Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz til Canon G9 og EOS 100D
Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 02-02-09 19:38

Kære gruppe,

Jeg står overfor at skulle anskaffe en blitz til ovennævnte. Skal jeg kun
kigge efter Canons egne blitzer eller er der andre mærker jeg også bør kigge
på?

Jeg regner med at bruge blitzen til indendørs optagelser, hvor kraftig bør
den være? Kan den blive for kraftig?

Mvh Sophus

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 02-02-09 22:30

Jeg går ud fra du mener EOS 1000D da der ikke findes en EOS 100D

> Skal jeg kun kigge efter Canons egne blitzer eller er der andre mærker jeg
> også bør kigge på?

Sigma laver nogen flashes som er billigere end Canons, og kvaliteten er vist
også tilsvarende lavere. Men du kan få "mere for pengene" med Sigma. Mange
her i gruppen er glade for deres Sigma'er...

> Jeg regner med at bruge blitzen til indendørs optagelser, hvor kraftig bør
> den være? Kan den blive for kraftig?

Den kan ikke blive for kraftig da kameraet automatisk indstillier flash
udladningen og skruer passende ned for "energien". Derimod kan den blive for
svag, fx. udendørs eller i rum med højt til loftet og lign.

Canon's model som hedder 430EX-II er ofte rigeligt til indendørs fotografi,
selv med bounce flash i "normale" rum.

Denne kunne være et godt bud på sådan en flash som du søger.

Personligt ville jeg vælge enten Canon 580EX-II eller Canon 430EX-II.
Sidstnævnte skulle være rigeligt til de flestes behov.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 23:13

> [...]
>
> Personligt ville jeg vælge enten Canon 580EX-II eller Canon 430EX-II.
> Sidstnævnte skulle være rigeligt til de flestes behov.

Den har jeg liiige bestilt - Den kommer med posten i morgen :)
Det bliver sjovt endelig at træde ind i den verden ...

Mvh
Allan

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 03-02-09 22:54

> Den har jeg liiige bestilt - Den kommer med posten i morgen :)
> Det bliver sjovt endelig at træde ind i den verden ...

Den kommer du til at blive glad for!

Prøv at eksperimentere med at dreje flash hovedet i andre retninger end
fremad. Peg den fx. op i et hvidt loft eller peg den sidelæns ind i en hvid
væg osv. (Du bør kun reflektere imod en hvid overflade da billedet ellers
får en forkert farve tone.)

Hvis du indstiller dit kamera på "M" (altså fuldt manual), og vælger F5.6
eller F8.0 og sætter lukketiden til 1/200 eller 1/250 (det hurtigste
kameraet kan med flash på) så vil du opleve at blitzen på magisk vis belyser
billedet korrekt, uanset om flashen peger fremad eller op i loftet eller
noget helt tredie. (Det kræver et "normal" størrelse rum med hvidt loft
eller hvide vægge, da du ikke har power nok til at oplyse et meget stort
rum).

Ved at sætte et hvidt visitkort fast på flashen med en elastik, kan du kaste
en smule af lyset fremad og resten fx. op i loftet. Du får nu nogen helt nye
muligheder som du ikke havde med den indbyggede flash.

Du vil blive forbavset over resultatet.

God fornøjelse.

Husk at købe opladelige batterier af NiMH typen og en oplader som lader dem
op på under 4 timer, og som selv slår fra når batterierne er opladet. Din
flash vil simpelthen være for længe om at blive klar hvis du bruger normale
batterier, fx. alkaline.

Mvh.
Anja

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 07:47

> Den kommer du til at blive glad for!

Det tror jeg...

> [...]
> fremad. Peg den fx. op i et hvidt loft eller peg den sidelæns ind i en
> hvid væg osv. (Du bør kun reflektere imod en hvid overflade da billedet

Det var det allerførste jeg gjorde. Der blev lige taget 10 billeder med
flash i stuen - hvor flashen er sat i forskellige vinkler... Hold da op den
lyser på sådan en fætter.

> [...]
> eller noget helt tredie. (Det kræver et "normal" størrelse rum med hvidt
> loft eller hvide vægge, da du ikke har power nok til at oplyse et meget

Okay - Det må jeg prøve. Skyder normalt på enten Tv, Av eller M - Så skal da
have lært hvordan man justerere sådan en blitz manuelt.

