Speedometer giver irriterende spejling i v~
Fra : Steen

Dato : 01-02-09 22:41

Hej NG

Mit speedometer giver en irriterende spejling i mit vindspejl ved kørsel i
mørke
Jeg fik et forslag om at skifte de to pærer til 2 Watt (fra 4 Watt). Men de
er faktisk 2 Watt allerede.

Kan man farve pærerne f.eks. rød eller grå med f.eks. maling eller neglelak?
Eller vil de så springe fordi de ikke kan slippe af med varmen?

Et andet forslag har været at dække speedometergalsset med selvklæbende
folie af den slags som nogen sætter på bilens sideruder. Men det fås kun til
en hel siderude ad gangen, og prisen er derefter. Desuden fås det i hele fem
forskellige toninger, og det er jo ikke til at vide hvad der vil være den
rigtige, dvs. tæt nok til at fjerne spejlingen men ikke så tæt at jeg ikke
kan se speedometertallene.

Har I gode forslag?

mvh og tak
Steen

Fra : Tau

Dato : 02-02-09 07:04

"Steen" <shof@dadlnet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være den rigtige, dvs. tæt nok til at fjerne spejlingen men ikke så tæt at

Hej Steen, nu kunne det være interessant for os andre at vide, hvilken bil
om model det drejer sig om. Nogle biler har allerede en mulighed for at
dæmpe lyset i instrumentbrættet.

vh
Poul

Fra : PMH

Dato : 02-02-09 08:21

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Steen, nu kunne det være interessant for os andre at vide, hvilken bil
> om model det drejer sig om. Nogle biler har allerede en mulighed for at
> dæmpe lyset i instrumentbrættet.

Jeg er rimelig sikker på at vi snakker MC her, men ret
mig hvis jeg tager fejl..

PMH

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-02-09 08:53

PMH wrote:
> "Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er rimelig sikker på at vi snakker MC her, men ret
> mig hvis jeg tager fejl..

Derfor kunne en skrueknap da alligevel være en god idé.

/jim

Fra : Tau

Dato : 03-02-09 07:38

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i meddelelsen

> "Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er rimelig sikker på at vi snakker MC her, men ret
> mig hvis jeg tager fejl..
>

> PMH

UPS. det havde jeg lige overset.

Poul

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-09 09:50

> Kan man farve pærerne f.eks. rød eller grå med f.eks. maling eller
> neglelak? Eller vil de så springe fordi de ikke kan slippe af med varmen?

Der fåes maling til formålet - prøv thansen eller lign. Det har tidligere
været anvendt på alm pærer sammen med klart lygteglas.

Men hvis det er til at komme til ledningsnettet til dem kunne du også prøve
at sætte dem i serie istedet for parallelt - eller en mulighed for helt at
slukke dem ...

/A

Fra : Flemming Disc

Dato : 02-02-09 15:53

"Steen" <shof@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>

> Kan man farve pærerne f.eks. rød eller grå med f.eks. maling eller
> neglelak? Eller vil de så springe fordi de ikke kan slippe af med varmen?

Der findes instrument pære, som led til de fleste instrumenter.
Led findes i mange farver, bla. rød, blå, grøn og amber.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen

Dato : 02-02-09 22:01

Hej Flemming
Lyder interessant med en LED.
Men hvordan paser den til speedometer-pære-fatningen i en Harley Davidson
SoftTail 1991?
mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 02-02-09 22:08

Steen skrev:
> Hej Flemming
> Lyder interessant med en LED.
> Men hvordan paser den til speedometer-pære-fatningen i en Harley Davidson
> SoftTail 1991?

Altså, helt ærligt: Hvis lyset er stærkt nok til at kunne oplyse
speedometeret så dette er brugeligt i mørke, så vil det også være stærkt
nok til at genere i vindspejlet :-|

En kasket-skygge agtig ting over instrumenterne må være løsningen, omend
at den af nød må blive halvstor - Men det er resten af konstruktionen jo
alligevel.

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-02-09 22:15

On Mon, 02 Feb 2009 22:07:55 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>En kasket-skygge agtig ting over instrumenterne må være løsningen, omend
>at den af nød må blive halvstor - Men det er resten af konstruktionen jo
>alligevel.

Man kunne jo prøve med en pleksiglas skygge og håbe på at den kan tage
reflektionen inden den når vindskærmen.
Det nemmeste er nok at vippe speedometerhuset lidt, så lyset ikke står
lige op i vindskærmen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 22:29

On Mon, 02 Feb 2009 22:07:55 +0100, Armand wrote:

> Altså, helt ærligt: Hvis lyset er stærkt nok til at kunne oplyse
> speedometeret så dette er brugeligt i mørke, så vil det også være stærkt
> nok til at genere i vindspejlet :-|

Ligesom de "idiot lights" XS'eren var udført med til blinklysene. Usynlige
i dagslys, og meget irreterende om natten. I øvrigt havde man de forreste
blinklys synlige lige ret foran. :-/

Men ellers jo, til spørgers oprindelige spørgsmål, så er en
afdækning/skygge nok den oplagte løsning. Selv et svagt instrument, spejlet
i en blank ratstammeafdækning, og derefter på forruden, kan være en
irretation. (skodamobilet)

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Armand

Dato : 02-02-09 23:03

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> afdækning/skygge nok den oplagte løsning. Selv et svagt instrument, spejlet
> i en blank ratstammeafdækning, og derefter på forruden, kan være en

Paradoksalt nok altimens at HUD (head-up Display) er tiltagende hot ud
fra devisen om at man ikke behøver at fjerne blikket fra vejbanen for at
orientere sig om farten!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-02-09 22:13

On Mon, 2 Feb 2009 22:01:25 +0100, "Steen" <shof@dadlnet.dk> wrote:

Hej Steen.

>Lyder interessant med en LED.
>Men hvordan paser den til speedometer-pære-fatningen i en Harley Davidson
>SoftTail 1991?

Tjaeh. man kunne jo vride pærens glas af fatningen, og så lodde en
lysdiode og en tilhørende formodstand ned i fatningen.
Det kan sagtens være der.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-02-09 10:33

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Tjaeh. man kunne jo vride pærens glas af fatningen, og så lodde en
> lysdiode og en tilhørende formodstand ned i fatningen.

Men er det 40 kr værd, med det arbejde

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Flemming Disc

Dato : 03-02-09 10:42

> Hej Flemming
> Lyder interessant med en LED.
> Men hvordan paser den til speedometer-pære-fatningen i en Harley Davidson
> SoftTail 1991?

Din HD må være med Fatbob tank og instrument i tank panel.
Pære i det instrument er vist en BA9S, bajonet pære der har en sokel på 9 mm
i diameter.
Dem har jeg i blå, grøn, rød, hvid og gul eller amber til 40 kr pr stk.

Hvis det ikke er rigtig pære størrelse, så kontakt mig direkte.

Der findes også til disse instrumenter en skærm, der netop skærmer af frem
efter, så en sådan ville nok også løse dit problem.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Steen

Dato : 02-02-09 18:01

"Steen" <shof@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Mit speedometer giver en irriterende spejling i mit vindspejl ved kørsel i
> mørke

Hej alle
Tak for de forskellige forslag. Det drejer sig om en Harley Davidson
SoftTail 1991. Det er en motorcykel - ikke en bil
mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 02-02-09 22:09

Steen skrev:

> Tak for de forskellige forslag. Det drejer sig om en Harley Davidson
> SoftTail 1991. Det er en motorcykel - ikke en bil

Men dog ikke konstrueret til at køre i mørke!

--
Armand.