Kædeskift: problem med afmontering af fort~
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 31-01-09 18:51

Hej

Inden det bliver Mc-vejr igen, skal jeg have skiftet kæde og tandhjul på
mc'en.

Efter at have læst i min Haynes gik jeg gladeligt igang, men jeg nåede ikke
så langt, da jeg ikke kunne få afmonteret det forreste tandhjul... Det
sidder forbandet godt fast. Hvordan får jeg det nemmest afmonteret uden at
splitte noget ad?

Mvh. Christian

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 31-01-09 19:12

"Christian Jakobsen" <paaske@gemail.com> writes:

> [...]
> tandhjul... Det sidder forbandet godt fast. Hvordan får jeg det
> nemmest afmonteret uden at splitte noget ad?

Hvis det er fordi baghjulet roterer, så sæt enten et stykke træ
igennem hjulet så det spærrer for rotationen. Sekundært få en
kammerat til at træde på bagbremsen.

Er det "bare" fordi du ikke kan få møtrikken løs, så prøv med
trykluftværktøj.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 31-01-09 19:14

Christian Jakobsen skrev:
> [...]
> ikke så langt, da jeg ikke kunne få afmonteret det forreste tandhjul...
> Det sidder forbandet godt fast. Hvordan får jeg det nemmest afmonteret

Først finder du ud af om den er med "links-gevind"

dernæst lader du kæden sidde på, og blokerer baghjulet effektivt ("en
kæp i hjulet")

Så sikrer du dig at evt. sikrings clips / plader /kontramøttrikker m.v.
er fjernet.

Og så tager du ved! (en luftnøgle gør operationen nemmere måtte du have
en sådan) En forlænger til nøglen så du får en ordentlig momentarm vil
hjælpe meget. - Har du en stor momentnøgle (og det bør du have til
gensamlingen) er den IKKE på nogen måde egnet til at adskilde - du
ødelægger nøglen!

Møtrikken på min var (er) sikret med locktite så der skal virkelig tages
ved før der sker noget.

Husk at tilspænde med korrekt moment når du samler igen!!

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Knud Dam

Dato : 31-01-09 21:01

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Først finder du ud af om den er med "links-gevind"

Hvis tandhjulet er i venstre side, vil det aldrig være med links-gevind.

Mvh.

KD