med et par nye. Jeg har derfor kigget "partlisten" til K3
modellen i gennem ved CMSNL.com, og har fundet ud af at de ikke har
dem. De har dem heller ikke ved David Silver Spares.

Til de gamle 500 modeller kan man let få dem til hver side. Og så
tænkte jeg på hvor meget forskel der var, og hvad forskellen ligger i.
Hvis jeg ser et billede fra en cykel fra 1975 kan jeg ikke se den
store forskel mellem dem og så dem der sidder på min cykel.

Er der nogen der har noget sidedækselsviden?

Fra : Peter Dzougov

Dato : 03-02-09 01:40

Der er ihvertfald 2 (muligvis 3) typer der hver passer til din Honda - var
ikke klar over det før end jeg selv købte 2 brugte til min.
Der er 2 ting der er afgørende... muligvis afstanden mellem "hullerne" hvor
hængslernes gummidupper sidder fast (er dog ikke sikker på at afstanden ikke
er ens for alle CB500/550 modellerne) samt formen af "gummidupperne" om de
lodrette eller vandrette, svarende til hullerne.

Selve dækslerne er enten små og placeret inden i rammen eller (på de lidt
nyere tror jeg) dækker rammen op over begyndelsen af af
luftfilteret/indsugningne bag karburatorerne.

Er ikke ekspert andre kan måske suplere op... jeg fik et par små istedet for
den store model der sad originalt (synes selv det ser mere cool ud, men smag
og behag er forskellig!

Send en mail hvis du ønsker en e-mailkontakt til en der muligvis kan sælge
dæksler til dig.

M.v.h.
Peter

Fra : Armand

Dato : 03-02-09 22:26

Peter Dzougov skrev:
> [...]
> men smag og behag er forskellig!
>
> Send en mail hvis du ønsker en e-mailkontakt til en der muligvis kan

Ja, der er tydeligvis markant forskel mellem 500; 550SS og 550K!
550SS har mindre og mere kantede sidedæksler der sidder indenfor
stelrørene, hvor dem på 500 og 550K er mere afrundede og voluminøse
hvorved at stelrørene dækkes.
550K har til forskel for 500'erne en, skal man kalde det, udtragtning
fremefter mod karburator-monteringen!
Så designet er utvivlsomt forskelligt!
Muligheden for montering skal jeg ikke kloge omkring, men til gengæld
synes jeg bestemt at man bør lægge sig i selerne for at holde sådan en
klassiker så originalt som muligt - medmindre at den selvfølgelig
allerede er en hybrid på baggrund af 30 års ombygning og desperat
reservedelsmangel (i slutårene inden det befriende internets gennembrud
for den almindelige motorcyklist!) :-|

Ebay er vejen frem, hvis ikke at der findes diverse leverandører af
kopierede glasfiber-stumper, hvilket jeg finder meget sandsynligt for
især 500'erne p.g.a. deres klassiker-status :-|

--
Armand.

Fra : cb550@little-honda.e~

Dato : 04-02-09 03:48

On Feb 3, 10:25 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> kopierede glasfiber-stumper, hvilket jeg finder meget sandsynligt for
> især 500'erne p.g.a. deres klassiker-status :-|

Her er de

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1976-Honda-CB550-CB-550-Four-Original-Left-side-Cover_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a1171Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c39Q3a1Q7c240Q3a1318Q7c301Q3a1Q7c293Q3a6Q7c294Q3a50QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem360128952468QQitemZ360128952468QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1976-Honda-CB550-CB-550-Four-Original-Right-Side-Cover_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a1171Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c39Q3a1Q7c240Q3a1318Q7c301Q3a1Q7c293Q3a6Q7c294Q3a50QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem360128951590QQitemZ360128951590QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Prisen er PT 6 $ pr. stk
Forsendelse..... jeg er ikke klar over om de kan gå for 24 $
eller de skal i en "Flat Box" til 37 $

Flemming

Honda CB 550 K3
So Who Needs a 750 ?