Ane Cathrines 2. mand
Fra : Ib Molbech

Dato : 23-01-09 16:12

Hej gruppe.

Ane Cathrine Christensen (Christensen er et farsnavn, Ane brugte også sin
fars farsnavn Bertelsen, og så kan man jo nok blive forvirret) blev født 9
juli 1861 i Nørre Omme, Hind, Ringkøbing.
Hun bliver gift i Hee med Johannes Holger Olaf Gustav Molbech d. 11. dec.
1879, men ægtemanden dør 4 måneder senere. Ane er da ikke 19 år endnu.
Fra en anden kilde http://eop.dk/127.htm har jeg fået oplyst, at hun rejser
til USA, men inden da er hun blevet gift igen, men jeg ved ikke hvor eller
med hvem.
Jeg har forgæves søgt det 2. ægteskab i hendes fødesogn Nørre Omme, sognet
for 1. ægteskab Hee, samt de omliggende sogne Hover, Thorsted, Brejning,
Ølstrup, Gjellerup og Herning. I Hee slutter AO's kirkebog desværre i 1891,
og det kan være, jeg bliver nødt til en tur til Viborg, men jeg tror da ikke
hun blev i Hee efter den første ægtemands død. Hun var jo kun en stor pige
endnu, hun er mest troligt rejst hjem til far og mor eller sine søskende i
Herning og Gjellerup.
Er der nogen, der har ideer om, hvordan jeg kommer videre?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-09 17:20

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev Fri, 23 Jan 2009 16:12:13
+0100

>Jeg har forgæves søgt det 2. ægteskab i hendes fødesogn Nørre Omme, sognet
>for 1. ægteskab Hee, samt de omliggende sogne Hover, Thorsted, Brejning,
>Ølstrup, Gjellerup og Herning.

Hvor er det lige Herning og Gjellerup kommer ind i billedet.?

>hun blev i Hee efter den første ægtemands død. Hun var jo kun en stor pige
>endnu, hun er mest troligt rejst hjem til far og mor eller sine søskende i
>Herning og Gjellerup.

Mig bekendt er både hendes rødder og en del af hendes søskende i
Timring, Vildbjerg, Vorgod og der omkring.

Har du prøvet at kontakte EØP direkte.? Hun ved en hel del om den Schou
Bertelsen familie.
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ib Molbech

Dato : 23-01-09 17:41

> Hvor er det lige Herning og Gjellerup kommer ind i billedet.?

Hendes søster Kirsten Marie Kristensen bliver gift i Gjellerup i 1871. Hun
dør i Herning i 1931.

En anden søster Mette Maria Christensen dør i Herning i 1940.

En bror Niels Ahle Kristensen bliver gift i Herning i 1891

En anden bror Anders Peter christensen bliver gift 1889 i Herning

> Mig bekendt er både hendes rødder og en del af hendes søskende i
> Timring, Vildbjerg, Vorgod og der omkring.
>
> Har du prøvet at kontakte EØP direkte.? Hun ved en hel del om den Schou
> Bertelsen familie.

Ja, det har jeg, og EØP har mailet til mig:

"Jeg har nu fundet slægtsbogen, hvorfra jeg har oplysningen om Ane Cathrine
Christensen.
Det drejer sig om "Slægtsbog for efterkommere efter slægten Schou fra
Kærgård i Timring", udgivet af Dansk Slægtsforskning i Fredericia, 1971.
Der står kun 3 linier om vores ane:

Ane Cathrine Christensen, født d. 29. juli 1861 i Fjaldene, Nr. Omme.
A.C.C. skal have været gift med en præstesøn, der døde som ung,
hvorefter hun giftede sig igen og flyttede til USA.

Andre oplysninger har jeg desværre ikke kunnet finde om hende.

----Og her står sagen således for øjeblikket for mig.

Mvh
Ib Molbech

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-01-09 22:00

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev Fri, 23 Jan 2009 17:41:17
+0100

Ja. Ok.

Men det jeg tænkte på var, at det vel ikke er dem alle der bliver boende
på de kanter, eller i det hele taget bor dér omkring 1880 - 90.
Kirsten bor bor feks. så vidt jeg ved i Rind, Hans bor i Vildbjerg, osv.

Men omvendt. Billedet af hende som voksen, og oplysningen om at hun
rejser til USA må jo så stamme fra den nævnte bog, som jeg også godt
kender, men vist ikke lige har på lager. Når jeg kom til at tænke
Elisabeth så var det fordi jeg vidste, at hun havde arbejdet en hel del
med den familie.

Men det kan jo være, at din efterlysning bringer nyt for dagen fra eet
af de andre sogne i området.

Noget andet er jo så, at bogens oplysning jo ikke beviser noget. Hun kan
være rejst ugift eller være borgerligt viet. Ved du om hun kan findes i
udvandrerdatabasen, eller på Elllis Island.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ib Molbech

Dato : 23-01-09 23:26

> Ved du om hun kan findes i
> udvandrerdatabasen, eller på Elllis Island.?

Jeg har hverken fundet hende det ene eller andet sted. Det er naturligvis et
problem, at jeg ikke kender hendes (nye) efternavn. Jeg har prøvet mig frem
med et par muligheder. Også med det oprindelige Christensen. Ligeledes har
jeg prøvet mig frem med et par stavevariationer af hendes fornavne, men som
sagt uden held. Som du siger, kan jeg håbe på, der dukker noget op.......

Mvh
Ib Molbech