Alternativer til Aldis nye PC?
Fra : Martin Larsen

Dato : 03-02-09 20:36

Hej gruppe

Jeg har meget længe trængt til en ny PC da min nuværende vel er omkring
8 år gammel og er lidt sløv i optrækket med nutidens programmer.

Når jeg har trukket den så længe, skyldes det at jeg bruger computeren
professionelt og har så meget specialsoftware installeret, at det tager
omkring en uge fuldtidsarbejde at installere det hele og ændre
opsætninger og genveje etc. så det passer i mit kram. Så det er selvsagt
ikke noget jeg har lyst til ret tit!

Da både jeg og alle jeg kender har været ganske tilfredse med Aldis
Medion-computere, har jeg da også overvejet deres nyeste skud på stammen:

http://www.medion.com/ms/aldi/md8398/dk/flash.html

Det eneste der holder mig tilbage er at den kører Vista hvilket jeg
hverken kan eller vil bruge. I stedet skal det være XP Professional. Og
ved et tidligere forsøg for et års tid siden måtte jeg opgive at
installere XP på en Aldi Medion pga. driverproblemer (jeg fik den blå
dødsskærm allerede ved installationen). Så den røg retur.

Nu kan det selvfølgelig være at det kan lade sig gøre at installere XP
på den nyeste, men ellers vil jeg gerne høre jer i gruppen her om I kan
komme med forslag til alternative PC'er. Så derfor lidt om mine behov.

Først, da der gerne igen skal gå flere år før jeg næste gange skifter
maskine, skal den være meget kraftig. Desuden har jeg overvejet at smide
hele den gamle PC ind i virtuel VMware-maskine og lade den bliver der,
pånær de tungeste programmer som fx Photoshop. Derfor skal den være
hurtig og have masser af ram + en hurtig harddisk.

Jeg arbejder med software- og webudvikling og lidt i Photoshop. Spil er
jeg fuldstændig ligeglad med, så om maskinen kan spille den nyeste Doom
eller hvad med nu spiller for tiden, er ganske ligegyldigt. Dog kan
Photoshop vist trække på nogle af de samme grafikrutiner som spillene,
så naturligvis skal grafikkortet være ok.

Jeg forestiller mig mindst 2 GB ram, eller måske endnu bedre 4 GB. Om
det er en Pentium eller AMD er ikke afgørende, bare den er hurtig.

Er der nogle som ud fra ovenstående spec kan komme med et bud på en god
maskine, hører jeg meget gerne om det! Naturligvis betyder prisen noget,
men det er ikke afgørende (og næppe muligt) at matche Aldis pris.

Det blev en længere smøre, håber ikke alle er faldet i søvn nu

På forhånd tak.

Martin

Fra : J

Dato : 03-02-09 21:37

"Martin Larsen" <want@no.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det er ikke afgørende (og næppe muligt) at matche Aldis pris.
>
> Det blev en længere smøre, håber ikke alle er faldet i søvn nu

På edbpriser kan du finde en lang række computere i ca. samme prisklasse med
Vista men med downgrade til XP Professional.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-02-09 22:20

Martin Larsen wrote:

> hverken kan eller vil bruge. I stedet skal det være XP Professional. Og

Har du en XP i forvejen?

> Er der nogle som ud fra ovenstående spec kan komme med et bud på en god
> maskine, hører jeg meget gerne om det! Naturligvis betyder prisen noget,

Kig på Dell.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-09 10:25

Jesper Poulsen wrote:

> Har du en XP i forvejen?

Ja, en home edition, men jeg vil hellere have en professional.

> Kig på Dell.

Jeg har før haft fingrene i en Dell uden helt at bryde mig om det, men
det er længe siden og det kan jo aldrig skade at tage et nyt kig.

Martin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-02-09 00:39

"Martin Larsen" <want@no.spam> skrev i meddelelsen
> [...]
> installere XP på en Aldi Medion pga. driverproblemer (jeg fik den blå
> dødsskærm allerede ved installationen). Så den røg retur.

