Montering af CPU
Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-02-09 20:34

Hej derude,

Jeg vil nok forsøge at installere en cpu selv i fornidelse med samling af en
ny pc/server.

Det drejer sig om: Intel Core 2 Duo E7400 / 2.8 GHz Processor på dette
bundkort: Asus P5Q, Intel P45, DDR2 1200, LGA 775.

Jeg har ikke fået delene endnu, men vil spørge, om det skal stilles på volt
eller passer det sammen uden yderligere konfiguration?

Kan nogen af Jer derude evt. henvise til en "manual" med hints når man selv
vil samle?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : SparreZ

Dato : 03-02-09 21:05

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har ikke fået delene endnu, men vil spørge, om det skal stilles på
> volt eller passer det sammen uden yderligere konfiguration?

Der burde ikke være problemer. Der følger for det meste en lille
"quick-guide" med både bundkort og CPU, hvis denne er købt med inkluderet
køler. Hvis du selv har valgt en anden køler vil der sikkert være en
anvisning med her omkring montering og påførelse af kølepasta osv. Læs altid
manualerne når det er første gang :)

Sørg for at have haft fat i en "jordet" radiator eller lign lige inden du
begynder at pille. Men ellers er rådet vel bare at behandle delene
forsigtigt og med omtanke. Jeg har endnu ikke prøvet at sætte CPU på
bundkort uden at det har virket i første forsøg.

--
Christian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-02-09 22:17

SparreZ wrote:

> Sørg for at have haft fat i en "jordet" radiator eller lign lige inden du

Nej, nej og atter nej!

Det vigtigste er at have samme elektriske potentiale som resten af
PC'en. Man tager ganske enkelt fat i kabinettets indvendige metaldele
inden man går i gang.

Strømpesokker og bumuldstøj er også et sikkert hit, det samme er
betongulv og en bordplade i træ (ikke melamin-plade, men rigtigt træ).

Stå stille mens delene samles.

Jesper Poulsen
- Elektronikmekaniker

Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-02-09 23:29

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote

> [...]
>
> Strømpesokker og bumuldstøj er også et sikkert hit, det samme er
> betongulv og en bordplade i træ (ikke melamin-plade, men rigtigt træ).

Ok - og tak for svar.

Nu har jeg aldrig prøvet at samle en helt pc før men da tid sat kort i m.v.

Jeg skal give 799 for at få den samlet af en fagmand - det er selvfælgelig
også en slags penge.

Man af Jer har jo nok prøvetd et før, men er det dumt at spare disse penge
mon....smags sag ved jeg godt, men hvad syntes I?

Kabinettet jeg skal have det hele I er CoolerMaster Itower 930.

Hilsen Torben

Fra : Rado

Dato : 04-02-09 13:57

On Tue, 3 Feb 2009 23:29:07 +0100, "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote:

>Jeg skal give 799 for at få den samlet af en fagmand - det er selvfælgelig
>også en slags penge.

Til gengæld får du (forhåbentlig) en gennemtestet maskine der
fungerer.

>Man af Jer har jo nok prøvetd et før, men er det dumt at spare disse penge
>mon....smags sag ved jeg godt, men hvad syntes I?

Jeg foretrækker også at samle selv, men hvis det ikke virker når det
er samlet kan det være et helvede at finde fejlen - isælt hvis en af
komponenterne er defekt. Heldigvis sker det sjældent hvis ved hvad man
gør.

Er der onboard grafik etc. så test med det først, inden du monterer
div. løse kort, så er det lettere at finde ud af om de løse kort er
defekte eller om de ikke fungerer sammen med resten.

Sørg også for at undersøge om delene passer sammen, det er f.ex. ikke
alle slags (mærker) RAM der fungerer med er bestemt bundkort, selvom
typen (DDR1, DDR2 etc.) er den rigtige.

Husk også altid at tage strømmen helt fra (sluk på afbryder bagpå
strømforsyning eller hiv stik ud), og vent lidt (til kontrollampen på
bundkortet slukker), hver gang du sætter nyt i eller skifter noget.
Ellers kan du let komme til at brænde noget af.

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : Rado

Dato : 04-02-09 14:03

On Tue, 03 Feb 2009 22:16:37 +0100, Jesper Poulsen
> [...]

>Det vigtigste er at have samme elektriske potentiale som resten af
>PC'en. Man tager ganske enkelt fat i kabinettets indvendige metaldele

Eller forbinder sig til maskinen med en strap (man kan selv let lave
en af en stump ledning og et metalarmbånd). God ide hvis der er meget
statisk elektricitet hvor man er (det er der især om vinteren, i
frostvejr) .

Fra : Torben Brøndum

Dato : 03-02-09 22:19

"SparreZ" <sparrez@gmail.com> wrote

> [...]
> forsigtigt og med omtanke. Jeg har endnu ikke prøvet at sætte CPU på
> bundkort uden at det har virket i første forsøg.

Tak for svar - det er klart, at jeg læser guides først, men jeg havde lige
lyst at spørgen i gruppen først.

Hilsen Torben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-02-09 21:25

"Torben Brøndum" skrev

> Tak for svar - det er klart, at jeg læser guides først, men jeg havde lige
> lyst at spørgen i gruppen først.

Vær opmærksom på at der altid er en risiko (omend lille)
Overvej om en evt risiko står mål med besparelsen

Imo bør formålet med at samle selv være fx større viden/indsigt, for hyggens
skyld, interesse etc
Hvis det udelukkende er for at spare mener jeg ideen er dødfødt

- Peter

Fra : Studo

Dato : 04-02-09 20:40

Den Wed, 04 Feb 2009 13:57:13 +0100 skrev Rado:

> [...]
> bundkortet slukker), hver gang du sætter nyt i eller skifter noget.
> Ellers kan du let komme til at brænde noget af.

Et alternativ er at kappe strømmen (PSU, el) og så starte maskinen. Så
gemmer der sig ikke noget nogen steder. Man sparer ventetiden...