Vil Linux være en mulighed ?
Fra : Max

Dato : 03-02-09 18:17

Hej

Jeg kender ikke rigtig noget til Linux. Men jeg har en
gammel Dell bærbar der kun har 128 MB ram og
derfor er lidt af en prøvelse at køre Win2K på.
Vil der være nogen ide i at prøve at køre Linux
på sådan en. Formålet med den er lidt kabale,
internet browsing, billedvisning og MP3 afspilning.

--
Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-02-09 18:19

On Tue, 3 Feb 2009 18:16:58 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg kender ikke rigtig noget til Linux. Men jeg har en
> gammel Dell bærbar der kun har 128 MB ram og

Denne skulle køre perfekt på din maskine:
http://www.puppylinux.com/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Max

Dato : 03-02-09 20:14

Hej Michael

> Denne skulle køre perfekt på din maskine:
> http://www.puppylinux.com/

Ser ud til at være noget interesant at kikke lidt nærmere
på, jeg opfatter det som om jeg bare kan hente en ISO
fil og så lave en boot CD og prøve med, så kan man jo
se hvad det er.

Ps: hvad med drivere til skærm, netkort og den slags,
er det et problem ?

--
Mvh Max

Fra : lejf jessen

Dato : 03-02-09 19:20

Max skrev:
> [...]
> Vil der være nogen ide i at prøve at køre Linux
> på sådan en. Formålet med den er lidt kabale,
> internet browsing, billedvisning og MP3 afspilning.

Hej Max! Bliv medlem af den store familie

https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu/About

Hilsen Lejf

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-02-09 20:11

On Tue, 03 Feb 2009 19:19:39 +0100, lejf wrote:

> [...]

[...]

> Hej Max! Bliv medlem af den store familie

> https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu/About

Eh:

"Minimum system requirements

You need 128 MB RAM to run the Live CD or 192 MB RAM to install. The
Alternate Install CD only requires you to have 64 MB RAM at install
time. To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard
disk. Once installed, Xubuntu can run with 192 MB RAM, but it is
strongly recommended to have at least 256 MB RAM."

- http://www.xubuntu.org/get

Mvh.

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-02-09 20:38

On Tue, 3 Feb 2009 20:13:41 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> fil og så lave en boot CD og prøve med, så kan man jo
> se hvad det er.

Ja, og du vil endda kunne indlæse det hele i hukommelsen.

> Ps: hvad med drivere til skærm, netkort og den slags,
> er det et problem ?

Med mindre du anvender seneste nye skrig (< 1 år gammel), vil alting
med garanti virke fra første færd.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-02-09 02:24

Max wrote:
> [...]
> Vil der være nogen ide i at prøve at køre Linux
> på sådan en. Formålet med den er lidt kabale,
> internet browsing, billedvisning og MP3 afspilning.

Er det fordi du gerne vil genbruge din gamle Dell eller fordi du faktisk
gerne vil prøve og arbejde med Linux ? Hvis det er det første, så ønsker
jeg dig held og lykke - det er efter min mening ikke indsatsen værd.
Mobil telefoner har efterhånden mere RAM, og mere CPU kraft i dag, og en
gammel computer giver en meget kedelig oplevelse - bare det at surfe
kræver mere CPU kraft i dag end tidligere, da siderne bliver tungere og
tungere. Hvis du ikke kan trække Win2K - men gerne vil genbruge maskinen
- så prøv Win98.

Hvis du derimod faktisk er mest interesseret i at prøve Linux, så vil
jeg anbefale dig at få en lidt nyere maskine. Du kan sikkert finde en
aflagt computer på genbrugspladsen til 0 kroner, som har en 1 GHz CPU og
måske 1 GBytes RAM. Dette vil give dig en meget bedre oplevelse og
afvikling af Linux. Du kan som alternativ til at rode rundt på en
genbrugsplads købe en brugt computer til et par hundrede kroner som
giver dig en rimelig kraftig maskine, som igen vil give dig en helt
anden (positiv) oplevelse. Jeg antager at det ikke er selve det at rode
rundt i en terminal og skrive unix kommandoer du vil prøve, men hele det
grafiske system, med en webbrowser, lidt tekstbehandling, høre musik,
spille lidt spil og måske sætter en webserver, databaseserver og PHP op
- og de sidste ting spiller bare bedre på en lidt nyere maskine end det
jeg tror du har. Brug et par hundrede kroner, og få det meget sjovere.

Jørn

Fra : Per Jørgensen

Dato : 04-02-09 08:25

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> - og de sidste ting spiller bare bedre på en lidt nyere maskine end det
> jeg tror du har. Brug et par hundrede kroner, og få det meget sjovere.

Hey Max.

Hvis og så frem det reelt er - Hvilken model Dell er det på den gamle
maskine og hvilken slags RAM er det.

jeg har tonsvis af gamle RAMklodser liggende til Dell's bærbare - så
reelt set burde du sagtens kunne øge denne mængde.

Reelt ser jeg ikke det RAM som et problem - da jeg har da installeret
Xubuntu på en maskine med 64MB ialt til en af mine lærer i sin tid.
Men skriv lige modellen og evt hvilken type RAM - Så kan jeg da absoilut
kigge igennem mine bunker.

Reelt hvis du er interesseret i Linux - vil ArchLinux væøre en kanon
mulighed på denne maskine - da du reelt selv kan vælge hvilke ting du
vil have på din maskine - Den installerer grundsystemet ( server) og
derefter kan du selv installere de pakker som du ønsker.

