USB-stik - langsom
Fra : Hr Jørgen

Dato : 04-02-09 12:23

Sommetider får jeg en slags fejlmelding, der fortæller mig, at jeg kan få en
hurtigere forbindelse ved at koble mig til USB2, som er hurtigere. Men man
har sagt mig, at alle mine UBS-stik på maskinen (4 bagpå og 4 foran) er type
USB 2.

Klikker jeg på fejlmeldingen, får jeg en rude, der hedder "USB
højhastighedsenhed, der er tilsluttet en langsom hub". Jeg har to eksterne
harddiske, tastatur, mus og printer koblet til bagpå til dels ved hjælp af
en 4-hub.

Betyder dette, at man kan gå ind i en butik og købe en "hurtig hub"? Af en
eller anden grund tror jeg ikke, jeg opfatter dette her rigtigt. En hub er
vel en hub? Er den ikke?

Man kan tilsluute den netspænding. Det har jeg ikke gjort, da det kun er
data. Jeg tror, at ekstra spænding kun er påkrævet, hvis man skal trække
noget mekanik via et USB-stik. Er dette rigtigt? Mit nye tastastur har lys i
tasterne og bør ikke tilsluttes en hub. Det er den heller ikke. I huben har
jeg Printer, Mus og de to harddiske.
Det plejer at fungere, men jeg er i gang med noget, jeg ikke har nok
forstand på.

Hjælp mig, please.

Mvh Jørgen

Fra : jk

Dato : 04-02-09 12:41

On Wed, 4 Feb 2009 12:22:32 +0100, "Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg Printer, Mus og de to harddiske.
>Det plejer at fungere, men jeg er i gang med noget, jeg ikke har nok

Sørme en lang smøre, og lidt forvirrende.

Du mener, at din pc har usb2 porte ? Jamen, det checker du i
kontrolpanel under system, hardware, enhedshåndtering:

under usb skal der være noget 'Standard Enhanced PCI to USB host
controller'

Det der 'Enhanced' er usb2.

Så kan jeg ikke finde ud af, hvad det er du tilslutter. Er det en
usb-hub ? Hvis den har en net-tilslutning, skal du vel tilslutte
denne.

Men jeg vil foreslå at udelade den hub, og tilslutte dine usb-enheder
direkte og se, hvordan det så går.

Bortset fra at jeg ikke får en sådan fejlmelding, så vil jeg pointere,
at usb-hastighed til en given usb-key kan variere meget fra PC til PC.
Jeg har ikke helt fundet ud af hvorfor.

mvh

John

Fra : Rado

Dato : 04-02-09 14:18

wrote:

>Betyder dette, at man kan gå ind i en butik og købe en "hurtig hub"? Af en
>eller anden grund tror jeg ikke, jeg opfatter dette her rigtigt. En hub er
>vel en hub? Er den ikke?

Hvis den er meget gammel kan det godt tænkes den kun kører USB 1.1, så
vil alt du slutter til via den kørfer med USB 1.1 hastighed (meget
langsomt).

>Man kan tilsluute den netspænding. Det har jeg ikke gjort, da det kun er
>data. Jeg tror, at ekstra spænding kun er påkrævet, hvis man skal trække
>noget mekanik via et USB-stik. Er dette rigtigt?

Ja, hvis du tilslutter ting der enkeltvis eller tilsammen bruger mere
strøm end det stik i PCen som huben er koblet til kan levere.

>Mit nye tastastur har lys i
>tasterne og bør ikke tilsluttes en hub. Det er den heller ikke. I huben har
>jeg Printer, Mus og de to harddiske.

Som alle har egen strømforsyning/batteri formoder jeg.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-02-09 03:07

Hr Jørgen skrev:

> Sommetider får jeg en slags fejlmelding, der
> fortæller mig, at jeg kan få en hurtigere forbindelse
> ved at koble mig til USB2, som er hurtigere.

Hvor gammel er din pc?

Nævnte meddelelse kommer normalt når der er tale
om USB 1.1, hvor man i dag bruger 2.0.

> Men man har sagt mig, at alle mine UBS-stik på
> maskinen (4 bagpå og 4 foran) er type USB 2.

