Skype på Ubuntu
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-02-09 20:35

Jeg har installeret Skype på en ThinkPad T21 med Ubunto 8.10, og det
virker stort set. Kun lyd fra maskinen svigter. Mikrofonen virkede ikke
i første omgang og skulle lige aktiveres, og nu virker anden lyd, blot
ikke i Skype. Vil det hjælpe at reinstallere?

--
Niels

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-02-09 20:44

Niels P Sønderskov skrev:
> [...]
> i første omgang og skulle lige aktiveres, og nu virker anden lyd, blot
> ikke i Skype. Vil det hjælpe at reinstallere?

Prøv først med andre værktøjer at sikre dig at lyd og mikrofon virker,
og at det ikke er skype opsætning. (og check med mixer sættings)

Derudover er det ikke helt ligegyldigt hvilke lydenheder der anvendes i skype
opsætning for lyd.2
Da ubuntu bruger "pulse" så skal i skype "lyd ud" og "ringer"
være "pulse", og "lyd ind"/mic være den aktuelle Alsa enhed (prøv dif frem)

Det virker for mig på min thinkpad R51 (den har sikkert anden lyd-HW end T21)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-02-09 21:07

Frank Damgaard skrev:

> [...]
>
> Det virker for mig på min thinkpad R51 (den har sikkert anden lyd-HW end T21)

Takker. Lyd ind virker som sagt, og jeg synes jeg har prøvet alle
kombinationer for lyd ud, men jeg tjekker igen.

--
Niels

Fra : Per Jørgensen

Dato : 04-02-09 08:19

Niels P Sønderskov wrote:

> Takker. Lyd ind virker som sagt, og jeg synes jeg har prøvet alle
> kombinationer for lyd ud, men jeg tjekker igen.

Normalt plejer der på en IBM at være 2slags lydkort. og noprmalt på en
IBM virker den's alsa-oss således at skype fungerer - det gør ihvertfald
her hos mig - Dog kører jeg Arch I stedet for - men har altid haft det
lille problem omkring skype/bærbare Ibm

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-02-09 12:08

Per Jørgensen skrev:
> [...]
> IBM virker den's alsa-oss således at skype fungerer - det gør ihvertfald
> her hos mig - Dog kører jeg Arch I stedet for - men har altid haft det

Ja skype og lyd har altid været noget af et problem.

De første skype versioner brugte en gammel OSS driver-API som ikke altid
var helt kompatibelt og havde diverse manglenr (kun skype kunne bruge lyd)

Senere skiftede skype til Alsa og det hjalp, men nu er Ubuntu 8.10
gået over til "pulse", og det kan drille lidt hvis man ikke sætter
det korrekt op i skype.
Jeg havde en del problemer da jeg opgraderede fra Ubuntu 8.04 til 8.10
for der var en del filer i egen opsætning der skulle slettes i forbindelse
med skiftet til "pulse audio" https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio
Der nævnes explicit, Flash, Wine og Skype som programmer der kan have
lidt problemer med pulse audio.
http://forum.skype.com/index.php?showtopic=149751

som sagt virker lyd hos mig med "pulse-audio" i skype, undtagen mic/lyd-ind,
så her skal man vælge korrekt hw/alsa-enhed i skype opsætning.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-02-09 19:45

Den Wed, 04 Feb 2009 12:08:05 +0100 skrev Frank Damgaard:

> Ja skype og lyd har altid været noget af et problem.
>
> De første skype versioner brugte en gammel OSS driver-API som ikke altid
> var helt kompatibelt og havde diverse manglenr (kun skype kunne bruge lyd)

På min maskine er der også kun et program ad gangen der kan bruge
lydkortet med ALSA drivere.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin Hansen

Dato : 04-02-09 14:25

Niels P Sønderskov wrote:

> Jeg har installeret Skype på en ThinkPad T21 med Ubunto 8.10, og det
> virker stort set. Kun lyd fra maskinen svigter.
Kender ikke din thinkpad, men på min gamle thinkpad er der lidt knuder med
lyden. Men har fundet veje uden om.
efer den har været i dvale opdager ALSA (linux lydsystemt) ikke at der er
skruet ned for lyden, men hvis man åbner en mixer og justerer lidt frem og
tilbage på lydstyren på både PCM og master kommer lyden tilbage.
Har været ud for at jeg ikke kunne få noget lyd ud skruede opp og ned
bandede og svovlede, indtil jeg kom til at skrue op på den HW knap der
sidder på thinkpadden, brag og larm havde skruet alt andet på 100%

--
Med venlig hilsen/mojn/regards
Martin Hansen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-02-09 16:30

Martin Hansen skrev:

> [...]
> bandede og svovlede, indtil jeg kom til at skrue op på den HW knap der
> sidder på thinkpadden, brag og larm havde skruet alt andet på 100%

Alle tiders, så fik jeg løst det problem også, som jo er lidt træls, når
man gerne vil bruge dvale. Tak.

--
Niels

Fra : Jan Birk

Dato : 04-02-09 15:09

> [...]
> i første omgang og skulle lige aktiveres, og nu virker anden lyd, blot
> ikke i Skype. Vil det hjælpe at reinstallere?

Jeg havde en Thinkpad hvor det indbyggede modem skulle aktiveres i BIOS
før at lyden virkede. Tror at de 2 ting delte interupt's eller slige....

/Jan

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 04-02-09 16:32

Jan Birk skrev:

> Jeg havde en Thinkpad hvor det indbyggede modem skulle aktiveres i BIOS
> før at lyden virkede. Tror at de 2 ting delte interupt's eller slige....

Hm, lyden virker godt nok her, blot ikke mikrofon i Skype.

--
Niels