De Aldi pc.er jeg har haft med at gøre, har alle haft drivere til xp
liggende på recovery partitionen i en særskilt mappe. Den sidste nye jeg har
er ½ år gammel, og der er også drivere med til xp. Jeg har lavet dualboot på
den, således at både vista og xp kører på den.
Ved installation af xp skal man bare huske at lave en driverdiskette for at
få kontakt med sata disken. (ellers vil det typisk give blå skærm, idet
øjeblik den under installationen skal lægge filer på harddisken og så ikke
kan finde disken på grund af manglende driver.
Den driver ligger også i drivermappen. Der er så 2 muligheder. Enten skiller
man pc.en ad og monterer et diskettedrev, så man kan læse sata driveren ind,
når windows beder om det, eller man laver en slipstreamet windows xp med
driveren indbygget.
Da jeg købte dem, fremgik det ikke, at der rent faktisk fulgte xp drivere
med, så det var en god overraskelse. Jeg kan heller ikke se, om det er
tilfældet med den, som du kigger på, og p.t. er der ingen drivere til
download, så man kan ikke se, hvad der måske ligger på pc.en. Men ring evt.
lige og hør Medion om det er tilfældet eller ej.

Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-09 10:28

Hej Kurt

> [...]
> øjeblik den under installationen skal lægge filer på harddisken og så ikke
> kan finde disken på grund af manglende driver.

Interessant oplysning. Måske det var årsagen til den blå skærm...

> [...]
> når windows beder om det, eller man laver en slipstreamet windows xp med

Hvordan gør man det?

Kan det evt. gøre ved at man simpelthen laver en kopi af
installations-CD'en og så lægger driveren ind på den nye CD?

Eller kan den allerede ved installationen bruge et USB diskettedrev?

Hilsen
Martin

Fra : Ole C

Dato : 04-02-09 11:17

Kan laves med nLite: http://www.nliteos.com/

> Eller kan den allerede ved installationen bruge et USB diskettedrev?

Sandsynligvis.

--
vh
Ole C

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-09 11:32

Ole C wrote:

> Kan laves med nLite: http://www.nliteos.com/

Tak for tippet. Ser meget nyttigt ud!

Martin

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-02-09 22:53

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> Kan laves med nLite: http://www.nliteos.com/

> Sandsynligvis.
>
> --
> vh
> Ole C
Sidstnævnte kan være lidt problematisk. På den aldi pc jeg har, kunne den
ikke se, at jeg havde sat et usb diskettedrev i, så derfor kunne den ikke
finde driveren, da man ikke selv kan vælge placeringen. Jeg har en enkelt
gang eller 2 på andre pc.er været heldig at den kunne finde driveren på et
usb diskettedrev. Så det er åbenbart forskelligt.

Kurt

Fra : Ole C

Dato : 04-02-09 22:55

Kurt B. Andersen skrev blandt andet:

> [...]
> har en enkelt gang eller 2 på andre pc.er været heldig at den kunne
> finde driveren på et usb diskettedrev. Så det er åbenbart forskelligt.

Er normalt et spørgsmål om at "USB Legacy" er aktiveret i BIOS.

--
vh
Ole C

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-02-09 04:41

Kurt B. Andersen <kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
> har en enkelt gang eller 2 på andre pc.er været heldig at den kunne
> finde driveren på et usb diskettedrev. Så det er åbenbart forskelligt.

Det ku' godt være et bios valg, usb er ikke automatisk tilgængeligt i text
mode opstarten

> Kurt

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-02-09 00:43

Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> Jeg forestiller mig mindst 2 GB ram, eller måske endnu bedre 4 GB. Om
> det er en Pentium eller AMD er ikke afgørende, bare den er hurtig.

Mht. 4 GB (GiB) RAM; hvis det er en 32-bit XP du vil bruge, så får du
næppe mere end ca. 3 GB til rådighed pga. adresseoverlap med diverse
hardware, PCI-buffere, osv.

