Hjælp til at tyde/oversætte tysk tekst
Fra : KR

Dato : 20-01-09 15:18

Jeg vil gerne bede om hjælp til at få tydet/oversat
en tekst, der står under Anmærkning i en kirkebog:
http://imageload.dk/files/60bb099d4b367e062cf2bfdac7162625.jpg
--
Mvh. KR

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 20-01-09 20:37

"KR" <nospam@invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg vil gerne bede om hjælp til at få tydet/oversat
> en tekst, der står under Anmærkning i en kirkebog:
> http://imageload.dk/files/60bb099d4b367e062cf2bfdac7162625.jpg

Die Eltern des Kindes sind nicht kirchlich getraut. Der Mann stammt aus
einer Adventistenfamilie u. ist nicht getauft. Wider Willen der
sektierischen (mon ikke der skal så sådan, selv om dette ord er skrevet
forkert) Großeltern, aber im Einverständnis mit ihrem Mann ließ die Mutter
des Kindes dasselbe hier taufen, als sie in Besuch war bei ihren hier
wohnenden Eltern.

= Barnets forældre er ikke kirkeligt viede. Manden stammer fra en
adventistfamilie og er ikke døbt. Mod de sekteriske bedsteforældres vilje,
men i indforståelse med sin mand, lod barnets moder dette døbe her, da hun
var på besøg hos sine herboende forældre.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 20-01-09 20:41

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.dk> skrev i meddelelsen
> sektierischen

Nå nej, der står selvfølgelig sektiererischen.

Fra : KR

Dato : 20-01-09 20:55

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.dk> skrev:
-KLIP-
> [...]
> men i indforståelse med sin mand, lod barnets moder dette døbe her, da hun
> var på besøg hos sine herboende forældre.

Hej Poul E. Jørgensen

Tusinde tak for hjælpen!!!
Teksten er fra kirkebogen for min farfars fødsel.
Nu kan jeg bedre forstå, at jeg ikke kan finde min oldefar i
kirkebogen for den by, han angiveligt skulle være født i.
--
Med venlig hilsen KR

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 21-01-09 11:03

> Teksten er fra kirkebogen for min farfars fødsel.
> Nu kan jeg bedre forstå, at jeg ikke kan finde min oldefar i
> kirkebogen for den by, han angiveligt skulle være født i.

Hvor i verden er vi? Og hvornår?
Jeg tænker både på den udøbte oldefar og det døbte barn?

Fra : KR

Dato : 21-01-09 13:07

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.dk> skrev:
> Hvor i verden er vi? Og hvornår?
> Jeg tænker både på den udøbte oldefar og det døbte barn?

Min farfar blev døbt i Døstrup.
AO, Tønder Amt, Lø Herred, Døstrup sogn. Døstrup
1869 - 1914, opslag 85.
Min farfars far skulle være født i Visby (Bredebro) ifølge
Folketælling 1916, hvor de boede i Vejrup sogn, Gørding.
Bredebro kan jeg ikke kan finde i gamle folketællinger,
så jeg kommer nok ikke længere tilbage end min farfar.

Jeg har fundet en af min farfars søskende i en anden
kirkebog og der fremgår det, at forældrene er borgerligt
viet i Bredebro 17. februar 1908.
--
Mvh. KR

Fra : KR

Dato : 21-01-09 13:19

Ifølge FT 1916 skulle min oldefar Jørgen Peder (Peter)
Jørgensen være født 22. marts 1885.
Ifølge FT 1925 skulle han være født 23. marts 1883
i Visby.
--
Mvh. KR

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 23:09

Du må til Åbenrå og se i de civile fødselsregistre for Brede hhv. Visby
sogn- de starter 1876; de står i det åbne magasin ved siden af læsesalen.
Folketællinger mellem 1864 og 1920 for Sønderjylland findes ikke.

Inger

Fra : KR

Dato : 22-01-09 08:56

"Inger Buchard" skrev:
> Du må til Åbenrå og se i de civile fødselsregistre for Brede hhv. Visby
> sogn- de starter 1876; de står i det åbne magasin ved siden af læsesalen.
> Folketællinger mellem 1864 og 1920 for Sønderjylland findes ikke.

Mange tak for denne oplysning!
--
Mvh. KR

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-01-09 12:48

> [...]
> Bredebro kan jeg ikke kan finde i gamle folketællinger,
> så jeg kommer nok ikke længere tilbage end min farfar.

De folketællinger der er i AO, er vist kun dem der foregik i det daværende
Danmark.
Tønder Amt eller Lø Herred er således ikke med FØR genforeningen i 1920. Men
de er heller ikke med FØR 1864, hvilket muligvis hænger sammen med, hvilke
områder man foretog folketællinger i.

Er der nogen der ved noget nøjere om disse forhold?

Fra : KR

Dato : 22-01-09 14:15

> [...]
> hvilke områder man foretog folketællinger i.
>
> Er der nogen der ved noget nøjere om disse forhold?

Min far kendte ikke sine oldeforældre, men de
skulle bo i Bredebro.

Og jeg har lige nu fundet en, der kunne være
min farfar, Jeppe Holden Jørgensen, farfar i
Folketællingen fra Bredebro 1925 opslag 105.
Han hedder nøjagtig det samme som min farfar,
Jeppe Holden Jørgensen. Alderen er også
sandsynlig.
I FT 1925 er der også en datter, der skulle
være født i Brede og hun er heller ikke i kirkebogen.

Jeg har også lige fundet Jeppe Holden Jørgensens fødsel
i kirkebogen i Hunderup, Gørding, Ribe Amt 1829 - 1857 opslag 20.
Hans far hedder Jørgen Pedersen.
Min farfars far hed Jørgen Peder Jørgensen.
Så indtil det modsatte er bevist, tror jeg på, at det er
den rigtige person, jeg har fundet i FT 1925.
--
Mvh. KR

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-09 16:42

Der findes folketællinger for Sønderjylland (indtil 1864 og efter 1920) og
en del er indtastede på www.ddd.dda.dk

Grunden til, at de sønderjyske folketællinger før 1864 ikke er gengivet på
AO er, at jurisdiktionsforholdene er uoverskuelige. I modsætning til
Kongeriget, hvor folketællingsdisrikterne fulgte sogneinddelingen, var der
i de fleste slesvigske sogne flere jurisdiktioner - herred og adel stod for
hver deres protokolsæt. AO har derfor valgt ikke at lægge kopierne på www,
da ingen ville kunne genfinde eet bestemt sogns beboere uden et større
research-arbejde i de oversigter, der er udarbejdet af Statens Arkiver.

Inger

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-01-09 18:32

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> skrev i
meddelelsen news:497893c7$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Så fik vi det afklaret