To procentsatser
Fra : Morten P

Dato : 28-01-09 09:21

Jeg skal forstå forskellen på at summere to procentsatser og trække dem fra
x og så at gøre det i to trin.

Eks:

Procentsats 1 = 10%
Procentsats 2 = 5%
x = 100

100 * 0.90 * 0.95 = 85,5

100 * 0.85 = 85

Det kunne se ud som om rabatten altid bliver større når man summerer de to
rabatsatser først, men er det sådan?

I hvilke tilfælde vælger (vel typisk sælgere) at anvende den ene
beregningsmetod fremfor den anden?

Overskuelighed?
Viden om at den ene altid bliver størst/mindst?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-01-09 09:47

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote in message

> Det kunne se ud som om rabatten altid bliver større når man summerer de to
> rabatsatser først, men er det sådan?

Ja. Måske med undtagelse af negative rabatter, summen >100 eller andre
specialtilfælde.

> I hvilke tilfælde vælger (vel typisk sælgere) at anvende den ene
> beregningsmetod fremfor den anden?

De vælger vel altid den første metode, hvis de kan komme afsted med det

Fra : alexbo

Dato : 28-01-09 15:37

"Morten P" skrev

> Det kunne se ud som om rabatten altid bliver større når man summerer de to
> rabatsatser først, men er det sådan?

Ja, for så er begge rabatter beregnet af varen fulde pris.
På den anden måde beregnes den første rabat af varen fulde pris, den anden
rabat af en mindre pris.

Hvis man som standard har 20% rabat og bliver tilbudt en ekstra januar-rabat
på 10%, bør det være 30% på den fulde pris.
Og ikke 10% på ens sædvanlige rabatterede pris.

Men hvis man tilbydes 2% rabat for at betale kontant ved levering, er det 2%
af fakturabeløbet, så de 2% er mindre end 2% rabat på varen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 29-01-09 08:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Morten P" skrev

> Ja, for så er begge rabatter beregnet af varen fulde pris.
> På den anden måde beregnes den første rabat af varen fulde pris, den anden
> rabat af en mindre pris.

Det var lige den forklaring jeg ledte efter
Den kan jeg nemlig huske!

Tak!