Alternativt skal du bruge 64-bit XP for at få rådighed over alle 4 GiB,
samt at cpu+bundkort kan adressere mere end 4 GiB RAM.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-02-09 20:23

"Jens C. Hansen" skrev

> Mht. 4 GB (GiB) RAM; hvis det er en 32-bit XP du vil bruge, så får du
> næppe mere end ca. 3 GB til rådighed

Har ikke prøvet med XP men Vista 32bit gav mig ~ 3.5 Gb på en Dell Vostro
1700 (4Gb installeret)

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 11:50

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> "Jens C. Hansen" skrev

> Har ikke prøvet med XP men Vista 32bit gav mig ~ 3.5 Gb på en Dell Vostro
> 1700 (4Gb installeret)

Det typiske tal (IMHO/set på +10 pc'ere) er 3,24 GB. Så det cirka tal er
godkendt.

mvh
///M

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-02-09 19:45

"///M" skrev

> Det typiske tal (IMHO/set på +10 pc'ere) er 3,24 GB. Så det cirka tal er
> godkendt.

Slog lige op på knægtens hjemmebyggede intel ting der kører XP us-en 32bit

Taskmanager melder 3668396 K i "total physical memory" i fanen "processes"
eller 3.5 Gb under "properties" for "My Computer"
Jeg skal gerne tjekke juniors maskine også :)

- Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 05-02-09 21:03

Peter Lykkegaard wrote:
> Gb

b = bit
B = Byte (8 bit)

Det er meget vigtigt, om man skriver GB eller Gb,
for der er en faktor 8 til forskel.

I øvrigt er det nok GiB (GibiByte) du mener.

G = Giga (1000^3)
Gi = Gibi (1024^3)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-02-09 21:12

"Jens C. Hansen"

> I øvrigt er det nok GiB (GibiByte) du mener.

Og?

- Peter

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-02-09 16:10

Peter Lykkegaard wrote:
> "Jens C. Hansen"
>>
> Og?

Og så ikke noget, det var bare til oplysning, hvis du ikke var klar over
det.
Jeg kom desuden selv til at skrive GB istedet for GiB i starten af
'vores' del af tråden; min fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 14:25

> Taskmanager melder 3668396 K i "total physical memory" i fanen "processes"
> eller 3.5 Gb under "properties" for "My Computer"

Tjae, bortset fra at fanen hedder "performance", så har du ret.

> Jeg skal gerne tjekke juniors maskine også :)

Du må du gerne. Ku' være sjovt at få fastlagt.

mvh
///M

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-02-09 19:27

"///M" skrev

> Du må du gerne. Ku' være sjovt at få fastlagt.

Tallene er de samme

- Peter

Fra : John

Dato : 04-02-09 02:01

"Martin Larsen" <want@no.spam> skrev i en meddelelse

> Jeg forestiller mig mindst 2 GB ram, eller måske endnu bedre 4 GB. Om det
> er en Pentium eller AMD er ikke afgørende, bare den er hurtig.

Til behagelig inspiration:

http://bjtrading.dk/shop/default.asp

John

Fra : Aagaard

Dato : 04-02-09 09:23

http://www.mm-vision.dk

Har installeret 2 stk. for gode venner, og de er lydløse, og kører
upåklageligt.
Begge er Intel Office. Der er også mulighed for AMD platform.
Du kan selv vælge mellem forskellige processorer, RAM m.m.
Der er tilvalg med XP eller Vista.

--
Aagaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-09 10:54

Aagaard wrote:

> http://www.mm-vision.dk

Ser meget interessant ud. Sidder og overvejer Monster-maskinen. Hele
ideen er at der gerne skulle gå 8 år før jeg igen skal skifte PC!

Martin

Fra : Aagaard

Dato : 04-02-09 12:29

> Ser meget interessant ud. Sidder og overvejer Monster-maskinen. Hele ideen
> er at der gerne skulle gå 8 år før jeg igen skal skifte PC!