> Ved at sætte et hvidt visitkort fast på flashen med en elastik, kan du
> kaste en smule af lyset fremad og resten fx. op i loftet. Du får nu nogen
> helt nye muligheder som du ikke havde med den indbyggede flash.

Ja det kan jeg se. Den med visit kort og defusere etc. har jeg efterhånden
læst en masse om. Glæder mig til at prøve i praksis.

> Du vil blive forbavset over resultatet.
> God fornøjelse.

Mange tak!

> [...]
> dem op på under 4 timer, og som selv slår fra når batterierne er opladet.
> Din flash vil simpelthen være for længe om at blive klar hvis du bruger

Har allerede tonsvis af dem til mine håndholdte GPS'er etc.
:) Men tak for tippet...

Mvh
Allan

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-02-09 19:47

> Okay - Det må jeg prøve. Skyder normalt på enten Tv, Av eller M - Så skal
> da have lært hvordan man justerere sådan en blitz manuelt.

Faktisk er blitzen på "automatik" når du bruger denne metode. Det er kun
kameraets eksponerings indstillinger som er på manual, dvs. ISO, blænde og
lukketid. Det "magiske" består i at næsten uanset hvordan du indstiller
kameraet (inden for rimelighedens grænser), så ender du altid med et korrekt
eksponeret billede. (dvs. nogenlunde korrekt, da ETTL ikke er prefekt).
Dette gælder også uanset om blitzen bouncer på vægge eller loft.

Med andre ord giver blitzen et kraftigere blink hvis du fx. skifter fra ISO
400 til ISO 100, eller fra F8.0 til F4.0. Indtil den går af med sit maximum
vil dine billeder altid bliver korrekt belyst. Men du kan selvfølgelig løbe
tør for lys når du når den øvre grænse for din flash. Denne ligger ca.
omkring F11-F13 indendørs ved ISO 400. (når du bouncer på loftet). Dette er
bare sådan cirka, afhængigt af forholdene.

Du kan selvfølgelig også vælge at justere blitzen manuelt. Her kan du tage
nogen prøvebilleder og benytte histogram funktionen til at ekspirementere
dig frem til den korrekte eksponering, men det er meget let at komme til at
overeksponere. Disse billeder kan du ikke redde, heller ikke med RAW.

Hvis du sætter alle indstillingerne på fuldt manual, dvs. ISO, lukketid,
blænde OG flash styrken, så får du et meget varierende resultat når du
bevæger dig rundt i rummet, så dette virker bedst i et studie med statiske
forhold. Det er ikke så anvendeligt under dynamiske forhold hvor tingene
ikke er fast opstillede.

Men man kan lære en masse af at øve sig med alle 4 indstillinger på manual.
(og få en masse dårlige billeder

Mvh.
Anja

Fra : John Sahl

Dato : 06-02-09 07:36

Anja Dunning-Krüger wrote:
> Men man kan lære en masse af at øve sig med alle 4 indstillinger på
> manual. (og få en masse dårlige billeder

Anja, afholder du kurser.

Dine indlæg er fantastiske og din viden lige så. Tak for at du gider dele
det med os her inde

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 06-02-09 15:47

> Anja, afholder du kurser.

Ja, men desværre har de ikke noget med fotografering at gøre

> Dine indlæg er fantastiske og din viden lige så. Tak for at du gider dele
> det med os her inde

Tak for de rosende ord. Det er netop formålet med en nyhedsgruppe som denne
at dele sine erfaringer. I sidste ende er det til gælde for alle, også for
dem som kun besvarer spørgsmålene...

Mvh.
Anja

Fra : Sophus Vørsing \(267~

Dato : 05-02-09 21:52

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> Personligt ville jeg vælge enten Canon 580EX-II eller Canon 430EX-II.
> Sidstnævnte skulle være rigeligt til de flestes behov.

Tak for dine råd og anbefalinger. Efter at have læst lidt rundt på nettet
tror jeg at jeg vil gå efter en Canon 580EX-II. Jeg prøver lige at spørge i
indkoeb gruppen om et prisgunstigt sted at købe den.

Mvh Sophus