Dødt net med torrents aktive..?
Fra : Brian Lund

Dato : 03-02-09 11:23

Jeg har lige skiftet til cybercity og har i den omgang fået en Zyxel 660
router med...

Når jeg åbner en torrent går nettet helt dødt, men det er kun hjemmesider
jeg ikke kan få adgang til...
Jeg vil normalt sige det kun burde gå langsomt men det dør HELT! Selve
torrenten kan hente fint med op til min maksimale hastighed og uploade
rimeligt hurtigt samtidigt, men selvom jeg ikke uploader og kun henter med
måske 50% ned er nettet stadigvæk dødt...

Det må være routeren der ikke kan klare alle de mange åbne forbindelser da
jeg ikke havde problemet med min tidligere forbindelse (uden router) eller
min 3 forbindelse (også uden router).

Men er der nogen indstillinger i routeren jeg kan pille ved? I mit torrent
program (Vuze), uden at det går ud over min download hastighed?

Vil det hjælpe at købe en router og forwarde alt trafik til dén istedet for
zyxlen? Den har desværre indbygget ADSL modem så det er ikke en mulighed
"bare" at skifte routeren ud..!? Eller kan man selv købe en GOD router med
indbygget ADSL modem? Kan jeg forlange en anden (bedre) router/modem af
cybercity?

Det er iøvrigt også galt når jeg opdaterer serverlisten i Battlefield 2, når
den har fundet de første 4-500 servere går forbindelsen død et øjeblik, så
jeg skal helst skynde mig at trykke "stop update"!
Det var heller ikke et problem da jeg kørte uden router...

Min kammerat på 10/10 fiber har dog samme problem, dog ikke med torrents.

Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-02-09 12:42

On Tue, 3 Feb 2009 11:23:03 +0100, "Brian Lund"
<brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> Det må være routeren der ikke kan klare alle de mange åbne forbindelser da
> jeg ikke havde problemet med min tidligere forbindelse (uden router) eller
> min 3 forbindelse (også uden router).

Ja, ZyXELs routere er virkelig dårlige til at håndtere mange
sessioner. Du er nødt til at skrue ned for antallet af sessioner i
programmet.

(Der er i øvrigt heller ingen god grund til at køre med 1000 åbne
sessioner, bare fordi det er torrents).

> Vil det hjælpe at købe en router og forwarde alt trafik til dén istedet for
> zyxlen?

Nej, ikke med port forwarding. Så længe routeren kører NAT, har du
problemet.

Man kunne potentielt sætte routeren i bridge mode -- Det er ret
udbredt på Fullrates net, hvor de bruger de samme routere -- men jeg
mener, CyberCity stadig kører PPPoA og at det ikke virker med bridge
mode.

> Eller kan man selv købe en GOD router med indbygget ADSL modem?

Ja, men det vil selvfølgelig være usupporteret af CyberCity, og du er
'on your own' ift. at få det til at virke.

> Kan jeg forlange en anden (bedre) router/modem af cybercity?

De vil sikkert sige, du skal nedsætte antallet af sessioner.

> Det er iøvrigt også galt når jeg opdaterer serverlisten i Battlefield 2, når
> den har fundet de første 4-500 servere går forbindelsen død et øjeblik, så
> jeg skal helst skynde mig at trykke "stop update"!

Det er samme problem. Spillet er halv-defekt kodet og åbner en mia
sessioner.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Lund

Dato : 05-02-09 08:18

> Ja, ZyXELs routere er virkelig dårlige til at håndtere mange
> sessioner. Du er nødt til at skrue ned for antallet af sessioner i
> programmet.

Øv, skod, skrammel! :(

> [...]
> udbredt på Fullrates net, hvor de bruger de samme routere -- men jeg
> mener, CyberCity stadig kører PPPoA og at det ikke virker med bridge

Der er en bridge indstilling i routeren, har dog ikke forsøgt om den
virker... (Har ikke lige en router til at ligge)

Jeg har dog fået det til at virke nu ved at sætte antallet af udgående
forbindelser fra 8 ned til blot 4 i vuze..!
Det går ikke ud over min download hastighed, dog kommer min upload nu
sjældent op og køre med fuld knald på.

Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-09 12:47

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> crashed Echelon writing

> Det må være routeren der ikke kan klare alle de mange åbne
> forbindelser da jeg ikke havde problemet med min tidligere forbindelse
> (uden router) eller min 3 forbindelse (også uden router).

CPU og RAM. Udskift evt routeren med din egen, eller med modem+router som
har de specs der kan klare dine krav.

> Men er der nogen indstillinger i routeren jeg kan pille ved? I mit
> torrent program (Vuze), uden at det går ud over min download
> hastighed?

Nej til router, i Vuze kan du højst sandsynligt nedsætte antale af
connections, fx. til 200. Ingen kan garantere om det går ud over din
hastighed, der er jo ingen der kan sige hvilke andre seeders og peers du
forbinder dig til.

> [...]
> ikke en mulighed "bare" at skifte routeren ud..!? Eller kan man selv
> købe en GOD router med indbygget ADSL modem? Kan jeg forlange en anden

Dobbelt NAT, dvs fortsætte med Zyxel og udskifte med egen router vil ikke
hjælpe. Zyxelen skal stadig lave en masse arbejde.

Køb en router med indbygget ADSL modem, eller modem og router særskilt.

Linksys AM200 (kan både bruges som router og særskilt modem)
Speedstream 4100
Speedstream 4200

Ældre router som jeg ikke har haft problemer med er Dlink DGL-4300. Bemærk
dog det idag er en lidt ældre router som sikkert er afløst af andre.

> [...]
> øjeblik, så jeg skal helst skynde mig at trykke "stop update"!
> Det var heller ikke et problem da jeg kørte uden router...

Måske fejl på router.

> Min kammerat på 10/10 fiber har dog samme problem, dog ikke med
> torrents.

Igen måske fejl på router.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-02-09 19:06

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> Du er nødt til at skrue ned for antallet af sessioner i programmet.
>
> (Der er i øvrigt heller ingen god grund til at køre med 1000 åbne

Men torrent klienten kan godt tælle (og begrænse) antal aktive
forbindelser på en anden måde end routeren.

--
Jesper Lund