Den er sikkert ret god til gaming, men du nævnte tidligere i tråden, atdu
bruger Photoshop, så mon ikke du skulle kigge på "DTP Special", som står
lidt længere nede i menuen.
Det er en iCore7 med 6Gb DDR3 TriChannel 1333MHz RAM, og der kan installeres
op til 12Gb - husk dog at mere end 3Gb kræver XP 64bit.
Hvis du kombinerer det med en Raptor 150Gb 10.000 omdr/min. HD som
startdisk, så er der fart over feltet.
Jeg har selv 2 stk. Raptor 150Gb i raid 0 som startdisk(e), og til grafisk
arbejde er det pænt hurtigt med Photoshop og Illustrator. Det går især
stærkt med XP 64bit og 6Gb RAM.
Læs denne test (iCore7 og Photoshop):
http://www.pcworld.dk/art/10605?fpindex&fppos=4&a=block&i=113

--
Aagaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-09 13:28

Aagaard wrote:

> Den er sikkert ret god til gaming, men du nævnte tidligere i tråden, atdu
> bruger Photoshop, så mon ikke du skulle kigge på "DTP Special", som står
> lidt længere nede i menuen.

Problemet er bare at iflg. sælgeren så kan den maskine ikke med XP. Og
jeg gider ikke Vista.

> http://www.pcworld.dk/art/10605?fpindex&fppos=4&a=block&i=113

Tak for linket, vil kigge på det.

Martin

Fra : phc

Dato : 06-02-09 01:38

On 3 Feb., 20:36, Martin Larsen <w...@no.spam> wrote:
> [...]
> men det er ikke afgørende (og næppe muligt) at matche Aldis pris.
>
> Det blev en længere smøre, håber ikke alle er faldet i søvn nu

jeg vil kigge efter min næste pc (mac) her:
https://www.pearc.de

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 11:58

Eftersom du bruger maskinen professionelt ville jeg hvis jeg var dig
nok gå efter lidt kraftiger pc'er.

Jeg ville ikke nøjes med en medion fra aldi når den skal arbejde.
(Det er ganske udemærkede maskiner de sælger men det er ikke lige de
hurtigste dele de bruger)

Eftersom du laver webprogrammering så er det nok ik så bøvlet for dig
at sætte dig ind i at bygge en pc op fra bunden.

Ellers kender du nok en der har lidt snilde i det.

Har lige bygget selv og toppen af poppen (eller ca 80% under toppen da
set typpisk er der priserne stiger explosivt)

Det koster i omegnen af 10.000 kr at gøre dette og det er uden skærm
tastatur og mus men du får en maskine der sparker røv til grafiske
programmer og avancerede serverside databaseløsninger.

Det kræver dog XP 64 bit eller vista ultima at forbruge maskinen fuldt
ud.

XP 64 bit kan give enorme problemer med at software ikke kan køre der
på.

Vista Ja det giver sig selv (det er vist nogett med religion at gøre)
Er ikke sikker men mener at de almindelige dødelige vista versioner
ikke kan klare store ramlagre +3 Gb og at de faktisk også kun er 32
bit men lader det stå åbent.

Du får ved at invistere, en pc der klare at følge med mange dødelige
maskiner i ekstremt mange år

Den gamle pentium 4 jeg byggede i ca 2002 løber stadig fra nye diverse
færdig byggede maskiner.

Hvis du ikke har mod på selv at bygge og hvis prisen er for
afskrækkende så vil jeg vælge en dell og online konfigurere den så
modtager du den færdig samlet.

Og jeg ville lige checke om alle de programmer du snakker om du bruger
kan køre på vista eller om der er patch til at opgradere dem.

God jagt efter den rigtige løsning for dig.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 12:43

"brian" skrev

> Det kræver dog XP 64 bit eller vista ultima at forbruge maskinen fuldt
> ud.

Vista Ultimate er Business + Media Center samt lidt ekstra småting
Man skal op på Vista 64bit for at udnytte større mængder memory

OP skriver at Vista er udelukket

> XP 64 bit kan give enorme problemer med at software ikke kan køre der
> på.

Dvs XP 64bit er udelukket

> Vista Ja det giver sig selv (det er vist nogett med religion at gøre)

Hvis religion indbefatter et fornuftigt system, så har du sikkert ret :)

> Er ikke sikker men mener at de almindelige dødelige vista versioner
> ikke kan klare store ramlagre +3 Gb og at de faktisk også kun er 32
> bit men lader det stå åbent.