Prøv at tjekke om hastigheden svarer til USB 2!

Er det ikke en gammel pc, kan det være et problem
med drivere - fjern alle usb-drivere i Enhedshåndtering,
genstart maskinen, og den vil finde drivere til usb-
portene af sig selv.

Det løser normalt problemet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hr Jørgen

Dato : 05-02-09 15:53

Jeg synes ikke min PC er særligt gammel. Købt i dec -07. Dvs 14 mdr gammel.
I den branche ældes man jo hurtigt.
Den kom med Vista indbygget. Den syntes jeg var helt umulig, så jeg lod et
værksted udskifte den med XP, for den kendte jeg. Det er en OEM-version, og
jeg synes den er rigtigt god.

Jeg har beskyttet mig med AVG free og med SuperAntiSpyware, free. Med Spybot
og CCleaner.

Den fejl, jeg beskriver kommer kun sjældent. Jeg må antage, at mine USB stik
er type 2. Den hub, jeg bruger er ikke ny, bestemt ikke. Jeg fandt den i en
æske i kælderen. Jeg opfatter den nærmest som en 4-stk-dåse. Men det er
måske det, der er galt?

Findes der hubs, der er hurtigere?

Ja, de tilsluttede ting: printeren og harddiskene har hver især deres egen
strømforsyning.

under usb skal der være noget 'Standard Enhanced PCI to USB host
controller'.
Ja, den linie finder jeg under USB

Er det mon min hub, der ikke duer?
Mvh Jørgen

Fra : Hr Jørgen

Dato : 05-02-09 16:05

Jeg opfatter den nærmest som en 4-stk-dåse. Men det er
> måske det, der er galt?
>
> Findes der hubs, der er hurtigere?

*************************

Det slår mig nu, at jeg optager en film på min C-drev en gang imellem. Jeg
kan ikke lagre den direlte på min ekstene harddisk, for så går et eller
andet helt galt.

Når jeg herefter vil kopiere filmen Fra C-drevet til den eksterne, tager
denne kopiering hen ad tre timer for en almindelig 90 min film.

Mon ikke det så kan skyldes den hub, jeg har koblet den eksterne harddisk
til?

Jørgen

Fra : jk

Dato : 05-02-09 16:24

On Thu, 5 Feb 2009 16:05:21 +0100, "Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>denne kopiering hen ad tre timer for en almindelig 90 min film.
>
>Mon ikke det så kan skyldes den hub, jeg har koblet den eksterne harddisk

Jo,
jeg skrev også at du skulle prøve at bypasse den hub (udelade den).
Hvorfor har du en hub ? Din pc har flere usb stik bagpå og måske 2
foran ialt 4. Er det ikke nok ?

mvh

John

Fra : Carsten

Dato : 05-02-09 16:27

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg skrev også at du skulle prøve at bypasse den hub (udelade den).
> Hvorfor har du en hub ? Din pc har flere usb stik bagpå og måske 2

Tjek nu allan's råd om at fjerne alle USB-enheder i enhedshåndtering
(inklusive dem der evt. måtte gemme sig under et gult udråbstegn)
Genstart herefter maskinen og lad windows finde portene igen.
Tjek evt. om der installeres en driver til "Enhanced host controller" som er
ensbetydende med at dit bundkort kan køre mere end USB 1.1

"USB højhastighedsenhed, der er tilsluttet en langsom hub"
Den betegnelse er ikke ensbetydende med en fysisk HUB, men er betegnelse for
én af portene på bundkortet, som styrer 2 stik.

Har du fysisk en ekstern HUB som er tilsluttet et USB-stik i computeren?
Hvis ja, så skal der stå "Highspeed USB" på den... Fordi der står 2.0 er det
ikke ensbetydende med at den kører highspeed.
Og i nævnte tilfælde, skal du tilslutte dine enheder (som du vil have til at
køre highspeed) direkte til en port på bundkortet.

Fra : Hr Jørgen

Dato : 05-02-09 21:45

Jeg har 4 stik på bagsiden og 4 stik på forsiden.
Jeg vil gerne undlade at sætte noget permanent i på forsiden. Jeg kan
risikere at brække et stik af, når nogen går tæt forbi.