Den er dog absolut ikke lige så brugervenlig som Xubuntu i install
fasen, men når du først har systemet op og køre - så er det bare et
subverænt system, som jeg flere gange har installeret og kørt med 128mb
Ram med desktop mm

Per

Fra : Max

Dato : 05-02-09 17:10

Hej Per

> Hvis og så frem det reelt er - Hvilken model Dell er det på den gamle
> maskine og hvilken slags RAM er det.

Det er en Dell Inspiron 4000.

> [...]
> vil have på din maskine - Den installerer grundsystemet ( server) og
> derefter kan du selv installere de pakker som du ønsker.

Den kikke jeg på senre i fasen.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 04-02-09 08:26

Hej Jørn

> Er det fordi du gerne vil genbruge din gamle Dell eller fordi du
> faktisk gerne vil prøve og arbejde med Linux ? Hvis det er det

Det er faktisk lidt af hvert, jeg vil gerne lære lidt om hvorledes et
alternativt system arbejder, det kan jo være nyttigt til visse opgaver
og det er jo altid sjovt at lære lidt nyt. Jeg er også nysgerrig efter
at se hvilken forskel der er på et systems ydelse med disse to OS
jeg har omtalt. Jeg er udmærket klar over at man ikke skal gøre
det for den gamle Dell's skyld, og jeg har da udmærkede maskiner
stående der bare samler støv som jeg kunne bruge hvis det var
en stationær maskine jeg ville have stående. Men det er det ikke,
og kunne man få den lille bærbare til at løse et par opgaver som
man havde til den, ja så kunne den jo få forlænget livet lidt.

Jeg har fået den op at køre med Puppylinux, men har lidt problemer
med at få installeret mit pcmcia trådløse netkort. Programmet der
kan bruge en windows driver fejlmelder i en uendelig løkke, så jeg
skal vidst have prøvet at brænde en nyere udgave på boot CD'en.

--
Mvh Max

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 04-02-09 18:30

Max wrote:
> [...]
> og kunne man få den lille bærbare til at løse et par opgaver som
> man havde til den, ja så kunne den jo få forlænget livet lidt.

Du skulle overveje at smide VMWare på en af dine øvrige (Windows ?)
maskiner, også lave en virtuel maskine til Linux. Du giver den 500 MB
ram, også får du noget som flyver.

> [...]
> kan bruge en windows driver fejlmelder i en uendelig løkke, så jeg
> skal vidst have prøvet at brænde en nyere udgave på boot CD'en.

Det er lige præcist den slags problemer som her jeg havde i tankerne. En
gammel laptop kan være vanskeligere at få i luften i forhold til en mere
standard stationær. Til en stationær kan du altid finde et 3Com kort som
bare spiller, og lydkort og grafikkort som er understøttet findes altid
til stationære. Overvej en virtuel maskine, og slip igen for
problemerne. Du kan også meget let lave en backup af din virtuelle
maskine, så du virkelig kan rode, uden at få problemer - du ruller bare
tilbage. Også er VMWare server faktisk gratis at bruge. Jeg bruger selv
VMWare server på min server. I den fysiske maskine har jeg min
workstation - mail, browser osv, mens den virtuelle er min server, men
webserver, mail server, database server, PHP - og det er for let at
kunne lave backup af hele serveren (en fil som skal kopieres i
princppet). Den virtuelle maskine kan jeg så flytte som jeg ønsker -
evt. over på en anden fysisk maskine med windows - bare den har VMWare -
enten server eller player - som begge er gratis.

Men håber du bliver glad for Linux (uanset hvordan du vil kører det) -
det er vi mange som er, selvom der selvfølgelig fra tid til anden er
noget som driller

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 04-02-09 21:00

Den Wed, 4 Feb 2009 08:25:34 +0100 skrev Max:

> [...]
> kan bruge en windows driver fejlmelder i en uendelig løkke, så jeg
> skal vidst have prøvet at brænde en nyere udgave på boot CD'en.

Inden du begynder på det forfærdelige hack der hedder NDisWrapper,
så sig lige her i gruppen hvad det er for et netkort. Hvis der
er en ordentlig driver, er det klart det bedste.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Max

Dato : 05-02-09 18:29

Hej Kent

> Inden du begynder på det forfærdelige hack der hedder NDisWrapper,
> så sig lige her i gruppen hvad det er for et netkort. Hvis der
> er en ordentlig driver, er det klart det bedste.

Jo tak, nu har jeg stiftet bekendtskab med den NDisWrapper og en
Windows driver, det kan jeg bare ikke få til at køre. Driveren loades
og enheden findes, men NDisWrapper vil så ikke starte.

Enheden er et PCMCIA trådløs kort fra SMC der hedder SMCWCB-N

--
Mvh Max

Fra : Kent Friis

Dato : 05-02-09 19:55

Den Thu, 5 Feb 2009 18:28:34 +0100 skrev Max:
> [...]
> og enheden findes, men NDisWrapper vil så ikke starte.
>
> Enheden er et PCMCIA trådløs kort fra SMC der hedder SMCWCB-N

Google siger det er et Atheros AR5008 chipset, og det skulle
virke med ath9k driveren.

http://wireless.kernel.org/en/users/Drivers/ath9k

Mvh
Kent