Alle versioner af Vista fås i 64 bit udgaven

> Hvis du ikke har mod på selv at bygge og hvis prisen er for
> afskrækkende så vil jeg vælge en dell og online konfigurere den så
> modtager du den færdig samlet.

Er Dell ikke ca på niveau med Medion?

Jeg er ikke imponeret over holdbarheden på deres laptops
Tastaturet, skærm, samlinger etc falder langsomt fra hinanden over tid

- Peter

Fra : J

Dato : 07-02-09 13:01

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ikke imponeret over holdbarheden på deres laptops
> Tastaturet, skærm, samlinger etc falder langsomt fra hinanden over tid

Til Aldis Medioner, der leveres med 4 GB RAM, medfølger der bl.a. en Vista
64 (komplet version) til installering, hvis man vil bruge den ekstra RAM.
64'eren kan fx installeres som dual boot sammen med 32'eren, som maskinerne
leveres med. (Eller tripple-boot med Windows XP, V32 og V64 - harddiskplads
er jo billig...)

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 13:04

>Alle versioner af Vista fås i 64 bit udgaven

Ok kender ikke meget til vista men hørte at derr var problemer med de
små af udgaverne men hva kommer formegentligt heller aldrig til at
installere en.

>Er Dell ikke ca på niveau med Medion?

Arrrr kommer vel an på hvilken man tager som udagngs konfig og så
absolut hvad man beder om at få smidt i.

>Jeg er ikke imponeret over holdbarheden på deres laptops
>Tastaturet, skærm, samlinger etc falder langsomt fra hinanden over tid

Kender ikke selv dells labtop men det var jo heller ikke lige det der
var i spil.

Er selv HP mand når det kommet til laptops og der er i den tunge ende
af pris scalaen. Den HP nc6100 tror jeg den hedder jeg har haft i de
sidste 4 år har godt nok været smidt og regeret med og det er først nu
den begynder at vise svaghedstegn.

Men mon man ik også skal kigge lenova næste gang høre meget positivt
om dem (med hensyn til tæsk)

>- Peter

Brian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 13:14

"brian" skrev

> Men mon man ik også skal kigge lenova næste gang høre meget positivt
> om dem (med hensyn til tæsk)

Er lige startet i nyt job hvor jeg har fået en T500
Holdt da helt op der indtil flere klasser til forskel og det er sgu hele
vejen igennem
Jeg troede at min bærbar var rimelig fornuftig mht støj, men T500 er
lydløs - helt lydløs :)

Btw undersøg lige om du kan leve med tastaturet på en thinkpads i forhold
til HP
Jeg skal nok vænne mig til det med tiden - det bliver jeg jo nødt til :)

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-02-09 15:21

Peter Lykkegaard wrote:

> Er lige startet i nyt job

Tillykke

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-09 13:13

Peter Lykkegaard skrev:

>Alle versioner af Vista fås i 64 bit udgaven

ikke Starter

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 13:20

"Ivan V. Klattrup" skrev

> ikke Starter

Windows Vista Starter is not available in developed technology markets such
as the United States, the European Union, Australia, or Japan

- Peter

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-09 13:22

Peter Lykkegaard skrev:

>Windows Vista Starter is not available in developed technology markets
>such as the United States, the European Union, Australia, or Japan

alligevel er det en version af Vista der ikke fås som 64 bit.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 14:41

"Ivan V. Klattrup"

> alligevel er det en version af Vista der ikke fås som 64 bit.

I Danmark?

- Peter

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-09 14:51

Peter Lykkegaard skrev:

>I Danmark?

ja du kan heller ikke få starter som 64 bit i Danmark

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 15:03

"Ivan V. Klattrup" wrote

> ja du kan heller ikke få starter som 64 bit i Danmark

Kan man købe Starter 32bit i DK?

- Peter

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-09 15:08

Peter Lykkegaard skrev:

>Kan man købe Starter 32bit i DK?