Jeg tilslutter
1 Mus
2 Tastatur
3 Printer
4 Bluetooth Dongle
5 Harddisk K
6 Harddisk L
7 en forlængerledning ført op til en reolhylde foran min næse til
Memorysticks eller kamera. Det er nemmere end at skulle rode nede i mørket
på forsiden.

Derfor en hub. -Som jeg troede bare var et uskyldigt og uskadeligt
dobbeltstik.

Jeg vil prøve at slette alt om USB i Enhedshåndteringen. Hvordan gør jeg
det? Det hjælper ikke at højreklikke på den for at skrive SLET..
Kan jeg overhovedet gøre det og starte op igen, da både Mus og Keyboard er
sat i USB-stikÅ

Jørgen

Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-02-09 00:04

> [...]
> det? Det hjælper ikke at højreklikke på den for at skrive SLET..
> Kan jeg overhovedet gøre det og starte op igen, da både Mus og Keyboard er

Jeg kunne ikke slette USB kontrollere, men så åbnede jeg den. Der var 21
underpunkter. Jeg begyndte at slette den en ad gangen nedefra. Det var det
eneste jeg kunne gøre. Da jeg var kommet halvvejs, døde musen. Så trykkede
jeg på startkontakten (reset) i 6 sek, og startede op igen. Den havde fundet
en masse hardware og installerede det efterhånden.

Hvor er jeg nu? Jeg fik ikke slettet det altsammen. Jeg har set efter i
Enhedshåndterigen. Der er stadig 21 underpunkter til "USB kontrollere". Alt
virker tilsyneladende, men er det optimalt nu? Næppe. Det er den hub, det er
galt med. Findes der en ideel hub til formålet, f.eks en hub 2.0. Vil en
sådan kunne virke uden forsinkelser?

Jørgen

Fra : Rado

Dato : 06-02-09 00:55

On Fri, 6 Feb 2009 00:04:06 +0100, "Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Findes der en ideel hub til formålet, f.eks en hub 2.0. Vil en
>sådan kunne virke uden forsinkelser?

Bruger selv en 2.0 Highspeed hub, den er lige så hurtig som stikkene
på selve PCen. Og jeg tror ikke du kan få en ny hub idag der ikke
kører 2.0 Highspeed. Men tjek alligevel for en sikkerheds skyld.

Fra : Rado

Dato : 06-02-09 00:51

On Thu, 5 Feb 2009 21:44:30 +0100, "Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Derfor en hub. -Som jeg troede bare var et uskyldigt og uskadeligt
>dobbeltstik.

Der er ikke noget i vejen med en hub, bruger selv en 4 ports til
kamera, mobil, tablet og andre ting jeg plugger i hele tiden.

Men som sagt før så kan det være din er så gammel at den kun kører USB
1.1 eller en anden langsom standard.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-02-09 21:56

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> har jeg Printer, Mus og de to harddiske.
> Det plejer at fungere, men jeg er i gang med noget, jeg ikke har nok

Det kan sagtens være din hub der er defekt.
Jeg har en USB2.0 hub, som opfører sig på nøjagtigt samme måde.
Som regel virker den fint, men ind i mellem kommer den med samme fejl som
din.
Har nu købt en ny og problemet er derefter forsvundet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hr Jørgen

Dato : 07-02-09 11:35

Tal allesammen for hjælpen. Det ser ud til at fejlen er fundet. Det kan kun
være hub'en, der har været alt for gammel. Jeg købte en ny. Det er en USB
2.0, og den er beskrevet som Hi-Speed.

Jeg har kopieret en biograffilm, mens drevet var tilsluttet hub'en. Det
skete på få minutter.

Mvh Jørgen

Fra : JOB

Dato : 11-02-09 00:37

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har jeg Printer, Mus og de to harddiske.
> Det plejer at fungere, men jeg er i gang med noget, jeg ikke har nok

Hej Hr. Jørgen - det samme skete for mig da jeg ville prøve om min ældre USB
1.1 hub virkede...det gjorde den, men langsomt, og med netop den
fejlmeddelelse du nævner - jeg afmonterede den åbenbart forældede hub,
genstartede maskinen, og så kørte den USB 2.0 igen...mvh. JOB på Røsnæs