Slukke routere/modem for at spare strøm?
Fra : PerX ...

Dato : 03-02-09 21:35

Er der noget om at adsl modemmer/routere/switches ikke har godt af at
blive tændt og slukket?

Kan man slukke for dem om aftenen og så tænde dem næste da?

Med de strømpriser vi har betyder det en del...

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-02-09 21:53

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> writes:

> Er der noget om at adsl modemmer/routere/switches ikke har godt af at
> blive tændt og slukket?
>
> Kan man slukke for dem om aftenen og så tænde dem næste da?
>
> Med de strømpriser vi har betyder det en del...

Der var i starten en del problemer med at strømforsyningerne var
underdimensioneret. Det betød at kondensatorerne i PSU'en tørrede ud
pga varme og derefter kortsluttede når man lavede en powercycle på
dem.

Kai

Fra : PerX ...

Dato : 03-02-09 23:45

In article <u1vuf1bup.fsf@harrekilde.dk>, khp@harrekilde.dk says...

> [...]
> underdimensioneret. Det betød at kondensatorerne i PSU'en tørrede ud
> pga varme og derefter kortsluttede når man lavede en powercycle på

Øh. du siger de ikke tager skade af det? :)

Fra : Jens Fallesen

Dato : 03-02-09 21:55

PerX ... wrote:

> Kan man slukke for dem om aftenen og så tænde dem næste da?

Det kan godt være, at det forkorter deres levetid, men de burde stadig
kunne fungere i en normalt forventet levetid for den slags udstyr.

> Med de strømpriser vi har betyder det en del...

Det tror jeg nu, at du skal prøve at regne på igen. Jeg kiggede på et
par forskellige routere med switch og indbygget wireless, og de lå alle
sammen på maksimalt 10 W inklusiv et vist tab i strømforsyningen.

Hvis du slukker din router 12 timer i døgnet og betaler den aktuelle
»basispris kvartal« hos Dong Energy, bliver det til cirka 85 kroner på
et år.

De fleste hjem har muligheder for væsentligt større besparelser uden at
ærgre sig over, at man glemte at tænde routeren, inden man satte sig
godt til rette med den bærbare for at gå på nettet.

--
Jens

Fra : PerX ...

Dato : 06-02-09 22:59

In article <4988af23$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>, jf@avicnet.co.uk
says...

> Det kan godt være, at det forkorter deres levetid, men de burde stadig
> kunne fungere i en normalt forventet levetid for den slags udstyr.

Okedoke.

> Det tror jeg nu, at du skal prøve at regne på igen. Jeg kiggede på et
> par forskellige routere med switch og indbygget wireless, og de lå alle
> sammen på maksimalt 10 W inklusiv et vist tab i strømforsyningen.

Heh, jeg bruger ikke en gang elektrisk tandbørste.

> [...]
> ærgre sig over, at man glemte at tænde routeren, inden man satte sig
> godt til rette med den bærbare for at gå på nettet.

Køleskab, tv, computer, router,modem, en lampe. Jeg har ikke det store
at skære ned på.

Fra : Ole C

Dato : 04-02-09 00:44

PerX ... skrev blandt andet:

> Er der noget om at adsl modemmer/routere/switches ikke har godt af at
> blive tændt og slukket?

Det bør ikke være et problem.

> Kan man slukke for dem om aftenen og så tænde dem næste da?

Ja.

> Med de strømpriser vi har betyder det en del...

Nej, meget lidt.
Hvis I virkelig vil spare strøm, så sørg for at alle hvidevarer er up to
date - fyld vaskemaskinen ordentligt op - smid tørretumbleren ud og tør
tøjet på en tørresnor - og lad være med at varme ovnen op for at varme et
rundstykke...

--
vh
Ole C

Fra : PerX ...

Dato : 07-02-09 16:48

In article <4988d6d5$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>,
mail@FJERNolec.dk says...

> Nej, meget lidt.

Ok. Der er noget som bruger 4 kr pr nat, og det undrer mig lidt.

Fra : Ole C

Dato : 07-02-09 17:09

PerX ... skrev blandt andet:

> Ok. Der er noget som bruger 4 kr pr nat, og det undrer mig lidt.

Det forstår jeg så sandelig godt, for med dagens priser svarer det til over
2 kWh!
Ikke engang en 60 W glødelampe bruger så meget i løbet af en nat - og din
router bruger kun omkring en tiendedel af den.
Du kan måske låne en lille smart måler - et SparOmeter - af dit el-selskab,
så du kan finde synderen.
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/elspareudstyr/elmaalere/find-elmaalere
Københavns biblioteker - måske andre? - udlåner også instrumentet.

--
vh
Ole C

Fra : Stig Christensen

Dato : 04-02-09 07:31

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in message

> Er der noget om at adsl modemmer/routere/switches ikke har godt af at
> blive tændt og slukket?
>
> Kan man slukke for dem om aftenen og så tænde dem næste da?

Det har jeg gjort i årevis uden problemer, om du så har den store besparelse
afhænger jo af hvor meget udstyr du har stående..

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-02-09 00:30

PerX ... wrote:

> Ok. Der er noget som bruger 4 kr pr nat, og det undrer mig lidt.

Gulvvarme i badeværelset?

(ja det er OT, men 2 KWh på en nat kan ikke være netværksudstyr).

--
Jesper Lund