Næ, men din udtalelse var "Alle versioner af Vista fås i 64 bit udgaven"
og der står intet om at det kun er for de versioner der kan fåes i Danmark

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 16:09

"Ivan V. Klattrup"

> Næ, men din udtalelse var "Alle versioner af Vista fås i 64 bit udgaven"
> og der står intet om at det kun er for de versioner der kan fåes i Danmark

OP skal købe ny PC jeg formoder at det er i Danmark han vil købe den og ikke
i Timbuktu

- Peter

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-09 16:17

Peter Lykkegaard skrev:

>OP skal købe ny PC jeg formoder at det er i Danmark han vil købe den og
>ikke i Timbuktu

det er ikke OP du svarer men i stedet brian.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 16:32

"Ivan V. Klattrup" skrev

> det er ikke OP du svarer men i stedet brian.

Jeg regner heller ikke med at Brian skal til Timbuktu for at købe Vista
Starter

- Peter

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-02-09 16:48

Peter Lykkegaard skrev:

>Jeg regner heller ikke med at Brian skal til Timbuktu for at købe Vista
>Starter

uanset hvem der skal købe, ændrer det stadig ikke på det fakta at det ikke
er alle versioner af vista der fåes som 64 bit.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-09 16:55

"Ivan V. Klattrup" skrev

> uanset hvem der skal købe, ændrer det stadig ikke på det fakta at det ikke
> er alle versioner af vista der fåes som 64 bit.

.... og det faktum at Vista Starter ikke kan købes i Danmark

- Peter

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-02-09 17:43

Hej Brian - og andre som har givet indspark til denne tråd

> Jeg ville ikke nøjes med en medion fra aldi når den skal arbejde.
> (Det er ganske udemærkede maskiner de sælger men det er ikke lige de
> hurtigste dele de bruger)

Det er også det jeg er kommet frem til, så jeg har nu bestilt denne PC,
dog i en lidt anden konfiguration:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem

Jeg kan ikke bruge Core i7-versioner da jeg ikke ønsker hverken XP 64bit
eller Vista af kompatibilitetshensyn. Vist vil det give en hurtigere
PC, men i forhold til min nuværende næsten 8 år gamle maskine, er jeg
sikker på at den nye vil føles vildt hurtig!

Jeg har valgt et mindre grafikkort (spiller aldrig på den) men til
gengæld en ekstra 1000 GB harddisk, samt ekstra støjdæmpning.

Martin

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-02-09 17:58

> [...]
> eller Vista af kompatibilitetshensyn. Vist vil det give en hurtigere PC,
> men i forhold til min nuværende næsten 8 år gamle maskine, er jeg sikker

Den må jeg lige have igen... Du vil ikke have Core i7, fordi du skal køre 32
bit XP? Hvad skulle problemet være med det?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-09 21:50

hej Morten

> Den må jeg lige have igen... Du vil ikke have Core i7, fordi du skal køre 32
> bit XP? Hvad skulle problemet være med det?

Jeg har været på ferie, derfor først svar nu...

Sælgeren sagde at Windows XP 32 bit ikke kan køre på Core i7.

Hvis du ser på linker her, kan du slet ikke vælge 32 bit XP på OS-listen
på bestillingsblanketten:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99112&type=pcsystem

Hvis de tager fejl, vil de med garanti gerne have det korrigeret.

Hilsen
Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-02-09 22:03

"Martin Larsen"

> Sælgeren sagde at Windows XP 32 bit ikke kan køre på Core i7.

Han har nok ment at XP ikke "kan" køre på den valgte maskine
XP 32-bit kan ikke udnytte de 6GiB ram
XP 32-bit kan sagtens anvende Core i7

Du kan købe maskiner med Core i7 og XP Pro 32-bit som option mange steder :)

> Hvis de tager fejl, vil de med garanti gerne have det korrigeret.

Kan de ikke selv finde ud af det såehh :)

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 06:44

Martin Larsen wrote:

> Sælgeren sagde at Windows XP 32 bit ikke kan køre på Core i7.

Sælgere ved desværre for lidt om hard- og software. Stol ikke på alt
hvad en sælger siger.

> Hvis du ser på linker her, kan du slet ikke vælge 32 bit XP på OS-listen
> på bestillingsblanketten:

Det er ikke ensbetydende med at det ikke kan virke.

> Hvis de tager fejl, vil de med garanti gerne have det korrigeret.

