Registrering af ikke døbte, levende børn
Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-01-09 11:07

I meldingen lige nedenfor (Hjælp til at tyde/ oversætte tysk tekst) beretter
KR om sin oldefar.
Det fremgår af teksten at denne var en adventist og ikke døbt.
KR skriver:

> Nu kan jeg bedre forstå, at jeg ikke kan finde min
> oldefar i kirkebogen for den by, han angiveligt skulle
> være født i.

Det affødte en vis undren hos mig (uvidende) og derfor dette spørgsmål:

Blev ikke døbte ikke registeret et sted? Dødfødte, som i sagens natur ikke
blev døbt, registreredes da i kirkebøgerne (vist nok normalt uden navn). Men
hvad med børn af adventister, som ikke har barnedåb, eller fx ateister, som
vel heller ikke lader deres børn døbe? Hvordan registreredes de?

Desværre skriver KR ikke, hvornår "bemærkningen" er fra, og hvor i verden vi
befinder os, så jeg har bedt ham meddele det i den nævnte "tråd".

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Aage Andersen

Dato : 21-01-09 11:26

"Poul E. Jørgensen"
> [...]
>
> Desværre skriver KR ikke, hvornår "bemærkningen" er fra, og hvor i verden
> vi befinder os, så jeg har bedt ham meddele det i den nævnte "tråd".

Min farfar tilhørte Jehovas Vidner. Hans børn blev anmeldt til sognepræsten
og de blev anført i kirkebogen med en bemærkning om trosforholdet. Som et
kuriosum kan jeg saa fortælle at min far blev mobbet saa meget hos de
bønder han tjente, at han som fjortenaarig lod sig døbe og konfirmere i
folkekirken og han sørgede for at hans to yngre brødre ogsaa blev døbt og
konfirmerede. I kirkebøgerne er saa tilføjet en bemærkning om dette.

Aage

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-01-09 12:35

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> døbe og konfirmere i folkekirken og han sørgede for at hans to yngre
> brødre ogsaa blev døbt og konfirmerede. I kirkebøgerne er saa tilføjet en

Da Jehovas Vidner heller ikke går ind for traditionel, folkekirkelig
barnedåb, må det betyde, at i hvert fald i Danmark ikke døbte blev
registreret. Navngivningen fandt vel så sted senest ved registreringen?

Nu er KRs ikke døbte oldefar sandsynligvis født uden for det daværende
Danmark (Slesvig?), men formentlig har proceduren været den samme. Altså
burde KR kunne finde sin oldefar i en kirkebog. - Og mon ikke registreringen
fandt sted i fødesognet?

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 21-01-09 17:17

Poul E. Jørgensen skrev:

> [...]
> Danmark (Slesvig?), men formentlig har proceduren været den samme. Altså
> burde KR kunne finde sin oldefar i en kirkebog. - Og mon ikke

Når det drejer sig om Schleswig/Sønderjylland er kirkelig registrering
en privat sag. Til gengæld skulle man i Preusisk tid registreres hos
"Standesamt" og efter 1920 hos Personregisterføreren. Det gælder for
fødsler, vielser og dødsfald. Det er også oplysningerne hos
Standesamt/Personregisterføreren, der er gældende, når der f.eks. er
spørgsmål om hvordan et navn skal staves.

Personregistrene er i selvbetjeningsafdelingen på læsesalen på
Landsarkivet i Aabenraa.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-01-09 18:17

""Hans Chr. Baagøe"" <hcb@dbmail.dk> skrev i meddelelsen
> Personregistrene er i selvbetjeningsafdelingen på læsesalen på
> Landsarkivet i Aabenraa.

Det anede mig, for i Prøjsen blev kirke og stat jo adskilt under Bismarck.

Men en anden ting der slog mig. Jeg prøvede at finde KRs oldefar i
kirkebøgerne for Visby sogn, Tønder Amt. De var i 1880'erne på dansk. Havde
man en særordning i det dansktalende Nordslesvig?

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 21-01-09 22:30

Poul E. Jørgensen skrev:
> [...]
> kirkebøgerne for Visby sogn, Tønder Amt. De var i 1880'erne på dansk.
> Havde man en særordning i det dansktalende Nordslesvig?

Nej, der var ikke specielle regler for dansktalende i Prøjsen med hensyn
til den grundlæggende personregistrering. Det har det til gengæld været
for Kongeriget Danmark efter 1920, da man beholdt den prøjsiske form i
Sønderjylland efter genforeningen, fordi man senere ville indføre samme
form i "Det gamle land". Det er dog som bekendt ikke sket endnu. Ting
ta'r tid.....

Sproget i kirkebøgerne behøver ikke at have noget med sproget hos
befolkningen at gøre. Jeg tror næppe at ret mange i Seest ved Kolding
talte latin i 1700-tallet.

Visby sogn havde formodentlig en dansktalende præst i den pågældende
periode. I nogle sogne skiftede sproget i kirkebogen, når man skiftede
til en præst med et andet modersmål eller sindelag. I flere Sønderjyske
sogne vil du se at f.eks. konfirmationer bliver holdt h.h.v. på dansk og
på tysk.

Visby var et af de danske enklavesogne, der blev givet i bytte for "De 8
sogne" syd for Kolding.

Hans Chr. Baagøe

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-01-09 23:27

> Sproget i kirkebøgerne behøver ikke at have noget med sproget hos
> befolkningen at gøre.

Nej, det var også lidt uklart udtrykt. Jeg ville skrive at kirkebøgernes
trykte dele er på dansk. Men præsterne i Visby skrev også på dansk.
Det var det der undrer mig.

I Løgumkloster er kirkebogen trykt på dansk, men det noterede er på tysk
allerede fra 1864. Der bruges dansk trykte kirkebøger til 1916!
I Visby syd for Løgumkloster er det samme, men noterne er skrevet på dansk
indtil 1902, hvor de bliver på tysk. Skiftede man præst? Håndskriften
skrifter i hvert fald.
I Møgeltønder skifter sproget også til tysk i 1902. I Skærbæk i 1882. Begge
steder er kirkebøgerne trykt på dansk.
I Haderslev eller Aabenraa er kirkebøgerne trykt på tysk og med tyske
notitser. I Tønder synes man ikke at have brugt fortrykte bøger, men sproget
er tysk.
I Sønderborg brugte man fortrykte tyske kirkebøger også efter genforeningen
(!), men sproget skifter til dansk i 1920.

Muligvis er forklaringen, at man af sparegrunde ikke ville gå bort fra de
fortrykte kirkebøger, før de ikke kunne rumme mere.

PS: Min mini-undersøgelse er absolut ikke fyldestgørende, men giver dog
nogle interessante facts, som i hvert fald jeg ikke vidste noget om på
forhånd.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 23:11

I den anden tråd foregår tingene i Sønderjylland, og her gælder det, at
kirken er en privat forening, mens folkeregistrene/Standesamt tager sig af
personregistreringen.
I Kongeriget nord for Kongeåen tager folkekirken sig af
personregistreringen.

Forskellen er stadig aktuel, selv om Sønderjylland har været en del af
Kongeriget siden 1920.

Inger