De har valgt det sådan. Men du kan da informere dem om at de tager
grueligt fejl i deres påstande.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 17-02-09 09:51

Martin Larsen <want@no.spam> wrote:

> hej Morten

> Jeg har været på ferie, derfor først svar nu...

> Sælgeren sagde at Windows XP 32 bit ikke kan køre på Core i7.

Nåeh. Hvad vil du forresten også med det til den maskine, den skal have et
64 bit OS.

> Hvis du ser på linker her, kan du slet ikke vælge 32 bit XP på
> OS-listen på bestillingsblanketten:

> http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99112&type=pcsystem

Du kan vælge 64 bit XP prof UK.

> Hvis de tager fejl, vil de med garanti gerne have det korrigeret.

Du skal bare sikre dig at du ikke render ind i et driver-problem, og at de
applikationer, du vil benytte, er supporteret på 64 bit OS eller at der i
deres brugerforum er indikation af, at det virker, selv om det ikke er
officielt supporteret.

Overvej en Raptor til OS og en ekstra harddisk så du kan have dine data på
raid1. Når alligevel du tænker på at bruge så mange penge kan du lige så
godt gøre det ordentligt. Husk også en ekstern harddisk til backup. Hvis din
tilværelse afhænger af dine data, så husk at definitionen af backup er
"mindst tre eksemplarer fordelt på mindst to lokationer".

Hvis du bruger harddiske som langtids-lager, så husk at de skal køre nogen
tid f. eks. hver tredje måned, minimum er "spin up every six months", men
du skal også "reforme" elektrolytkondensatorerne på diskenes bundkort, og
det er ikke gjort med bare at tænde disken og lade den køre nogle minutter.
Diske slides (næsten) ikke bare af at være tændt, det er "seeks" og
spin-up/spin down som slider. Den hurtigste måde at slå en disk ihjel på er
max powersaving.

> Hilsen
> Martin

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 15:23

Peter Larsen wrote:

> Nåeh. Hvad vil du forresten også med det til den maskine, den skal have et
> 64 bit OS.

XP64 har vist nogle driverproblemer.

> spin-up/spin down som slider. Den hurtigste måde at slå en disk ihjel på er
> max powersaving.

Præcis.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-09 16:57

Hej Peter

> [...]
> applikationer, du vil benytte, er supporteret på 64 bit OS eller at der i
> deres brugerforum er indikation af, at det virker, selv om det ikke er

Det har de også sagt efterfølgende. At man godt *kan* installere 32 bit
XP på Core i7 men at der kan være mange driverproblemer så de absolut
ikke anbefaler det.

> Husk også en ekstern harddisk til backup. Hvis din
> tilværelse afhænger af dine data, så husk at definitionen af backup er
> "mindst tre eksemplarer fordelt på mindst to lokationer".

Backup er mit mellemnavn! Jeg er hysterisk med backup.

- Har backup på en ekstra harddisk på samme PC for at sikre mod
harddisknedbrud.

- Har også en ekstra backup på en NAS som er gemt væk for også at sikre
mod tyveri af selve pc'en. NASen kommer i øvrigt altid med på ferie!

- Har automatisk onlinebackup hver dag af de vigtigste filer, dog ikke
multimedia da det tager alt for lang tid.

- Har DVD-skiver liggende hos min bror

- Bærer altid en USB-stick med de allevigtigste data på mig. Denne
bliver opdateret ca. en gang om ugen.

- Har et par ældre harddiske liggende rundt omkring som også indeholder
mine data.

Derudover er data også krypteret. Mange husker at sikre deres data så de
selv kan få fat i dem i tilfælde af fx tyveri. Men de glemmer at sikre
sig at tyven IKKE får fat i dem! Derfor er mit datadrev, inkl.
backupper. krypteret med TrueCrypt.

God info, tak for det!

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-09 22:55

Hej Peter

> Den hurtigste måde at slå en disk ihjel på er
> max powersaving.

Lige et uddybende spørgsmål:

Min indbyggede backupdisk er sat til at spinne ned når den ikke har
været brugt et stykke tid. Den er dog i brug adskillige gange om dagen.

Er dette setup ok, eller bør jeg slå powersaving fra?

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 23:11

Martin Larsen wrote:

> Min indbyggede backupdisk er sat til at spinne ned når den ikke har
> været brugt et stykke tid. Den er dog i brug adskillige gange om dagen.
>
> Er dette setup ok, eller bør jeg slå powersaving fra?

Hvor længe går der mellem at du bruger den og ikke bruger den?

Jesper Poulsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-09 14:31

Jesper Poulsen wrote:

> Hvor længe går der mellem at du bruger den og ikke bruger den?

Det varierer en del, men typisk 1-2 timer.

Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-09 07:00

Martin Larsen wrote:

> Det varierer en del, men typisk 1-2 timer.

Hvor længe er PC'en tændt?

Hvilken disk anvender du til backup-formålet?

Jesper Poulsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-09 11:01

Jesper Poulsen wrote:

> Hvor længe er PC'en tændt?

Typisk fra 9-20 eller deromkring.

> Hvilken disk anvender du til backup-formålet?

En Samsung 400 GB (HD400LD)

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-09 17:37

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-09 17:39

Martin Larsen wrote:

> Typisk fra 9-20 eller deromkring.

Så bør der være større intervaller hvor den er tændt.

> En Samsung 400 GB (HD400LD)

Skift den ud med en Western Digital Green. Den kan være tændt mens PC'en
i forvejen er tændt og dermed nedsætter du sliddet på den. Den har et
lavt effektforbrug.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-09 20:16

Jesper Poulsen wrote:

> Så bør der være større intervaller hvor den er tændt.

Ok.

> Skift den ud med en Western Digital Green. Den kan være tændt mens PC'en
> i forvejen er tændt og dermed nedsætter du sliddet på den. Den har et
> lavt effektforbrug.

Njaae, jeg skifter den ikke sådan lige ud!

Tråden handler jo egentligt om at jeg er på udkig efter en helt ny PC,
så derfor vil jeg ikke ændre på hardware på den her.

Men jeg vil da kigge på Wester Digital til den næste. Er den også
lyssvag? Samsung'en er helt lydløs.

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-09 18:16

Martin Larsen wrote:

> Jeg kan ikke bruge Core i7-versioner da jeg ikke ønsker hverken XP 64bit
> eller Vista af kompatibilitetshensyn. Vist vil det give en hurtigere

Core i7 er ikke afhængig af hverken Vista eller XP64 for at virke.

Jesper Poulsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-02-09 17:05

Martin Larsen wrote:

> Det er også det jeg er kommet frem til, så jeg har nu bestilt denne PC,
> dog i en lidt anden konfiguration:
>
> http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99108&type=pcsystem

Den modtog jeg så i fredags og i dag blev den så returneret!

Desværre var den i min målestok slet ikke støjsvag, hvilket er ganske
afgørende for mig. Desuden var der et problem med at jeg konsekvent fik
den blå dødsskærm når jeg overførte store filer fra netværket. Gik ned
med et brag hver gang, så der er en driverfejl eller et sygt bundkort
e.lign.

Men jeg vil gerne rose mm-vision for deres professionalisme både ved
salget og ved den efterfølgende returnering. Ved købet sparede jeg fx
1800 kr ved at sælgeren mente at jeg til mit behov slet ikke havde brug
for det grafikkort som fulgte med i standardkonfigurationen. Og ved
returneringen var der overhovedet ingen problemer - vedkommende sagde
blot at støj er meget subjektivt, og at de opfattede den som støjsvag.
Det kan jeg jo ikke modsige.

Jeg har således kun gode ord at sige om dem og vil ikke tøve med at
handle der igen en anden gang.

Nu vil jeg så kigge mig om efter en ny maskine....

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-09 22:43

Martin Larsen skrev:

> Nu vil jeg så kigge mig om efter en ny maskine....

Snup en Medio fra Aldi

Den har en smule blæserstøj, formoder at det er fra blæseren på
grafikkortet, ellers er den ret lydløs.

Der er 32 og 64 bit Vista DVD'er med og XP driveren er placeret på
"Recover" drevet, så det burde være til at få den i gang med Xp, hvis
man vil det.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe